Het staat hier niet goed denk ik, maar bij de andere categorieen vond ik dit ook niet passen. Als het niet goed staat hoor ik het wel.
Ik zit met een vraagje eigenlijk. Ik rijd een paard van eigenaren die er zelf niet op rijden. (Heerlijk, ik heb eigenlijk gewoon een eigen paardje!
) Ze hebben naast dat paardje, ook nog een tinkerpony.. Die is naar andere paarden soms echt een draak.. Ze heeft voordat ze van ons was, samen met grote paarden gestaan en letterlijk moeten vechten voor haar eten. Daarom heeft ze nu een beetje voer nijd en is ze wat argwanend naar andere paarden toe. De paardjes staan allebei altijd apart en alleen los, omdat de paddock te klein is (lijkt mij) om te proberen of ze samen los kunnen. Als de één dan weg wil, heeft die geen ruimte, omdat de paddock te klein is daarvoor. Maar we zouden ze als het kan wel zomers in het land willen zetten, samen. Dat ze lekker samen kunnen spelen en eten, dat ze niet alleen hoeven te staan. Zijn immers toch kudde dieren! Ze hebben op zich een groot stuk land, en als ze samen kunnen staan, hebben ze dus 2 stukken land, waar we dan 1 stuk van kunnen maken. Dan hebben ze dus genoeg ruimte als ze elkaar zat worden. Waar ik dus naar toe wil, is hoe ik hun aan elkaar kan laten wennen en of de mogelijkheid er is om ze lekker samen in de wei te zetten. Hoe kan ik dat het beste aan pakken?
Ik heb ze in de gewone rijbak al een aantal keer aan elkaar laten snuffelen. (Ze mogen helaas niet los in de rijbak, alleen maar in de paddock.. ) De ene keer gaat het goed, maar blijft het wel bij snuffelen en raken ze daarna weer afgeleid door andere dingen, de andere keer is de pony wat gefrustreerd(slaat met staart), of wat bang en loopt weg (we hebben ze allebei vast aan t halstertouw!) het paard (klein paard) blijft dan gewoon stil staan en kijkt de pony na, maar loopt haar niet achterna. Het paardje is echt een goedzak en is zeer zeker niet dominant naar andere paarden toe, ze vlucht eerder weg van de situatie als het haar niet bevalt. Alleen als ze hengstig is, kan ze nog wel is trappen naar andere paarden. De pony trapt sneller...
Afgelopen zomer hebben ze landjes naast elkaar gehad, met een lijn ertussen, en dan gaat het gewoon goed, alleen hebben ze dan geen aandacht voor elkaar. Ze staan gewoon rustig te eten allebei en komen niet bij elkaar in de buurt,omdat ze weten dat er een lijn tussen zit denk ik.
Maar nu ben ik bang, dat als ik dan de lijn weghaal tussen de landjes, en ze hebben door dat ze bij elkaar staan, dat ze elkaar dan misschien in de haren vliegen, en ik heb geen zin om tussen 2 stijgerende paarden te staan om ze uit elkaar te halen en later 2 kreupele paarden te hebben..
Hoe kan ik dit het beste aanpakken???