Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

) als hy nix doet, leg dan eens een zadel naast hem, dat hy er eens aan kan snuffelen enzoo(ookal kent hy het al) ga dan stapje voor stapje verder

Hanneke84 schreef:Ik zou eerst met hem achter de boerderij gaan wandelen.
Vind hij het eng ga je een stapje terug, ontdek waar hij het net nog kan houden. Kijk of je steeds een stapje verder kan gaan, maar hij wel relaxed blijft. Voor het zadel zal hij niet bang zijn wel dat hij de veiligheid van de anderen niet heeft. Zadel anders eens halverwege op als hij relaxed is. Als dat goed gaat ga je de volgende keer weer wandelen tot waar net de grens is, zadel hem dan daar op. Niet met hooi of voer werken dat is alleen afleiding maar niet de oplossing van je probleem. Mijn haf had dat probleem ook, eerst kon hij nog relaxed zijn in het deurgat. ( Dan kon hij ze net zien) dan wandelde ik door de schuur en als hij weer onrustig heel druk werd ging ik weer met hem naar het deurgat. Na een korte tijd kon ik hem braaf opzadelen waar ik zelf wou

cp112 schreef:JRBorst en ik zijn eigenaar![]()
paard is goed gereden (en betuigd) maar zoals ik in mijn bovenstaande berichtje al melde, ben ik niet zolang geleden behoorlijk ten val gekomen en sindsdien nogal snel zenuwachtig. Paard wordt dit ook wanneer hij bij de groep weg is en dan steken we elkaar alleen nog maar meer aan.
Dan zou ik de tips van mystic tinker en hanneke opvolgen. Gewoon langzaam opbouwen zodat jullie allebei meer vertrouwen erin krijgen. Neem de tijd....niet alleen om je paard eraan te wennen, maar vooral ook om zelf meer vertrouwd te raken met hem...