paard wagen ziek ? of andere reden voor moeilijk laden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard wagen ziek ? of andere reden voor moeilijk laden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:28

hoi,

Mijn paard van 4.5 jaar oud wil niet meer de trailer op. Hij heeft altijd netjes gedaan en er is ook (zo ver wij weten) niets gebeurt. Maar sinds 2 maanden geleden durft/wil hij de trailer niet meer op. De laatste keer dat het goed ging gingen we vanaf Eindhoven naar wanroij voor een endurance. de heen weg stapte hij zo de trailer op en de terug weg ook. Daarna heeft hij niet meer op de trailer gestaan tot 2 weken geleden toen we naar zee wouwde.. de heen weg ging het al niet zo lekker maar was het wel gelukt. Maar de terug reis was hij er niet meer op te krijgen... uiteindelijk hebben we hem op een minder vriendelijke wijze er op gekregen, want met dingen lokken lukte niet met een longeerlijn er achter lukten niet en toen hebben we daar zeker 30 min gestaan tot we hem er op kregen.

Vandaag moest hij weer op de trailer omdat zijn zadel niet meer paste, en weer ging hij er niet op en zijn weer 30 tot 40 min bezig geweest om hem er op te krijgen.

Dus iemand eenig idee wat er aan de hand kan zijn ? de trailer is gewoon een prima trailer.. de bodem is gewoon goed en het is een 2 paard trailer dus het is vrij ruim om er op te stappen.
hier thuis weten we écht niet wat er mis kan zijn... en het is wel erg vervelend aangezien ik vanaf jan eigenlijk met wedstrijden wouw beginnnen...
wij dachten mss wagenziek ? maar geen idee of een paard dat kan zijn ? en als dat kan of er iets is wat er tegen helpt ?

dus heeft iemand raad ?

gr nina

Juangi

Re: paard wagen ziek ? of andere reden voor moeilijk laden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:34

Ik heb geen idee of een paard wagenziek kan worden. Heb even op google opgezocht maar kon niks vinden.

Volgens mij heeft het gewoon een enge ervaring met de trailer gehad. Ga gewoon eens een dagje met de trailer oefenen. Dus niet die dag van de wedstrijd want door alle stress en spanningen helpt het niet echt. Ga lekker oefenen zonder druk, dus geen leidsels achter de kont.

Steeds als ze er op staat (ook al is het 1 voetje) gelijk belonen. Het moet leuk worden om op de trailer te gaan.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:39

Is er iets veranderd? Andere chauffeur/rijstijl oid? Probeer dat soort dingen uit te sluiten. Is de trailer helemaal in orde? Een keer flink in de remmen gegaan?
Het is raar dat een paard wat gewend is op de trailer te staan ineens niet meer wil. Het komt wel eens voor bijvoorbeeld als trailer betekend dat je naar de les gaat en dat betekend veel harder werken voor het paard, maar dat is hier ook niet het geval. Als hij er eenmaal opstaat is ie wel rustig? En als er al een ander paard instaat?
Ik denk ook maar even hardop hier...

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:45

ik heb hetzelfde probleem! ging altijd probleemloos, tot ik een keer met hem naar Drenthe was geweest (vanuit Middelburg). Hij moest toen bijna 5 uur in de trailer en daarna wilde hij er nooit meer in. Hij kijkt dan niet bang, maar hij wíl het gewoon niet. Uiteindelijk heb ik het ooit moeten doen met een jas over zijn hoofd!
Of ze wagenziek kunnen zijn weet ik eigenlijk niet, ik heb er nog nooit van gehoord! Als ik weet dat ik weer ergens heen moet met de trailer ga ik meestal oefenen (de trailer op het plein en dan hem er steeds opnieuw inzetten zonder het zijschot, en dan steeds iets lekkers geven). Na een paar keer met de longeerlijn erachter en een paar keer opnieuw proberen loopt hij er meestal probleemloos in. (Het enige probleem is dat hij na een lange reis de keer erna weer niet wil Tong uitsteken )
Misschien kun je oefenen als je nergens heen moet? Dan heb je ook geen tijdsdruk dus kun je er zo lang over doen als je wil Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:49

Naranga schreef:
Is er iets veranderd? Andere chauffeur/rijstijl oid? Probeer dat soort dingen uit te sluiten. Is de trailer helemaal in orde? Een keer flink in de remmen gegaan?
Het is raar dat een paard wat gewend is op de trailer te staan ineens niet meer wil. Het komt wel eens voor bijvoorbeeld als trailer betekend dat je naar de les gaat en dat betekend veel harder werken voor het paard, maar dat is hier ook niet het geval. Als hij er eenmaal opstaat is ie wel rustig? En als er al een ander paard instaat?
Ik denk ook maar even hardop hier...

de zelfde chauffeur en trailer is helemaal inoorde zo ver ik kan herinneren nooit hard geremt.. wij rijden altijd heel voorzichtig als een paard en trailer achter de auto hangt.

als hij er eenmaal opstaat is hij gewoon rustig. met een ander paard hebben we niet geprobeerd, maar ik weet zo ook geen paard waar hij mee op de trailer kan (hij is erg dominant)

het is idd ook niet zo dat hij de trailer kan zien als hard werken want meestal is het maar voor naar de DA en dan vandaag zijn zadel dat soort dingen.

en @Juangi:
ik was al van plan om in de vakantie te oefenen maarja eerst maar even dingen uitsluiten dus niet dat ik hem er als maar opzet alhoewel hij zich bijvoorbeeld gewoon niet lekker voelt op een trailer

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:51

Misschien een tip voor mogelijke lange-afstandsvrees..is het dan niet een idee om in etappes te rijden? dus onderweg even een pauze inlassen? Misschien paard er even uit zodat de reis niet te lang duurt. Als je van te voren weet dat je ver weg moet dan kan je misschien een manege onderweg bellen en vragen of je je paard daar even zou mogen uit laden ivm gezondheidredenen ofzo Knipoog voor mij geldt ook dat ik alleen maar hard op denk, ik heb geen idee of dit mogelijk zou zijn...Dit zou wel een hoop gedoe schelen met een paard dat niet meer de trailer op wil na een lange reis.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:54

Als je zegt dat ie dominant is, dan denk ik eerder dat ie jullie gewoon in het ootje neemt als ik het zo lees.

Probeer vanaf nu wekelijks even te laden, klein rondje rijden, wat hooi laten eten of wat brok geven, en dan weer eraf.
Zodat ie leert dat het niet altijd erg hoeft te zijn.
Misschien heeft ie na de endurance gewoon enorme spierpijnen gehad op de wagen en heeft ie dat nog in zijn geheugen staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:57

dat lange afstands vrees zou kunnen maar lijkt me sterk aangezien toen ik hem kocht (jaar geleden) haalde ik hem van uit friesland naar Eindhoven en dat is ook erg lang met de trailer.

En pauzes inlassen durf ik nu niet omdat ik bang ben dat ik hem er niet meer op krijg.

@cm
hij is dominant naar andere paarden, niet naar mensen wekenlijks laden gaan we nu even proberen het is nu toch vakantie om dan even om de 3 dagen een keer te laden. over spierpijn zou kunnen alhoewel ik daar niets van gezien heb dat hij stijfjes liep

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:59

als je hier echt een goede oplossing voor wilt vinden, doe je een cursus bij Petra vlasblom.
Tenminste, als je het mij vraagt.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:03

rakni schreef:
als je hier echt een goede oplossing voor wilt vinden, doe je een cursus bij Petra vlasblom.
Tenminste, als je het mij vraagt.

Hier sluit ik me bij aan, ben donderdag naar een theorie avond geweest en 8 januari komt ze mij ook helpen met mijn paard! Weet zeker dat ze je met dit probleem kan helpen. Kijk maar eens op www.2moons.nl

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:04

Pauzes inlassen zou ik ook zeer zeker niet doen, staan ze erop, laat ze dan ook erop staan !!!

Ik zou het de komende weken dan eens proberen zo met kleine ritjes, en om de paar dagen laden, en op de trailer wat voeren.

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:06

Is hij echt angstig voor de trailer of ziet het er meer zo uit van jongens maar ik ga daar dus lekker niet op hè!! (pubertijd)??
Heeft ie misschien z'n hoofd gestoten op de trailer?

Hebben jullie overdag regelmatig tijd of niet?
Want dan kun je een paar dagen achter elkaar er de tijd voor uit trekken, paard er op even laten staan en ondertussen voeren op de trailer.
als ie dan door heeft van ow als ik de trailer op ga krijg ik m'n avond eten (dan legt ie misschien de link dat het dus positief is) gaat ie uit eindelijk weer van zelf.

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:18

hij is niet bang geloof ik, hij wil het gewoon niet. dat hij zijn hoofd heeft gestoten zou kunnen maar ik zet hem meestal toch redelijk kort vast,

momenteel heb ik vakantie dus deze vakantie kan ik regelmatig oefenen. Eten had ik vandaag ook geprobeerd maar hij vind dat eten dan eigenlijk niet heel intressant.

Verder wouw ik nog heel even wachten met professionelen hulp, Als het na deze 2 weken nog niet gaat ga ik zeker professionen hulp zoeken voor het echt gevaarlijk word.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 03:02

Bij lange ritten (grofweg 2 uur of langer) ben ik wel altijd een voorstander van even een pauze om paard aan de hand wat te laten grazen of desnoods alleen maar de beentjes te laten strekken. Uren lang zo vaststaan in een hobbelige wagen (zelf wel eens in een trailer gezeten?) is niet fijn voor een paard. Daarvoor zoek ik altijd een rustige parkeerplaats niet langs de snelweg, maar bij een bos of ander recreatiegebied uit. Je kan ook bij maneges/ pensionstallen vragen of je paard daar mischien even in een paddock of zo mag staan, als je zelf de mest weer opruimt mag dat soms wel. Zorg dan wel dat je met meerdere mensen bent. In je eentje kan het inderdaad een klus zijn paardlief weer terug te zetten op de trailer.

Als ie consequent ook zijn eten niet in de trailer wil opeten wijst dat toch op een vorm van angst. Eten doen ze alleen op plaatsen waar ze zich veilig voelen en dan valt de trailer daar dus niet onder.

Gebruik de trailer niet alleen voor ritjes naar wedstrijden en de veearts en andere dingen die stressvol zijn of pijn kunnen doen, maar ook eens voor leuke dingen als een strandrit of een bosrit elders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 03:06

Anoniem schreef:
zou kunnen maar ik zet hem meestal toch redelijk kort vast,

Niet om het één of ander, maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat een paard zijn hoofd ook gebruikt om balans te houden? Misschien zou je hem juist misschien wat meer ruimte moeten geven.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 03:18

xSharonax schreef:
ik heb hetzelfde probleem! ging altijd probleemloos, tot ik een keer met hem naar Drenthe was geweest (vanuit Middelburg). Hij moest toen bijna 5 uur in de trailer en daarna wilde hij er nooit meer in. Hij kijkt dan niet bang, maar hij wíl het gewoon niet. Uiteindelijk heb ik het ooit moeten doen met een jas over zijn hoofd!
Of ze wagenziek kunnen zijn weet ik eigenlijk niet, ik heb er nog nooit van gehoord! Als ik weet dat ik weer ergens heen moet met de trailer ga ik meestal oefenen (de trailer op het plein en dan hem er steeds opnieuw inzetten zonder het zijschot, en dan steeds iets lekkers geven). Na een paar keer met de longeerlijn erachter en een paar keer opnieuw proberen loopt hij er meestal probleemloos in. (Het enige probleem is dat hij na een lange reis de keer erna weer niet wil Tong uitsteken )
Misschien kun je oefenen als je nergens heen moet? Dan heb je ook geen tijdsdruk dus kun je er zo lang over doen als je wil Knipoog

Pling dat zijn vaak paarden die niet kunnen/willen plassen op de trailer. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 06:47

Nouks schreef:
Anoniem schreef:
zou kunnen maar ik zet hem meestal toch redelijk kort vast,

Niet om het één of ander, maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat een paard zijn hoofd ook gebruikt om balans te houden? Misschien zou je hem juist misschien wat meer ruimte moeten geven.

zo kort zet ik hem ook weer niet. ik zet hem zo dat hij wel gewoon kan eten (en zijn balans houden) maar neit dat hij zijn kop kan stoten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 06:49

mick75 schreef:
Bij lange ritten (grofweg 2 uur of langer) ben ik wel altijd een voorstander van even een pauze om paard aan de hand wat te laten grazen of desnoods alleen maar de beentjes te laten strekken. Uren lang zo vaststaan in een hobbelige wagen (zelf wel eens in een trailer gezeten?) is niet fijn voor een paard. Daarvoor zoek ik altijd een rustige parkeerplaats niet langs de snelweg, maar bij een bos of ander recreatiegebied uit. Je kan ook bij maneges/ pensionstallen vragen of je paard daar mischien even in een paddock of zo mag staan, als je zelf de mest weer opruimt mag dat soms wel. Zorg dan wel dat je met meerdere mensen bent. In je eentje kan het inderdaad een klus zijn paardlief weer terug te zetten op de trailer.

Als ie consequent ook zijn eten niet in de trailer wil opeten wijst dat toch op een vorm van angst. Eten doen ze alleen op plaatsen waar ze zich veilig voelen en dan valt de trailer daar dus niet onder.

Gebruik de trailer niet alleen voor ritjes naar wedstrijden en de veearts en andere dingen die stressvol zijn of pijn kunnen doen, maar ook eens voor leuke dingen als een strandrit of een bosrit elders.

hij durft wel te eten op een trailer dat is het probleem niet, alleen hij vind eten niet belangrijk genoeg om daar de trailer voor op te gaan.