Wat te doen met 3 - 3.5 jarig paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Maflinger

Wat te doen met 3 - 3.5 jarig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 13:17

Doei!
Fijn dat je even komt kijken.
In komende vakantie moet ik voor een week een paard van 3 - 3.5 jaar doen. Het paard
zelf is van een meisje van ongeveer 10 tot maximaal 12 jaar oud. Het paardje is jong
en is af en toe al behoorlijk aan het vervelen. Gelukkig willen de mensen van dat paardje
alles aannemen, ze zijn door verschillende mensen al geholpen, ook door mij.

Maar nu komt het, wat zal ik allemaal met dat paardje doen in de vakantie, inpricipe
heb ik de hele dag. Verder word hij eigenlijk of altijd gereden of gelongeerd. Zelf dacht ik
aan lekker losgooien en wat dingen aan de hand. Want hij loopt gewoon door dat meisje heen,
tijdens het poetsen draait ie gewoon zn kont om, doet eigenlijk waar hij zelf zin in heeft.

Dit wil ik er eigenlijk een beetje eruit proberen te krijgen, zoals ik sta, hij staat stil. Ik loop,
hij mag meelopen. Ik zeg terug, hij moet terug. Etc etc.

Maar wat zou ik verder nog kunnen doen. Overigens mag ik er op rijden, maar weet niet of
dat een goed idee is ivm met lengte. Weet niet precies hoe groot ie is. Maargoed.

Hebben jullie nog meer leuke ideen. Trouwens, ik wil iig wel 2x longeren ofzo, want hij wilt
nooit op de rechterhand bij het meisje, hij wilt ook niet luisteren. Dus ze hadden zowiezo gevraagd
of ik 'm dan wat manieren bij kon brengen, want hij kan het iig zeker weten. Heb 'm namelijk al een aantal keer over moeten pakken.

Dus brand los met ideen. Bedankt!

Doei, doei

* Ik weet trouwens niet of het goed staat hier.

x_tico

Re: Wat te doen met 3 - 3.5 jarig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:19

Eventueel iets met lange lijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:21

Ik denk dat het weinig zin heeft dat jij hem 'manieren' gaat bijbrengen. Het is leuk als jij straks goed kan werken met dat paard, maar daarmee verandert de verstandhouding tussen dat meisje en haar paard nog niet. Als dat moet verbeteren zal het meisje onder begeleiding zelf met het paard aan de slag moeten gaan.

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 13:22

Opzich wel een goed idee ja Haha! Maar, ik heb alleen de beschikking over een longeerlijn, kunner er altijd twee worden hoor, maar heb verder ook geen longeersingel of iets waar ik het doorheen kan halen. Dus dan zou ik daar een oplossing voor moeten verzinnen.

Of ik kan er een lenen. Maar hoe ''leer'' je dat dan zegmaar? En zijn er nog bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden? Overigens heeft het paard al een stuk of twee keer geslagen naar het meisje omdat ie niet wilde lopen op de rechterhand.

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 13:23

RedPassion schreef:
Ik denk dat het weinig zin heeft dat jij hem 'manieren' gaat bijbrengen. Het is leuk als jij straks goed kan werken met dat paard, maar daarmee verandert de verstandhouding tussen dat meisje en haar paard nog niet. Als dat moet verbeteren zal het meisje onder begeleiding zelf met het paard aan de slag moeten gaan.

Dat gebeurd gelukkig ook wel hoor. Ze is zelf ookal bezig met m. Maar het gaat er meer en deel om, dat ie toch wel doorkrijgt dat ie ook op de rechterhand kan lopen. En als het mij lukt, dan gaan we opbouwen met dat meisje ernaast. Het gaat gelukkig nu al een stuk beter met die twee.

Het is dus wel zo, dat ik blijf helpen als de vakantie voorbij is. Zo goed als alles gaat nu steeds meer
onder begeleiding.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:24

je kunt proberen om hem respect bij te brengen
alleen is het probleem dat hij dan nog niet naar het meisje luisterd, dat zal ze echt zelf moeten doen
leren longeren kun je wel doen, maar als die mensen er dan weer zijn kun je de manier waarop jij het doet(als dit lukt natuurlijk) samen met hun doornemen, anders loopt hij nog over ze heen

suc 6 en veel plezier

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:25

Kan je niet samen met dat meisje bezig?
Dat je dr eerst voor doet hoe je dat paard longeert en dat je
het daarna samen met haar doet.
En als ze er op gaat rijden, dat je dr helpt. Gewoon leren hoe dat
paard respect kan krijgen voor het meisje.

Ik vind het trouwens belachelijk dat een kind van 10/12 zo'n jonge
pony heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:28

Sodeletuut schreef:
Ik vind het trouwens belachelijk dat een kind van 10/12 zo'n jonge pony heeft..

Met goede begeleiding hoeft dat toch geen probleem te zijn? Ik was 11 met een pony van 2,5. Pony en ik hebben het goed doorstaan hoor. Knipoog

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 13:28

Ik ben idd al samen met het meisje bezig. Ik kijk toe en help dr waar ik kan. Als ze rijd is er meestal iemand bij die dr helpt, maar dat zijn nou niet altijd de beste. Niet dat ik nu wil zeggen dat ik zo goed ben.

Als ik m eenmaal aan de longeerlijn heb lopen, dat laat ik m haar overpakken en dan geef ik zoveel mogelijk aanwijzingen en dan gaat het goed. Pakt ze m de volgende keer zelf gaat het ook nog goed, die keer erna niet. Dus hij weet het eigenlijk wel.

Tja, iedereen bij ons op de manege vind het nou ook niet echt verantwoord, maargoed. Helaas niets aan te doen, daarom helpen we dr allemaal.

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 13:30

RedPassion schreef:
Sodeletuut schreef:

Met goede begeleiding hoeft dat toch geen probleem te zijn? Ik was 11 met een pony van 2,5. Pony en ik hebben het goed doorstaan hoor. Knipoog

Ja, mits onder goede begeleiding. Alleen dat heeft dit meisje eigenlijk niet. Dr moeder weet er niks
vanaf, vader heeft vroeger ooit paarden gehad, maar weet er ook niet denderend veel van af. Hij helpt dr wel als ze er zijn, maar die vader is er meestal maar één keer in de week.

Dus eigenlijk hangt t allemaal van ons af, verder geen probleem want iedereen wilt wel helpen. Nu is het alleen ik geworden zegmaar. Het gaat nu al wel redelijk. Iig beter dan dat het eerst ging.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:32

RedPassion schreef:
Sodeletuut schreef:

ja maar zoals het er in deze situatie uit ziet is dat dus niet het geval..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:33

_Maflinger schreef:
Ik ben idd al samen met het meisje bezig. Ik kijk toe en help dr waar ik kan. Als ze rijd is er meestal iemand bij die dr helpt, maar dat zijn nou niet altijd de beste. Niet dat ik nu wil zeggen dat ik zo goed ben.

Als ik m eenmaal aan de longeerlijn heb lopen, dat laat ik m haar overpakken en dan geef ik zoveel mogelijk aanwijzingen en dan gaat het goed. Pakt ze m de volgende keer zelf gaat het ook nog goed, die keer erna niet. Dus hij weet het eigenlijk wel.

Tja, iedereen bij ons op de manege vind het nou ook niet echt verantwoord, maargoed. Helaas niets aan te doen, daarom helpen we dr allemaal.

Wel heel fijn dat iedereen haar zo goed helpt dan.
Maar wel sneu, want de pony heeft dus gewoon geen respect voor het meisje..
Ik denk dat het meisje gewoon een pony nodig heeft die wat ouder is en heel erg braaf..
Haflingers zijn sowieso erg sterk en snel eigenwijs, die hebben toch wel consequente eigenaren nodig..
Succes Lachen

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 13:37

Het is overigens geen haflinger Knipoog Ik heb zelf een haflinger, vandaar de naam. Haha.

Het paardje zelf is een appaloosa.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:38

dan zal er waarschijnlijk in de keer dat zij hem longeert toch iets fout gaan waardoor, hij de kans heeft om zijn zin door te drijven
je kan er dan het beste altijd bij zijn en op tijd ingrijpen, anders wordt dit helemaal niks en kan het meisje straks niks meer met hem
want zoiets gaan van kwaad tot erger en dan heeft het beestje gewonnen

CarolineXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:38

Hmm volgens mij moet je dat paard eens flink opvoeden voordat er verder mee gereden wordt. Inderdaad veel mee aan de hand lopen, longeren met lange lijnen, leren luisteren naar de stem. En gewoon als je onder het verzorgen van het paard iets tegen komt wat niet zo hoort (dat hij bijvoorbeeld zn kont naar je toe draaid) veel met hem oefenen, zodat het paard dit soort dingen niet meer doet. Wel leuk zeg dat je zo met dat paard aan de gang mag!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:40

_Maflinger schreef:
Het is overigens geen haflinger Knipoog Ik heb zelf een haflinger, vandaar de naam. Haha.

Haha daarom zal dat wel in mijn hoofd gekomen zijn, sorry Clown

Maar goed.. Wat voor ras ook, een oud, braaf pony'tje lijkt me beter Haha!

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 13:40

Ja, dat is onze groote angst eigenlijk ook op de manege. Tot hoever dramt 'ie nog door. Nu is die nog jong. Maar straks als 'ie echt gaat puberen, dat moet nog wat worden.
Maargoed, we hopen het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:40

_Maflinger schreef:

Oh, dat zijn de ergsten! Knipoog Haha!

Nee, zonder gekheid, jammer dat er zo weinig begeleiding is. Tenminste, ik maak uit je verhaal op dat iedereen op stal wel meehelpt, maar er niet echt gerichte begeleiding is die regelmatig bezig is met dat meisje en haar paard? Is het iets om te proberen die ouders ervan te overtuigen dat ze op zoek moeten gaan naar zulke begeleiding?

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 13:42

CarolineXxX schreef:
Hmm volgens mij moet je dat paard eens flink opvoeden voordat er verder mee gereden wordt. Inderdaad veel mee aan de hand lopen, longeren met lange lijnen, leren luisteren naar de stem. En gewoon als je onder het verzorgen van het paard iets tegen komt wat niet zo hoort (dat hij bijvoorbeeld zn kont naar je toe draaid) veel met hem oefenen, zodat het paard dit soort dingen niet meer doet. Wel leuk zeg dat je zo met dat paard aan de gang mag!

Ja, ontzettend leuk, maar ook moeilijk denk ik nog.
Het was idd mijn idee om 'm idd te corrigeren zover ik kan. Idd, kont omdraaien, dacht t niet, terug met die kont. Bij het meisje mag ie dan blijven staan, dit was in het begin. Nu zet ze m ook om, en moet ze er NEE bij zeggen. Dit helpt best wel. Als ie nu draait en ze zegt NEE, dan stopt ie iig. Nouja, niet altijd maar er komt verbetering in.

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 13:45

RedPassion schreef:
_Maflinger schreef:

Oh, dat zijn de ergsten! Knipoog Haha!

Nee, zonder gekheid, jammer dat er zo weinig begeleiding is. Tenminste, ik maak uit je verhaal op dat iedereen op stal wel meehelpt, maar er niet echt gerichte begeleiding is die regelmatig bezig is met dat meisje en haar paard? Is het iets om te proberen die ouders ervan te overtuigen dat ze op zoek moeten gaan naar zulke begeleiding?

Heb ik idd al een paar keer gezegd. Ook heb ik verteld dat het misschien handig is om ook hierop te kijken, of dat ze misschien begeleiding kan vragen.

Ik had ookal geopperd over privé les, omdat ie met rijden ook gewoon doet waar die zin in heeft, gelukkig niet bokken enzo. Maar meer opeens de andere kant op.
Dus had geopperd misschien is 2x in de week privéles handig, en dan heeft ze ook nog les in de groep (manege les). Of iig 1x in de week privéles. Maar instructie had gezegd, ik zal wel zeggen als het nodig is. Dus daar baal ik wel van.

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 22:19

Heeft er verder iemand nog ideen over wat ik kan doen met dit paardje? Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:21

als jij dat paard een week heb, moet je er niet aan gaan sleutelen.............. een paard verbeterd niet in een week.........

ik zou er niks mee doen behalve goed verzorgen

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 22:56

Echt aan sleutelen bedoel ik ook niet. Maar eerder gewoon de basis dingen leren. Want aan de hand kent hij die ook nog niet echt.

En tuurlijk, ikzelf weet ookwel dat je in een week tijd geen paard om kan toveren, maar gewoon kijken waar ik wat kan verhelpen.

En verder wil ik eigenlijk gewoon ideetjes wat ik met m kan doen. Een keertje losspringen, misschien wel een klein stukje boerenland weg op. Losgooien, spelen met zeil, pionnen en obstakels enzo.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:58

dat soort sjut zou je met mijn paard niet uit moeten willen halen als ik je als oppas zou hebben Lachen

gewoon losgooien, wat longeren eventueel en vooral veel aandacht geven, voeren en mesten...........

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 22:58

Er is overigens tegen mij gezegd dat ik dacht mocht doen. Anders haal ik het niet in mn hoofd. Knipoog

edit; als dit allemaal niet tegen mij was gezegd, had ik het gewoon bij longeren, losgooien of rijden gehouden. En dat rijden eigenlijk ook niet, omdat ik zo denk dat ik wel ernstig te lang voor het paardje ben. Qua gewicht zou die het houden, maar nee. 'T rijden voegt bij mij iig niets extra's toe.
Aandacht krijgen ze zowiezo wel van mij. Je gaat een paardje doen, dus dan moet je ook voor dat paardje komen. Iig, zn stal word gemest, krijgt eten, zn beweging, lekkere poetsbeurt, lekker stappen over het erf en als het kan nog lekker los met zijn vriendjes.
Laatst bijgewerkt door _Maflinger op 13-12-08 23:01, in het totaal 2 keer bewerkt