Welke rijkleding bij HEEL warm weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Welke rijkleding bij HEEL warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 00:24

Hoi Allemaal.
Ik ben me aan het orienteren op Paarden houden en paardrijden op Curacao.
Nu zit ik alleen nog met mijn eigen kloffie!

Ik wil namelijk het liefst zo luchtig mogelijke kleding, in zo licht mogelijke kleuren maar die wel bescherming bieden.

-Ik dacht aan gewoon een lichte kleur rijbroek zonder rib.
-eigen shirtje/hempje

Maar verder kom ik niet! Hoe te doen met Chaps/laarzen (ik heb een hoge vreef en dikke kuiten dus momenteel geen laarzen)
En met de Cap! Zo'n ding zweet al met een Nederlandse winter!!

WHEALP! Vork

Coentjuh

Re: Welke rijkleding bij HEEL warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:27

Ik heb een katoenen rijbroek van Equitheme, die is echt ideaal in de zomer! Heel dun!

Gewoon topje toch als bovenkleding?!

Cap omruilen tegen een echte Baseball CAP!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:34

Dat is slim ja, een baseball cap in plaats van een veiligheidscap...ik zou het niet doen, dan maar zweten maar veiligheid staat voorop. Kies wel voor een cap met veel ventilatiegaten, dat scheelt al wat. Ik heb er zelf een van mondoni, niet duur weegt niks en ik vind hem niet heel zweterig.

In een ruitersportzaak zullen ze je vast wel kunnen vertellen welke rijbroek geschikt is voor hogere temperaturen. Rijden kun je ook met jodhpurs en sokken. Ik draag zelf in de zomer wel altijd chaps en doe ze meteen af zodra ik van m'n paard stap. Qua shirtjes kun je ook nog aan hardloopshirtjes denken, deze zijn speciaal gemaakt om vocht sneller af te voeren waardoor ze niet aan je lichaam gaan plakken. Te koop bij een normale sportwinkel.

Bugles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:34

Katoenen, licht gekleurde rijbroeken en een topje.
Chaps/laarzen, tsja als je gewoon stevige schoenen aan doet en een broek die goed aansluit, dan zou ik verder geen chaps of laarzen aandoen.
Cap zou ik wel gewoon blijven dragen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:35

Als ik ging rijden ging ik paardrijbroek, maar zodra ik klaarwas met rijden en ging wassen en de klusjes doen, deed ik me korte broek aan.
Verder gewoon cap met veel luchtgaatjes, en hemdje, maar ook T-shirtje tegen verbrande schouders.

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:38

als het bij ons echt warm is heb ik meestal een lichte kleur rijbroek aan (lichtblauw) een topje en m'n verstelbare cap, ik heb dat ding nooit meer op na dat ik een HH cap heb gekocht maar hij is een stuk minder warm! ik draag dan gewoon m'n licht blauwe chaps en rijschoenen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:50

Ik zou niet voor katoenen stoffen gaan, katoen houdt nl vocht vast en daardoor wordt het zwaar en blijft het aan je lichaam plakken en als er dan toch een zuchtje wind langskomt, voel je dat op je spieren.

Ik zou sowieso wel voor lichte kleuren gaan en shirtjes en topjes uitzoeken die in de endurance gebruikt worden.

Een cap met veel ventilatiegaten, in de endurance wordt ook veel gebruik gemaakt van lichtgewicht veiligheidshelms in vaak ook nog lichte kleurtjes.
(dergelijke wereldbekerwedstrijden zijn vaak in arabische landen, daar is het ook enorm warm).

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:21

SusanH schreef:
Dat is slim ja, een baseball cap in plaats van een veiligheidscap...ik zou het niet doen, dan maar zweten maar veiligheid staat voorop. Kies wel voor een cap met veel ventilatiegaten, dat scheelt al wat. Ik heb er zelf een van mondoni, niet duur weegt niks en ik vind hem niet heel zweterig.

Ik rijd ook gewoon met cap in de 30 graden en heb er zelf nooit problemen mee, er zijn tegenwoordig caps met nette ventilatiegaten erin. Maar de TS wilde een koelere oplossing dus ik maakte een grapje over DE baseball cap!

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:42

Ik zou in de ruitersportzaak naar de dunste of minst warme broek vragen, die weten daar waarschijnlijk wel wat van. Verder zou ik eerder een t-shirt dan een hemdje dragen, net wat meer bescherming en dan vooral ook tegen de zon. Een cap dragen is natuurlijk wel zo veilig en het beschermt ook nog eens je hoofd tegen de zon. Zoals meer mensen al zeiden, zijn er genoeg caps met ventilatiegaten. Je kunt ook een cap in een lichtere kleur nemen , beige bijvoorbeeld, dat is ook alweer minder warm dan zwart.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:12

thanks allemaal!! Haha!
Kwa onderbeen bescherming helemaal niets aan doen dus? gewoon schoenen met een hakje?
Bestaan er katoenen/stoffen chaps?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:41

Endurance kleding. Ik heb een hele dunne broek die toch goed beschermd (tegen doorrijden) en een LAS helm. Die helm is misschien niet de mooist (al vind ik hem wel mooi), maar die wordt absoluut niet warm.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 12:24

Die helm klinkt goed.
En ach, caps zien er toch niet uit, het gaat om de veiligheid.
Ik ga eens op zoek naar een las helm thanks!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:16

in ieder geval geen laarzen!
ik zou gaan voor jodpurs en dan leren, lijkt me in de hitte lekkerder dan rubber
en de chaps gewoon weglaten