Jong paard mee als handpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Jong paard mee als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 16:06

hoi hoi

Ik zit met een vraagje..
Ik wil mijn bijna 3 jarige dit weekend meenemen als handpaard op buitenrit. Ik ben wel al te voet mee geweest met
een buitenrit.
We gaan met 2 paarden (allebei uberbomproof), en dan pablo als handpaard.
Hij kent de commando's stap, draf en ho..

Vandaag heb ik het in de bak even geprobeerd, en na een paar minuten liep hij netjes mee.
Ik rijd dan ook zijn grote vriendin, waar hij zowiezo de hele dag aan plakt.

Heeft er nog iemand tips over hoe ik dit moet aanpakken.. ik heb dit nog nooit gedaan met een jong
paard, wel al met paarden die dit gewend zijn.
Ook vraag ik me af of ik hem aan zijn stalhalster of touwhalster mee moet nemen..

alvast bedankt..

Balou_k

Re: Jong paard mee als handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:08

Waarom niet ? Als je het niet zo vertrouwd iemand anders met de fiets, of eventueel te voet mee nemen (zo ga ik ook vaak te voet mee als iemand op buitenrit gaat) Gezellig, en zo kan iemand ingrijpen mocht er iets gebeuren. Al het ik het volste vertrouwens in jou en paplo.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 16:18

goed idee.. ik ga vragen of het vriendje ook mee wil lopen.. dan zijn we 3 man sterk..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:07

Niet echt behalve geniet ervan. Leuk dat je het gaat proberen. Ik neem af en toe mn shet ook mee en die geniet net zo hard als ik.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:27

Zorg dat je het rijpaard volledig met één hand kunt rijden, wat er ook gebeurt. Dat hoeft op zich rijkunstig niet 100% mooi te zijn, maar het moet wel 100% betrouwbaar zijn. Neem een lang touw (of leadrope) en leg er eventueel op een paar plaatsen een knoop in zodat je kunt voelen waar je het touw vasthebt en ruimte hebt om in te halen of juist uit te schuiven. Hou het uiteinde (net voor de laatste knoop) in de hand waar je ook de teugels van je rijpaard hebt, als je door een schuiver van het jonkie de grip even kwijt bent, heb je het touw nog steeds in je andere hand.
Oja, zal wel ten overvloede zijn, maar zorg dat leidpaard en handpaard elkaar goed verdragen naast elkaar. Knipoog
Veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:30

Hoeveel ervaring heb jij al met handpaard rijden? Kan jij daarnaast het rijpaard idd al uitstekend op 1 hand rijden + zijn beide paarden op stemcommando's afgericht?

Persoonlijk gebruik ik altijd een hoofdstel met bit en dan een longeertussenstukje. Een halster kan teveel gaan verschuiven, en ik vind dat je wat te weinig te zeggen hebt bij een noodrem.

Voor het touw, zorgt dat het prettig in de hand ligt, en idd een dikke knoop aan het uiteinde. Ik houd het zelf altijd via 1 los vast, met de knoop tussen duim en wijsvinger. Rest van de lus laat ik vieren gelang de afstand.

Verder : een extra iemand erbij kan handig zijn. Zoek een rustige omgeving uit. En veel succes! :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 23:24

Ik heb wel eerder met een handpaard gereden, maar dat waren paarden die daar bekend mee waren.
Dit is mijn jonkie die ik mee wil nemen..

Ik heb een fijne leadrope, die wou ik gebruiken, heb er al knopen in gelegd.
Ook is het handpaard dol op het rijpaard.. en het rijpaard is zelfs zonder handen te rijden.
Een extra persoon is ook geregeld..
Maar het gaat morgen iig niet door, het rijpaard heeft koliek. Boos!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:00

Dat is ernstig balen! Sterkte en spoedig herstel gewenst. Ach gut

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:01

Hoi, ik rij ook met een "jonkie" als handpaard, mijn rijpaard is braaf en goed op een hand te rijden en heeft aardig wat overwicht over het "jonkie". Ik doe het handpaard een touwhalster om omdat ik daarmee net iets meer te zeggen heeft, ik gebruik een leadrope met een aantal knopen erin zodat de leadrope niet zo makkelijk door je hand kan glijden. Het handpaard moet wel het "wijken voor druk" kennen, dus op het moment dat ie even achterblijft en er komt druk op de lijn/halster te staan dan moet ie niet terug gaan trekken en gaan hangen maar gewoon doorlopen. Dat geldt natuurlijk ook voor als ie harder zou gaan dan het leidpaard, als er druk op het halster komt even inhouden en niet gaan lopen trekken. Halthouden en stap, draf, galop en weer terugkomen naar een lager tempo op stemhulp zijn ook erg handig en ik leer het paard vanaf het allereerste moment dat ie niet voorbij het leidpaard mag.