Eruit halen wat er in zit of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Eruit halen wat er in zit of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 16:20

Hallo bokkers,

Ik vraag me af wat jullie zouden doen in deze situatie:

Jij bent als ruiter zijnde een recreatieruiter. Lekker de bossen in, veel grondwerk doen, lekker wandelen enz.
Je hebt wel les in de dressuur, maar dat is echt voor de basis.
Je rijd ongeveer 1 tot 2 (heel soms 3x) in de week.
Wedstrijden hebben geen belangrijke toevoeging voor je en je start er slechte enkele puur voor de ervaring.

Maar het paardje waar je dat mee doet, blijkt veel meer in zijn mars te hebben.
Je krijgt van meerdere mensen flinke bedragen geboden en hogere ruiters ( Z en hoger) geven aan dat het paard ontzettend veel kwaliteiten heeft en met de juiste ruiter/training zeker kampioenschappen moet kunnen lopen en winnen.

Maar jij als eigenaar hebt daar dus geen behoefte aan.........

Wat zouden jullie doen?
Lekker verder gaan zoals het gaat en jammer dan dat de kwaliteiten er niet uitkomen.
Of toch inderdaad ervoor zorgen dat die kwaliteiten er wel uit komen dmv. verkopen of uit laten brengen door iemand die wel die ambitie heeft?

Ik ben benieuwd.

Alvast bedankt.

TurdusMerula

Re: Eruit halen wat er in zit of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:22

Doen waar jij gelukkig van wordt!
Het is jouw paard en jij moet er datgene mee doen waar je voldoening uithaalt! Lachen

Dus stel jezelf de vraag? Wat vind je het leukste?
Als je nu al doet wat je het leukste vind, dan doe je het prima! Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:23

TurdusMerula schreef:
Doen waar jij gelukkig van wordt!
Het is jouw paard en jij moet er datgene mee doen waar je voldoening uithaalt! Lachen

Dus stel jezelf de vraag? Wat vind je het leukste?
Als je nu al doet wat je het leukste vind, dan doe je het prima! Lachen

Hier kan ik niets aan toevoegen.

geerke

Re: Eruit halen wat er in zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:24

ik denk niet dat het paard zich realiseert dat hij een carriere mist...het is (gelukkig)geen mens....
Volgens mij heeft hij liever een recreatief/weide leven dat z'on gestressde wedstrijd omgeving....maar ik kan niet in een paard zijn hoofd kijken natuurlijk
ik zou hem lekker houden en doen wat ik al deed...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:25

Je paard vind het echt niet erg hoor, als hij geen Z-dressuur loopt. Dus lekker met je paard doen waar jij gelukkig van wordt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:25

Ik zou kijken naar het paardje. Vind je paard het op deze manier prima, of heeft hij behoefte aan de uitdaging van het hogere werk, en heeft hij daar heel veel plezier mee?
En ik zou niet verkopen (en ik weet niet of je het over Silence hebt, maar als je het daarover hebt, niet verkopen! Jij en Silence zijn zo'n hecht team geworden, echt geweldig. Mijn complimenten daarvoor!)
Ik zou zelf kijken of ik het dan écht niet leuk zou vinden om met het paardje te gaan trainen en starten. Als het paardje er duidelijk wel behoefte aan heeft, dan zou ik denk ik zeggen: zoek dan een passende bijrijdster die het paardje gaat uitbrengen. Maar, ik zou wel als eerste om jezelf denken. Het is je eigen paardje, dus je mag zelf weten wat je doet of niet.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 16:26

Wat ik nu doe vind ik inderdaad het leukste.

Mijn paardje ook (dat merk je, die gaat klieren als je vaker in de bak gaat werken), maar hij kan dus veel meer.
Maar dat komt er nu dus niet uit.

Voor mijzelf hoeft dat ook niet, maar ik merk dat ik daar soms wel op aangekeken wordt.
Dat je dan zo´n paardje hebt, maar het er niet uit haalt.

Het gaat inderdaad om Silence, hij lijkt er ook absoluut de behoefte niet voor te hebben.

absque_dubio, dank je voor je complimentje Bloos

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:27

Doen wat je zelf wil! Zelf ben ik ook recreatieruiter die een dressuurlesje meepakt, maar verder niet.
Jaren geleden kocht ik mijn kwpn-er vanwege zijn super karakter. Hij had toevallig wel Z2 dressuur gelopen en ik kreeg reacties van... wat moet jij nou met zo'n paard!! Nou ik heb hem altijd recreatief gereden en wat een ander ervan vind??
Het is jouw paard en je moet geen dingen doen waar je zelf niet achter staat Haha! Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 16:29

Daar heb je helemaal gelijk in.

Maar soms zetten reactie´s/opmerkingen van andere mensen je wel even aan het denken...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:29

Ik heb ook vaker gehoord dat die van mij niet zou misstaan in de wedstrijden. Echter nog niemand heeft voor hem geld geboden. (ja dat krijg je als je niet vaak de plaats af gaat) Tja helaas voor iedereen die dat graag zou willen zien, ik doe niet mee.

Ik heb zelf de ambitie niet dus waarom zou ik dat wel gaan doen omdat mijn paard het zou kunnen.
Zou ik echter merken dat hij geen plezier heeft in wat ik met hem doe, ik dit niet kan/wil veranderen dan zou ik kiezen voor zijn geluk.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:30

o ja, mijn avator doet je misschien toch anders denken over mij, hahaha !! Dat was vorig jaar toen hadden we onderlinge wedstrijden bij onze club. Na lang zeuren had een vriendin mij overgehaald om ook mee te doen. Ik had ook nog de 3e prijs. Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 16:31

Het is wel duidelijk dat hij het leuker vind zoals het nu gaat.
Maar dat kan misschien ook komen, doordat ik niet echt hard met hem werk in de bak.

Ik wil volgend jaar ook wel starten hoor aliealie, maar dan echt voor de ervaring Knipoog

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:32

Silence schreef:
Wat ik nu doe vind ik inderdaad het leukste.

Mijn paardje ook (dat merk je, die gaat klieren als je vaker in de bak gaat werken), maar hij kan dus veel meer.
Maar dat komt er nu dus niet uit.

Voor mijzelf hoeft dat ook niet, maar ik merk dat ik daar soms wel op aangekeken wordt.
Dat je dan zo´n paardje hebt, maar het er niet uit haalt.

Het gaat inderdaad om Silence, hij lijkt er ook absoluut de behoefte niet voor te hebben.

absque_dubio, dank je voor je complimentje Bloos

Je hebt toch al heel veel uit Silence gehaald? Alleen dan op een andere manier. En daar mag je echt trots op zijn. Jullie zijn nu samen een echt team, hebben veel plezier, en doen heel veel, en halen overal alles uit. Misschien niet op de manier die die 'andere mensen' graag hadden willen zien. Maar wel op de manier die jullie beiden leuk vinden. Lachen
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 15-12-08 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:33

Als jullie allebei tevreden zijn, waarom dan iets gaan doen waar jullie misschien allebei niet heel veel plezier aan gaan beleven.
Ik ben ook een recreatieruiter, en heb ook een paard wat leuk loopt maar dat was voor mij geen reden om ineens heel hard te gaan trainen Haha!

Mijn merrie is verleasd en zal t.z.t wel gestart worden, ik vind dit echt ontzettend leuk en ben onwijs benieuwd hoe ze het zal gaan doen maar ik heb de persoon er niet op uitgezocht, het moest klikken en dat ze nu uitgebracht gaat worden is heel leuk Ja maar als ze gebruikt was voor alleen buitenritjes was ik net zo gelukkig geweest Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:35

Ben ik weer Haha!

Er spelen diverse factoren mee om je paard wel of niet te verkopen.

Een paard kan bij een ander eigenaar veranderen dus als ie het bij jou niet leuk vind om vaak in de bak te rijden, wil dat niet zeggen dat dat ook bij andere mensen zo is.

Maar wat is veel geld en wat vind jij belangrijk en waar liggen jouw prioriteiten.
Dat zijn enkel vragen waar alleen jij antwoord op kan geven.

Overigens is een paard snel tevree met zijn leven, schone stal optijd eten, weidegang en ze zijn al gelukkig (oja afwisseling) maar elk paard is ook weer anders.

Ik zou het niet doen ik reed wel wedstrijden en heb giga-bedragen gehad waarvan de laatst (niet de hoogste) vorig jaar 7500 euro voor een 24-jarige luchtzuiger das niet slecht he Haha!

Heb voor niet gekozen belangrijkste drijfveer voor mij was, dat ik het geld nu niet nodig heb en ik vind een overtoch naar Amerika niet relevant voor een 24-jarige

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 16:36

Das waar, ik ben natuurlijk ook wel trots op wat wij bereikt hebben.
Misschien niet wat ze er op stal van willen zien, maar wij weten het wel.

Het gaat me sowieso niet om het geld, hij is voor mij onbetaalbaar.
Dat bedoelde ik mee als aanduiding dat mensen zoveel in hem zien.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:39

Citaat:
Het gaat me sowieso niet om het geld, hij is voor mij onbetaalbaar.
Dat bedoelde ik mee als aanduiding dat mensen zoveel in hem zien.

Nou daar staat het antwoord.

Je hebt geld niet nodig, je hebt er lol in, je hebt toevallig een pony met capiciteiten waarvan jij geen behoefte hebt om ze te ontwikkelen.

Je pony maakt het allemaal niks uit hoor Haha!

dus gewoon genieten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:39

Als iemand naar mij toe zou komen; 'jou pony is een absolute krack en met dit reacreatief gehobbel verspil je talent' zou ik die persoon recht in zijn gezicht uitlachen en weglopen. Het is toch zeker je eigen keuze te doen waar je je het beste bij voelt! Een paard heeft echt niet door of hij nu een carriere heeft of niet, dat is een puur menselijke waardering aan het wereldje 'wedstrijden'. Talent optimaal benutten door enorm veel te trainen en intensief op wedstrijd te gaan kost zeer veel tijd en moeite, ik zou er de energie en tijd niet voor hebben en de behoefte al helemaal niet, maar een ander kan er dan weer van genieten. Kortom ik zou je niet laten beïnvloeden door anderen en helemaal op je eigen gevoel af gaan. Voel je je prima in deze situatie en heb je geen behoefte aan 'meer'. Dan hoeft dat ook helemaal niet! Bv. Ik hoorde de laatste tijd van meer mensen, goh die van jou zou wel lekker kunnen lopen als je er flink mee aan de slag gaat. (onder aan de slag verstaan ze intensief trainen) Heb je zelf het gevoel van, ik wil deze situatie meer benutten dan doe je dat. En daar heb ik bv. niet voor gekozen, ik zie dat ik mijn pony meer plezier doe met een lekker ruige buitenrit dan met beheerst tussen de hekjes sjouwen. Laat je vooral niet ompraten door een stelletje profiteurs die enkel naar talent/kwaliteit enz. en pas als laatste naar de keuze van paard en ruiter. Zover ik jullie situatie (vroeger en de overgang daartussen naar hoe het nu is met jullie) heb geïnterpreteerd vind jou pony het hartstikke prima zoals het nu zijn gangetje gaat.. Veel succes met je 'beslissing'!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:58

Als jullie maar lol hebben toch?

Ik rijd Z met 'maar' een shetlander. Niemand had ooit gedacht dat hij braaf z'n rondjes zou lopen, laatstaan wat hoger op komen. Blijkbaar wel, pony is pas 7 en nog lang niet uitgeleerd.

Maar heb er ook een staan waar ik enkel mee knuffel en lekker buitenrij. En tja, dat dat nu een kampioenshengst is, ach, dat doet mij ook weinig, het is mijn geweldige vriendje.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:58

Ik heb ook al meerdere keren een bod op mijn merrie gehad. Maar verkopen doe ik echt nooit mijn merrie is echt mijn maatje en misschien kan ze veel meer ik weet zeker dat ze bij mij gelukkig is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:29

Gevoelsmatig denk ik dat als een paard mag kiezen tussen zwaar trainen in de bak en stress (eerlijk is eerlijk daar ontkom je op wedstrijden echt niet aan) versus ongecompliceerd boscrossen 90% van de paarden voor het boscrossen zullen gaan.. Tuurlijk zullen veel paarden wedstrijden niet erg vinden maar ik denk dat dat meer te maken heeft met het plezieren van hun baasjes (en dat is voor veel paardjes volgens mij heel belangrijk) dan dat ze dat echt zelf willen.. Je doet een paard er volgens mij nooit tekort mee door minder eisen aan hem/haar te stellen..

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:34

Doen wat jij denkt dat goed is.
Hij zal echt niks missen hoor Lachen

hij is dit gewent en als die hier kei gelukkig door is hoef je het niet te doen.
en als je dit super vind om met hem te doen moet je hem toch niet verkopen? Gaaaap
Ja dat is mijn mening dan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:36

kijken naar het paard............ waar deze lig lekker in voelt......... dan kijken naar jezelf waar jij je lekker in voelt.........

en dan blijven kijken of het nog passend is voor beide Lachen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:42

Wat is veel geld als je je maatje daarmee verkoopt.
Persoonlijk vind ik 1 of 2 keer per week rijden wel erg weinig.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:25

Bedankt allemaal. Hierdoor wordt wel bevestigd dat ik inderdaad mijn gevoel moet volgen en lekker zo door moet gaan.

Wat betreft het aantal keer rijden, ik zorg voor veel afwisseling naast het rijden.
Wandelen, longeren, grondwerk enz.