Hoe kan ik mijn paard meer aanhankelijk van mij maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doenjah

Hoe kan ik mijn paard meer aanhankelijk van mij maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:50

Hoi!

Misschien is klopt de topictitel niet helemaal, maar ik kon niets beters bedenken dan 'aanhankelijk'.
Ik heb 2 paarden, met ieder een totaal ander karakter.

1 paard heb ik al 3 jaar, en is al vrij gauw erg aanhankelijk van mij geworden. Gedraagt zich bij andere mensen heel anders dan bij mij, laat alleen alles toe bij mij en andere moeten dat niet proberen bij hem.
Is altijd erg geinteresseerd in mij, is heel erg opgewekt en vraagt veel aandacht. Ook tijdens het rijden is het paard continue op mij aan het letten hoe ik het wil enz...
Mijn andere paard heb ik nu een jaar, en het is echt een grote goedsul van 1.80 en 6 jaar. Alleen is dit paard erg 'afwezig' ik kom elke dag bij hem, maar hij ziet mij als ieder ander, is ook totaal niet geinteresseerd.
Hij is extreem rustig en tijdens het poetsen gaat hij slapen, kroelen enz is hij niet van gediend.. Heeft nergens een jeukplek, staat er altijd maar bij als een sul.. Bij het rijden en longeren doet hij het maar omdat het moet, maar let totaal niet op wat ík wil..
Ik zou graag een beter 'contact' willen hebben met mijn paard..

Mijn ene paard verschilt dus heel erg van de andere, en ik hoop dat ik dit duidelijk genoeg uitgelegd heb.
Valt er misschien iets aan te veranderen doordat ik mezelf anders ga opstellen? Of is dit gewoon aangeboren en zal dit altijd zo blijven?
Meer mensen die zoiets ook meemaken?

Doenjah

Re: Hoe kan ik mijn paard meer aanhankelijk van mij maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 08:30

Ik mis dus eigenlijk de échte band met mijn paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:36

misschien verveelt hij zich ? heeft hij een wei maatje ? of staat hij alleen op stal ? doe je alleen dressuur of ook springen en buitenrijden ? maar mss is het ook wel gewoon het karakter. Ik heb nl 2 verzorgpony's gehad die altijd samen stonden. En de ene kwam altijd kijken en kroelen en de andere stond er altijd maar een beetje sullig bij en vond vrijwel niets écht leuk.

Dus ik denk dat het gewoon karakter is of hij verveelt zich..

Doenjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 08:39

Hij staat altijd buiten met andere paarden, en hij verveelt zich dus niet. We maken veel wisselende bosritten maar soms komt dressuur ook aan te pas.. geen reden om zich te vervelen, ik denk ook dat het echt zijn karakter is maar valt daar niets aan te doen?

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:41

Hee, ja die van mij is ook zo, is niet echt blij als ik ga zadelen, niet blij met poetsen, best wel nukkig af en toe en kan echt heel boos kijken als hij iets niet wil, helemaal de laatste dagen is het verergerd, ik maak me er mega zorgen over omdat ik het idee heb dat hij helemaal niet gelukkig is ofzo, maar die van jou doet het dus ook, best een geruststelling...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:54

Heeft hij in de wei met paarden, wel echt een maatje, waar hij mee kroelt e.d.? Of heeft hij ook geen band met een specifiek paard??

Doenjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 08:59

Nee hij heeft ook geen band met een paard, hij zou zo in zijn uppie kunnen staan en er niet van streek raken. Hij jaagt de paarden eerder weg, en heeft ook last van voernijd.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:02

Je hebt ze gewoon, einzelgangers, ook bij uitgesproken kuddedieren als paarden. Niet alle paarden stellen contact en aanraking op prijs. Als ze verder goed in hun vel zitten en niet onhoudbaar dominant zijn, zou ik me er niet te veel druk om maken. Ik begrijp dat hij bij jou de kans heeft tot sociaal contact en evengoed braaf zijn weg gaat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:08

Wij hadden ook zo'n zelfstandig paard, vond alles best.
Dat is gewoon het karakter van het paard.
Voor jou als baasje is het erg leuk als een paard voor je gaat en blij is en van jou meer accepteerd dan van een ander. Maar dat soort paarden is wel lastiger als jij weg valt door ziekte en de dierenarts of de hoefsmid is nodig.
Mijn paard hangt ook aan mij, als ik erbij ben kan iedereen van alles doen. Ben ik er niet bij vergeet het maar. De hoefsmid welke ik al ruim 9 jaar heb krijgt m zelfs de stal niet uit..

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:08

Ik ken het, heb ook paarden gehad die dat niet hadden en nu een pony die wel aanhankelijk is.

Ik weet niet precies wat je hier aan kan doen behalve veel tijd doorbrengen met je paard om een band op te bouwen. Niet altijd laten werken voor je, maar laat hem zijn eigen ritme bepalen. Ga lekker met hem wandelen en knuffelen in zijn stal. Probeer zijn aandacht te krijgen met behulp van vrijheidsdressuur. Suc6 Gr. Hester

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:13

Ik zou dus juist heel erg de eigen ruimte van zo'n paard respecteren. Heel bewust niet storen op stal (niet gaan kroelen/borstelen op stal), niet storen tijdens het eten. Als hij aangeeft geen behoefte te hebben aan aandacht, niet geven. Ruimte houden tussen jou en hem als je er naast loopt. Ze zoeken zelf wel toenadering als ze daar behoefte aan hebben. In mijn ervaring stoot je ze juist af als je constant in hun ruimte komt en gedrag van ze verwacht waar ze absoluut geen zin in hebben. Daarbij mag basic gehoorzaamheid natuurlijk niet uit het oog verloren worden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:15

Soms kun je een paard wakker maken (mentaal) door totaal iets anders met hem te doen, hem uit te dagen en daarbij een motivator te gebruiken. Sommige dieren worden harstikke wakker door clickertraining waarbij met voer beloond wordt. Voer is nl een hoge motivator. Vingers aflikken Als je je paard daarbij mentaal uitdaagt om uit te vogelen wat van hem verwacht wordt gaat hij zich veel meer op je richten. Hij wordt immer telkens beloond wanneer hij op je let. Misschien eens een cursus, bv vrijheidsdressuur, met hem volgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:47

Mijn paard is ook zo, hij is gewoon geen knuffelpaard en wenst ook niet door alles en iedereen te worden aangehaalt. Met andere paarden kroelen doet hij ook niet, sterker nog als hij op gedrongen wordt om te kroelen bijt hij heel hard in de manenkam.
Hij is gewoon geen knuffelpaard wat gerespecteerd moet worden. Een band tussen ons ontbreekt er totaal niet, zodra ik het zadel pak gaat hij vast naar het hek toe, hij weet dat we dan wat leuks gaan doen. Knuffelen doen we dan misschien niet, toch vind hij het heerlijk om geborstelt te worden.
Hij wordt dan helemaal rustig en gaat staan slapen. Verder vind hij het altijd erg gezellig om bij me te komen staan zonder te knuffelen.

Overgens is hij ook helemaal geen paard wat kan worden uitgedaagt doormiddel van vrijheidsdressuur en clicker training. Hij is gewoon een paard van het echte werk en niet van het getrut.

Doenjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 14:27

Kaka schreef:
Ik zou dus juist heel erg de eigen ruimte van zo'n paard respecteren. Heel bewust niet storen op stal (niet gaan kroelen/borstelen op stal), niet storen tijdens het eten. Als hij aangeeft geen behoefte te hebben aan aandacht, niet geven. Ruimte houden tussen jou en hem als je er naast loopt. Ze zoeken zelf wel toenadering als ze daar behoefte aan hebben. In mijn ervaring stoot je ze juist af als je constant in hun ruimte komt en gedrag van ze verwacht waar ze absoluut geen zin in hebben. Daarbij mag basic gehoorzaamheid natuurlijk niet uit het oog verloren worden.

Ik respecteer hem ook, ik val hem niet lastig als hij dat niet wilt.
Maar het is meestal nooit dat hij dat aangeeft dat hij niet niet wilt, hij vind het allemaalw el best, word er niet warmer of kouder van maar zo is het wel meoilijker om een band op te richten.

Ik weet niet of vrijheidsdressuur zo makkelijk kan bij zo'n grote onhandige slungel van 1.80+?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:32

misschien een verkeerde opmerking....ook bij een paard gaat de liefde door de maag

Doenjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 14:34

Het is al heel zn leven zo Lachen

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:38

Ik kan me voorstellen dat je graag een goede band wil met je paard, maar eerlijk gezegd vind ik het niet positief als je paard zich niet gedraagt als anderen er iets van vragen. Het lijkt me juist een sterk punt als je paard nergens warm of koud van wordt. Klinkt als een paard met een zelfstandig evenwichtig karakter.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:39

Paarden zijn allemaal anders.
Je paard is gewoon heel rustig, daar is niets mis mee.
Waarschijnlijk kan je zelf een kind van 3 jaar bij hem in de stal zetten?
En doet hij helemaal niks?

Het is gewoon een heel braaf paard, Die nergens warm of koud van word.
Dat is juist goed. En sommige vinden alles gewoon goed. Dat had ik ook met mijn vorige pony. Knipoog

Ondertussen heb ik een andere. Die is veel anders Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:55

Ga aan grondwerk doen, daag hem uit om je te zien staan. Dat hij je niet ziet staan, loopt te ignoreren is een teken dat hij je niet serieus neemt. Grondwerk doet wonderen. Zoals al eerder is aangegeven: daag hem mentaal uit. En van grondwerk (mits goed gedaan) worden ze zoveel energieker!

Zie link naar filmpje in onderschrift. En dat is voor jou ook haalbaar.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:56

ik heb ook zo 1 staan en ik moet zeggen dat het best frustrerend is
als ik poets slaapt die
en als ik hem wil aanhalen draait hij zijn hoofd weg als die geen zin heeft
staat altijd alleen op de wei en ik zie hem ook nauwelijks met andere paarden spelen of kroelen.

ik laat dat gedrag links liggen en dring me niet op
ik koop hem ook niet om met snoepjes
dan word hij bazig en bijterig

heel soms komt die uit zijn eigen om me eens van nader te inspecteren en lebbert me dan ook helemaal af
dit maakt dan toch weer alles goed
dat hij het niet fijn om aangehaald te worden

het is verder in de omgang het liefste paard van stal
en mijn dochter van 8 kan er ook alles mee doen in de omgang.

ook als ik ga rijden dan heb ik het idee datniet voor me wil werken en gewoon zijn rondje loopt

maar zodra ik dat uit mijn gedachten en wat meer ga eisen van hem merk je toch wel dat hij met plezier voor me werkt dus de band is er toch wel

ook als die op de wei staat en ik fluit een bepaald toontje
dan kijkt die altijd dus ergens is er toch een band Lachen

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:22

Heei

Ik heb ook zo´n paard, of.. had zo´n paard, bij mij is het bijna helemaal goed gekomen, het zit zeker ook voor een deel in het karakter!! Maar bij mijn paardje viel er iets aan te doen, ik ben er egt ontzettend blij mee!
Ik zat echt in een dip, en was ontzettend verdrietig, tot ik iemand hoorde praten over grondwerk en vrijheidsdressuur,
Ik kreeg het idee om dat eens te gaan proberen,
En tot mijn grote verbazing lukte het, hij ging me steeds meer vertrouwen en respecteren, ik was ontzettend gelukkig,
En hij werd zelfs knuffeliger,
Ik heb in die tijd ook een touwhalster aangeschaft, een ben dara mee gaan rijden, heel langzaam, eerst met nog een zadel en in de bak, dan zonder zadel in de bak.
En dan buiten in dezelfde volgorde!! En voor ik het wist, vertrouwde we elkaar geheel, en reden zonder zadel galoperend buiten!! Nu rijdt ik nog soms met touwhalster maar ook gewoon met zadel en hoofdstel, en het zelfde contact is er ook!
Het hielp zoveel!! Ook het grondwerk en vrijheidsdressuur onwijs, je krijgt dan egt een klik met elkaar!! Tenminste in mijn geval,
ook was het eigenlijk bij toeval.. Maar misschien kan je het proberen??:
Ik zocht even een knuffel (troost) bij een ander paardje in de wei!! En knuffelde haar helemaal.. En opeens voelde ik een soort duwtje tegen me schouder, en stond mijn eigen paardje achter me, en wilde ook geknuffeld en aangehaald worden, ik was dolblij en heel erg enthousiast!!, dus misschien kan je dat eens proberen, dat je je andere paardje gaat knuffelen in zijn nabijheid, hem een beetje jaloers maken laat maar zeggen!!
Je kan ook samen met je paardje gaan wandelen hem lekker laten grazen en hem niet te veel aanhalen!! dan doe je iets samen maariet onder het zadel je laat elkaar ook een beetje vrij.
Bij mijn paardje is het echt allemaal heel erg gelukt, het is echt een schatje geworden, nog steeds niet ontzettend knuffelig, maar op z´n tijd vindt hij het heerlijk!!!
Hij komt zelfs al hinnikend naar me toe in de wei of op stal!!
Het is lang geworden maar ik hoop dat je er iets aan hebt;)

Groetjes Alice

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:35

oke mijne heb ik al vanaf veulen af aan

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:29

natural horsemanship (bijv Parelli 7 games), vrijheidsdressuur en clickertraining richten je paard heel erg op jouw als trainer. of ga gewoon eens wandelen in het bos met je paard aan een touw. mijn vorige paard was ook heel erg op zichzelf en hield niet van kroelen maar dit soort dingen vond hij erg leuk.
ik heb nu sinds kort een nieuw paard en dat is best een "miepmerrie" maar sinds we bezig zijn met clickertraining ben ik het helemaal voor haar. "wat gaan we doen vandaag?" staat helemaal op d'r hoofd als ze me aan ziet komen.
verzin naast de gewone training iets wat gewoon leuk is om te doen, misschien komt hij dan wel los.

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:45

Ik denk dat de twee paarden beiden een helemaal verschillend karakter hebben..
Ik heb 3 Paarden en ze zijn alle drie totaal verschillend.
M'n merrie die staat als je aan komt lopen zo van ja aai me maar een keer, maar als je d'r dan een aai gegeven hebt vind ze het genoeg, draait ze zich om en gaat achter in de stal staan.
m'n jaarling wil niets liever dan continu geaaid en gekroeld worden.
en m'n mini merrietje die vind knuffelen leuk maar dan is ze wel zo dat ze je af en toe 'n keer probeert te happen.
Ik denk dat er niet zo veel aan te doen is en dat je paard gewoon zo is als ie is..

wat ik wel ooit doe met de merrie is door de bak/wei met d'r wandelen zonder halstertouw dat ze me dan volgt, en dat als ik stil ga staan zij ook stil gaat staan en als ik dan weer aanloop weer volgt etc.. (ik gebruik hier altijd wel 'n beloning voor doormiddel van 'n brokje of iets dergelijks want ze moet het wel leuk blijven vinden).

Succes!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:22

Weet je 100% zeker dat hij niets onder de leden heeft?
Mijn paard was precies zo als je omschrijft. Hij deed braaf wat ik hem vroeg, maar niets ging van harte en het liefst stond hij wat te slapen of te eten, meer deed hij niet.
Hij bleek niet gezond te zijn. Inmiddels is dat verholpen en nu krijg ik regelmatig een punthoofd van hem. Hij heeft weer plezier met rijden (een beetje tè), met poetsen kan hij geen moment stil staan en als hij z'n zin niet krijgt zet hij gewoon de boel op stelten.
Oké, ook niet echt zoals het hoort, maar ik heb hem liever zo dan als een slome sukkel