Singelvrees?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Singelvrees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:00

Sinds kort rijd ik een jong paard (3). Ze is zadelmak en overal hartstikke braaf mee.
Alleen met aansingelen schopt ze iedere keer met haar rechterachterbeen naar de singel.
Dit niet alleen bij het aantrekken, ook al als ik deze op het loste gaatje vast maak.
Nu deed ze het zelfs op de dekensingel, best vervelend als je half onder het paard moet hangen om deze te pakken te krijgen.

Verder zit er (voor zover ik nu weet) geen kwaad in het beestje.

Maar zou dit singelvrees kunnen zijn?
En hoe zou dit op te lossen zijn? Zou een andere singel kunnen helpen?

Ik gebruik nu een neopreen singel. Probeer met rustig praten haar rustig te houden, ze gaat namelijk ook wat draaien met aansingelen.
En zeg nu alleen EH wanneer ze dus schopt. Ik vind het moeilijk om dit af te straffen omdat ik niet weet waar dit vandaar komt, heeft ze pijn of is het klieren?

Iemand ideeen?

eveline_86

Re: Singelvrees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:56

Ik denk eerlijk gezegd dat het gewoon een beetje klieren/aanstellen is.
Mijn bijrijdpaardje doet dit ook, draaien, bijten, stampen, beetje tapdansen Haha! . Heel irritant, ze mag best een beetje bewegen maar als ze probeerd te bijten krijgt ze meteen een knal.
Gaat ze heel vervelend staan draaien, stampen, tapdansen of wat dan ook, dan geef ik een brul. Meestal houd het dan wel op.
Maar goed, zij is 15 en ze vind het gewoon niet prettig als ik haar aansingel (met de deken opdoen doet ze het trouwens ook) en dat is nou eenmaal zo. Zolang ze normaal doet, ze mag gewoon niet bijten, schoppen of gaan staan hip-hoppen, schenk k er niet te veel aandacht aan.
Jou paardje is pas 3, misschien dat je het haar nog af kan leren door streng te zijn en duidelijk te laten merken dat je niet van dit gedrag gediend bent.
Ik begrijp je het moeilijk vind om te straffen als je niet weet waar het vandaan komt, maar bij mij is het ook niet eens perse straffen (tenzij ze me probeerd te bijten dan) maar meer gewoon streng laten merken dat ze gewoon normaal moet doen.
Wat ik trouwens wel heb geleerd van m'n paardjes eigenaresse, is dat je, als je paard het aansingelen vervelend vind, het beste gaatje voor gaatje kan aansingelen.
Nou trek je zowieso de singel niet ineens helemaal strak, maar in dit geval echt heel langzaam.
Een gaatje, en dan ga je bijvoorbeeld je hoofdstel pakken, nog een gaatje en dan ehh trek je je laarzen aan of wat dan ook. Snap je wat k bedoel?
En als je rustig blijft staan geef ik altijd een aaitje of een klopje en ik praat ook veel.
Maar ik blijf wel concequent, ik wil gewoon niet dat ze zich zo aansteld.
Er zijn overigens heel veel paarden die aansingelen vervelend vinden.

Heb je haar onderzocht op wondjes, of andere plekjes?
Als je het echt niet vertrouwd moet je er een DA naar laten kijken, maar ik denk eerlijk gezegd echt dat zij het gewoon een beetje vervelend vind en gaat klieren....
Succes!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:39

Het kan aanstellen zijn, maar het kan ook een lichamelijke klacht zijn.
De mijne heeft wat spierproblemen daar gehad en ze heeft hele erge singelnijd aan overig gehouden. Ze mag van mij laten zien dat ze het niet fijn vindt, zolang ze mij niet in mijn vel (vast)bijt.
Ze hapt, stampt, trekt een zuur gezicht.

Enige wat je kan doen, is aansingelen heel rustig aandoen en niet te veel aandacht aan besteden.
Singel vastmaken op loste gaatje, daarna bijv. je laarzen aandoen, singel weer een gaatje strakker, hoofdstel pakken etc.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:51

Ik vind niet dat je singelvrees moet afstraffen.
(ik zeg niet dat je het moet goedkeuren!)
Het gaat hier om een 3 jarig paard.
Heeft ze last van haar rug?
Kan ze ergens anders last van hebben.
(omdat ze 3 jaar en in de groei is.)

Ik geloof niet dat een paard zomaar gaat schoppen naar een singel. Zeker niet een 3 jarig paard.
Als het gewoon klieren is merk je dat wel.

Ik zou het gewoon negeren, maar wel aangeven wat wel en niet kan.
En vooral, goed nakijken of er iets mis is.
Probeer het aansingelen zo positief mogelijk te maken.
Geef haar een appel als je gaat aansingelen. een beetje afleiden.

Suc6 Lachen

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:56

ik denk dat de kans groot is dat het aanstellen is

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 00:59

Ik zou persoonlijk geen eten geven tijdens aansingelen.
Dat zie ik als 'beloning' voor slecht gedrag. Ongewenst gedrag kun je het beste negeren.
Als ze braaf is geweest met aansingelen, dán belonen (als je aan belonen doet) Ja

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:07

Martine123 schreef:

Een paard stelt zich niet aan.
Zo zijn paarden niet.
Ze laten zien waar ze last van hebben.
En dit paard heeft last van de singel.

Dat hoeft niet te betekenen dat ze er nu nog last van heeft, maar het kan ook een nare ervaring zijn geweest.
Dus gewoon negeren. Afstraffen helpt toch niet.

Ik verzorg zelf een paard die het ook doet.
Bij mensen die hem bestraffen doet hij het dubbel zo erg, dan als ik het negeer, en alleen afstraf als hij echt iets fout doet. (bijten ofzo.)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:09

urselin schreef:
Ik zou persoonlijk geen eten geven tijdens aansingelen.
Dat zie ik als 'beloning' voor slecht gedrag. Ongewenst gedrag kun je het beste negeren.
Als ze braaf is geweest met aansingelen, dán belonen (als je aan belonen doet) Ja

Daar heb je gelijk in.
Misschien een foute oplossing.
Ik bedoel eigenlijk meer te zeggen, geef afleiding.
Probeer het zo positief mogelijk te maken.
En als ze wel 5 sec netjes staat gelijk belonen.
Zo merkt het paard dat als het netjes staat er een beloning is. (liever geen snoepjes want dan krijg je weer gebedel.)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:13

Die aandacht zal dan op de juiste momenten gegeven moeten worden, anders beloon je (aandacht=beloning) het ongewenst gedrag alsnog.
Staat ze stil en geeft geen kik, dán aandacht Ja

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:20

S_zanne schreef:
Martine123 schreef:

Een paard stelt zich niet aan.
Zo zijn paarden niet.

Een paard stelt zich misschien niet aan, maar kan na één of meerdere slechte ervaringen wel 'blijven hangen' in slecht gedrag. Wat je zou kunnen definiëren als aanstellen..

Ik zou in elk geval eerst uitsluiten dat er iets lichamelijks is. Misschien je singel eens wassen, beter poetsen, zadel goed na laten kijken, rug goed na laten kijken. Daarna kun je dit soort gedrag prima afstraffen, dan is het imo namelijk klieren.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 15:37

Na laten kijken word een lastige omdat het niet mijn paard is. Rug denk ik zelf niet, aangezien het puur met singelen is, zit deze vast is er niks aan de hand. Opstappen etc. is ze heel braaf mee.
Heb het er wel met de eigenaar over gehad, hij dacht dat een andere singel zou kunnen helpen. Dus dat gaan we eerst proberen.
Leg volgende keer (zekerheid) ook maar even een bontje onder het zadel, gewoon om wat dingen uit te sluiten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 15:42

Is ze ook niet gevoelig als je met je vingrs krachtig over dr rusgpieren wrijft/duwt?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 15:53

Niet dat me op is gevallen. Zal het is uitproberen volgende keer.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:41

Probeer eens wat ze doet als je er een singelbontje om heen doet. De meeste reageren dan anders. Denk zelf dat het misschien te maken heeft met dat de singel schuurt. Succes! Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:37

Kan makkelijk een spierprobleem zijn (door vastliggen vallen uitglijden etc.)
dit komt heel vaak voor en gaat niet vanzelf weg
of het zadel zit niet lekker
Afstraffen zou ik zeker niet doen, het paard geeft duidelijk aan dat er iets niet in orde is..
zeker als het paard nog jong is kun je erger voorkomen, door het paard eens na te laten checken door iemand van http://www.happy-athlete.nl

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:39

mijn pony schopt af en toe ook tijdens het aansingelen, gewoon omdat hij eerst een blokkade in zijn rug had en da tis verholpen door de osteopaat.
nu doet ie het soms, maar hij trapt niet gericht...gewoon niet gelijk heel strak aansingelen en even stappen voor je de singel strak zet.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:09

Misschien ligt het wel aan het zadel?
Een pony op myn manege heeft dit ook,
die flipt al als je het zadel er op legt...

Verder, kan het natuurlijk aanstellen zijn,
maar dat lijkt me ook weer raar als je paard
zo ver gaat :S