Mijn paard is onvermoeibaar...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

avensis

Mijn paard is onvermoeibaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 01:34

De laatste tijd is mijn 4,5 jarige ruin zo ontzettend fris...
Ik word er soms gewoon gek van, al rijd ik iedere dag en komt ie gewoon los overdag hij is zo fris.
Eerder kon ik er zo op zonder longeren, hij was ontzettend braaf en als ie een keer fris was was ie nog goed te handelen, maar de laatste tijd is hij zo gek dat hij me er laatst al een keer eraf gebokt heeft (niet te zuinig...)
En al heeft hij de hele dag in het land lopen dollen, het word pas echt feest als ie aan de longe/ onder het zadel komt. Hij gooit z'n staart erop en begint heel hard te snuiven, spurten, plat door de bocht.
Ik baal er best wel van want eigenlijk wil ik hem helemaal niet zoveel longeren en dan daarna nog rijden, ik vind het lichamelijk best veel voor hem, maar als ik het niet doe kan ik zand happen...

Heeft iemand tips???

kippetje

Re: Mijn paard is onvermoeibaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:23

Kijk eens naar zijn voerrantsoen, wellicht krijgt hij wat te veel energie binnen.
Heeft hij trouwens een deken om voor de winter? Want dat kan er ook mee te maken hebben. Hij zal dan als zijn jasje uit is het koud krijgen en dit oplossen door gek te doen. Een uitrijdekentje of indraven (zodat hij sneller warm wordt) wil nog wel eens iets helpen.
Succes!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:24

Wat krijgt hij aan voer? Staat hij buiten of binnen (en hoe lang)? Rij je hem in het uitrijdeken idd of niet?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:28

Ligt ook aan de tijd van het jaar hoor! Mijn normaal oh zo brave bijrijdpaard is veranderd in ene draak onder het zadel! (spelen ook andere dingen mee maar ook zeker het weer!) En mijn eigen 2.5 jarige doet niet anders dan staart in de lucht en snuiven maar Knipoog Laat hem vooraf even flink rennen aan de longe en ga er dan op..

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:38

Mijn fries staat zonder deken en als ie de paddock ingaat heeft ie een hele dunne weidendeken op, omdat het nogal een smeerpoets is. Ze staan in een open stal, dus dat is koud. Hij is net zo fris als ieder ander paard in deze tijd van het jaar.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:45

zo'n 1 heb ik ook staan, ik heb het maar geaccepteerd.
Ze komt iedere dag los, krijgt geen overbodig energierijk voer.
Maar toch nog elke keer zo fris als wat, ik kan met gemak 3 rijden en dan kan mevrouw nog wel paar uurtjes door hoor.

Maar als ie gewoon niet naar je luistert, dan kan het ook een zijn, dat het paard je niet duidelijk als leider ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:47

Voer en dekens hebben er inderdaad mee te maken. Mijn hondsmakke paard begint ook een beetje frisser te worden met het koude weer.
Probeer toch de energie om te zetten in werk. Zodra ik die van mij aan het werk zet en door rij naar ontspanning trekt het weg. Dit doe ik door meteen lekker warm te draven (na een paar minuten te hebben gestapt).
Het klinkt misschien simpel en misschien werkt het niet maar succes iig!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:39

Blijven paarden nu de hele winter zo fris? Gister op de manege heeft 1 meid haar rug verrekt door en bokpartij(paard schrok van iets onzinnigs) en een ander heeft zijn pols gebroken door een bokpartij. Vorige week was de les ook al niet minder hectisch. Toen is iemand plat op zijn rug geland na een bokpartij (toen had een paard zich losgetrokken dat uitgestapt werd en vervolgens in paniek raakte)
Ik heb zelf sinds 3 weken mijn eigen paard en rij pas sinds april dus mij is dit vreemd dat er zoveel valpartijen zijn in de lessen. We hadden gelukkig ook nog een mooie val. Een van de paarden bokte eerste en steigerde vervolgens waardoor de eigenaresse zo werd gelanceerd dat ze er af vloog en er netjes naast staand terecht kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:42

Dit is in de winter iets wat inderdaad vaker voorkomt dan in de zomer, puur omdat de paarden dan 'frisser' zijn door de kou. Meestal neemt het richting het voorjaar weer wat af.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 23:30

bedankt voor de reacties!
Ik voer Hartog concept en hij krijgt 3 scheppen per dag (hij is 1,74 m. dus dat vind ik niet overdreven) en ik probeer hem iedere dag wel een paar uur los te doen.
Gister had ik hem voor ik er op ging even een kwartier gelongeerd, daarna 20 minuten in de bak gereden en daarna nog een uur buiten gereden, nou hij heeft bijna de hele weg met de staart op z'n rug gelopen en thuis kwam was hij nog steeds niet echt moe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:33

3 volle scheppen op een dag? dat is neem ik aan een kilo dus 3 kilo! dat vind ik erg veel zeker omdat jij eigenlijk maar een uurtje wilt rijden

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 23:37

nou, ik heb het geprobeerd met 3x 3/4 schep, maar dan zie je hem meteen terugvallen...

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:20

Ik ga de mijne (1.68 stevig gebouwd) nu in overleg met de manege eigenaar terug zetten op 1 sochtends 1 smiddags en 1/2 savonds met kuil

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:45

mijn haflingers zijn ook lekker fris nu,komt door de kou,bij de 10 jarige kan ik de frisheid gebruiken om lekker te dressuuren ,bij de 4 jarige is het nu meer oppassen en meer aan het Werk anders Wordt hij te ondeugend.

ik zou de jouWe minder krachtvoer geven en meer hooi/kuil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:46

avensis schreef:
nou, ik heb het geprobeerd met 3x 3/4 schep, maar dan zie je hem meteen terugvallen...

en wat bedoel je precies met terug vallen? afvallen?

lisaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:53

mijn paard is ook super fris..
maar dat komt omdat ze bijna niet buiten staan
een uurtje op een dag en dn is het weer klaar
in de zomer is ze ook super druk en nu dus nog drukker
ik vind het nooit zo erg..
gewoon konsekwent rijden denk ik ..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:05

Dan moet je minderen in krachtvoer en tegelijkertijd meerderen in ruwvoer. Eventueel wat zonnebloemolie/ lijnzaadolie over het voer maar dan moet je wel een vitamine E supplement gaan bijvoeren. Hoeveel en wat voor ruwvoer krijgt je paard nu?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:08

Hoe meer beweging je hem geeft hoe fitter hoe wordt hoe meer energie hij krijgt Knipoog
Ik ken je probleem maar al te goed, ik heb elk jaar na het wedstrijdseizoen een knettergek paard, puur omdat hij barst van de energie omdat hij ontzettend fit is.

Probeer dus iig niet meer met hem te doen dan eigelijk je bedoeling is.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:12

Ik zou hem ook op minder krachtvoer zetten en meer ruwvoer. Dan hoeft hij echt niet af te vallen.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 23:19

Mijn paard krijgt 2x daags ruwvoer (voordroogkuil) en hij krijgt ruim voldoende, want hij heeft het nooit helemaal op.

@breezy302: Dan valt hij idd af.

Idd Lonneke, die van mij is ook gewoon superfit, ik wil ook gewoon niet meer doen dan wat ik nu met hem doe want hij is jong en groot.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:29

Hoi hoi....3 scheppen hartog? Dat zou zeker reden kunnen zijn dat hij zo uit zijn stekker gaat hoor Lachen Mijn ruin (1.65 NRPS) krijgt een 1/4 tot een 1/2 schep per dag maximaal (toevallig ook hartog concept, ga nu langzaam over op muesli...misschien een optie voor jou ook, het kan schelen en Hartog heeft ook nette muesli's) Toen hij nog veel en veel jonger was (hij is nu 7), kreeg hij maximaal een schep per dag...de energie die hij van de biks binnen krijgt zal hij ergens kwijt moeten ben ik bang...je zou es kunnen kijken of je hem op gewicht kan houden met lucerne erbij (ook hartog, of beter nog, subli, daar zit geen melasse in). Over het algemeen blijft een paard op gewicht van de ruwvoer, niet het krachtvoer- maar ik ken een meisje wat één winter maismeel bij heeft gevoerd in slobbervorm, toen haar paard ook afviel die winter)...ik denk dat je helemaal gelijk hebt hoor, dat je hem niet meer wil laten doen, maar kans is best aanwezig dat hij ontploft als hij zoveel energierijk voer blijft geven, zeker op dagen dat hij niets doet! Lachen

Mijn hemel, mijn paard zou zijn nek breken denk ik, met zoveel voer Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:35

Ik zou ook minderen in brok. Een halve kilo tot een kilo per dag is meer dan genoeg. En als je bang bent dat je paard afvalt dan geef je iets anders erbij, zonder veel energie. Wat je dan het beste kan geven moet je in het topic voor te dunne paarden opzoeken. Misschien maïsmeel of slobber?

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 23:37

@ Elpharo: Ik kan het idd wel proberen met lucerne. De meeste muesli's wordt ie ook zo leip als wat van, dus das denk ik ook niet handig... Waarom haal je die van jou van de Concept af?