Sinds enkele weken heb ik een zeer sensibel paard (lees ook [OPG] Heel bang voor onverwachtse bewegingen)
We zijn er ondertussen achter dat hij bij zijn vorige eigenaren (fokker??) uitgeprobeerd is om zadelmak te maken, en dat het zeg maar een enkele reis was
voor de ruiter. Daarna paard stil gezet wegens angst van de ruiter. Ik zelf heb er nog niet op gezeten maar ben flink bezig met desensibilizeren van het paard. Nu heeft hij sinds enkele dagen een "nieuw" probleem. We krijgen hem in de wei niet meer te pakken. Hij staat met 3 andere paarden die heel makkelijk te pakken zijn, en hij komt ook heel vrolijk mee kijken als de anderen naar de draad komen.
Je kan heel dicht bij hem komen als je je houding klein en niet dreigend houd. maar zodra je je hand beweegt om hem te willen pakken gaat hij er vandoor. Echt zwaar in paniek.
Dus ja andere drie paarden naar binnen. En paard toch proberen te vangen. Je kunt hem niet opsluiten in een hoek bvb want dan springt hij 1.20 over de draad.
Los laten mee lopen gaat wel en dan kun je hem in de stal pakken.
Mijn stalgenootje opperde om een emmer met brokjes bij de wei te zetten en hem zo iedere keer proberen te vangen. Maar eigenlijk wil ik hem niet leren, dat als hij komt dat hij brok krijgt, want dan krijg je uiteindelijk zo van die bedelaars/bijters.
Iemand nog een idee???
) en die dag niet meer rijden. 

..Mijn haflinger is ook heel bang voor onverwachtse bewegingen(vreemde mensen) en denkt altijd dat je hem wilt grijpen/aanvallen (waarschijnlijk door mishandeling)..Na 5 jaar vertrouwen te hebben opgebouwd gaat het redelijk goed maar soms is er een terugval en laat hij zich op geen enkele manier pakken..Mijn advies is ga veel grondwerk met hem doen en vertrouwen opbouwen..Dat is het allerbelangrijkste..Benader hem ook niet van voor, maar aan de zijkant, hij zal zich minder aangevallen voelen..Ga hem ook niet opjagen om hem te pakken te krijgen..Probeer zelf rustig te blijven, ook als hij niet komt..Beloon hem als hij uit zichzelf naar jou toekomt..Ik train veel met mijn pony in een longeercirkel.. Soms wil hij uit zichzelf naar mij toekomen maar dan mag hij niet van mij komen..Als ik hem wenk mag hij komen en beloon ik hem..Zo leer ik hem naar mij toe te komen...
....Veel succes met je paardje...