Wie zorgt ervoor je paard op een pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

Wie zorgt ervoor je paard op een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 08:50

Hoi allemaal
Ik heb 4 stallen aan huis, waarvan ik er eentje verhuurd heb.Dit gaat al 1,5 jaar hartstikke fijn. Ze komt 1 a 2 keer per week rijden en zeker in de zomermaanden is ze er vaker om te verzorgen,wedstrijden of extra rijden. Ook met de vakanties helpt ze vaak mee. Maar sinds een maand of 4 komt ze veel minder.Soms maar 1 keer in de 2-3 weken.
Ik als paardenliefhebber heb het daar moeilijk mee.Wie zogt er dan voor haar paardje? En dan bedoel ik aandacht,poetsen,controle van gezondheid, afspraak hoefsmid en verzorgen van wondjes.Ook wat extra beweging nu de paarden meer op stal moeten blijven hoort er wat mij betreft bij.
Haar paard is ook niet de makkelijkste en wordt vervelend op stal ( tegen de muur en tussenwanden slaan uit verveling).
Nu wil ik haar daar graag op aanspreken,maar ben benieuwd hoe bokt hierover denkt.
-Huurt ze een stal bij mij en moet ik me voor de rest nergens mee bemoeien?
-Ben ik verantwoordelijk voor haar paard omdat het mijn stal is?
-Kan ik eisen dat ze minimaal zovaak komt?
Kom maar op...

Anoniem

Re: Wie zorgt ervoor je paard op een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:56

Ik denk dat het er van afhangt wat jullie hier over afgesproken hebben op het moment dat zij de stal begon te huren. Wat doe jij precies, staat het paard bij jou in volpension?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 08:58

het hangt idd af van wat je afgesproken hebt
hier in de omgeving heb je ook volpensionstallen maar daar geld alleen dat ze voeren en mesten en losgooien als je een losgooi abbonement hebt maar de aandacht en dergelijk is altijd voor de eigenaar zelf en lijkt me ook niet meer dan logisch

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:03

Mijn vriendin runt een pension, en bespreekt zulke kwesties wel met haar stallers. Er gebeurt veel met de paarden, waarvan zij zoiets heeft van; 'dat zou ik zo niet doen', zo staat daar momenteel een paard wat echt niet goed in het vel zit (rugproblemen) waardoor mijn vriendin een paard heeft wat moeilijk is met naar buiten brengen. Ze heeft het overlegd met de eigenares, maar die wuift het weg.
Het is eigenlijk continu een beetje balans zoeken, zeker denk ik dat je een bepaalde verantwoordelijkheid hebt, of dat ook wettelijk is, weet ik niet, maar zij zal je zeker aanspreken als er voertechnisch iets niet klopt.
Ik denk niet dat je wat kunt eisen, wat komen aangaat. Ik denk ook niet dat je het zo eerst moet aanpakken. bespreek eerst waarom het zo gaat, en dat het paard er last van heeft, en zo ook de andere paarden.
En dan zijn er inderdaad dingen waarmee je je niet kan bemoeien, zoals mijn vriendin nu eigenlijk ervaart, hoe erg het haar ook pijn doet.
Wel is het zo, dat je zelf kan zeggen, dit wil ik niet op mijn stal. Dan kan ze kiezen, of aanpassen, of weggaan.
Dat lijkt dan het zelfde als iets eisen, maar heeft meer met het beleid te maken wat je voert ten opzichte van je andere paarden en hun gezondheid, dan haar eigen paard.
Maar het blijft moeilijk, vandaar dat ik het niet meer doe Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:12

Ik zou het er gewoon eens met haar over hebben waarom ze nog zo weinig komt, misschien heeft ze problemen met iets of school/ werk is wat lastig.
En dan geef je gewoon aan dat je dat niet zo prettig vind en dat je het fijner zou vinden dat ze wat vaker komt voor haar paard.
Het is uiteindelijk jouw stal en er staat een paard waarmee niks gebeurd in sommige weken, daarover mag jij best vragen waarom en zegen wat jouw gedachte is.
Dit kan allemaal op een normale manier en zonder ruzie.
En als haar paard een wondje of zoiets heeft, dan zou ik dat wel behandelen, maar poetsen enzo dat moet je zelf weten.
Als jij daar plezier aan hebt.
Ik sta ook in pension en daar komen meer mensen langere tijd niet en als ik help binnenhalen of ik zie een paard met een wond dan haal ik hem binnen, maak de wond schoon en vraag aan de pensionhoudster de mensen te bellen voor het zelf verder te behandelen.
Dat doe je gewoon voor het paard.
Veel succes.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:13

ik sta zelf op een stal waar je alles zelf moet doen
en dan zie ik bij sommige stalgenoten ongeveer het zelfde
gebeuren als in jou verhaal,

ik vind dat een staleigenaar daar wat van mag zeggen
het gebeurd op jou terrein en als jij dat niet op jou terrein wil is dat je goed recht
ik zou een gesprek aangaan misschien heeft ze wel een reden
of komen jullie samen tot een goeie oplossing

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:15

Ik zou het zeker eens vragen waarom ze ineens zo weinig komt.

Wij verhuren thuis ook een aantal stallen. Voorheen was er een meisje die kwam in het begon gewoon ineens een hele week niet en dan stond de pony dus de hele week dag en nacht op stal..
Daar hebben we ook wat van gezegd toen..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:18

ik vind, even grof gezegd, zij huurt bij jou een stal en jij mag je nergens mee bemoeien. Ik heb het ook gezien op stallen waar mensen soms maar 2 a 3x in de maand komen. Maar ik vind dat ieder zijn eigen verantwoording. neemt niet weg dat ik het zelf nooit zou doen en het sneu voor het paard vind ( ik ga zelf 5x per week en bijrijder 1x per week), maar het blijft ieder zijn eigen verantwoording. Misschien als je op goede voet met haar staat kan je een gesprekje beginnen in de trant van..."ik merk dat ik je niet meer zo vaak zie op stal, krijg daardoor het idee dat er misschien iets aan de hand is, gaat alles verder goed, bladiebla..maar verplichtingen stellen vind ik niet kunnen. Er zijn stallen waar dat wel gebeurd, maar nogmaals, ik vind het je eigen verantwoording..

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:22

Ik zou het onderwerp zeker een keer bij haar aankaarten en kijken of je afspraken kan maken. Gewoon een rustig gesprek om aan te geven dat je de huidige gang van zaken niet zo prettig vindt. Het trappen tegen de wanden uit verveling (komen de paarden overdag wel buiten bij jou?) zou ik wel als pijnpunt aanmerken. Dit is onrustig voor jou en voor de paarden, het verhoogt de kansen op een blessure (en wat dan, wie gaat er dan voor het dier zorgen als er bijvoorbeeld dagelijks aan de hand gestapt moet worden of als er medicatie toegediend moet worden?) en het levert mogelijk schade op aan jouw stal.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:29

Ik zou net als wat Barbara28 schrijft eens vragen van: He , we zien je nog zo weinig, jammer hoor. En eens kijken of het balletje gaat rollen en je uit het gesprek kan horen waarom ze niet meer zo vaak komt.

Ik vind dat wanneer het paard goed te eten krijgt, naar buiten kan, schone stal heeft, en de rest van de verzorging krijgt zoals bekapt wordt e.d., je verder niet hoort te bemoeien met hoe vaak iemand wel of niet komt. Maar als de basis verzorging minder wordt, zoals de smid, beweging e.d. dan zou ik wel een gesprek aangaan. Zeker wanneer jij zelf 'last' hebt van het gedrag op stal. Ik zou niet op 'eieren' lopen op mijn eigen erf maar bespreken wat niet lekker gaat.

Je hebt nooit in de hand hoe iets precies overkomt. Zeg rustig en duidelijk dat je het jammer voor haar en het paardje vind dat ze minder komt. Je kunt altijd nog zeggen dat haar paardje haar ook wel zal missen o.i.d. Maar ik zou het zeker zeggen. Succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:33

Of je haar aan kunt spreken hangt helemaal af aan de afspraken die jullie hebben gemaakt over de service die jij biedt voor een x bedrag. Je mag natuurlijk altijd aangeven dat je merkt dat het paard vervelender wordt nu hij meer binnen staat en zijn energie niet kwijt kan, maar dan nog is het aan haar wat ze er mee doet.
Wat betreft de verantwoordelijkheid over het paard, daar zal wel het een en ander in de wet over staan wie voor wat verantwoordelijk is.
Ben het persoonlijk wel met je eens dat als je aan een paard begint dat je er ook voor moet zorgen, dat je met grote regelmaat naar je paard toe gaat en er voor zorgt. Dat als je weet dat je paard minder naar buiten gaat dat er dan op een andere manier voor zorgt dat hij beweging krijgt. Helaas denkt niet iedereen er zo over is de praktijk.
Mijn paard staat in volpension maar ik ga wel elke dag erheen. Ook als ik een dag minder zin heb ga ik toch. Hij moet toch zijn aandacht en ik wil graag zelf zien dat alles in orde is!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:02

Inderdaad, ligt eraan wat je met haar hebt afgesproken; gewoon met haar een goed gesprek aangaan doet meestal wel wonderen.
Op mijn eigen pensionstal werk ik sowieso met contracten en krijgen klanten een uitgebreid 'reglement' mee naar huis. Als ik iets meemaak wat mij niet aanstaat, zeg ik dat onmiddellijk tegen de klant > uiteraard moet ik wel goed kunnen onderbouwen waarom ik het anders wil zien. De klanten moeten mij vertrouwen dat ik alle kennis in huis heb en daar waar het aan kennis ontbreekt, dat ik de mogelijkheden heb om de juiste kennis in huis te halen. Heeft de klant dat vertrouwen niet of is de klant stronteigenwijs, dan moet ie per direct vertrekken. Paardenwelzijn gaat bij mij voor, dan pas de klant.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 12:49

bedankt voor alle tips en adviezen.Uiteraard ga ik een gesprek met haar aan,dat was al de bedoeling,maar was even benieuwd hoe de meningen lagen,zodat ik een en ander goed kan onderbouwen.Uiteraard is er bij mij geen sprake van een pensionstalling.Ze huurt bij mij 1 stal,ook niet te duur.Maar zelf ben ik iedere dag met mijn paardem bezig,4 keer per dag voeren,2 keer per dag stallen mesten.Ik zorg dat haar paardje er tip top bij staat en iedere dag buitenkomt.Maar door het gebrek aan aandacht rent hij de hele tijd door de wei waardoor die nu 1 blubzooi is en ook het tegen de stal slaan vind ik een probleem.Dit omdat het paard dit niet doet als hij voldoende aandacht krijgt/bereden wordt ( heeft wel een weidemaatje hoor) . En als paardenliefhebber vind ik het lastig te begrijpen dat je zolang niet naar je paard toe gaat.Plezier staat bij mij voorop,niet het verhuren van die stal.
Madamx.. heb je een voorbeeld van zo'n reglement voor mij?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:52

Ik vind het super dat je er zo over denkt OK dan! !!! Zouden veel pensionstallingen bij mij in de buurt een voorbeeld aan mogen nemen. Ja

Succes met je gesprek met haar en ik hoop dat het paard het snel wat fijner krijgt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:26

barbara28 schreef:
ik vind, even grof gezegd, zij huurt bij jou een stal en jij mag je nergens mee bemoeien. Ik heb het ook gezien op stallen waar mensen soms maar 2 a 3x in de maand komen. Maar ik vind dat ieder zijn eigen verantwoording. neemt niet weg dat ik het zelf nooit zou doen en het sneu voor het paard vind ( ik ga zelf 5x per week en bijrijder 1x per week), maar het blijft ieder zijn eigen verantwoording. Misschien als je op goede voet met haar staat kan je een gesprekje beginnen in de trant van..."ik merk dat ik je niet meer zo vaak zie op stal, krijg daardoor het idee dat er misschien iets aan de hand is, gaat alles verder goed, bladiebla..maar verplichtingen stellen vind ik niet kunnen. Er zijn stallen waar dat wel gebeurd, maar nogmaals, ik vind het je eigen verantwoording..

Tja, en ik vind dat je dus wel eisen kunt stellen. Het is namelijk jouw erf en zij is te gast.

Zo'n paard staat bij jou op stal en als een dier niet naar behoren verzorgd wordt door de staleigenaar, dan wordt de staleigenaar er op aangesproken en ik vind ook dat als een paard niet naar behoren of afspraak wordt verzorgd door de eigenaar dat je als staleigenaar daar ook je grenzen in mag trekken.

Ik heb ook paarden van anderen hier staan. De eigenaren helpen ook mee met de gezamenlijke verzorging aan hand van een rooster. Rijden of longeren kun je niet afdwingen, maar ik zeg het wel als een paard erg vervelend wordt door gebrek aan beweging door de eigenaar. Daar hebben ik, en de andere paarden, namelijk wel last van. Er wordt meer geouwehoerd, gestoeid en aan dekens getrokken, het land wordt omgeploegd omdat de overdaad aan energie er niet uitgereden wordt en paarden worden drukker bij het naar de wei brengen.

Blijft wel moeilijk hoor, maar als de afspraak is dat de eigenaar zelf verantwoordelijk is voor de verzorging van zijn paard (en dan heb ik het niet eens over voeren of binnen en buiten zetten en uitmesten, want dat komt al in het geding als ze niet dagelijks komen) dan mag je best verplichten dat iemand zelf zijn paard controleert, verzorgt en beweging geeft. En als dat niet naar behoren gebeurd, dan zou ik na enige ergernis en verzoeken zo iemand uiteindelijk (als het niet verbeterd) toch vragen (met opzegtermijn van maand) een andere stal te zoeken...

Heb dit op mijn vorige pensionstal zo regelmatig gezien dat paarden in smerige stallen stonden en er gewoon niet uitkwamen als de eigenaar niet kwam en de stalhouder het niet deed... Ik vind dat geen reclame voor je stal en zielig voor zo'n dier. Zo wil ik dat thuis gewoon niet hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:40

Ik heb zelf een pensionstal. Als dit bij mij zou gebeuren dan zou ik gewoon met de desbetreffende persoon een gesprek aan gaan waarom het nu zo gaat.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:43

In principe zou ik me er niet druk om maken tot je er last van krijgt. En dat is nu het geval bij jou. Even een gesprekje dus.

Misschien kan je haar voorstellen dat ze een bijrijder/verzorger zoekt of dat jij het paard een x-aantal keer per week berijdt tegen een afgesproken vergoeding (mits je daar tijd en zin in hebt natuurlijk).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:46

Je kunt best even het gesprek aan omdat jij er nu last van krijgt doordat hij zn stal kapot trapt en het weiland kapot rent Lachen. Je kunt dan met haar even kijken hoe dat op te lossen is.

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:59

Ik zou haar daar zeker op aanspreken, zeker nu haar paard jou stal sloopt. Ik weet niet wat jullie afspraken zijn en hoe jullie met elkaar omgaan, maar haar daarin adviseren kan geen kwaad lijkt mij. Haar paard laat toch duidelijk merken dat ie zich verveeld en zij ziet dat ws niet, omdat ze bijna nooit komt. Het is ook slecht voor de benen van dat paard als ie zoveel slaat tegen de boxwanden. Nou ja als je het daar op gooit o.i.d. komt het vast goed. Suc6

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:06

joyce B schreef:
barbara28 schreef:

Tja, en ik vind dat je dus wel eisen kunt stellen. Het is namelijk jouw erf en zij is te gast.

Zo'n paard staat bij jou op stal en als een dier niet naar behoren verzorgd wordt door de staleigenaar, dan wordt de staleigenaar er op aangesproken en ik vind ook dat als een paard niet naar behoren of afspraak wordt verzorgd door de eigenaar dat je als staleigenaar daar ook je grenzen in mag trekken.

Ik heb ook paarden van anderen hier staan. De eigenaren helpen ook mee met de gezamenlijke verzorging aan hand van een rooster. Rijden of longeren kun je niet afdwingen, maar ik zeg het wel als een paard erg vervelend wordt door gebrek aan beweging door de eigenaar. Daar hebben ik, en de andere paarden, namelijk wel last van. Er wordt meer geouwehoerd, gestoeid en aan dekens getrokken, het land wordt omgeploegd omdat de overdaad aan energie er niet uitgereden wordt en paarden worden drukker bij het naar de wei brengen.

Blijft wel moeilijk hoor, maar als de afspraak is dat de eigenaar zelf verantwoordelijk is voor de verzorging van zijn paard (en dan heb ik het niet eens over voeren of binnen en buiten zetten en uitmesten, want dat komt al in het geding als ze niet dagelijks komen) dan mag je best verplichten dat iemand zelf zijn paard controleert, verzorgt en beweging geeft. En als dat niet naar behoren gebeurd, dan zou ik na enige ergernis en verzoeken zo iemand uiteindelijk (als het niet verbeterd) toch vragen (met opzegtermijn van maand) een andere stal te zoeken...

Heb dit op mijn vorige pensionstal zo regelmatig gezien dat paarden in smerige stallen stonden en er gewoon niet uitkwamen als de eigenaar niet kwam en de stalhouder het niet deed... Ik vind dat geen reclame voor je stal en zielig voor zo'n dier. Zo wil ik dat thuis gewoon niet hebben.

Dan ben ik blij dat ik niet bij jou op stal sta Clown Ik zou daar echt niet tegen kunnen die bemoeienis, in de paardenwereld bemoeit men zich al overal zoveel mee. Zou het super irritant vinden als stalhouders of stalgenoten zich zouden bemoeien met hoe ik de verzorging van mijn paard doe.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:07

Ik zou haar gewoon eens netjes aanspreken Knipoog
Niet vijandig of wat dan ook en in eerste instantie al helemaal niets gaan eisen,
maar haar gewoon vragen waarom ze minder komt (als ze dat kan/wil vertellen) en haar zeggen dat haar paard er onrustig van word.
Waarschijnlijk kom je er dan samen echt wel uit Lachen
(misschien is het maar een tijdelijk iets of is er iets waar jullie samen een oplossing voor kunnen vinden o.i.d.)

Mocht ze toch moeilijk gaan doen en je wil het niet meer hebben kan je idd zeggen:
'dit wil ik niet in mijn stallen', dat recht heb je zeker.
Van haar eisen dat ze meer komt gaat niet echt lijkt me.
Bovendien zou ik de sfeer zo rustig mogelijk houden,
scheelt een hoop geruzie en gedoe.

pris2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:04

Gewoon normaal aanspreken bedoel het paardje moet er toch uit, zij zou het toch ook niet leuk vinden als ze 24/7 in een hokje zat.?

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:23

Inderdaad gewoon een normaal gesprek.Dat kan voor sommige pensionhouders heeeel erg moeilijk zijn om normaal te praten Gestoord .
Er zal inderdaad wel een reden zijn waarom ze minder komt.
Bemoeienissen van staleigenaars of pensionverhuurders heb je op elke stal maar dat heeft ook een voordeel dat ze je paardje ook goed in de gaten houden en het wel op tijd melden als er b.v wat ergs aan de hand is.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:09

Ik zou gewoon eens vragen hoe het met haar gaat.
Zeggen dat het je opvalt dat ze er ineens iets minder is, en dat haar paard er onrustig van word (dit weet zij natuurlijk niet! misschien dat ze dan gelijk aan de bel trekt!)
Succes!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 10:55

Hier op stal zegt de eigenaar daar eigenlijk niks van. Op zich vind ik het als klant wel fijn dat mensen zich niet overal mee bemoeien, maar soms zou het wel wat meer mogen. Zo staat er nu weer een tinker in de wei waarvan de eigenaresse zich al 3 kwart jaar niet meer heeft laten zien. Op zich veroorzaakte de tinker geen overlast, maar hij bedelt nu letterlijk bij iedereen om aandacht. Omdat ze ook niet meer betaalt gaat de staleigenaar er achteraan.
Iemand anders laat zich rustig de hele winter niet zien, maar daar zeggen ze niks van. Want die betaalt dus wel Knipoog
Lastig hoor.