Paard op de wei laten of beginnen met beleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Paard op de wei laten of beginnen met beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 22:52

Tja Nagelbijten / Gniffelen ..
Mijn shetlander is nu 2.5 in mei word hij 3. Ik heb 2weekjes terug een zadeltje en hoofdstelletje gekocht om hem dr even aan te laten wennen.. Ik dacht al te kunnen beginnen met 1x in de week longeren enzo, dus dat heb ik 3 keer gedaan totdat de paarden van stal waren verhuist en een week daarna legde ik het zadel dr weer op en het viel me op dat hij verschrikkelijk overbouwt is. Hij staat achter nu zo hoog en dat was nog niet!!. Ik zit er dus over te denken om hem nog lekker niks te laten doen hij is immers nog heel jong MAAR aan de andere kant; Hij word vervelend hij wil & moet wat gaan doen, maar ik wil hem echt niet verne.uken door nu al te gaan beginnen.. Wat moet ik doen ?

Naranga

Re: Paard op de wei laten of beginnen met beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:54

Gewoon wachten...
Opvoeden kun je ook aan de hand met wandelen oid en verder, het is een puber en een shet, nogal logisch dat ie zich niet voorbeeldig gedraagt, laat m lekker.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:59

Zet er is een grote Jantje op Tong uitsteken
Nee laat hem even lekker wennen even lekker longeren en misschien wat begin van LL.
Misschien lekker aan de hand en aan de fiets aan de slag Knipoog

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 22:59

Nouja wandelen enzo doe ik al maar hij wil gewoon aan het werk Lachen
& aan de fiets kan niet Nagelbijten / Gniffelen .. dan gaat hij in volle galop waardoor ik van me fiets donder. ( al een x gebeurd )
Laatst bijgewerkt door ShauniBef op 10-12-08 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:59

P_A_R_Love schreef:
Zet er is een grote Jantje op Tong uitsteken
Nee laat hem even lekker wennen even lekker longeren en misschien wat begin van LL.
Misschien lekker aan de hand en aan de fiets aan de slag Knipoog

Kom ff in het Jantje topic Knipoog

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:34

Hij kan dan nog zo graag aan het werk willen (al zou die dat met 2,5 nog niet moeten kennen en dus ook niet moeten willen, al geloof ik best dat ie energiek kan zijn) Maar zijn lijf is nog lang niet uitgegroeid, ook een shet heeft daar tijd voor nodig, geef m die.
Volgend voorjaar is vroeg genoeg, zelfs t voorjaar daarna is nog vroeg zat voor een zadeltje... Zeker aangezien shetlanders toch vaak rond moeten sjouwen met te grote ruiters, en ja het zijn sterke ponies en ze gaan wel door, maar dat wil niet zeggen dat het goed is.
En als jij onderuit gaat als je met m wandelt/fiets kun je daar rustig aan werken, hoe fris ie ook is, hij moet respect voor jou hebben. Maar laat m vooral lekker met wat maatjes op t land staan, dan kan ie zelf z'n energie wel kwijt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:44

Ookal zit je er niet op, dan nog kun je zát met hem doen, aan de hand. Grondwerk oefeningen, In-hand trail, wandelen... noem maar op. Gewoon lekker doorgaan met oefenen en opvoeden en vertrouwen op bouwen. En als je dat lekker uitbouwt is straks, als'ie 3 of liever nog wat ouder is, 'er op stappen' gewoon een logisch gevolg hoor hem. Je wilt een maatje voor het leven neem ik aan, heb dan het geduld om hem een verantwoorde start te geven. Een paard (élk paard, geen uitzondering) is pas volgroeid als'ie ongeveer 7 jaar is. En niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk is 'later zadelmak maken' véél beter. Een 2 á 3 jarig paard heeft een aandachtspanne van ongeveer 10 á 15 minuten. Langer werken heeft al geen zin, dan leert hij niet meer. Wacht je tot hij bijv. 4 is, dan is die tijd al weer wat langer en zal hij sneller en makkelijker leren en blijft het geleerde ook véél beter hangen. Uiteindelijk zul je door later beginnen, sneller zijn waar je wilt, doordat je paard/pony er dan wel klaar voor is.
Lekker spelen en aan de hand leuke dingen doen, korte sessietjes en verder lekker op de wei en dan volgend jaar om deze tijd eens verder kijken... dat zou mijn advies zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:49

Ik zou nog zeker 1,5 jaar niet met deze pony beginnen. Geef hem de ruimte om lekker groot te worden. Natuurlijk worden ze wat energiek, pony-puberteit...

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:59

Shauni schreef:
Nouja wandelen enzo doe ik al maar hij wil gewoon aan het werk Lachen

Heeft ie je dat verteld??

Gewoon geduld hebben... 3 jaar is toch wel echt de minimale leeftijd vind ik (maar 4 is beter)
Longeren is ook helemaal niet goed voor een jonge pony.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 03:14

Ik zou nog lekker even wachten, als je graag wat wilt doen kun je vrijheidsdressuur ed doen.

Je pony is nog jong en nog niet uitgegroeid, daarnaast kan hij zich ook maar 5 minuten concentreren en die 5 minuten zijn om als het zadel erop ligt.

Wacht maar lekker tot einde van de zomer, dan is hij 3,5, wen je hem even aan het zadel, beetje gewicht en daarna gooi je hem weer lekker in de weide tot de volgende zomer, dan beleer je hem verder.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:25

@ Naranga. Hij staat nu ook met een andere shet en een paard op de wei en speelt daar ook mee, maar zodra ik kom wil hij toch heel graag weer mee..

@ Francis. Ik wil dus VD met hem doen maar ik weet niet of het zo verstandig is omdat die ook zo overbouwd is.

@ Vjestagirl. 1.5 Jaar vind ik wel lang ik denk ook niet dat ik hem daar plezier mee doe Nagelbijten / Gniffelen

@ Blondie_. Ja ik merk dat aan hem Knipoog ik heb hem al sinds die 4maanden is dus ik ken hem onderhand wel, en met longeren doe ik in de binnenbak ZONDER longeerlijn. Gewoon even zodat hij de stemhulpen aanleert wat hij dus na 1keer 10 minuten al onder de knie had Lachen

@ anneliesdj. Ja nadat hij een beetje beleerd was wou ik hem zowiezo weer een paar maanden de wei opgooien.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:28

Het is beter voor een overbouwt paard om hem nog even rust te geven. Als je nu al te veel gaat vragen kun je daar later alleen maar last van krijgen. Ik zou hem lekker na de zomer pas op pakken, dan is hij ruim drie jaar en jong genoeg om alles te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:33

Staat hij buiten in een kudde?

Een paard wat overkomt alsof het graag aan het werk wil, terwijl het nog niet eens zou moeten weten wat werk inhoud, komt imo ogen meer over als een paard wat zich verveeld.

Zelf zeg je al dat hij overbouwd is, laat hem dan asjeblieft staan tot dat hij uit gegroeid is. 2,5 vind ik voor elk paard te jong, ook voor shetlanders.
Mijn eigen is nu 3,5 en ik ben voorbereidend bezig om hem over een half jaar te betuigen en evtueel te beleren. Nu ben ik bezig met wandelen, hardlopen, grondwerk en een enkele keer longeren. Je hebt alle tijd, doe asjeblieft alleen dat gene met hem wat goed voor hem is.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:35

oke Ja ..
Eigenlijk is het best raar, mensen uit mijn omgeving die yoyo kennen zeggen nu al te kunnen beginnen omdat die dr gewoon aan toe is, de ene zegt 3 en die weer 4. Ik weet dat het gewoon meningen enzo zijn van jullie en ik wil hem dus echt niet verkl.oten Lachen

@ judith_ In mijn vorige post zie je dat hij buiten staat met 2 andere paarden.
EDIT; en als ik er ben ga ik wel eens met hem voetballen enzo.. en hij krijgt elke dag aandacht dus echt vervelen zou het niet zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:04

2,5 en overbouwd zegt niks, pony is zoals ik al eerder zei pas uitgegroeid als'ie 7 is, dat komt echt nog wel goed. Mijn merens wordt van't voorjaar 5 en is op't moment overbouwd.

Denk dat veel mensen hier even onderscheid moeten maken in wat 'starten' of 'oppakken' of 'beginnen' nou betekent.
Beginnen met oefenen aan de hand, opvoeden en leuke dingen doen, kan al lang. Dat kun je al met een veulen doen.
Ik ben absoluut geen voorstander van paarden maar tot hun derde helemaal niks laten doen en op de wei laten staan en dan ineens moet in een maand of 3 tijd alles er in 'gestampt' (vaak nog letterlijk ook) worden.
Doe je met kinderen toch ook niet.. .die stuur je op hun 6e ook niet ineens naar de 1e klas, die gaan eerst twee middagjes naar de peuterspeelzaal, dan es twee jaar naar de 'kleuterschool'... dat wordt langzaam opgebouwd en zo wordt de 1e klas een logisch gevolg.
Zo ook met je veulen. Daar kun je vanaf dag 1 al mee aan de gang. Aan een touwtje lopen, poetsen, voetjes geven, wandelen langs de weg... allemaal dingen die een veulen prima al kan (en zou moeten) leren. En dat bouw je uit.. naar grondwerk oefeningen als wijken voor druk, wennen aan enge dingen, zijwaards, achterwaards, over balkjes enz. enz.
Dan begin je es met dingen op hem te leggen... eerst je touw, dan een handdoek, dekje en later zelfs misschien een licht zadeltje... maar dan weer niet even zelf d'r op stappen... Ook 'éven zitten' is 'er op' en dat moet je gewoon NIET willen. Ook niet even voor 1 minuutje terwijl hij stilstaat.
Maar zo al oefenend ben je dus al heel veel 'bezig' en 'begonnen' en heb je'm 'opgepakt'... maar rij je nog niet.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:23

idd Ja . Ik rijd niet op hem en ben dat ook NIET van plan ben namelijk een beetje groot.. Als hij zover is komt er een verzorgstertje voor 1x in de week.. Als hij dat onder de knie heeft wil ik met hem gaan mennen Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:27

Shauni schreef:
oke Ja ..
Eigenlijk is het best raar, mensen uit mijn omgeving die yoyo kennen zeggen nu al te kunnen beginnen omdat die dr gewoon aan toe is, de ene zegt 3 en die weer 4. Ik weet dat het gewoon meningen enzo zijn van jullie en ik wil hem dus echt niet verkl.oten Lachen

@ judith_ In mijn vorige post zie je dat hij buiten staat met 2 andere paarden.
EDIT; en als ik er ben ga ik wel eens met hem voetballen enzo.. en hij krijgt elke dag aandacht dus echt vervelen zou het niet zijn.

Je kunt wel wat met hem doen, beetje longeren, hoofdstelletje om, dekje/dekentje erop met een dekensingel en later een keer het zadel. Maar meer spelenderwijs, hij is nog erg jong dus echt aan het werk gaan moet je niet doen, gewoon een beetje spelen 5-10 minuten per dag is meer dan genoeg. Ik zou er iig zeker niet op gaan zitten voor hij minimaal 3 is, liever zou ik wachten tot 3,5-4 jaar.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:41

Er op zitten doe ik niet hoor Lachen .. Deken heeft hij al omgehad omdat hij vorig jaar erg ziek was en binnen moest blijven, daarna ging hij weer naar buiten maar omdat hij maanden binnen was kan hij niet zomaar in de kou naar buiten.. Hoofdstel heeft hij pas 2x met bit omgehad.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:45

misschien kun je hem beleren voor de kar?
dat kan je zowiezo al eerder doen, maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat niet slecht is voor de overbouw!
misschien weten andere bokkers dat......
dan kan je sowieso nog heel erg veel met hem doen!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:51

voor de kar komt hij zowiezo Ja .. Maar ik denk dat voor de kar meer energie enzo vreet dan 1x in de week longeren..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:06

maar je moet hem eerst nog beleren, en volgens mij heeft longeren niet echt effect op zijn rug, maar rijden wel!
ben je bang dat het teveel energie vraagt?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 18:19

Ja want het is echt een harde pon.. Dus als ik hem bijvoorbeeld al over een paar maanden voor de kar heb en ik hem helemaal kapot rijd.. Tja het is moeilijk Nagelbijten / Gniffelen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:48

Ik denk dat ik hem nog even lekker zou laten staan tot volgend voorjaar, hij is nog zo jong.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat hij 'aan het werk wil'; hij weet niet eens wat het is. Misschien zie je wat je wilt zien?
Gewoon een beetje met hem spelen en wat wandelen lijkt me meer dan genoeg.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:53

Nee hoor ik wil het helemaal niet zien Lachen ..

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 01:08

als ik jou was zou ik zeker nog een poosje wachten. want hij is nog niet eens 3 , en dat vind ik zelfs nog een jonge leeftijd...
zeker als hij dan nog overbouwd is ook.