Instructeurs: Hoe zien zien jullie groepslessen er uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Avienna

Instructeurs: Hoe zien zien jullie groepslessen er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:13

Hallo, mede-instructeurs, ik ben vooral nieuwschierig naar de tijdsindeling van de groepslessen en dus de opbouw van de lessen. Werken jullie bij elke groepsles volgens een bepaald (ontwikkelings-)plan (bijvoorbeeld aangeleverd vanuit de manege o.i.d.) of creeeren jullie je eigen lesschema's? Ik ben benieuwd!

Urielle

Re: Instructeurs: Hoe zien zien jullie groepslessen er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:25

Ik ben zelf gestopt met groepslessen maar ik begon altijd met tien minuten stappen, met veel voltetjes en slangenvoltes. Al doende bekeek ik dan de major issue die dag vanuit het Skala.

Vanuit daar ging ik verder werken met de groep in draf, eerst lichtrijden, dan de galop, dan de draf doorzitten en eindigen weer in stap. Afhankelijk dus van de knelpunten in de opwarmfase legde ik meer nadruk met bepaalde oefeningen.

Ik keek daarbij ook naar de samenstelling van de groep. Ik had hele serieuze dressuurgroepen waar ik dus echt dressuurmatig mee bezig was en daar probeerde ik ook om de zoveel tijd een nieuwe oefening of andere variant erin te verwerken (bijv. niet het standaard wijken vanaf de AC maar juist vanaf de hoefslag naar de AC of een gebroken lijntje wijken). Bij de kinderen en recreatieve volwassenen probeerde ik ook af te wisselen met spelletjes, gymnastisch werk en balkjes lopen (springen was aparte les).

Stapgedeeltes aan het begin en eind gebruikte ik ook om wat theorieblokken in te bouwen. Dat kon simpelweg zijn een kindje aan laten wijzen waar de raakpunten van een grote volte zijn, tot waarom zou je een paard schouderbinnenwaarts laten lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:38

Ik werk vaak thematisch, waarbij ik meerdere lessen achter elkaar een bepaald thema benadruk. Uiteraard gaat de rest ook gewoon door, maar dat thema komt dan steeds centraal terug in de lessen qua oefeningen, maar ook steeds met een stukje theorie. Tijdens het instappen grijp ik terug naar vorige keer, kijk ik even of alles is blijven hangen, en vertel ik waar we die dag aan proberen te gaan werken.
Zo ben ik op dit moment met mijn meest gevorderde groep bezig met het thema rechtrichten, en met mijn minst gevorderde groep met het thema ruiter in balans.

De manege laat me volledig vrij in wat ik doe in de lessen en hoe.

Enige wat me wel eens gevraagd wordt is bv een paar weken voor een wedstrijd om even wat springen in de lessen te verwerken.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:09

Voor als ik kamp geef moet ik een eigen lesvoorbereiding maken. Maar natuurlijk is dat slechts een richtlijn, je moet niet alles doen wat er staat en je bent vrij om te doen. Bij de kindjes op kamp valt het ook te zien welk niveau je voorgeschoteld krijgt. Bij de beginners gaat het er vooral om dat ze fun hebben tijdens het rijden. Vaak is het stappen, eenvoudige figuren rijden en wat zingen (meestal hoofd-schouder-knie-en-teen hehe). Als ik zie dat ze snel leren ga ik ze wat laten draven. Maar uiteindelijk hangt jouw lesgeven af van het niveau van de groep.

Tot voor kort gaf ik ook les aan de studenten van de KU Leuven. Met hen ging het er wat serieuzer aantoe, maar natuurlijk ook met gelach. Zo blijven ze toch ontspannen op hun paard Lachen Meestal begonnen we met het rijden van grote voltes, veel overgangen en van hand veranderen. Daarna viel te zien hoe ze die dag reden, op sommige momenten hadden ze echt een kick en deden ze alles super goed. Op andere momenten gingen ze in stap zelfs van de hoefslag om het zo te zeggen... Dus zoals ik al eerder zei, mijn les wordt aangepast aan het niveau van de groep, gezien van les tot les, maar toch met een progressieve toets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:08

Waar ligt voor jullie de grens tussen 'lesgeven' en 'bezigheidstherapie'?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:09

ik liet altijd iedereen "vrij" rijden in het door mij aangegeven tempo en op de door mij aangegeven hand Lachen

Avienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 17:38

Er zijn zo te lezen dus flink wat verschillen in hoe een lesindeling eruit ziet, erg interessant om te horen en over na te denken. Voor degenen die zelf hun lesvoorbereiding doen; doen jullie dit aan de hand van specifieke literatuur? Ik heb al veel gelezen op dit gebied maar vind veel 'instructieboeken' erg abstract.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:40

ik baseer de les op de "slechtste" van de groep......... ik pak stuk voor stuk de "betere" eruit om daar een stukje mee te werken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 17:46

KiWiKo schreef:
ik liet altijd iedereen "vrij" rijden in het door mij aangegeven tempo en op de door mij aangegeven hand Lachen

Dat doe ik ook als het 'lesgeven' is. Zolang het nog in de categorie 'bezigheidstherapie' valt dan werk ik meer klassikaal.

Lesvoorbereiding? Soms uit literatuur* , maar ook wel vanaf internet* , vanuit eigen lessen, of vanuit dingen die ik op wedstrijden zie of zelf meemaak.

*soms is het ook even handig om bv wat plaatjes erbij te gebruiken, dan is het makkelijk om even een paar kopietjes of printjes te gebruiken.
Ik gebruik het whiteboard in de bak ook regelmatig trouwens, om even wat uit te leggen of te verduidelijken.

Overigens pak ik er ook wel eens even een paard van mezelf bij om wat voor te doen, of om iemand een keer wat te laten voelen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:53

Ik doe alleen invallessen. Ik bepaal zelf wat we gaan doen, ik krijg geen opdrachten mee van de vereniging. Natuurlijk luister ik wel naar wat de lessers zelf willen. Zo vroeg laatst een groep tijdens de springles of ze in-uitjes mochten springen. Ik had zelf iets anders in gedachten, maar als de groep behoefte heeft aan in-uitjes, dan schakel ik net zo vrolijk om naar in-uitjes.

De wedstrijdruiters vraag ik vaak waar ze op wedstrijden tegenaan lopen. Daar probeer ik dan wat op door te werken. Met invallessen is het wel eens lastig dat je nooit echt kunt sleutelen aan een bepaald punt. Zo ben ik laatst met een paar groepen een les bezig geweest met scherp maken aan de hulpen. Aan het eind van de les ging het echt lekker. Deze zelfde groepen had ik vanochtend weer en toen merkte ik dat de pony's wederom totaal niet aan de hulpen waren. Dat vind ik dan wel eens jammer. Als ik daar nou eens een paar weken achter elkaar mee aan de slag zou kunnen (met sommigen zou ik eigenlijk graag een paar weken iedere dag aan de slag willen Tong uitsteken ) dan zou het probleem structureel opgelost worden en kunnen we daarna verder met iets anders. Maar goed, dat is nu eenmaal het gevolg van mijn eigen beslissing om alleen invallessen te doen.