Haflinger geobsedeerd door mest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dapnik

Haflinger geobsedeerd door mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 19:07

Ik heb nu 1,5 jaar een haflinger merrie [ze is nu 8], ik heb elke zaterdagmiddag groepsles. Nu doet ze sinds vorige week zaterdag erg raar als we aan het instappen zijn; als ze een mesthoop ziet moet ze ernaar toe, eraan ruiken en elk paard dat in de buurt wil komen kan een trap verwachten. En als ik dan aandrijf dreigt ze met bokken [kont omhoog, niet echt bokken].

Ze deed dit dus vorige week en net deed ze het weer, heel raar want ze doet het alleen op zaterdag. Ik rij verder ook vrij in die bak en dat doet ze niets. Als ik haar eenmaal duidelijk heb gemaakt dat ze gewoon door moet lopen, doet ze dat en is ze verder tijdens de les erg braaf en enthousiast. Kwa hengstigheid merk ik nooit wat aan haar en heeft ze dit nog nooit gedaan, en volgensmij is ze nu niet hengstig.

Weet iemand de rede hierachter want het is nogal irritant.

Hanneke84

Re: Haflinger geobsedeerd door mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:12

Toevallig een paard van buitenaf die elke zaterdag komt? Dat je pony mest van een vreemd dier ruikt en daarom daar op af komt? Of doet ze het op elke mesthoop die ze tegenkomt. Wat doet ze als je voordat de les begint of met instappen en je aan de hand er langs loopt heeft ze dan ook nog die drang?

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 20:32

Ze det het bij bijna elke mesthoop ook als ik aan de hand elangs stap. Ze staat op en grote manege, dus veel verschillende paarden maar ze doet het alleen bij de les.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:36

En als je haar nu voor bent en afwend voor de mesthoop of haar laat versnellen?
Haar aan het werk zetten en juist de mesthoop gebruiken, kan ze net ervoor afwenden of net erna?
Kan ze in het midden versnellen of opzij?
Zo te lezen is het een truukje van haar om onder de les uit te komen als ze het anders nooit doet Haha! Haflinger he Knipoog *LOL*

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 21:05

Als je genoeg drijft gaat ze er wel langs, maar vind het zo raar dat ze het alleen op zaterdag doet [terwijl ze dan juist extra druk en enthousiast is] en alleen tijdens het instappen.
Misschien is ze toch hengstig of iets dergelijks, of ze vind het lekker ruiken Clown

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:11

Ja ze gaat er langs met genoeg drijven zeg je..
Maar wat doet ze als je net daarvoor halt houd of juist versneld of afwend of verzin zelf iets Haha!
Hoe kan het sowieso dat ze op zaterdag alleen extra druk en enthousiast is dat is toch eigenlijk wel raar?
Voel jij je dan anders misschien?
Lijkt me vreemd dat ze elke zaterdag hengstig is..
Edit als het alleen met het instappen is vind ik het niet vreemd..
Dan laat je haar ws. meer met rust langere teugel en wilt ze gewoon even ruiken en doen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:27

Die van mij snuffelt in eht bos ook aan iedere mesthoop die hij ziet. Het heeft met dominantie te maken. hengsten zie je dit ook veel doen.

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:48

Denk indd ook dat het met dominatie te maken heeft
Hengsten ruiken vaak aan een mesthoop en poepen er dan zelf nog bovenop
Zo willen ze denk ik laten blijken wat hun 'terretorium' is/ hun geurtje achterlaten.
Misschien wil jou pony weten welk paard zijn geurtje daar achter heeft gelaten
(Weet niet of ik het zo wel helemaal goed uitleg... Tong uitsteken )

Ik zou het gedrag over het algemeen negeren en het onder het rijden niet toestaan! succes Knipoog