Borst kapot door deken, Korstjes/schilfertjes/bloeden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

Borst kapot door deken, Korstjes/schilfertjes/bloeden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 13:10

Mijn haflinger heeft laatst een paar dagen met een wollen deken onder zijn andere deken gestaan omdat hij dus een groot dekensloopfestein had gehouden....

Maar toen ik dus zijn staldeken weer op deed zag ik dat zijn borst kaal was...
Zelf denk ik dat die wollen deken misschien wat nat is geworden en is gaan schuren?
Afbeelding

Maarja, heb dus een "paardenbh" gekocht zodat zijn borst wat rust zal krijgen, wel merk ik dus dat het jeukt en ik zag dat er al wat schilfertjes zaten.
Ik heb hem toen voorzichtig gepoetst maar die schilfertjes gaan er erg snel af en dan gaat het dus bloeden..
Afbeelding

Toen ik dat zag ben ik meteen gestopt en ik laat zijn borst dus met rust hoe erg het ook bij hem lijkt te jeuken.
Maarja nu twijfel ik of het gewoon een kwestie is ven herstellen met die borstbeschermer om of zal ik toch de VA even bellen voor een zalf oid. wat de huid misschien wat tot rust kan brengen?

Hopelijk hebben jullie tips of ervaringen Lachen .

Alvast bedankt!

Liselot

Re: Borst kapot door deken, Korstjes/schilfertjes/bloeden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:12

je kan zelf smeren met calendulan zals van VSM, dit verzacht en geeft de huis rust.

wollen dekens en fleece dekens met voorsluiting zijn niet erg geschikt als onderdeken omdat ze naar achteren schuiven en dan gaan trekken en schuren op de borst.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 13:15

Bedankt voor de tip!

Op dat moment stond ik dus met mijn handen in het haar.. Het was hardstikke koud, hij is geschoren en ik had dus niet 1,2,3 andere dekens op stal... dus het was uit noodoplossing.. maarja achteraf dus niet zo'n slimme noodoplossing Scheve mond . (de wollen deken heeft hij ook gesloopt dus zal hij sowieso niet meer op krijgen nu Nagelbijten / Gniffelen )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:34

Inderdaad geen wollen en fleece dekens als onderdeken gebruiken, die trekken naar achteren en gaan enorm schuren...

Je kunt beter een eenvoudige staldeken of onderdeken gebruiken hiervoor...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:26

Ik zou liever niet met allemaal zalfjes gaan smeren op een plek waar weer een deken moet, omdat de plek dan nog zachter wordt en makkelijker gaat schuren en je krijgt een vieze deken van de binnenkant en dat is ook niet bevorderend voor zo'n plek.
Zorgen dat je deken een gladde nylon binnenkant heeft in ieder geval de schouderstukken.
Horseware amigo heeft dit en ik heb een pagony 200 grams die is helemaal van dit spul, ligt perfect.
Zo'n paardenbh ben ik geen fan van, mijn pony heeft daar een abces van gehad achter zijn schoft.
En geen wollen of fleecedeken meer gebruiken voor eronder.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 01:32

De teddydeken van HH, daar zit een soort wol binnenin. Is wel een dikke deken, maar heeft bilkoorden en afneembare singels. Mijn verzorgpony heeft deze als onderdeken en heeft nog geen schuurplekken terwijl ze die met een gewone deken eigenlijk al zou hebben (:

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:35

Mijn paard heeft ook snel schilfers en schuurplekken van de deken. Ik heb ook tegen de schilfers calendulazalf gebruikt en dat werkt super! Afgod Daarna wel stoppen met smeren als het over is natuurlijk. Ik heb zelf expres de deken een maat groter gekocht, dat scheelt ook in schuurplekken. Succes!

Wuppie-power

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:42

Je hebt ook van die onderlappen voor bandages, die je zelf op maat moet knippen. Stalgenoot heeft die tussen de deken gedaan, schuurt niet, en misschien kan die daar wel tegen!

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:00

geen wollen of fleece dekens als onderdeken gebruiken, die fout heb ik zelf ook gemaakt, dan krijg je nare plekken!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:20

Hoe blijven die onderlappen dan zitten op zn plek wuppie-power?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:24

In wol of fleece blijven de haren zitten en breken sneller af.
Ik ben ook geen fan van een paardenbh, die wordt maar al te vaak gebruikt om een slechte pasvorm van een deken te maskeren.
Als je paard zijn deken heeft gesloopt, zou ik toch zorgen dat je een reserve deken in de goede dikte bij de hand hebt, of desnoods een onderdeken met gladde voering. Al het andere blijven lapmiddelen, en zijn soms erger dan de kwaal zelf.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 23:57

nou ik ken het probleem

ik kwam er laatst achter bij mij bijna 3 jarige haflinger merrie
ze heeft een 50 grams regendeken op
die echt perfectpast
aleen dan bij de gesp op het laatste gaatje en dan zit die super
maartoch heeft ze een hele kaleplek en echt waar het haar en een stukje vel vanaf is
ik heb zonder twijfels de deken eraf gehaalt want anders word het erger en een andere waterdichte deken heb ik niet bij de hand dus dan moet het maar zo

maar schrok er echt even van toen ik het zach en stond met mijn handen in het haar
volgens mij is het geen fijne deken want mijn tinker had ook al last van schuur plekken toen die die deken ophad en aangezien ik een andere deken besteld had moest die die deken nog echt even op met een onder deken want hij is geheel geschoren aleen zijn benen niet dus toe stond ik echt even met me handen in het haar
terwijl er een onder deken onder zat toen dacht ik dus aan de riemen van de gesp zegmaar maar nu die op mijn haflinger merrie licht waar volgens mij die riemen inet tegen de bost komen ben ik toch aan het twijfelen wat wel

veel suc6 nog

daarbij heb ik nu de rood-wit-blauwe deken van piafferuitersport en echt een super deken en ben er heeeeeel erg tevreden over ze hebben hem ook in het blauw met oranje bies
echt geweldige dekens klaag er echt niet over geen schuurplekken niets en 100% waterdicht