Opzadelen van de Tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JRBorst

Opzadelen van de Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 12:52

Hallo,

Sinds kort hebben wij een tinker hier in het weiland staan. Af en toe ga ik met hem een blokje om wandelen, om te zien of hij verkeersmak is. Dat is die zeker.

Maar als wij hem achter de boerderij bij ons willen opzadelen wil hij niet stil blijven staan. Er zenuwachtig, kijkerig en dribbelig. Misschien komt het omdat de hond opgesloten achter de deur staat te blaffen, of dat hij de andere paarden niet kan zien.

Nu durft me vriendin hem niet op te zadelen omdat onze tinker aardig "lomp" is, en zij laatst van een ander paard is afgevallen (en afgevoerd met de ambulance naar het ziekenhuis).

Heeft iemand een tip hoe wij onze tinker het beste kunnen opzadelen, zonder dat die er druk is. Als ik hem in het land het hoofdstel om doe in het land is die wel heel braaf?

alvast bedankt.

Jorian

8nnemiek

Re: Opzadelen van de Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:58

Eerst proberen er achter te komen wat precies het probleem is. Is hij met poetsen achter de boerderij wel braaf? Hoe gaat het als je een ander paard erbij zet achter de boerderij? Is er iets dat je anders doet in de wei? Misschien minder strak vasthouden/vastbinden, of kan hij daar nog eten, of ben je dan zelf misschien rustiger?

Ik zou grondwerk gaan doen, heel veel en heel vaak. Gewoon rond de boerderij wandelen, aan een los touwtje, en leren stilstaan zonder druk, leren om achter jou aan te lopen en te stoppen als jij stopt enz.. Google eens op '7 games' van Parelli. Dat zijn ook érg fijne oefeningen.
Als hij jou eindelijk vertrouwt en weet dat jij de leider bent, dan zal dat opzadelen ook een stuk makkelijker gaan Lachen

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:11

achter de boerderij wat hooi geven tijdens het poetsen en opzadelen

krijgt ie vanzelf een positieve associatie met daar komen.
mijn tinkers vinden eigenlijk niks eng of vervelend als ze aan het eten zijn Vork

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:26

TI -> OPG

Gudrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:29

id, eerst heb even vastbinden, zonder zadel of hoofdstel in de buurt, dan kijken of hy iets doet. als hy iets doet s hy van iets bang ofzoo, (wist je waarschijnlijk ook wel Vork ) als hy nix doet, leg dan eens een zadel naast hem, dat hy er eens aan kan snuffelen enzoo(ookal kent hy het al) ga dan stapje voor stapje verder
als hy dan nix doet, veel belonen enzo..

Xx

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:44

Ik zou eerst met hem achter de boerderij gaan wandelen.
Vind hij het eng ga je een stapje terug, ontdek waar hij het net nog kan houden. Kijk of je steeds een stapje verder kan gaan, maar hij wel relaxed blijft. Voor het zadel zal hij niet bang zijn wel dat hij de veiligheid van de anderen niet heeft. Zadel anders eens halverwege op als hij relaxed is. Als dat goed gaat ga je de volgende keer weer wandelen tot waar net de grens is, zadel hem dan daar op. Niet met hooi of voer werken dat is alleen afleiding maar niet de oplossing van je probleem. Mijn haf had dat probleem ook, eerst kon hij nog relaxed zijn in het deurgat. ( Dan kon hij ze net zien) dan wandelde ik door de schuur en als hij weer onrustig heel druk werd ging ik weer met hem naar het deurgat. Na een korte tijd kon ik hem braaf opzadelen waar ik zelf wou Lachen

JRBorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 22:24

Hanneke84 schreef:
Ik zou eerst met hem achter de boerderij gaan wandelen.
Vind hij het eng ga je een stapje terug, ontdek waar hij het net nog kan houden. Kijk of je steeds een stapje verder kan gaan, maar hij wel relaxed blijft. Voor het zadel zal hij niet bang zijn wel dat hij de veiligheid van de anderen niet heeft. Zadel anders eens halverwege op als hij relaxed is. Als dat goed gaat ga je de volgende keer weer wandelen tot waar net de grens is, zadel hem dan daar op. Niet met hooi of voer werken dat is alleen afleiding maar niet de oplossing van je probleem. Mijn haf had dat probleem ook, eerst kon hij nog relaxed zijn in het deurgat. ( Dan kon hij ze net zien) dan wandelde ik door de schuur en als hij weer onrustig heel druk werd ging ik weer met hem naar het deurgat. Na een korte tijd kon ik hem braaf opzadelen waar ik zelf wou Lachen

OKe bedankt, wandelen doen we geregeld langs de weg en naar buiten.. misschien de volgende keer eerst opzadelen en dan wandelen?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:24

hoe oud is de tinker, past het zadel wel, wat zijn zijn eerdere ervaringen met opzadelen etc....

Vorig jaar heb ik een tinker gekocht en die was als de dood voor eht zadel, dan is het geen wonder dat hij wegloopt. (hij stond los) ik heb het opgelost door veel door de paddock te wandelen met het zadel over mijn arm zodat snowdon achter het zadel aanloopt. zo kan hij het zadel uitgenreid bekijken en besnuffelen.

En voor de rest heb ik eigenlijk gedaan wat Mystic tinker schrijft... de 7 games, veel friendly met het zadel etc... en nu is het eigenlijk geen probleem meer Lachen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:04

Flannagan is niet bang voor het zadel... Hij wordt alleen wat zenuwachtig als we hem uit het land halen (bij zijn harem weg) om hem te poetsen oid. Daarbij ben ik zelf anderhalve maand geleden behoorlijk komen te vallen waardoor ik ook wat sneller zenuwachtig wordt wanneer hij dat ook is.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:30

en als je hem in de wei gaat poetsen en opzadelen? en dan langzaam steeds verder weg, maar dan ook echt heel langzaam (misschien iedere dag een meter)

JRBorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 11:44

Nou dat kunnen we wel is gaan proberen, vanmiddag komt de hoefsmit.

Kunnen we gelijk zien hoe hij bij hem reageerd. Gisteren is die geent door de dierenarst maar dat intereseerde hem genees Haha!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 02:55

Ik mis eigenlijk het stuk over de eigenaar...
Rijdt die zelf met het paard? Is het paard wel goed ingereden?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:06

JRBorst en ik zijn eigenaar Knipoog
paard is goed gereden (en betuigd) maar zoals ik in mijn bovenstaande berichtje al melde, ben ik niet zolang geleden behoorlijk ten val gekomen en sindsdien nogal snel zenuwachtig. Paard wordt dit ook wanneer hij bij de groep weg is en dan steken we elkaar alleen nog maar meer aan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 23:15

gam was in het begin ook bang voor zadels op zijn rug. maar die leerde langzaam aan vertrouwen hebben terwijl hij op een afspuit/poetsplaats opgezadeld werd. hij dribbelde ook erg en wilde het liefst weg van het zadel. ik heb mezelf hierdoor aangeleerd om zadels heel rustig op de rug te leggen en zodoende wende het voor gam.

geef je paard tijd om te wennen zou ik zeggen Ja

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:48

cp112 schreef:
JRBorst en ik zijn eigenaar Knipoog
paard is goed gereden (en betuigd) maar zoals ik in mijn bovenstaande berichtje al melde, ben ik niet zolang geleden behoorlijk ten val gekomen en sindsdien nogal snel zenuwachtig. Paard wordt dit ook wanneer hij bij de groep weg is en dan steken we elkaar alleen nog maar meer aan.

OK Haha! Dan zou ik de tips van mystic tinker en hanneke opvolgen. Gewoon langzaam opbouwen zodat jullie allebei meer vertrouwen erin krijgen. Neem de tijd....niet alleen om je paard eraan te wennen, maar vooral ook om zelf meer vertrouwd te raken met hem...

Zoals stephanie burns in haar boek over angst schrijft: Move closer, stay longer... steeds een klein stapje dichterbij en daarin ff blijven hangen tot het vertrouwd voelt. Daarna volgende stapje pas. Je hebt de tijd