Gechipt, maar paspoort nog niet ontvangen. Hoe vervoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

neinie

Gechipt, maar paspoort nog niet ontvangen. Hoe vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:34

Hoi bokt,

Ik zit met een probleempje. Ik ben net uitgenodigd om in de kerstvakantie bij vrienden te komen rijden met mijn 'bijrijd-paardje'. Deze is echter niet gechipt en heeft geen paspoort, enkel een entingsboekje. Natuurlijk moet je pony gechipt zijn en een paspoort hebben om hem te kunnen vervoeren.
Nu is het probleem het volgende: als ik hem nu nog laat chippen, lukt het nooit meer om binnen anderhalve week een paspoort aan te vragen en te ontvangen. Is er een regeling voor paarden die wel gechipt zijn en waarvan het paspoort al wel is aangevraagd, maar die het paspoort nog niet daadwerkelijk hebben ontvangen? Iets van een tijdelijk paspoort of document, zodat je toch mag vervoeren??? Wie o wie weet het? (er is hier vast al een topic over, maar dat kon ik zo snel niet vinden)
Alvast bedankt!

cissy

Re: Gechipt, maar paspoort nog niet ontvangen. Hoe vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:55

allereerst hadden de eigenaren dit allang en breed moeten regelen, het is nl al effe verplicht....

dit ga je nooit meer voor je vakantie geregeld krijgen, helaas voor jou mag je dan dus officieel niet je paard vervoeren. Je bent dan strafbaar als je wordt aangehouden. Ik ben echter ook nog nooit aangehouden dus je zou het kunnen avonturen om op pad te gaan zonder paspoort, maar dat is je eigen risico/beslissing.

Als een speer toch die papieren in orde laten maken en dan maar niet op vakantie is de meest zinnige oplossing

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 16:26

Tja, ik ben me volkomen bewust van het feit dat het allang had moeten gebeuren, maarja dat hebben de eigenaren nou eenmaal nooit laten doen. Zij gaan nooit met de pony op stap, dus zien daar de nood niet zo van in. Het is dat ik de wormenkuren, inentingen en hoefsmid regel, anders kwam daar ook niet zo veel van. De pony gaat vaak met mij mee op de trailer, maar dat zijn kleine stukjes (ik weet het, dit is ook al strafbaar Knipoog ) en voor deze langere reis wil ik toch graag alles in orde hebben.
Ik denk dat ik deze vakantie dan idd maar even laat voor wat het is en iig het chippen alvast probeer te regelen voor een volgende keer.
In ieder geval bedankt voor je reactie!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:46

hoi, neem even contact op met een chipper bij jou in de buurt.
Het paspoort maken is zo gebeurt en de chipper kan hem direct afmelden via de computer, dus grote kans dat je het paspoort direct mee krijgt als je eventueel even meerijdt.
Soms kun je ook gewoon naar de chipper toerijden met je paard en is het nog sneller geregeld, als je in dat geval aangehouden word mag je zeggen dat je een afspraak hebt met de chipper en ben je niet in overtreding.
Op onderstaande link kun je informatie krijgen over chippers bij jou in de buurt.
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=teGsHsuOpbPRE

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 19:25

Ah, super! Dan is er nog hoop Vork Ik ga nu die site even doorspitten... Maar meteen je paspoort meekrijgen, gaat dat zo simpel? (misschien wel goed even te melden dat het om een kruisinkje gaat, die geen paspoort via een stamboek krijgt)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:14

ik had het paspoort in no-time binnen hoor!
van mijn pony waren verder ook geen gegevens bekend,
we hebben een geboortedatum bedacht (jaar was globaal wel bekend), naam had ze al, kleur, hoogte,
en volgens mij had ik een week na het chippen het paspoort al binnen.

je kan een rasloze pony het goedkoopst laten registreren bij het appaloosa stamboek,
kost volgens mij 33 euro,
ik had mijn chipper gevonden via de shetlander stamboeksite.
daarop staan chippers uit elke regio, die man zei dat hij wel verschillende rassen/types te chippen krijgt, dus niet persé shetlanders.

off topic, maar ik blijf de balen houden van dat woordje chippen, had liever dna getest maar kon niet wegens risico voor de mensen waar ze op het land staat ivm bedrijfsvoering en ik wilde niet moeilijk gaan doen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:49

als je erge haast hebt moet je niet je paspoort bij het NAS nemen
ik heb er ruim 3 mnd op moeten wachten en na veel bellen kwam het eindelijk
en mijn vriendin heeft 11 mnd op het paspoort van haar veulen moeten wachten Ja

ze zijn niet echt vlot daar Haha!

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 14:12

Super dat jullie allemaal gereageerd hebben! Ik heb voor komende vrijdag een afspraak gemaakt met mijn veearts om te komen chippen en aangezien wij de maandag erop weg wilden, gaat dat paspoort iig niet meer door binnen de tijd Knipoog Ik neem hem wel een andere keer mee..
Ik denk dat ik hem laat inschrijven bij het knhs. Moet nog even nazoeken hoeveel het daar kost. Moeder van de pony (shet) is wel bekend (met papier), dus dat zou ik nog na kunnen vragen. Heeft het nut om de merrie in zijn paspoort te laten zetten? Anders hou ik het wel op 'ouders onbekend'.
Bij het appaloosa stamboek zou hij in de 'registratielijst' worden opgenomen? En moet je dan een chipper van dat stamboek laten komen of kun je ook de papieren door je eigen veearts laten opsturen naar het appaloosa stamboek?
Sorry mensen, heb hier duidelijk niet veel verstand van Vork

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:16

cissy schreef:
allereerst hadden de eigenaren dit allang en breed moeten regelen, het is nl al effe verplicht....

? ook voor grasmaaiers welke nooit op de weg komen / van het erf komen ?

Greetje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:18

Ook grasmaaiers die nooit van het erf komen moeten worden gechipt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:22

of dna neem ik aan ...

Greetje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:28

nickyu schreef:
of dna neem ik aan ...

Jep, zowel chip als dna (icm paspoort) worden als identificatiemiddel geaccepteerd.

Edit: 'Aan de ontheffing worden aanvullende voorwaarden verbonden, waaronder de verplichting mee te werken aan het nemen van haarmonsters ter verificatie van de identiteit van het paard, alsmede de verplichting de meerkosten van deze controle te betalen. De meerkosten voor de controle van de alternatieve identificatiemethode zijn gelegen in het afnemen van het haarmonster bij het paard, het versturen van het monster naar het laboratorium, het DNA-onderzoek en het ontvangen en controleren van de resultaten.' (http://www.horseguide.nl/Nieuws/?Nieuws ... ina=Nieuws)

Als je tijdens het transport gecontroleerd wordt en men twijfelt aan de identiteit van het paard kan het dus gebeuren dat je paard weer onderzocht wordt en dat kan aardig in de kosten lopen lijkt mij!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:12

berpie schreef:
Soms kun je ook gewoon naar de chipper toerijden met je paard en is het nog sneller geregeld, als je in dat geval aangehouden word mag je zeggen dat je een afspraak hebt met de chipper en ben je niet in overtreding.

Ook met een volwassen paard op de trailer? Aangezien het paard officieel sinds 1 januari 2004 al gechipt en in bezit van paspoort moet zijn? Met een veulentje ok, maar met een volwassen dier? Dat lijkt me stug... Een ongechipt paard vervoeren is een overtreding, dus moet de chipper altijd naar het paard toe komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:51

je krijgt een tijdelijk document mee, met het chipnummer, de gegevens van je paard en de melding dat je paspoort dus onderweg is.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:06

@Urielle: Neemt de politie daar bij een eventuele controle genoegen mee?
Ik kreeg via pb de tip een vrijwaringsbewijs aan te vragen bij de chipper (in mijn geval de veearts). Of is dat hetzelfde?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:07

Daar nemen ze waarschijnlijk wel genoegen mee.

De moeder kan niet in het paspoort vermeldt worden, dit kan alleen met DNA onderzoek, waarmee bepaalt wordt dat het echt de moeder is. Wij hebben hier ook pony's staan waarvan de complete afstamming bekend is, maar de vader geen goedgekeurde hengst was. Paspoorten komen van de KNHS en er staat niets van ouders in vermeldt.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 23:12

Heel erg bedankt voor de tips iedereen! Zonder jullie had ik het misschien al opgegeven voor deze vakantie Bloos Morgen wordt Oriontje gechipt en dan kan de vakantie maandag beginnen. Lekker een weekje boscrossen Vork Tnx!