Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
IVAANAA__ schreef:Doe het rustig aan en rij om de dag en elke dag lekker los.
Ze kan ook niet met een ander paard los, die schopt ze helemaal gek.
. lindake schreef:Jou eigen houding is belangrijk... Jij moet zekerheid uitstralen... dan volgt een paard vanzelf...
Volgens mij ben jij niet dominant genoeg... Vraag hulp van een goede instructeur om je met raad en daad bij te staan.
Negatief gedrag moet je concequent bestraffen (vb. bok voor de zweep = nog een zweepslag tot dat hij het niet meer doet).
Daar tegenover staat wel dat positief gedrag moet beloond worden. (Vb. paard reageerd goed voor been. Druk van been gaat weg...)
Voor al dat grondwerk gedoe ben ik niet zo voor... Paard moet gewoon luisteren...
Enkele voorbeelden: Paard moet naast mij lopen en mag mij niet voorbij steken, Als ik stop moet paard ook stoppen, Als ik een paard poets moet het paard stil staan, Als ik een paard een duwtje geef moet hij opzij gaan, Als ik opstap moet het paard stil staan...
Heeft niets met dat grondwerk gedoe van tegenwoordig te maken maar met gewoon een paard correct behandelen + opvoeden.
ThaGirl schreef:IVAANAA__ schreef:Doe het rustig aan en rij om de dag en elke dag lekker los.
Ze kan ook niet met een ander paard los, die schopt ze helemaal gek.
Hoelang komt ze dan per dag uit haar box? Zo'n jong paard moet toch ook juist de ruimte hebben om te stoeien met andere paarden.
Het is heel normaal dat ze de eerste dagen de rangorde bepalen, als het stuk land/paddock groot genoeg is dan moet dat geen probleem zijn.
IVAANAA__ schreef:ja datik niet concequent genoeg ben klopt;), ik ga daar zeker op letten. bedankt voor je reactie
. lindake schreef:IVAANAA__ schreef:ja datik niet concequent genoeg ben klopt;), ik ga daar zeker op letten. bedankt voor je reactie
Mooi dat je er op gaat letten.
Heb je eigenlijk van iemand hulp (vb. een goede lesgever)?
lindake schreef:En welke tips krijg je dan zoal?

lindake schreef:Jou eigen houding is belangrijk... Jij moet zekerheid uitstralen... dan volgt een paard vanzelf...
Volgens mij ben jij niet dominant genoeg... Vraag hulp van een goede instructeur om je met raad en daad bij te staan.
Negatief gedrag moet je concequent bestraffen (vb. bok voor de zweep = nog een zweepslag tot dat hij het niet meer doet).
Daar tegenover staat wel dat positief gedrag moet beloond worden. (Vb. paard reageerd goed voor been. Druk van been gaat weg...)
Voor al dat grondwerk gedoe ben ik niet zo voor... Paard moet gewoon luisteren...
Enkele voorbeelden: Paard moet naast mij lopen en mag mij niet voorbij steken, Als ik stop moet paard ook stoppen, Als ik een paard poets moet het paard stil staan, Als ik een paard een duwtje geef moet hij opzij gaan, Als ik opstap moet het paard stil staan...
Heeft niets met dat grondwerk gedoe van tegenwoordig te maken maar met gewoon een paard correct behandelen + opvoeden.

_Luziream schreef:Met andere woorden zonder dat je het in de gaten hebt doe jij dus ook al grondwerk![]()
.