meesleuren naar de bixcar + niet meer verder willen stappen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maris_1996

meesleuren naar de bixcar + niet meer verder willen stappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 23:15

Hallo allemaal. Haha!
ik heb een paardje (Mysterious)
het is een flinke hackney en ze is vrij sterk.
Iedere keer als ik met haar op het erf loop gaat ze opeens stilstaan en is ze niet meer verder te krijgen! Wat moet ik doen?
En iedere x als ze de bixkar tegenkom sleurt ze me mee en gaat ze er eten. hoe straf ik haar ? en hoe zorg ik dat ze dit niet meer doet?

Groetjess Knipoog

Butty_Tex

Re: meesleuren naar de bixcar + niet meer verder willen stappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:19

mijn appa doet het ook. als hij niet meer verder wil, dan loop ik de andere richting uit, volgt hij, direct belonen.
en als hij geen zin meer heeft, trekt hij me om Haha!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:23

Het belangrijkste is dat je niet in een machtstrijd verzand. Aan het touw trekken bijv heeft geen enkele zin. Ik zou in zo'n geval een zweepje meenemen, niet meelopen is een klein tikje op de kont (zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig) me mee trekken en de bixkar in duiken is een tik op de neus. Op het moment dat 'ie wel doet wat je vraagt uiteraard direct belonen. En vooral, ben consequent. Als 'ie je mee trekt kan je ook bijv de zweep voor zijn hoofd op neer bewegen, zodat als hij doorloopt hij er tegenaan loopt. Maak iig het negatieve gedrag onaantrekkelijk en het positieve gedrag aantrekkelijk.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:37

Ik ben het met Amable eens. Zorg dat jij de machtsstrijd wint. Met stoppen is een tikje. Als je merkt dat je dicht bij de bixcar bent zorg dan dat zijn hoofd naar jouw toe gedraaid staat. Als je merkt dat hij je probeert mee te trekken geef je een harde ruk aan het touw en zeg je luid nee. Succes Knipoog

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:16

Ik zou ook zeker een zweepje meenemen en deze gebruiken indien nodig.
Met je stem kan je hem duidelijk maken dat dit absoluut niet mag.
Als dit niet helpt kan je hem ook een henstenketting omdoen, daarmee heb je net even wat meer te vertellen.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:23

Dit herken ik gelijk.
Dit heb ik ook gehad met mijn vroegere verzorgpony.
Ik nam een zweepje mee, trok ze me om, dan zorgde ik dat ik een rondje draaide en ze kreeg een tik. Na 2x had ze het wel door en volgde ze netjes.
Het niet meer willen lopen, een rondje draaien en weer verder lopen kan vaak helpen. Met mijn eigen heb ik gemerkt dat een tikje op haar zij dan niet helpt want dan gaat ze rondjes lopen draaien. Bij mij heeft een flinke ruk aan het touw (en begrijp me niet verkeerd, ik ging echt niet met me hele lichaam aan het touw hangen) en m'n stem erbij wel geholpen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:49

Mijn vroegere verzorgpony stond ook altijd stil.
Had je dr eindelijk te pakken, was ze niet vooruit te branden.

Echt, het enige wat hielp was omdraaien en achterstevoren verder lopen Lachen Lachen Lachen

Raar, maar het werkte..
Missgien nie thelemaal zoals het moet maar goed.

Later is het trouwes wel over gegaan hoor,

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:49

En als je geen zweep hebt toevallig...

Ik had dit vandaag, paard mee langs de weg aan de halster (onderdeel verkeersmaktraining). Langs een paardenweide waar 2 paarden staan.....stond stil en met geen meter vooruit te krijgen....
Stapcommando hielp niet, was totaal niet geconcentreerd. Trekken doe ik niet, verlies je toch. Klap op de kont, draaide om mij heen.

Heb besloten hem te negeren en de halt te blijven.....elke beweging die hij maakte...Ho. Belonen... de aandacht erbij halen, deed dit...stap belonen. Uiteindelijk liep hij mee.
Leiderschap en overwicht is heel belangrijk, hoe goed deze ook is, vind ikzelf....toch verliest een paard zijn aandacht ook in de groep weleens....ook bij mij.

Door zijn aandacht te trekken in de situatie waarin hij bepaalde kon ik even verder en oppakken. Uiteindelijk heeft hij de kracht, ik de hersens....creatief, voorspelbaar en consequent zijn.

Jarno.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:46

dit gaat niet om winnen of verliezen, jouw paard ziet je gewoon niet staan, hecht op de beschreven momenten gewoon geen waarde aan jouw aanwezigheid, ze laat het contact met jou gewoon los om iets anders te gaan doen.

hoe is zij verder in de omgang met jou, en jij met haar? hoe is jullie contact wanneer dat er wel is?

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:18

je kunt ook een ''dullay'' halster maken dat is een halster waar Monty Roberts mee werkt als het paard dan de andere kant op wil of in jouw geval ineens stil gaan staan of je meesleurd is dat halster superhandig! ik zal je een foto sturen van het dullay halster http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dnl ik denk dat deze wel handig is er staat ook een beschrijving bij!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:56

een harder halster maakt het misschien mogelijk om het trekken te doen stoppen, maar lost het probleem in essentie niet op. toen mijn zusje begon met haar haflinger Mone sleurde die ook iedereen overal naartoe, een echt ongeleid projectiel. paardje was tot dantoe altijd met een hengstenketting of bit geleid, en het halster veroorzaakt geen pijnprikkel, wat maakte dat Mone zich aan alle halsterhulpen meende te moeten onttrekken.

wij zijn hiermee aan het oefenen gegaan, en tegenwoordig kan Mone overal mee naartoe, en langslopen, aan een gewoon stalhalster. héél af en toe zet ze iets teveel druk nog op de lijn, bijv. als het om eten gaat, maar ze weet ook dat dat eigenlijk niet netjes is, het komt dan ook zelden voor.

ga dus oefenen aan de halstermanieren, dat is uiteindelijk de enige manier om een nette omgangsvorm aan het halster te ontwikkelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:59

Je paard heeft duidelijk geen respect voor jou en is lekker zelf de baas.
Neem een zweepje mee als je met haar wandelt, staat ze stil dan tik je haar linksom achter je rug aan. Wil ze naar de bixkar dan is het een kwestie van haar voor zijn, zodra ze stil staat meteen een tik achterlangs, wil ze toch haar hoofd opzij doen om weg te lopen dan nog een tik. Dit is dus echt een kwestie van timing, op het moment dat ze al onderweg is naar de bixkar ben je al te laat.

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:54

.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:59

Zoals merrieveulen zei, ga grondwerk doen en leer je paard wijken voor druk, ook en vooral aan dat hoofd. Voorkom dat je druk blijft houden als je paard nageeft, want je paard heeft nu geleerd dat hij sterker is dan jij en dat je niets in te brengen hebt met een normaal halster.