Trailermak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delfa

Trailermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 18:05

hoi allemaal,

ik heb een super paardje, waarmee ik wedstrijden ga rijden.
altans, als ze trailermak is natuurlijk en dat is ze dus nog niet.

ze is een arbier X welsh van 10 jaar en super leergierig maar ook schrikachtig en bang voor rare opbstakels,
trailer is ze 1 keer in haar leven in geweest (bij andere eigenaar) en was niet zo makkelijk om haar er in te krijgen..

nou is mijn vraag; wat is volgens jullie de BESTE manier om trailermak te maken?

alvast hartstikke bedankt allemaal!

Anoniem

Re: Trailermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:51

Hoi, hier een voorbeeld van hoe je het zou kunnen aanpakken:
Doormiddel van grondoefeningen haar goed gehoorzaam maken op hulpen, dit zijn hulpen als halthouden en achterwaarts. Dit is zowieso een goede basis maar kan voor trailerladen extra effectief zijn.

Mocht je ruimte hebben, zet dan de trailer gewoon een paar dagen open op het erf en laat haar er eerst gewoon aan wennen. Beetje aan ruiken etc. zodat ze juist wat nieuwsgierig wordt en gewoon een beetje speels kijken of ze de klep op wilt oid. Dit kun je dan rustig opbouwen.

Vergeet niet te belonen en het leuk te houden! Neem een snoepje mee voor wanneer ze braaf is. Doe dit dan ook alleen als ze bijvoorbeeld er met haar voorbenen opstaat of er helemaal in.

Nog een optie is om haar aan de trailer bijv. te poetsen zodat ze daar ook gewend aan raakt.

Mocht je geen mogelijkheid hebben om de trailer zo neer te zetten, kun je het 1 of 2 keer in de week opbouwen.

Ten aller tijde, neem er de tijd en rust voor!

Bovenstaande is het beste te doen met een lange lijn, bijvoorbeeld een longeerlijn maar bij voorkeur een NH-lijn.

Mocht het op deze manier niet lukken, kun je op een meer dominante manier het gaan aanpakken, maar dat is alleen als bovenstaande niet werkt.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:57

je zou ook kunnen proberen om er een ander paard in te zetten en dat jou pony ernaast te zetten. dan goed belonen en zo maar oefenen. als jou pony ziet dat er een andere al in staat zal ze mischien snappen dat het helemaal niet eng is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:59

Dat met een ander paard heeft voordelen en nadelen. Hij kan er dan braaf in gaan, maar stel dat je alleen op wedstrijd moet, is de kans groot dat het paard in paniek raakt als hij er alleen in moet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:02

paard moet eerst goed luisteren als ie naast je loopt.
Halt is halt, voorwaarts voorwaarts en terug terug.

Neem de tijd.
Zet hem voor de trailer en kijk wat ie doet, bij stil staan gewoon laten staan en stemhulp gebruiken als ie achterwaars gaat (foei of eh eigenlijk dezelfde hulp die je anders gebruikt als ie iets "fout" doet) en bij een stapje voorwaarts (braaf).

Die ik nu heb kan heel goed druk op het halster hebben, dus ik hou hier druk op tot ie voorwaarts loopt, en dan is druk gelijk weg en wordt ie dus beloond. Sommige paarden gaan echter hangen dus dit is niet voor ieder paard geschikt.

Staat het paard erin, geef hem dan te eten zonder hem verder op te sluiten. Stapt ie op eigen initiatief eruit, stemhulp (foei of zoiets) en rustig weer opnieuw beginnen.
Pas als hij op jouw commando eruit stapt, stoppen. In het beging kun je dit meer keer per dag oefenen en dan tussenpozen vergroten.

Als het erin stappen goed gaat, kun je de volgende stappen nemen.
- stang erachter (is het makkelijkst als je dit uiteindelijk zelf kunt doen, dan kun je ook alleen laden, maar in het begin zou ik even hulp vragen zodat jij bij hoofd kunt blijven staan)
- achterklep dicht
- stukje rijden
etc.

Geduld, geen dwang.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:04

Joolien schreef:
Dat met een ander paard heeft voordelen en nadelen. Hij kan er dan braaf in gaan, maar stel dat je alleen op wedstrijd moet, is de kans groot dat het paard in paniek raakt als hij er alleen in moet.

ja klopt, maar als je thuis gewoon goed oefent eerst met ander paard en daarna ook genoeg oefenen zonder ander paard komt het denk ik wel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:11

Ja daar heb je op zich een punt. Toch ben ik daar zelf nooit zo van. Ik ga ook altijd met mijn jonge paarden de eerste keer alleen naar het duin en de weg op ( wel een rustige weg) zodat ze meteen goed mak worden. En dat werkt echt!

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:54

bedankt voor de antwoorden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:24

Ben je er nog mee aan de gang gegaan delfa?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:30

Hier hebben we afgelopen weekend geoefend.
Beide paarden hebben ooit ( jaren geleden) eens op de trailer gestaan toen ze hier kwamen.

Ik ben rustig aan begonnen, gewoon aan het halster.
Ik werk veel met grondwerk met mijn paarden dus het vertrouwen is erg goed ( bleek ook wel ;-) )
Mijn merrie is iets moeilijker, panisch voor kleine ruimtes en snel over de zeik.
Bij haar heb ik stapje voor stapje richting trailer gewerkt. 1 voetje erop, snoepje en belonen, 2 voetjes, snoepje en belonen.
Ik ben doorgegaan tot 4 voetjes op de klep en toen gestopt omdat ik goed wil afsluiten.

Mijn jonge ruin was iets volgzamer, hem heb ik voetje voor voetje braaf de trailer mee in kunnen nemen. daar uitbundig beloont en weer in de wei gezet, dus ook positief afgesloten.
vanavond gaan we het weer proberen. Ik wil zo steeds een stapje verder uitbreiden.
Probeer zo en zo paniek te voorkomen en word absoluut niet boos.
Geweld is geen oplossing ;-)

heb je al geoefend?

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:49

Ik hoor wel eens dta mensen bij hun paard in de wei een trailer neerzetten, zodat ze er in ieder geval een beetje er aan kunnen wennen en niet meer zo bang zijn...

DeirdreD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:02

Mijn paard wil alleen maar in de trailer met een ander paard.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:00

ik ga vandaag proberen :D

was steeds van dat r*t weer dus nouja..
toen had ik er geen zin in :p

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:07

als je geen gelegenheid hebt om de trailer inde wei te zetten heb ik ook nog wel een oplossing, je moet er wel heel veel geduld voor hebben maar werkt meestal goed.
je loop naar de trailer, als je paard stopt een beetje druk geven, steeds meer tot hij/zij een stap zet, dan goed belonen, en zo steeds een beetje verder, het eist wel heel veel geduld met moeilijkere paarden, uiteindelijk ben ik zelf op de grond in de trailer gaan zitten(niet ongevaarlijk, maar heb vij veel vertrouwen in mn eige paarden) darnaa in de trailer had ik een wortel spoor gemaakt met kleine stukjes wortel, hij was dus ereg geconcentreerd in probeeren de wortels te pakken, eerst hals strekken voor de eerte stukjes maar kwam er darnaa niet meer bij, uiteindelijk een stpje in de trailer, vond hij eng dus ging er maar snel weer uit, uiteindelijk kwam hij weer en kreeg het stukje te pakken en steeds probeerde hijeen beetje verder. toen hij er eenmal helemaal in stond heb ik hem meerere wortels gegeven en er toen uit laten gaan
de volgende dag het zelfde, en uiteindelijk gaan ze er van zelf in, het heeft met mn eige paard niet veel tijd gekost maar met andere wel.
dus als je geduld hebt is dit ook een oplossing

ik doe het wel altijd alleen zodat hij niet afgelijd raakt, hij gaat nu ook zonder halster + touw de trailer in