Teugels op maat maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ponybokjes

Teugels op maat maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 10:43

Ik heb een probleem Bloos

Tijdens het onderdeel halstrekken gaat het meestal wel goed, maar op het moment dat ik de teugels op maat moet maken gaat het fout. Ze gooit haar hoofd omhoog en de ontspanning etc. is weg. Tijdens de proef rijd ik dan maar gewoon door (natuurlijk..) alleen de onderdelen daarna gaan dan altijd bagger. Het duurt dan een hele tijd voordat ze weer enigzins normaal loopt. Heeft iemand hier tips voor?

Elpharo

Re: Teugels op maat maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:46

Hoi hoi....doet ze dit alleen op wedstrijd of ook thuis? Ik zou zeggen...veeel oefenen thuis met je instructeur/instructrice. Je paardje vindt de overgang van lange teugel naar oppakken kennelijk niet fijn. Als je dit maar vaak genoeg oefent zal ze er vanzelf makkelijker in worden lijkt me...maar dan wel onder begeleiding natuurlijk, anders kan je je eventuele fouten niet verbeteren Lachen

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:29

Ja ik heb dat ook gehad met mijn verzorgpaard. Dan liep ze eerst helemaal netjes en ontspannen rond, dan mocht ze halsstrekken en later nam ik de teugels weer op maat en dan begon ze onrustig te lopen en met der kop in de lucht. Ik weet niet of jij dat alleen met wedstrijden hebt, ik had het met het rijden thuis en met wedstrijden. Mijn advies is gewoon thuis heel veel oefenen en dan komt het vanzelf wel goed (althans dat was bij mij Knipoog) Ik weet niet of je les hebt met dat paard, anders kun je het ook even aan je intructeur vragen.

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 14:39

Ze doet het thuis en op wedstrijden. Ik heb privéles, maar het is de laatste paar keer steeds uitgevallen dus kon ik het niet vragen. Vandaar dus dit topic. Ik zal er zeker mee gaan oefenen, maar als iemand tips heeft wat ik zelf kan doen: graag!

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:11

Mijn verzorgpony wordt ook onrustig als ik mijn teugels weer op maat maak. Tijdens het halsstrekken thuis houd ik de teugels gewoon op dezelfde lengte als met het gewone rijden, dan doe ik mijn handen erg mee naar voren en wacht ik tot hij volgt. Dan laat ik hem een paar passen laag lopen, en zet ik geleidelijk mijn handen weer op de 'gewone' plaats. Hij kan dan niet helemaal laag komen, maar het zorgt bij mij al wel dat het ontspannener verloopt. Lachen

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 18:54

Ah dat is wel een goed idee. Dat ik eerst gewoon mijn handen helemaal naar voren leg en dan rustig terug. En dan langzaam aan mijn handen wat minder naar voren en de teugels wat langer laten. Gewoon in hele kleine stapjes, ik zal eraan werken!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:57

Wat doe je als je de hals moet strekken?? Gooi je dan je teugels helemaal los en heb je geen aaanleuning meer?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:03

Kan het zijn dat je per ongeluk/onbewust je benen afsteekt tijdens het teugels op maat maken? Probeer daar thuis eens op te letten. Als jij met je been naar je hand toe blijft rijden dan moet hij nagevelijk blijven tijdens het op maat maken van de teugels. Als je vergeet met je been te rijden kan het zo zijn dat je paard dmv onrustig zijn met zijn hoofd aan jou vraagt om de aanleuning weer correct te maken.

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 11:27

aerdenhout1 schreef:
Wat doe je als je de hals moet strekken?? Gooi je dan je teugels helemaal los en heb je geen aaanleuning meer?

Nee hoor, ik geef rustig steeds wat meer teugel en houd contact. Het halsstrekken zelf is ook niet echt het probleem. Hij gaat wel naar z'n knie toe, en ik houd verbinding.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:56

Rustig weer contact opnemen. Waarschijnlijk heb je dit een paar keer te snel gedaan, waardoor het bit tegen haar tanden is gekomen en sindsdien denkt ze; Help!
Blijf haar naar je hand toe drijven en neem 1-2 rondjes de tijd om je teugels weer op maat te krijgen. Steeds een cm pakken, weer naar je hand drijven, tot je goede aanleuning hebt, weer een cm korter. Komt ze tegen de hand, weer een cm langer, weer naar je hand toe drijven etc. Kan nu misschien wel 5 rondjes duren, nou en?! Je moet echt weer even vertrouwen opbouwen.

Voor in je proef zou ik je adviseren om nauwelijks hals te laten strekken. Kijk hoe ver je haar kunt laten dalen, zodat je op 20-30 meter weer kunt inkorten zonder verzet. Je kan ook wat smokkelen, door op ¾ van je volte alweer wat teugel op te nemen en gewoon je tijd nemen i.p.v. het tussen die 2 letters te willen doen. Liever 1 onderdeel verpest dan de rest van je hele proef.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:31

Eerst extra voorwaarts drijven voordat je je teugels om maat moet maken. Dus als het einde van de diagonaal oid in zicht is, eerst meer naar voren drijven en dan pas teugels op maat. Werkt vast beter. Knipoog

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 20:58

Sjonniej schreef:
Rustig weer contact opnemen. Waarschijnlijk heb je dit een paar keer te snel gedaan, waardoor het bit tegen haar tanden is gekomen en sindsdien denkt ze; Help!
Blijf haar naar je hand toe drijven en neem 1-2 rondjes de tijd om je teugels weer op maat te krijgen. Steeds een cm pakken, weer naar je hand drijven, tot je goede aanleuning hebt, weer een cm korter. Komt ze tegen de hand, weer een cm langer, weer naar je hand toe drijven etc. Kan nu misschien wel 5 rondjes duren, nou en?! Je moet echt weer even vertrouwen opbouwen.

Voor in je proef zou ik je adviseren om nauwelijks hals te laten strekken. Kijk hoe ver je haar kunt laten dalen, zodat je op 20-30 meter weer kunt inkorten zonder verzet. Je kan ook wat smokkelen, door op ¾ van je volte alweer wat teugel op te nemen en gewoon je tijd nemen i.p.v. het tussen die 2 letters te willen doen. Liever 1 onderdeel verpest dan de rest van je hele proef.

Oke, ik zal dat gaan proberen! Voorlopig hebben we geen wedstrijden meer, pas in februari. Heb dus alle tijd om te oefenen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:39

Heel veel succes ermee!!
Fijn dat je even de tijd hebt om te oefenen. Maar reken er niet op dat je in februari al een perfecte uitvoering hebt! Het ligt er een beetje aan hoe snel je pony dingen oppakt, maar waarschijnlijk heb je wel meer tijd dan een maand nodig.

ilse_zutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:19

Nou dit probleem heb ik dus ook!
Ik heb tijdens de training kleine stukjes laten zakken en dan weer oppakken, steeds langere stukken tot het halsstrekken en zo leer je het! Tong uitsteken Succes! Pling

Charly05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:40

dat had ik ook, maar ik kreeg dit advies en daarna ging het opzich wel goed: Niet te snel, als het te snel doet word je paard meestal onrustig en maak niet te snelle bewegingen.

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 13:58

Okee, ben er druk mee bezig. Bedankt voor de reactie's! Ik hoop dat 't gaat lukken!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:13

Niet te snel, en goed voorwaarts houden.
Niet de teugels in een keer losgooien en in een keer oppakken, maar rustig door je handen laten glijden.

Succes Lachen!

Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 01:54

Heel veel oefenen Knipoog

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:48

veel oefenen, en zorgen dat zijn achterhand en goed onder staat en blijft.
Hou ook je benen erbij, en haal de teugels rustig aan,
dit hielp bij mij erg veel =]