Dr komt een veulentje aan.......tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Dr komt een veulentje aan.......tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:07

Hoi bokkers,
Zondag gaat vele kritiek in vervulling, mijn paard komt niet langer alleen te staan, daarintegen vinden vele het onverstandig nu dat mijn man zijn baan kwijt is, maar ik ben gezwicht door de kritiek van mijn medebokkers
Ik ga een Shetlander veulentje halen van een half jaar.
Wat moet ik doen zodra ik hem in de wei zet?
Zelf had ik al een paar dingen verzonnen:
-Stroom afzetten, dit is ze niet gewend (maar wanneer voor de 1e keer dan aanzetten?)
-Hooi neergooien
-Met rust laten (maar hoe lang voordat ik kan gaan proberen ze te benaderen?)

Daarnaast weet ik niet goed hoe ik ze zo ver moet krijgen mij te vertrouwen, mag dat met lokken met voedsel? Of moet ik ze eerst een tijdje in de stal opsluiten (nah dat vind ik niks).

Graag tips, ik heb er geen ervaring mee.

Bedankt!

Shorks

Re: Dr komt een veulentje aan.......tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:09

ik zou in ieder geval de stroom erop laten, ze leert snel genoeg dat ze daarbij uit de buurt moet blijven Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:12

Op stal oplsuiten heb ik als advies gekregen van de fokker waar ik m shet vandaan heb. Hij is nu ontzettend aanhankelijk, was hij meteen het land opgegaan dan had ik hem never meer kunnen pakken laat staan aanhalen. Je hoeft het beestje ook niet een week op te sluiten, maar een dag of 3 kan best. Zorgen voor voldoende eten en water. Ik maakte me klein als ik de stal binnen kwam en praatte zachtjes tegen hem. Zo schrik je hem niet af. Niet aandringen als hij aangeeft dat hij het niet wilt/durft.

Kwa stroom, kan je het ook zachter zetten? Hoe eerder ze door hebben dat ze er niet doorheen kunnen, hoe beter lijkt mij het.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:14

Stroom erop laten, en er bijvoorbeeld lintjes aanhangen Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:19

IndianLady schreef:
Op stal oplsuiten heb ik als advies gekregen van de fokker waar ik m shet vandaan heb.

Anderen het hier mee eens???

Maar dan ziet ze Cisco niet Boos!

Misschien een stalletje dan met een klein uitloop stukje? Dat ze elkaar kunnen zien??

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:22

De eerste dag dat mn shet kwam heb ik hem meteen laten kennis maken met mn fjord. Toen heb ik hem 'opgesloten' in stal. Elke dag meerdere keren wezen kijken en eruit gehaald. na een aantal dagen verhuisd naar het weiland en is sindsdien niet meer bij me weg te slaan, terwijl hij ook supersociaal is bij andere paarden. En mn fjord ziet hij als surrigaatouder/speelmaat.