juiste capmaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

juiste capmaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 13:17

hallo allemaal,

het klinkt een beetje vreemd,maar ik twijfel over het kiezen van de juist cap maat.
momenteel heb ik een cap maat 60 Bloos (ik weet het enorm groot)
die goed op mijn hoofd zit,zakt niet naar beneden.
maar nu kan ik hem wel makkelijk over mijn hoofd heen en weer schuiven,daar is dan wel weer genoeg ruimte voor.
een maat kleiner past ook nog wel,maar ik heb nu al bij de maat 60 dat ik er soms hoofdpijn van heb tijdens het rijden,en de 59 zit dan toch weer iets krapper voor mijn gevoel(logisch)
als ik mijn hoofd opmeet,kom ik rond de 59,5 uit ongeveer

hoe kies je toch de juiste maat?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: juiste capmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:39

Ik denk dat het beste is als je gewoon gaat passen bij een ruitersportzaak.
Je hebt ook caps die je kan verstellen in 4/5 maten misschien is dat wat.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:02

Inderdaad gewoon naar je ruitersport-zaak gaan en verschillende modellen passen. Heb ik ook gedaan toen ik pas geleden een nieuwe cap moest. En laat je goed adviseren in de winkel. (als het personeel er een beetje verstand van heeft, natuurlijk)
Die verstelbare caps pasten mij allemaal niet, trouwens (lag aan de vorm van mijn hoofd; ik heb blijkbaar een raar hoofd Bloos). Er was ook een cap bij waarvan vreemd genoeg 1 maatje groter beter aansloot dan de maat die ik eigenlijk zou moeten hebben! (Ze hadden mijn hoofd opgemeten.) Ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij is dat dus ook degene die ik nu heb...

Anyway; ben uiteindelijk thuis gekomen met een Horka Hawk maat 58, waar ze nog wel wat vulling hadden bij hebben moeten stoppen. Ik zat te twijfelen tussen deze en een traditioneler model, die ik uiteindelijk toch iets te strak vond zitten aan de zijkanten van mijn hoofd. Mijn nieuwe cap zit naar mijn mening best wel stevig, maar ik kan hem net zoals jou ook een beetje heen en weer schuiven. Dit heb ik echter liever dan eentje die op den duur kan gaan knellen. Daarnaast had de verkoopster er volgens mij best wel wat verstand van en volgens haar kon het geen kwaad...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:28

Je kunt ook een cap kopen waar je de maat zelf van in kunt stellen, heb ik ook is ideaal. Ik heb er 1 van mondoni.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 17:46

ik heb een casco met draaiknop gehad,die vond ik absoluut niet fijn.
nouja beter ietsje te los dan te krap

FabrieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:41

Ik denk dat je het beste naar de ruitersportwinkel kunt gaan en daar caps gaan passen. Daar heb je ook 3/4 maten (ik heb zelf 55 3/4).
Maar je moet er geen hoofdpijn van krijgen.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:32

Mijn hoofd heeft ook een lastige vorm voor een cap.. net als bij jou zit de cap van voor naar achteren gezien goed, maar van links naar rechts heb je veel te veel ruimte...
Als oplossing had de ruitersportzaak losse vulling voor aan de zijkant... nou als ik me cap twee keer op had gehad was de vulling helemaal plat...
Nu rij ik bijna niet meer met cap.. wordt gek van dat ding!
Eigenlijk zou er iemand moeten zijn die caps op maat maakt, net als bij rijlaarzen zegmaar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:34

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 07:40

oke wat apart,ik heb nog nooit halve maten gezien.
ik draag toch mijn cap,liever een die wat minder lekker zit,dan een gat in mn kop omdat ik hem niet opdeed en zou vallen.

ik ben naar de ruitersportzaak geweest en heb een cap besteld,hopen dat hij snel binnen gaat komen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 08:04

Je hebt ook nog verschillende modellen caps. Als jij bijvoorbeeld meer een ovaal hoofd hebt en je cap is rond dan zit hij te strak aan de voor- en achterkant waardoor je hoofdpijn kan krijgen, maar te los aan de zijkanten waardoor hij niet stevig zit.

Dus passen is altijd belangrijk.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:57

Owh ik heb nog nooit van verschillende modellen gehoord, ook in de ruitersportzaak hebben ze me daar nooit over verteld. Is dat een bepaald merk wat deze modellen maakt?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:35

Je moet gewoon meerdere merken proberen. Ik ben zelf 2 jaar op zoek geweest. Normaalgesproken heb ik 56,5.
Maar nu heb ik dus eindelijk een nieuwe cap gevonden. De Kavalkade in maat 59 (!)
Per merk verschilt het dus enorm. En hij moet gewoon lekker zitten. Niet te los en niet te strak.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:19

RivellaLight schreef:
Owh ik heb nog nooit van verschillende modellen gehoord, ook in de ruitersportzaak hebben ze me daar nooit over verteld. Is dat een bepaald merk wat deze modellen maakt?

Het model is gewoon per merk verschillend.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 21:35

bedankt voor de reacties tot zover,inmiddels heb ik een cap besteld al(hij was niet op voorraad in de maat en kleur die ik wil en nodig heb)

Tinker32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:15

Kan je niet zo'n 'draaier' nemen die je dan net op 59,5 cm kan afstellen?