erg vaak trappen, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

erg vaak trappen, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 21:12

Sinds een paard maanden heeft mijn vader een nieuw paard gekocht. Een 7 jarige merrie. Het is een ongelofelijke drukte maker die absoluut niets alleen af kan en verschrikkelijk afgeleid is door alles en iedereen en nog schrikt van d'r eigen schaduw...

Al vrij snel kwamen we er achter dat mevrouw nogal 'losse achterbenen' heeft. Mijn paard dat bij haar op de wei staat heeft het vaak moeten ontgelden en zelfs 1x ik toen ik met ophalen van mijn paard tussen hen in kwam.

Het ergste vind ik nog dat ze het ook volledig zonder aanleiding doet. We gingen een keer met de paardjes wandelen. Mijn vader zijn merrie mee en ik mijn pony met kleine neefjes erop. Halferwege het tochtje sprong de merrie een stap naar voren en haalde met 2 benen uit naar mijn pony. Diertje deed werkelijk niets, liep super braaf met mij mee naast haar. Gebeurde verder ook niet, geen geluid, beest of wat dan ook, echt niets!

Nou had ik daar al wat de balen van en gebeurde het vandaag gewoon nog een keer! Had pony en merrie los in de bak om even te laten rennen. Ging allemaal prima, tot ze op gegeven moment voor het zoveelste maal met elkaar in de hoek gingen staat en zij de pony weer de kont toe draaide en weer vol uithaalde. Pony stond zelfs de andere kant op de kijken, heeft hem nooit aan zien komen laat staat uitgelokt!

Heeft iemand een iedee waarom deze merrie zulk achterlijk gedrag is gaan vertonen?

beestenfreak

Re: erg vaak trappen, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:20

miss. is de merrie erg onzeker. meestal vechten dieren het gewoon ff uit maar als de merrie erg onzeker is blijft ze doorvechten tot ze zich zeker voelt... (forgive me if i'm wrong)

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 22:17

dat ze onzeker is kan zeker kloppen. maar dan nog snap ik niet dat het eerst een tijd goed gaat en ze daarna uit het niets van zich af mept... Vervelende is dus ook dat ze totaal geen rekening mee houd dat er soms ook mensen bij zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:55

woeliej schreef:
Het ergste vind ik nog dat ze het ook volledig zonder aanleiding doet.

Een van de belangrijkste lessen is dat paarden, of eigenlijk dieren in het algemeen, nooit iets volledig zonder aanleiding doen. Waarschijnlijk heeft de merrie naar de pony toe voldoende signalen gegeven dat hij uit haar buurt moest blijven, en toen hij dat niet deed, viel zij aan. Dat de signalen die ze gaf, zo subtiel zijn dat jij ze niet het opgemerkt, is dus iets heel anders dan dat ze er niet waren.
Dominantie is iets heel normaals. Zaak voor jou om er op de juiste wijze mee om te gaan. In mijn opzicht is dat door grondwerk te gaan doen met de merrie, de paardentaal meer proberen te gaan begrijpen en de subtiele signalen gaan ontdekken. Ben een leider voor je paard. Lachen Succes!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 23:40

ik vraag me af of het dominantie is of onzekerheid.. Of gaat zoiets ook samen? Verward

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:27

ja dat trappen heeft waarschijnlijk met domineren te maken, maar hier gaat ze volgens mij mee door als ze onzeker is. dat ze het eerst niet deed snap ik ook niet helemaal.... heb alleen echt geen idee hoe je er vanaf zou kunnen komen...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:47

Hoe is dit paard opgegroeid? Grote kans dat daar al iets mis is gegaan.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:52

geen idee, we hebben haar van een handelaar gekocht (bleek pas toen we daar waren, schrokken er nogal van Nagelbijten / Gniffelen )

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:35

Onzekerheid van het paard in de leider leidt tot dominantie; het paard neemt dan zelf maar de positie van leider in omdat hij jou niet voldoende ziet als leider.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 13:11

dat zou idd ook goed het probleem kunnen zijn. mijn pa laat haar met alles weg komen. als hij stuk gaat wandelen met d'r heeft hij een lamme arm.. Opzich jammer want ze is niet erg moeilijk te overtuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:19

Misschien zou idd wat opvoeding ook geen kwaad kunnen. Grondwerk is dan ook erg belangrijk. Het lijkt mij dan ook van belang dat je dit samen met je vader gaat doen. Probeer iemand te vinden die hier ervaring mee heeft.
Als je haar gedrag leert kennen, dan kun je daarmee aan degang en kun je het misschien veranderen. Dan heb je grote kans dat ze haar houding tegen andere paarden ook zal veranderen.

Ik zou haar iig straffen als ze uithaald naar jou of een ander persoon. Doe dit bij voorbaat niet met een zweep of geweld, maar probeer haar met je lichaamstaal en stem te overmeesteren. Zo krijgt ze respect voor jou en niet voor de zweep oid.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 16:48

Tegen mensen is ze verder heel braaf, dat ze mij toen getrapt heeft was meer een opgelukje. Ik wou mijn paard halen en mevrouw dacht dat er voor haar ook wel wat lekkers in zat. Toen dat niet bleek en ik haar weg joeg draaide ze d'r kont toe. Ik zag de bui al hangen dus wou een hand op haar kont leggen zo van 'denk er er om' en van me af proberen te houden. Ik had mijn eigen paard op dat moment ook vast dus waarschijnlijk heeft ze gedacht dat het zijn neus was en toen uitgehaalt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:43

woeliej schreef:
Tegen mensen is ze verder heel braaf, dat ze mij toen getrapt heeft was meer een opgelukje. Ik wou mijn paard halen en mevrouw dacht dat er voor haar ook wel wat lekkers in zat. Toen dat niet bleek en ik haar weg joeg draaide ze d'r kont toe. Ik zag de bui al hangen dus wou een hand op haar kont leggen zo van 'denk er er om' en van me af proberen te houden. Ik had mijn eigen paard op dat moment ook vast dus waarschijnlijk heeft ze gedacht dat het zijn neus was en toen uitgehaalt.

Geloof dat dus maar niet. Ze weten dondersgoed naar wie ze trappen. Jij jaagt haar weg zij draait haar kont weg, neem maar van mij aan dat die trap geen vergissing was.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 18:01

ik weet niet wat het was.. wel of geen opzet. met poetsen bijv. of op stal iz ze iig niet zo. Dan kun je er normaal achterlangs