Zelf afgroeten zonder verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Zelf afgroeten zonder verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:44

Ik ben benieuwd hoe vaak mensen tegenwoordig gebruik maken van de regel dat zelf afgroeten geen verliespunten meer oplevert.

Denk je daar aan als je proef bagger gaat?
Of hebben jullie al andere redenen gehad om zelf af te groeten?

Dennis

Re: Zelf afgroeten zonder verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:50

Ik heb het 1 keer gedaan. Proef liep niet lekker, pony was al een keer bijna onder uit gegaan door de slechte bodem zonder kalkoenen(ze waren ruim 1,5 uur ingelopen) en ik reed verkeerd.
Heb het dus gedaan om haar te sparen.
Pony moest daarna nog een hele dag (ons programma was 1x Z dressuur, 1x L vaardigheid, 1x bestgaand onder het zadel, 1x proef rijden om te mogen tuigen en voorronde tuig rubriek waar de prompt door mocht naar de finale).
Punten tot dan toe waren achteraf nog wel redelijk, niet winst waardig, maar het viel me wel mee.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:50

OOh is dat zo!
Ik dacht dat je een verlies punt kreeg, als je zelf afgroet.
Nou dat is dan een meevaller.

Een tijdje terug heb ik namelijk in z'n situatie gezeten.
Ik kon totaal niets meer met mijn paard.
Hij wilde niet meer vooruit of achteruit.
Na voor mijn gevoel enkele voltes te hebben gereden toch maar afgegroet.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:52

heb 1 x afgegroet, was geen beginnen aan met paard, achteraf denk ik, joh prutsmuts had door gereden, maarja als je in de B een 2 op je volte hebt.. zegt genoeg haha. Heb in de M ook wel eens op het punt gestaan om af te groeten, toen der tijd had het me weinig uitgemaakt denk ik of ik een verliespunt had of niet.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:12

Ik wist tot voor kort nog niet dat dit mogelijk was bij de dressuur.
Had ik dit wel geweten dan had ik er een tijd terug wel een keer gebruik van gemaakt denk ik.

Het was voor die merrie de eerste keer mee op wedstrijd en ze was zo onder de indruk van de bordjes,boompjes, reclame en het jury hokje dat ze niet verder ging dan een grote volte bij de e-b.
U snapt, dat was niet bevordelijk voor de punten Haha! (net geen verliespunt gelukkig Knipoog )
Ondanks dat ze dus al regelmatig mee geweest is op ander terrein en trainingen. Zo zie je maar, ze leren het pas echt als ze mee gaan op wedstrijd.
Pas achteraf maakte iemand mij erop attent dat deze mogelijkheid bestaat.
Gelukkig heb ik er dus bij de volgende wedstrijden geen gebruik van hoeven maken.

Persoonlijk vind ik het wel een fijne regel.
Ik rijd eigenlijk alleen maar jonge, onervaren paarden en ondanks dat we echt vaak met ze op pad zijn om ervaring op te laten doen, kan het in de ring toch weleens foutgaan.
En met een paard wat zo over de zeik is, kun je eigenlijk niets meer.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:21

Ik heb het een keer of drie vier gedaan in de afgelopen anderhalf jaar. Ben aan het tobben met starten waarbij paard in de stress gaat en zich volledig afsluit. Na een dramatische wedstrijd twee jaar geleden die me twee verliespunten opleverde omdat ik "perse door wilde rijden"....groet ik dus nu af!

Met verschillende gevolgen, de ene jury compimenteert je met je verstandige besluit om je paard niet de bak door te willen schoppen, de ander vindt het volstrekte onzin en het paard "zou eens goed op zijn lazer moeten krijgen".

Ik zit er zelf helemaal niet mee om het te doen, ik vind het een stukje bescherming naar jezelf en je paard toe om op die momenten dat het echt niet gaat, zonder gevolgen af te kunnen groeten!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:53

Gelukkig heb ik dat nog niet gehoeven Lachen
Tuurlijk gaan mijn proeven lang niet altijd even goed Tong uitsteken Maar afgroeten zal ik alleen doen als het écht mis gaat, als hij echt in protest gaat oid. Gelukkig is dit nog nooit gebeurd, en zie Kev er ook niet echt voor aan eerlijk gezegd Tong uitsteken Dan moet er echt iets mis zijn Vork

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:54

Is dat alleen bij dressuur? Knipoog ik wist er niks van!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:03

bij springen is dat toch sowieso altijd al geweest?
heb welleens gehoord dat mensen afgroeten als het niet meer gaat, of een verkeerd parcours rijden express....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:05

Een paar jaar geleden heb ik het willen doen. Had toen net de punten bij mekaar om te promoveren en voor de wedstrijd erna had ik dus ook al een klasse hoger ingeschreven.
Kom de ring in, en (mijn paard dat anders nooit ergens naar keek) vond het opeens doodeng. Ik begon de proef nog op de hoefslag maar gaandeweg kwamen we steeds meer in het midden terecht. We eindigden op een grote volte bij EB Bloos
Ik had gewoon af moeten groeten, want ik zag dat verliespunt boven mijn hoofd hangen. Maar ik heb de gok genomen en door gereden. De jury was nog zo aardig om mij laatste te zetten met 141 punten (156=wp). Geen verliespunt dus.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:42

Ik heb er wel eens over na zitten denken. Een hete zomerdag, wedstrijd liep uit. Ik reed m'n 1e proef en die liep wel. Toen de 2e proef. Gaandeweg de proef voelde ik haar steeds meer terug zakken, steeds iets langer worden. Geen onwil maar onmacht van haar, ze was kapot. Op het moment dat ik dacht dit is niet eerlijk meer, ik groet af hoorde ik mijn voorlezer het laatste zinnetje oplezen. Heb de proef uitgereden en met best aardige punten, tussen de 170 en 180.

Ik vind het dan ook een goede regeling. Wat je doet moet wel eerlijk zijn en als je 2 verliespunten zou rijden zouden de meesten doorrijden denk ik in zo'n geval.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:51

Veel jonge paarden gestartt en nog nooit af gegroet. Zelfs niet als ze onzettend in de staak gingen. Dan liever "doorvechten" tot het einde dan me gewonnen geven in een proef.

Kan me wel voorstellen als je hogere dressuur rijdt en de bodem is slecht of paard voelt niet lekker aan, dat je dan wel afgroet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:54

Word je paard beter van doorvechten, Kris?
Ik kan me daar dus niets bij voorstellen. Ik groet op zo'n moment liever af, dan een jong paard een rotervaring op te laten doen in de ring.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:55

Rotzakken die liever niet willen op concours worden er iig niet beter van om halverwege de proef te laten stoppen. Ik heb het 1 keer geprobeerd, en dat paard was zo smaert om iedere daaropvolgende keer halverwege de proef in de staak te gaan omdat hij geen zin meer had. Doorvechten staat ook niet voor niets tussen haakjes. Ik hoef ze de ring niet door te meppen, maar wel flink door rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:25

Mijn paard ging afgelopen zomer veel in de staak bij het losrijden, in de ring binnen de hekjes was er niks aan de hand. Een proef ging hij ineens wel omhoog. Toen heb ik ook afgegroet, want het duurt meestal wel even voor hij dan weer ontspannen naar voren wil (hem onder druk zetten levert alleen maar meer spanning en steigeren op) en tegenwoordig heb je nog maar 20 seconden de tijd, anders heb je twee verliespunten aan je broek. Ik heb dus gelijk afgegroet.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:49

Doorvechten zou ik niet doen, maar het leuke vind ik dat je toch een poging kan wagen hier en daar wat door te rijden. (al is het maar een volte) zodat je paard er iig iets van opsteekt en het een trainingsrondje wordt. Intussen doe je een poging het proefje wat te volgen en voor het eind groet je af..
Direct aan het begin afgroeten zou ik ook niet doen (afhankelijk van de situatie natuurlijk), dan ben je echt voor niets gereden. ( sorry Jury's )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:02

Nou, na 20 seconden verzet ben je uitgesloten door de jury dus als je zelf niet op tijd groet, ben je gewoon de sjaak met 2 verliespunten Bloos Ik neem echt het risico niet, voor niks komen is rot, maar op wedstrijd gaan voor twee verliespunten vind ik net even l*lliger Nagelbijten / Gniffelen
Overigens gaf de jury destijds me wel de kans om nog even door de baan te rijden voor de volgende deelnemer kwam.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:34

Ik heb ook een keertje afgegroet.
Outdoorconcours, pony had vlieg in zijn oor en bleef maar schudden, kon gewoon niet meer rijden.
Had een heel sympathieke jury, mocht er even afstappen, zn oren uitpulken en opnieuw beginnen. Haha!
Outdoor rij ik nu met oornetje.

Mijn pony sluit zich tijdens de proef soms compleet af en gaat in zijn eigen wereldje lopen, echt heel vervelend maar afgroeten doe ik dan niet. Voor een verliespunt moet het wel heel erg zijn, dus maak er gewoon het beste van en probeer hem weer wakker te schudden. Lachen
Als ik zou stoppen wordt het straks nog een leuk spelletje voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:39

Ja maar Kris, als een paard nou niet wil, waarom moet hij sportpaard worden? Genoeg paarden toch die er wel lol in hebben? Ik snap dat nooit hoor. Dat heilige moeten.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:09

Nou ik was afgelopen zondag ziek tijdens mijn wedstrijd, maar ik was toch gestart.
Dus mijn moeder melde dat bij de jury dat ik eventueel eerder zou afgroeten als het echt niet ging -ik moest mijn laatste wp voor de L2, en die heb ik gehaald Go jij! Go jij!- Maar de jury zij als je eerder afgroete dat je dan een verliespunt kreeg! Maar het was toch niet van belang gekomen! Maar ik dacht ook al van "Hu, die regel geldt al lang niet meer!"

Maar ik ken wel iemand die eerder was gestopt omdat ze niet klaar voor dat nivo was, maar ze is toch gestart, en het ging zo slecht is ze toch maar gestopt!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:50

russel schreef:
Ja maar Kris, als een paard nou niet wil, waarom moet hij sportpaard worden? Genoeg paarden toch die er wel lol in hebben? Ik snap dat nooit hoor. Dat heilige moeten.

Er zijn er ook genoeg die wel willen, maar niet snappen. Als een jong dier dat ingereden wordt zijn ruiter er een paar keer afgooit zeg je toch ook niet meteen; hij wil niet, laat maar in de wei staan?
Ik wil liever ook niet naar mijn werk iedere dag, maar ik moet toch.
En niets mis met een jong paard dat af en toe een B-proefje loopt hoor. Is goed voor de dicipline.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:07

Voor mij zijn dat 2 verschillende dingen. Vaak zie ik dat de wedstrijden voor de eer van het baasje gereden wordt en niet voor het plezier van beiden. Hoezo moet jij je betaalde baan vergelijken met de dingen die jouw paard moet doen voor jouw?

Niemand heeft diep in zijn hart zin in zijn baan, maar het geld komt niet vanzelf, dus we moeten wel, maar dressuursport is hobby en ik vind dat je een paard geen plezier doet om hem te straffen voor iets wat hij sowieso niet zelf zou kiezen.

Een springen gefokt paard dat niet van springen houdt, moet die over de hindernissen gejaagd worden? Zie zat dat het wordt gedaan, dier moet lesje leren, hij moet. Evenzo dat de wedstrijden moeten. Ik vind een B proef voor de discipline van het paard een hele rare instelling. Zoiets als kind op voetballen zetten voor zijn discipline ongeacht of hij daar zijn hart bij heeft liggen. En als hij niet fanatiek meedoet, straffen!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:03

ik heb 1 keer afgegroet, sinsdien ook niet meer gestart, eerst alles thuis op 120%

ze ging gigantisch tegen de hand, iets wat niet haar ding was, afgegroet, was maar goed ook
allemaal 4ren

daarna TA laten komen en zijn er 2 wolfstanden verwijderd en enorme haken.... Bloos schaamt zich diep,
maar ben blij dat ik haar er niet 'doorheen' gereden heb Knipoog

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:15

Ik vind dat je een paard niet kan vergelijken met een kind dat moet voeltballen.
En nogmaals, een paard dat tijdens zadelmak maken zijn ruiter er meerdere malen afwerpt moet dan ook maar terug op het land omdat hij niet wil?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:26

Ik heb ooit met erliespunten nog afgegroet omdat pony alleen nog omhoog kwam en ik toen echt niet meer kon verzinnen hoe ik het op moest lossen.

En sinds de nieuwe regel 1x (Maar ik denk, anders had ik het ook gedaan, dan maar 2 verlies). Bodem was heel, heel slecht, maar ik wilde de gok wel wagen. Een zware bodem kan mn paard wel hebben, hij bleek alleen naast zwaar ook totaal griploos en ongelijk, tegenvaller nr1. Daarbij was mn paard in die baan zó gruwelijk bang dat hij alleen maar ging kruipen, rennen, omdraaien enz.
De combinatie van slechte bodem en totaal mn paard niet meer kunnen bereiken vond ik echt niks, als je ze goed bij elkaar hebt kan je ook met mindere bodem nog wel wat, maar hij flipte gewoon en het was niet meer iets dat nog op te lossen was voor mij.
Heb dus afgegroet, naar jury gegaan en even uitgelegd en hij vond het een wijs besluit in de situatie zoals ie was. Hij had al gezien dat mn paard écht oprecht heel bang was en zei zelf ook dat t in combi met de bodem voor ongelukken kon zorgen. Dus van zijn kant volledig begrip.