Trappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Parflammie

Trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:38

Hallo iedereen,

Ik zit namelijk met een klein, of laten we ons zeggen toch wel een groot probleem.
'k Heb een witte schimmel met een toch wel zeer sterk karakter, toen ik 3 dagen geleden zijn stal wou binnenkomen
en hij men zijn achterste naar de staldeur ging staan, trapte ik met mijn voet zachtjes op zijn achterste waardoor hij
uithaalde met zijn 2 achterste poten naar mij. Gelukkig! was dit niet raak, maar toch heeft het me eventjes wakkergeschud.
Hij durft dit namelijk ook zonder redenen doen, als ik bij hem in de paddock sta, en hem een tik op zijn neus geef als hij
lastig wordt, durft hij meteen zijn achterste draaien om dan uit te halen met zijn achterste poten. Hij durft dit ook gewoon
doen als het hem niet zint, dan keert hij zijn achterste gewoon naar mij.
Mijn vraag is nu, hoe moet ik dit aanpakken? Aangezien hij dan los loopt, is het denk ik te gevaarlijk om hem dan een tik te geven
op zijn achterste? Ik zou het leuk vinden dat jullie mij konden helpen, aangezien ik toch wel even ten einde raad ben...

Ook wil ik even zeggen dat hij vrij warmbloedig is, normaal moet ik hem van mijn trainster 4x in de week rijden, aangezien ik nu met de examens zat, ging dit echt niet. Kan dit misschien ook de oorzaak zijn? Gewoon dat hij met zijn energie echt geen blijf weet en hij eigenzinnig gaat doen?

Groetjes, Lisa en Uminard
Laatst bijgewerkt door Parflammie op 15-12-08 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Re: Trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:40

Dan zorg je dus dat je een flink lange maar o zo stevige longeerzweep hebt, en dan ram je zo hard als je kunt op zijn achterste als hij maar dénkt aan uithalen.

Dit is echt levensgevaarlijk!

Parflammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:43

Ik weet dat het levensgevaarlijk is. Maar nu moet ik proberen dit echt wel op te lossen! Want hij heeft een bazig karakter...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:00

Mijn flesseveulen heeft dit gedrag een tijdje vertoont toen hij drie was en de leider van een groepje paarden werd.
Hij dacht dat hij dat bij mensen dan ook weleens kon proberen. (Flesseveulens maken niet zon onderscheid tussen mensen en paarden.)

Ik heb hem toen aan een lang touw genomen, stevige stok erbij, en ben expres naast de achterhand/flank gaan lopen, waarbij ik hem uit mijn persoonlijke ruimte dreef. Dat pikte meneer dus niet, hij lelde meteen in mijn richting.

Vervolgens heb ik hem zon pak slaag gegeven dat de details maar niet op bokt moeten. Daarna ben ik nog een tijdje bezig geweest hem aan te leren dat hij gewoon opzij moet als ik dat wens. Gek genoeg werd hij niet alleen naar mensen respectvoller, maar ook vriendelijker in de omgang met andere paarden.
Hij is nu een goedgehumeurde en gemanierde ruin.

Nou is dit een uitzonderlijk paard in een uitzonderlijke situatie, maar je kunt er misschien wat voor jezelf uithalen.

Straf hem niet alleen als hij slaat. Straf hem al, als hij zijn achterhand maar naar je toe durft te draaien. En dan wel doorkomen.
Zorg ook dat je in de paddock altijd een touw of longe aan het halster hebt, zodat je zijn kop naar je toe kan draaien - dan kan hij zijn kont niet naar je toe draaien.
Als je hem uit de paddock moet vangen, probeer dan om hem vanover het hek te lokken en je touw aan het halster te knippen voor je de poort opent, als dat gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 02:53

Ik heb ook zo'n paard gehad en oplossing is idd altijd een zweepje bij je hebben, liefst zo dat hij hem niet ziet.
Verder doe je uiteraard normaal maar als hij zich omdraait om te schoppen geef jij hem een hengst op zijn achterste en wees vooral niet bang dat je te hard slaat!

Zoals ik zei, wij hadden er ook zo een (we hebben haar nog overigens) en die vond ook dat ze maar meteen moest schoppen als ze het er niet mee eens was. En dat was bij praktisch alles, als ze iets te lang haar voet op moest tillen bv, of als ze in de weg liep in de bak ed. Ik heb echt een tijd gehad dat ik min of meer bang was om bij haar in de buurt te zijn, je weet immers nooit wanneer je een lel krijgt.

Uiteindelijk heeft ze een paar keer flink op d'r donder gehad en de eerste keren meende ze ook nog dat ze terug moest schoppen, nou daar is ze op teruggekomen.
Overigens is het er niet compleet uit, ze dreigt af en toe nog weleens maar met een stemverheffing keert ze weer terug op aarde en uithalen doet ze iig niet meer.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 03:08

Ik ben in principe geen voorstander van het meenemen van zwepen naar weides/ paddocks e.d. maar dit is echt link! In dit geval zou ik denk ik wel minstens een touw meenemen (een lekker stug touw dat niet teveel meegeeft) of een zweep en zodra hij er maar aan DENKT zijn kont naar je toe te draaien er een klets op geven die hij zijn leven niet meer vergeet.

Zou echter voorlopig even niet alleen je paard gaan halen. Twee mensen zien en weten meer dan eentje, mischien is er wel een stalgenootje dat je wil helpen en terplekke advies kan geven, want via internet blijft dat altijd lastig.

Poets je trouwens in de box of paddock of wei? Dan heb je goeie kans dat dat het probleem is, dan vind het paard dat jij in zijn ruimte komt en dat kan bij sommigen agressie oproepen. De box, wei en paddock zijn hun terrein en het enige wat ik daarin doe is hooi en water bijvullen en drollen verwijderen. En soms een paard ophalen.

Als ze in de box al tegen de deur staan te meppen als je eraan komt wacht ik gewoon tot ze zich weer omdraaien. Heb er eentje gekend die standaard als je eraan kwam even een paar keer tegen de boxdeur aansloeg, maar daarna benaderbaar was. Moest je wel weten, anders kreeg je de boxdeur in je gezicht (au!) en zekerheidshalve even naast de deur gaan staan voor het geval dat de grendel het zou begeven. Daarna kwam die altijd kijken of het gelukt was je weg te jagen, en dat was net genoeg tijd om een touw om haar nek te gooien waarna je het halster om kon doen. Moest je wel snel voor zijn!

Ik kom trouwens in principe niet in een box als het paard erin staat.

Parflammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 23:51

Ik poets Uminard altijd in de paddock. Deze paddock loopt verder in de weide van hem. Hij hangt dan vast aan zijn stal, dus staat eigenlijk in de paddock. Als ik hem heb vasthangen, is hij echt superlief, en kan ik echt alles met hem doen. Daarstraks heb ik heb zelfs in de weide vastgehangen aan zijn paddock, omdat het in de paddock te vettig was. & daar maakt hij helemaal geen probleem van. Maar vanaf hij alleen rondloopt in zijn paddock of weide, moet je oppassen...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:37

Begin maar eens met poetsen op een voor hem neutrale plaats. Nu associeert hij de paddock zowel met vrije tijd als met werken, en dat kan verwarrend zijn. Meestal houdt dergelijk gedrag snel op als je van poetsplaats verandert en consequent blijft. Al zet je hem maar aan de buitenkant van de paddock vast (en dan dus niet in zijn wei).

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:52

@mick die wei en die stal zijn helemaal niet van het paard die zijn nog altijd van de eigenaar en het paard moet blij zijn dat ie daar gebruik van moet maken. Zo moet je denken! Ik ben baas overal waar ik sta dat hij daar vaker staat als ik is waar maar ik ben daar nog altijd baas en dat moet hij dondersgoed weten!

Dus ik ben het volledig eens met bovenstaande reactie's zweep mee en m zodra ie er maar aan denkt jou te slaan goed de zweep er over en niet te zachtjes!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:12

Waarom heeft een paard geen recht op een privestukje? Een hond en een kat krijgen ook manden en plekjes van zichzelf, waar mensen ze met rust laten. Waarom zou een paard dan geen recht hebben op een stukje privacy? Ze weten dondersgoed dat ik de baas ben, en ze komen gewoon op me af (op een normale manier) en laten zich ook gewoon vangen, maar verder heb ik niets in hun gebied te zoeken. De wei is van hen, de paddock is van hen en de box is van hen, de rest is van mij. Is meer dan genoeg ruimte hoor! En dat het in principe privegebied is bedoel ik dus mee dat het ruimte is die hij moet associeren met vrije tijd en vriendjes, dus niet met gefrutsel en ander gedoe. Met gefrutsel, gepoets en ander gedoe breng je ze alleen maar in de war, met mogelijk agressie tot gevolg. Het zal je verbazen hoeveel "moeilijke" paarden veranderen als je ze op "jouw" terrein gaat poetsen in plaats van op hun gebied, of gebied dat zij als van hen beschouwen. Hebben ze een stuk minder praatjes en is er dus ook geen reden om ze de paddock door te meppen. Pas als ze zich niet laten vangen is er een probleem.

Ga een paard maar eens uitleggen dat ie blij moet zijn dat ie daar mag staan, wens je veel succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:22

Dus jij vind het normaal dat jouw paard je de box uit mept omdat het priveterrein is?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:24

mick75 schreef:
Waarom heeft een paard geen recht op een privestukje? Een hond en een kat krijgen ook manden en plekjes van zichzelf, waar mensen ze met rust laten. Waarom zou een paard dan geen recht hebben op een stukje privacy? Ze weten dondersgoed dat ik de baas ben, en ze komen gewoon op me af (op een normale manier) en laten zich ook gewoon vangen, maar verder heb ik niets in hun gebied te zoeken. De wei is van hen, de paddock is van hen en de box is van hen, de rest is van mij. Is meer dan genoeg ruimte hoor! En dat het in principe privegebied is bedoel ik dus mee dat het ruimte is die hij moet associeren met vrije tijd en vriendjes, dus niet met gefrutsel en ander gedoe. Met gefrutsel, gepoets en ander gedoe breng je ze alleen maar in de war, met mogelijk agressie tot gevolg. Het zal je verbazen hoeveel "moeilijke" paarden veranderen als je ze op "jouw" terrein gaat poetsen in plaats van op hun gebied, of gebied dat zij als van hen beschouwen. Hebben ze een stuk minder praatjes en is er dus ook geen reden om ze de paddock door te meppen. Pas als ze zich niet laten vangen is er een probleem.

Ga een paard maar eens uitleggen dat ie blij moet zijn dat ie daar mag staan, wens je veel succes!

Omdat je - op z'n minst om je eigen veiligheid te waarborgen - altijd qua leiderschap boven het paard zult moeten staan. Privacy is een term die misschien op gaat voor dominante paarden, die meppen de rest weg om ervoor te zorgen dat ze voldoende vierkante meters gras voor zichzelf hebben - en zelfs aan diegenen zul je duidelijk moeten maken dat het jóuw gras is. En dat de vierkante meter waarin jij je begeeft jouw vierkante meter is. Zo doet de leider van de kudde het ook. Vind je dat sielugh? Kijk eens naar de leider van de kudde, die doet het ook zo en alle paarden kunnen daar prima mee leven. Zolang het voor hen maar duidelijk is wíe de leider is.
Je vergelijking met huisdieren gaat ontzettend mank. Honden en katten zijn roofdieren, paarden zijn prooi- en kuddedieren he, dus die zijn van nature liever met andere paarden, tenzij ze willen laten zien dat ze de baas zijn, maar daarin zijn ze dan ook verzekerd van de aanwezigheid van de rest van de kudde.
En als ik je stukje zo lees, vind jij het dus volkomen normaal onder de voet te worden gelopen op het land, want het is hún weiland? Misschien zijn de paarden met wie jij omgaat toevallig braaf en door iemand anders goed opgevoed. Ik nodig je uit hetzelfde te komen doen hier op het land.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 17-12-08 02:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:28

Als je de baas bent over je paard dan hoef je ze dat niet uit te leggen want dat begrijpen ze perfect, in het geweldige wild is ook elk grassprietje van de leider van de kudde en gaat iedereen braaf aan de kant als de baas beslist dat zij op de plaats van de onderdanige wilt staan, en zijn ze heel blij dat ze deel mogen zijn van de kudde en dat ze daar van de baas mogen staan. Daarnaast is dat 22 uur per dag hun gebied waar ze mogen doen en laten wat ze willen die gem. 2 uurtjes per dag dat ik daar ook aanwezig ben doen ze wat ik zeg en daar heeft er geen 1 problemen mee!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:36

Bij mij op t land mogen ze ook komen kijken denk alleen niet dat er wat gebeurt aangezien de mijne zo zijn opgevoed dat ze zich bij iedereen die eenmalig langs komt gedragen...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:55

Mijn ponnies zullen zich ongetwijfeld ook gedragen. Maar er loopt een paard (merrie) bij, bij wie het niet handig is haar 'privacy' te respecteren, want dan rent ze desnoods met hek en al over je heen... Over of dit paard wel of niet meer opvoeding kan gebruiken wil ik me niet uitlaten. Ik gebruik het voorbeeld alleen maar om te zeggen dat ik de post van mick75 niet zo'n goed advies vind in geval van dominant paard.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:58

Was alleen maar als jou back-up geplaatst ben het namelijk volledig met je eens!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 02:59

Ik zou de stal of paddock niet inlopen voordat hij zijn hoofd naar je toedraait. En dat is heel makkelijk te bereiken door bijv. met een beetje papier te ritselen, of een plastic zakje. Als je geweld met geweld op wilt lossen, kan het van kwaad tot erger groeien. Als hij zijn hoofd naar je toedraait (en dan maakt het niet uit op wat voor manier je dat bereikt) kan hij je iig met zijn achterbenen niet raken.

Overigens zou ik het bij ritselen met papiertjes of zakjes houden, en geen snoep uit de hand voeren. Snoep, appels of wortels in de voerbak geven, voorkomt vervelend gebedel. Om te bereiken dat hij op geritsel van papier of plastic reageert kun je het een of twee keer doen. Maar voorkom dat hij gaat bedelen, iedere keer op zoek gaat naar snoep als je bij hem staat, of leert om te gaan happen.

Verder aan grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 03:03

En wat als je paard 5 meter van het hek staat? Jij ritseld braaf met je papiertje, paard kijkt en tegen de tijd dat je bij hem bent is ie al 3 keer de bak rond gegaan en staat je met zijn kont naar je toe op te wachten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 03:08

Cassidy schreef:
Verder aan grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten....

Ik zeg: als eerste aan de verhoudingen werken, daar desnoods deskundige begeleiding bij zoeken, en ritselende papiertjes achterwege laten...

Edit: op zich ben ik het met je eens dat een paard dat naar je kijkt je moeilijk met een achterbeen kan raken. Maar in mijn beleving kun je het beter in de basis aanpakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 03:12

Daar heb je op het moment weinig aan dat een paard je met zijn kont naar je toe op staat wachten. En als je dan met zwepen begint, is het risico heel groot dat het van kwaad tot erger gaat.

Veiligheid gaat voor. Ook al bereik je dat op dat moment door een list of een truuk en ritselende papiertjes. Want voordat je die begeleiding hebt, ben je ook even verder, en heeft het paard op dat moment toch echt gewonnen. En jij loopt onnodig risico op een gerichte trap.

Edit: zie nu pas je edit. Ik ben het met je eens dat je aan de basis moet gaan werken. Maar voor je eigen veiligheid mag je echt dat truukje toepassen. Als je maar aan het probleem gaat werken (en dat is nu net zo vaak niet het geval, omdat het truukje met dat papiertje zo goed werkt is het al snel goed).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 03:14

anneliesdj schreef:
En wat als je paard 5 meter van het hek staat? Jij ritseld braaf met je papiertje, paard kijkt en tegen de tijd dat je bij hem bent is ie al 3 keer de bak rond gegaan en staat je met zijn kont naar je toe op te wachten.

Paard moet op je aflopen als jij met papier ritselt. En hij moet je met twee ogen aankijken, en de achterhand van je wegdraaien.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 03:20

Heb het een beetje onduidelijk uitgelegd geloof ik.

Ik kan mijn miep, en ALLE andere paarden waarmee ik omga (in totaal een stuk of 40 op verschillende stallen) probleemloos uit de wei halen, geen een die het in zijn of haar botte harses haalt om me aan te vallen. Kan ook probleemloos mest scheppen uit de wei/ paddock zonder (nog) aangevallen te worden en daarbij is wel eens een mep van mijn kant verkocht ja. Ze respecteren mij echt wel, anders zou ik hier echt niet kunnen zitten typen. Geen paard dat het in zijn knar haalt om mijn ruimte over te nemen (of te proberen).

Heb het alleen wel heel vaak gezien dat paarden door ze in de box/ paddock/ wei te poetsen en te verzorgen in verwarring raken, en daardoor agressiever werden naar zowel mensen als medepaarden en dat die agressie METEEN opgelost was als je ze buiten hun "eigen" omgeving gaat poetsen en zadelen. En dat lijkt mij een betere oplossing (niet alleen in je eigen belang, ook in dat van paardliefs weide/ paddockgenoten) dan paardlief de wei of paddock doormeppen. Paardlief de paddock/ wei doormeppen werkt alleen maar verwarring in de hand. Sterker nog, ik MAG op mijn stal mijn paard alleen nog in de kudde zetten op voorwaarde dat ik haar BUITEN de kudde verzorg (poetsen, zadelen, enz.) omdat ze anders veel te agressief wordt naar andere paarden. En dat ik de box als paardliefs eigendom beschouw is mischien een makke van mij, maar ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad omdat ik nooit probeer een paard in de box te poetsen. Als er geen poetsplaats voorhanden is zet ik het paard gewoon aan de buitenkant van de box vast, ook geen probleem. Ze gaan stuk voor stuk netjes aan de kant als er iemand anders, of een ander paard wil passeren. Dat is ook een stukje opvoeding.

Voor mij is het net zo normaal een paard UIT de box te halen voor het poetsen/ zadelen/ verzorgen als dat je zorgt dat er voldoende hooi in de stal ligt en dagelijks even de drollen eruit schept (of uitmest zoals ik) en de watertoevoer controleert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 03:25

En ik ben van mening dat je zonder problemen je paard ook in zijn box moet kunnen poetsen, of met je handen door zijn biks moet kunnen gaan als hij staat te eten zonder dat je bang moet zijn in dat geval met voernijd te maken te krijgen. Moet je dat dan iedere keer opzoeken? Hoeft niet. Maar als je weet dat je paard daar een probleem mee heeft, zou ik daar zeker aan gaan werken.

Dus box per definitie een taboe als je wilt mesten, poetsen of zadelen. Nee. Paard heeft zich aan mij aan te passen. Aan mij de keus of ik hem daar met rust wil laten, maar beslis ik dat ik dat niet wil, wil ik toch echt geen levensgevaar lopen en het risico lopen op een gerichte aanval.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 03:29

@mick: Ik geloof niet dat ik je post helemaal begrijp - hoewel, bij nogmaals teruglezen, denk ik dat jij alles kan doen ómdat jij je onderdanig toont. Dat is ook goed voor de leider in kwestie, alleen kom je in de problemen als je (al dan niet noodgedwongen) de confrontatie aan moet gaan. Je gooit het zeg maar op een akkoordje.
En verder sluit ik me aan bij de laatste post van Cassidy.
Boxrust vind ik na het eten wenselijk met het oog op de spijsvertering. Maar zelfs met mijn zeer dominante en tevens voor sommige mensen valse (en helaas overleden) alfa-merrie kon ik alles doen in de box. Zonder zweep overigens, die is niet eens in de buurt geweest. Maar ik zorgde er wel voor dat de verhoudingen, bij alles wat we deden, duidelijk waren. Maar ik heb anderen altijd wel gewaarschuwd: als je niet stevig in je schoenen staat, zitten haar achterbenen los. Want zo is het helaas nou eenmaal in de praktijk.

De ponnies die ik nu heb zijn wat minder gecompliceerd van karakter, hebben dan ook geen slachttransport uit Rusland hoeven te overleven, en daarbij kan ik gewoon de box in lopen hoor. Dan letten zij op mij, ipv dat ik moet uitkijken dat ik geen hoef tegen m'n hoofd krijg.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 03:38

Ik ga dat probleem dus niet eens opzoeken voor zover er een probleem is. Ik weet zeker dat ik bij Miep zo haar box in mag lopen, maar het is een gewoonte van mij die me als kind is aangeleerd en die ik gewoon heel nuttig vind. Zolang paardlief zich altijd gewoon naar me toe draait en ik probleemloos het halster om en af kan doen is er geen probleem, net zoals dat ik paardlief (en vrijwel elk ander paard) probleemloos kan vangen zie ik geen probleem en als ze dat niet toelaten gaan we daaraan werken.

Je kan ook problemen maken die heel eenvoudig te voorkomen zijn! Ik vind uitmesten terwijl het paard in de box staat zowiezo levensgevaarlijk, heb een paar verdomd ernstige ongelukken (meestal met paardlief als soms dodelijk slachtoffer trouwens) meegemaakt met hooivorken en paardenbenen zodat ik dat echt nooit meer in mijn kop zal halen. En als er eentje het in de botte harses haalt om me in de box aan te vallen krijgt ie ook met maat 39 te maken.

Mijn miep is trouwens dominant in de kudde en die geeft ook geen enkel probleem. Moet ze ook niet proberen en dat weet ze.

Ik zie alleen dat het in een paddock of weide poetsen vaak problemen geeft die een hele simpele oplossing hebben. Er is geen noodzaak om steeds een gevecht aan te gaan met paardlief dat te voorkomen is door het paard een meter te verplaatsen (dus wel op jouw commando!!!) maar net buiten dat lintje/ hekwerk in plaats van erbinnen.