Paard naar slacht, wat met paspoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Paard naar slacht, wat met paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:52

Een aantal jaren geleden hebben wij een paard laten ophalen voor de slacht. Over het hoe en waarom wil ik het niet hebben omdat ik vind dat we deze keus weloverwogen hebben met goede argumenten. Daar ga ik het ook niet over hebben, want dan komt er een hoop verdriet naar boven.

Waarom ik dit topic dan wel open? Omdat ik toen het paspoort van het paard moest meegeven, maar daarna nooit meer wat van heb gehoort. Moest het niet afgemeld worden? En door wie? Het paspoort kreeg ik ook niet terug. Dus wat is er mee gebeurt?

Heeft eimand enig idee wat wel de juiste handelswijze omtrend het paspoort is?

Cyruss_

Re: Paard naar slacht, wat met paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:54

Ik denk dat het geregistreerd word dat het betreffende dier is overleden, daarna zal het paspoort waarschijnlijk vernietigd worden, om fraude(of zoiets dergelijks) te voorkomen

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:58

Maar als ik haar chipnummer intoets op www.chipnummer.nl, krijg ik ook nog haar levensnummer erbij. Verder staan er geen gegevens bij of ze dood of levend is oid of hoe ze heet. Ik neem aan dat als er wat met het paspoort was gebeurt, in dit geval bij de KNHS dat er dan geen verdere info als levensnummer erbij gezocht kan worden...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:18

In de meeste gevallen (afhankelijk van het stamboek) moet het paspoort terug gegeven worden aan de uitgevende instantie.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:20

ik heb het paspoort nog van mijn geslachte pony en ook van het paard wat is ingeslapen bij ons.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:21

Denk eraan dat je eerst naar de verzekering moet stappen voordat je het paard laat slachten. En je moet ook bij het NDG database doorgeven dat het paard dood is. Dan deactiveren zij het chipnummer. Paspoort weet ik niet, denk dat je die mag houden maar dat je hem eerst naar het KNHS of waar je paard dan ook geregistreerd staat, moet sturen.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 20:50

R0X schreef:
Denk eraan dat je eerst naar de verzekering moet stappen voordat je het paard laat slachten. En je moet ook bij het NDG database doorgeven dat het paard dood is. Dan deactiveren zij het chipnummer. Paspoort weet ik niet, denk dat je die mag houden maar dat je hem eerst naar het KNHS of waar je paard dan ook geregistreerd staat, moet sturen.

Heel slim opgemerkt van je, maar het paard was niet verzekert. En tot voor kort kon je je paard ook niet registreren bij de NDG oid. Sinds kort is er een database waar je het kunt opzoeken, verdere gegevens worden daar blijkbaar niet gegeven. Enkel het levensnummer.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 20:53

Judje schreef:
In de meeste gevallen (afhankelijk van het stamboek) moet het paspoort terug gegeven worden aan de uitgevende instantie.

Ja maar wie moet dat doen? Ik moest em toen meegeven aan degene die het paard heeft opgehaald. Hij zei dat ik em niet meer terug kreeg. Ik vind het vreemd dat wanneer ik het chipnummer intoets, ik dan ook het levensnummer erbij krijg vermeld. Dus ik vraag me af of degene het paspoort heeft afgemeld bij de KNHS. Voor hetzelfde geldt loopt er een ander paard rond met dát paspoort....

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:44

Ja daar heb je kans op ja. Ik zou nooit zomaar het paspoort meegeven. Je hoort zoveel verhalen dat het paardje naar de slacht moest en dat het 3 jaar later vrolijk rondhuppelend weer ergens gevonden wordt. Ik zou maar eens navraag doen bij degene aan wie je het hebt gegeven, vragen wat die er mee gedaan heeft ... succes!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:34

Als jou dat gezegd is zal dat vast kloppen, of het paard is alsnog verkocht. (Maar ik wil hier nou niet allerlei rare dingen suggereren terwijl daar geen enkel bewijs voor is.)

Eerder heb ik begrepen dat het paspoort ook terug moet naar de uitgevende instantie (meestal stamboek zelf), zodat er geen misbruik gemaakt van kan worden.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 11:07

Ik weet zeker dat het paard richting slacht is gegaan. Maar het paspoort zal dan nog wel in omloop zijn...?!

Op dat moment was ik nog zo beduust van de beslissing dat ik daar echt niet verder bij nagedacht heb.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 02:56

Jaa, want met paspoort kunnen ze vanuit de slacht wel je paarden weer verhandelen?

ooit daar overnagedacht?

of ze heeft nu een andere eigenaar, of het paspoort is niet afgemeld.

laten we hopen op het laatste, tenminste, als het paardje erg leed, je doet hem niet zomaar naar de slacht neem ik aan?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 03:11

Zit nou niet te vissen, daar wil ze het toch niet over hebben schreef ze al!

Het zou best kunnen dat het paspoort bij een ander paard beland is.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 08:39

DUDIEFOREVER schreef:
Jaa, want met paspoort kunnen ze vanuit de slacht wel je paarden weer verhandelen?

ooit daar overnagedacht?

laten we hopen op het laatste, tenminste, als het paardje erg leed, je doet hem niet zomaar naar de slacht neem ik aan?

Dit is voor mij best een pijnlijk onderwerp, hoe durf je dan ook zo'n antwoord te geven. Zoals ik al eerder vermelde, ik weet zeker dat het paard niet meer leeft. Lees het topic eerst voordat je een bericht plaatst!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 08:47

Izzy, rustig aan. Ik denk dat iedereen hier jou er niet op aankijkt dat je je paardje naar de slacht gedaan hebt. Dat is ongetwijfeld een weloverwogen beslissing geweest. Niemand veroordeeld je.
wat Dudie bedoelt is dat je nog wel eens hoort dat wanneer een paard naar de slacht gebracht wordt, deze achter de rug van de eigenaar verhandeld wordt. Ik denk dat jij je paardje hebt zien sterven en dat je daarom zeker weet dat hij dood is. Is dat inderdaad zo, dan zou ik contact opnemen met slager en stamboek en op die manier nagaan of jouw paard ooit afgemeld is. En nogmaals, niemand veroordeelt je.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 08:50

izzy1985 schreef:
DUDIEFOREVER schreef:

ooit daar overnagedacht?

Dit is voor mij best een pijnlijk onderwerp, hoe durf je dan ook zo'n antwoord te geven. Zoals ik al eerder vermelde, ik weet zeker dat het paard niet meer leeft. Lees het topic eerst voordat je een bericht plaatst!

nou nou rustig zeg, zeker is het een gevoelig onderwerp en ik neem aan dat iedereen dit ook snapt, maar als je een topic opent en dan een onderwerp waar je liever niet over wil praten moet je dit niet starten. je kunt verwachten dat mensen met suggesties/vragen of gebeurtenissen die voorgevallen zijn komen.

ik zou de slager bellen of het stamboek waar hij ingeschreven stond. even navragen of ie is afgemeld.

succes

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:37

Ik snap dat dit een moeilijk onderwerp voor je is, maar waarom ben je hier niet eerder achter aan gegaan? Ik snap dat je de eerste paar weken/maanden er misschien niet aan wou denken. Maar je zegt dat het al een aantal jaar geleden was.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:13

Waarom bel je niet gewoon even naar de instantie die het paspoort uitgegeven heeft? Die kunnen nakijken of het paard inmiddels als overleden geregistreerd staat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:26

juudje84 schreef:
... maar als je een topic opent en dan een onderwerp waar je liever niet over wil praten moet je dit niet starten. je kunt verwachten dat mensen met suggesties/vragen of gebeurtenissen die voorgevallen zijn komen.

Dat heeft ze dus niet, ze heeft een topic geopend met de vraag over het paspoort, en er duidelijk bijgeschreven dat ze weet dat het paard geslacht is en er ook nog eens bij vermeld dat ze het over dát onderwerp niet wil hebben omdat dat gevoelig ligt. Dan moet er ook niet naar gevist worden, naar gevraagd worden of de meest gruwelijke "het zou kunnen zijn" en "weet je wel dat.." etc.
Het topic gaat over het paspoort, antwoord daar dan op of niet.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:38

Voor zover ik weet wordt het paspoort afgemeld door de slachter. Er komt een stempel op met handtekening van de slachter en daarmee is het 'het bewijs' dat het dier geslacht is. De slachter moet dit dier ook afmelden bij het paspoort. Soms worden paspoorten toch terug gegegevn aan de eigenaar. Dan wordt het schriftelijk of mondeling geregeld tussen de slachter en het stamboek.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 11:28

Dankjewel Rosita, dus het moet worden afgemeld door de slachter? Je spreekt wel over het stamboek, maar dit kan simpel ook de KNHS zijn? De instantie die de paspoorten uitgeeft?

@ GamblersCup, Ook jij dankjewel voor de verduidelijking over mijn topic Knipoog

Ik kwam pas met de vraag toen ik erachter kwam dat ik met het intoetsen van het chipnummer ook nog haar levensnummer erbij vermeld kreeg op www.chipnummer.nl.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:29

izzy1985 schreef:
Dankjewel Rosita, dus het moet worden afgemeld door de slachter? Je spreekt wel over het stamboek, maar dit kan simpel ook de KNHS zijn? De instantie die de paspoorten uitgeeft?

Ik neem aan dat ze een paspoort van het KVTH had? Dan moet je daar wezen. Had ze een KNHS paardenpaspoort, dan moet je daar even mee contacten. Als de slachter zijn werk heeft gedaan, is het paard waarschijnlijk gewoon afgemeld bij de paspoort uitgevende instantie. Het is gebruikelijk dat een paspoort daarna terug gaat naar de oorspronkelijke uitgever en niet naar de vorige eigenaar. Is ze nou bij de uitgever niet afgemeld, dan zou ik nog even achter de slachter aan gaan om te vragen hoe en wat!
Succes meis!

Edit: Hoe betrouwbaar is overigens die chipsite? Misschien kan iemand m testen voor een paard dat zeker weten overleden is gemeld bij zijn stamboek?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:27

Het ligt er idd aan, net wat Grobegni zegt waar het paspoort uitgegeven is... Succes!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 17:07

Ze had een paspoort van de knhs, niet via de kvth. Ik ga daar eens informeren. Thanks!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:58

word volgens mij terug gestuurd naar waar het paspoort van komt