Dominante merrie, hoe de baas worden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

Dominante merrie, hoe de baas worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 22:15

hallo,
Zoals mijn titel al zegt, ik merk dat mijn merrie de laatste tijd erg dominant word.
vooral met rijden, uitproberen, ze is 4jaar.Ze neemt me ook graag in de maling en gaat dan gewoon achteruit lopen.of expres schrikken.
heftig op de zweep reageren, echt een merrie reactie ze voelt zich dan beledigt ,ook met longeren naar je toe bokken soort van uitdagen.

voor de rest in de omgang poetsen knuffelen ect is ze super braaf, maar met aan de hand je steeds voorbij lopen enzo.
Ze ziet mij dus niet als leider

Nu heb ik gehoort dat door middel met grondwerk zij mij als leider gaat zien.
Wat voor grondwerk kan ik dan gaan doen ben daar niet bekend mee.

medische reden zijn uitgesloten.en heb profesioneel les elke week.Doe het rustig aan en rij om de dag en elke dag lekker los.
Ze kan ook niet met een ander paard los, die schopt ze helemaal gek.

wie kan mij helpen?

BabyBell

Re: Dominante merrie, hoe de baas worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:28

Elke keer als mijn merrie me inhaalde met naast me lopen, zette ik haar stil, een paar passen achteruit en dan weer mee. Nu haalt ze me niet meer in.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:34

Ik ben een enorme Emiel Voest fan. Ik heb het eerste jaar enorm veel problemen met mijn jonge merrie gehad, maar door middel van deze methode gaat het nu heel goed tussen ons. Ik werk nu nog 1 keer in de week vanaf de grond op deze manier en 1 keer aan de lange lijnen. Het is heel leuk en de leiderschapsrollen worden weer even bevestigd.
Nog een tip; altijd heeeeel consequent zijn tegen je paard. Ik heb haar een paar keer heel hard moeten aanpakken (dat is gelukkig bij 2 x gebleven), maar het was haar wel duidelijk wie er de leider was, voor eens en voor altijd! Blijf altijd eerlijk tegen je paard maar vooral ook heel duidelijk! Succes!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:40

IVAANAA__ schreef:
Doe het rustig aan en rij om de dag en elke dag lekker los.

Hoelang komt ze dan per dag uit haar box? Zo'n jong paard moet toch ook juist de ruimte hebben om te stoeien met andere paarden.
Het is heel normaal dat ze de eerste dagen de rangorde bepalen, als het stuk land/paddock groot genoeg is dan moet dat geen probleem zijn.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:47

Wat ik altijd vind werken en wat we ook bij de paarden die lastiger waren bij mij op stal hebben gedaan is met ze lopen. Als jij stil gaat staan moet het paard ook stil staan, doet hij dit niet paar passen achteruit zetten. Het paard moet gaan lopen wanneer jij loopt, achter jou stilstaan. Dit elke keer herhalen en verbeteren wanneer ze het niet goed doet. Consequent zijn! Zelf recht op lopen, rug recht ,je zelf groot maken.
Ze moet gewoon even door krijgen wie de baas is maar zodra je dat wint op de grond win je het ook snel op haar rug.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:50

Jou eigen houding is belangrijk... Jij moet zekerheid uitstralen... dan volgt een paard vanzelf...
Volgens mij ben jij niet dominant genoeg... Vraag hulp van een goede instructeur om je met raad en daad bij te staan.

Negatief gedrag moet je concequent bestraffen (vb. bok voor de zweep = nog een zweepslag tot dat hij het niet meer doet).
Daar tegenover staat wel dat positief gedrag moet beloond worden. (Vb. paard reageerd goed voor been. Druk van been gaat weg...)

Voor al dat grondwerk gedoe ben ik niet zo voor... Paard moet gewoon luisteren...
Enkele voorbeelden: Paard moet naast mij lopen en mag mij niet voorbij steken, Als ik stop moet paard ook stoppen, Als ik een paard poets moet het paard stil staan, Als ik een paard een duwtje geef moet hij opzij gaan, Als ik opstap moet het paard stil staan...
Heeft niets met dat grondwerk gedoe van tegenwoordig te maken maar met gewoon een paard correct behandelen + opvoeden Haha!.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:01

Oh paard moet achter me lopen hoor...niet naast me! En afstraffen heeft bij erg veel paarden geen of weinig nut! Ongewenst gedrag negeren en goed gedrag erg belonen heeft meer effect.
Laatst bijgewerkt door BabyBell op 12-12-08 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 23:03

lindake schreef:
Jou eigen houding is belangrijk... Jij moet zekerheid uitstralen... dan volgt een paard vanzelf...
Volgens mij ben jij niet dominant genoeg... Vraag hulp van een goede instructeur om je met raad en daad bij te staan.

Negatief gedrag moet je concequent bestraffen (vb. bok voor de zweep = nog een zweepslag tot dat hij het niet meer doet).
Daar tegenover staat wel dat positief gedrag moet beloond worden. (Vb. paard reageerd goed voor been. Druk van been gaat weg...)

Voor al dat grondwerk gedoe ben ik niet zo voor... Paard moet gewoon luisteren...
Enkele voorbeelden: Paard moet naast mij lopen en mag mij niet voorbij steken, Als ik stop moet paard ook stoppen, Als ik een paard poets moet het paard stil staan, Als ik een paard een duwtje geef moet hij opzij gaan, Als ik opstap moet het paard stil staan...
Heeft niets met dat grondwerk gedoe van tegenwoordig te maken maar met gewoon een paard correct behandelen + opvoeden Haha!.

ja datik niet concequent genoeg ben klopt;), ik ga daar zeker op letten. bedankt voor je reactie

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 23:04

ThaGirl schreef:
IVAANAA__ schreef:
Doe het rustig aan en rij om de dag en elke dag lekker los.

Hoelang komt ze dan per dag uit haar box? Zo'n jong paard moet toch ook juist de ruimte hebben om te stoeien met andere paarden.
Het is heel normaal dat ze de eerste dagen de rangorde bepalen, als het stuk land/paddock groot genoeg is dan moet dat geen probleem zijn.

elke dag in de paddoc winters en deze zomer op nieuwe stal voor het eerst op de weide,
heb der nog maar sinds april.
Ik heb der welis losgegooit met andere paarden maar ze bezeerde de andere paarde echt dat wil ik de paardeneigenaren niet aandoen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:23

IVAANAA__ schreef:
ja datik niet concequent genoeg ben klopt;), ik ga daar zeker op letten. bedankt voor je reactie

Mooi dat je er op gaat letten Lachen.
Heb je eigenlijk van iemand hulp (vb. een goede lesgever)?

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 23:27

lindake schreef:
IVAANAA__ schreef:

Mooi dat je er op gaat letten Lachen.
Heb je eigenlijk van iemand hulp (vb. een goede lesgever)?

ja heb elke week les;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:29

En welke tips krijg je dan zoal?

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 23:33

lindake schreef:
En welke tips krijg je dan zoal?

met les moet ik haar vooral bezig houden, want ze is zo snel zoekt snel uitwegen om onder het werk vandaan te komen elke keer wat nieuws.met omhoogkomen op irritant doen naar voren denken,handen ontspannen en naar voren.
en met de zweep , wat iemand hier al zij, tik blijven geken totdat ze stopt met bokken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:34

Het gaat vooral om jouw houding en jouw lichaamstaal. Daarbij heb je hulp nodig. Zonder hulp gaat het vaak mis. Zoek dus iemand die je met grondwerk goed kan bijstaan. Dat is niet altijd persé dezelfde persoon als die je rijles geeft. Je kunt denken aan iemand met ervaring (en dan echte ervaring o.g.v. NH), maar ook aan een westernruiter in je omgeving. Die zijn vaak meer gericht op ook werken op de grond omdat er ook wedstrijdonderdelen zijn die niet in het zadel worden uitgevoerd maar naast het paard.

Blijf i.i.g. niet zelf modderen. Dominante merries zijn niet makkelijk Knipoog

En dat zijn fraaie tips, maar als ze naast je aan het halstertouw al geen respect voor je heeft, dan heeft ze dat onder het zadel zeker niet Knipoog

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:36

lindake schreef:

Met andere woorden zonder dat je het in de gaten hebt doe jij dus ook al grondwerk Knipoog Haha!

Naast alle tips blijft het belangrijk voor je paard, omdat deze nog jong is, om zich ook als jong paard te mogen gedragen.
Kan ze dagelijks los? Ik neem aan dat je niet dagelijks rijdt nog?
daarnaast blijft het zaak dat je super consequent blijft.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:45

_Luziream schreef:
Met andere woorden zonder dat je het in de gaten hebt doe jij dus ook al grondwerk Knipoog Haha!

Da's toch gewoon: op een correcte manier met een peerd omgaan Haha!.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:48

klopt, en wat jij vraagt is dan de basis.
Omdat je bij western ook in hand onderdelen hebt, ga ik wat verder. Ik wil dat ze stilstaan als ik de teugel neerleg en wegloop, dat ze de kont bijzetten als ik er naar wijs. Zelf op de cirkel blijven lopen zodat ik er geen touw aan hoef te doen bij longeerwerk. Stoppen als ik ho zeg, mee achteruit gaan als ik achteruit loop en in stap of draf mee voorwaarts gaan. Komen als ik ze vraag te komen en achteruit gaan als ik het gebaar voor achteruit maak. Dat soort dingen. En dat is ook grondwerk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:23

Aan de uitleg die ik hier las is er bij de opleiding van het paard gewoon veel mis, ze is zadelmak gemaakt, ze heeft leren stappen-draven-geloperen op vraag maar veel meer denk ik eigenlijk niet dat er gebeurt is.
Das heel spijtig want nu zie je gedragsproblemen die er mssn niet zouden geweest zijn , maar jaaaaa daar heb je nu op dit moment niks meer aan , dus eerst weer de basis in orde brengen.
Grondwerk, stap-draf-stop, nageeflijk zijn, achterwaarts gaan, zijwaarts laten wijken, aan de lange lijnen, aan de longe, aan het halstertouw. En stop moet stop zijn niet nog een halve stap meer.
Hoeven geven, ook voor een iets langere tijd 2a3min.
Je paard ergens vastzetten ( hij moet dan rustig staan niks raars doen gewoon gewillig en ontspannen )
hetzelfde proberen maar tussen 2 lijnen vastzetten.
Buigoefeningen zowel links als rechts en opletten dat hij zijn hoofd buigt en niet kantelt.
Als al deze dingen goed lukken dan er pas weer opgaan en diezelfde dingen doen maar dan met jou op zijn rug, uiteraard niet het vastzetten.
Wees duidelijk en consequent, want nu is er een situatie waarin je paard jou niet als leider ziet, hij vertrouwt jou ook voor geen haar, en dan komt er nog bij dat hij eigenlijk soms gewoon de vraag niet snapt en daar bovenop geef jij hem dan nog op zijn donder.
Heb respekt voor elkaar en doe alles traag en met begrip.
Veel oefenen en succes.