Scheerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VinandoW

Scheerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 18:53

Hallo allemaal,

Ik wil mijn pony graag weer scheren, omdat hij niet opdroogt na het rijden en dan dus ongeveer de halve dag binnen staat. Maar nu zit ik dus met een heel groot probleem.

Ik heb mijn pony om de pensionstal 3 jaar geleden (ben inmiddels verhuisd) laten opscheren door de eigenaar. Dit is gebeurd toen ik er zelf niet bij was. Zij heeft mijn pony dus letterlijk helemaal verrot geschopt om het zo maar te zeggen. Als zij aan kwam lopen stond hij al stijf uit. En sindsdien is hij dus panisch voor scheerapparaten.

Nu heb ik 3 maanden geleden een scheerapparaatje bestelt voor de benen, en dit gaat prima. Maar ik wil hem dit jaar toch weer helemaal laten scheren. Dit zou dan wel onder verdoving moeten en heb het advies gekregen om de dierenarts te laten komen, hij heeft vorig jaar Sedalin gehad en hij had hele heldere momenten dus dat was niet zo'n succes. Gelukkig is het verder allemaal goed verlopen zonder ongelukken.

Maar ik vroeg mezelf af of het niet nog zieliger is om mijn pony nou een verdoving te geven. Ze denken vast niet als mensen. Maar van nature zijn het vluchtdieren, dus zou mijn pony eigenlijk vluchten voor het scheerapparaat omdat hij er zo vreselijk bang voor is. Dus als ik hem dan zou laten verdoven neem ik hem dan niet zijn natuurlijke gedrag af, weet niet precies hoe ik het uit moet leggen. Of zou hij niet zo denken?

Zit er nog over na te denken of ik het zou doen of niet, even kijken wat jullie hiervan vinden.

Groetjs Dian

onley

Re: Scheerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:57

zonde als ze ergens een nare ervaring mee hebben gehad blijven ze meestal bang

raakt die echt helemaal in paniek als dat ding aangaat dat die alles kapot trekt?

ik zou het toch op een normale manier proberen zonder verdoving
en hem eerst laten wennen aan het geluid want dat is meestal dat Gene waar ze bang voor zijn

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:59

ik zou absoluut laten verdoven door de dierenarts. je paard heeft er niets aan als hij/zij enorm gestrest is bij het scheren. je kan beter verdoven zodat het een fijne ervaring voor hem wordt, ze onthouden het namelijk wel en dan kan je evt de volgende keer zonder verdoving proberen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:02

LiSSy schreef:
ik zou absoluut laten verdoven door de dierenarts. je paard heeft er niets aan als hij/zij enorm gestrest is bij het scheren. je kan beter verdoven zodat het een fijne ervaring voor hem wordt, ze onthouden het namelijk wel en dan kan je evt de volgende keer zonder verdoving proberen

Dat is nu juist het probleem,ze onthouden het met sedatie NIET, dus een volgende keer is precies eender.

OOk ik zou gewoon eerst zonder verdoving proberen, desnoods gewoon met je opscheerapparaat, dan ben je wat langer bezig en zul je de messen moeten slijpen, maar dan heeft ie wel alvast een fijne ervaring met scheren !

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:03

ik heb toch meerdere paarden met verdoving geschoren die zonder panisch geworden zouden zijn. de keer daarop zonder verdoving geprobeerd en er was eigenlijk niets aan de hand. ze onthouden het dus weldegelijk!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:05

Ik zou je paard laten scheren door iemand die er ervaring mee heeft. Knipoog

Heb ook wel eens lastige paarden geschoren en als het echt niet wou, dan kom ik op een andere dag terug nadat het paard gesedeerd is, maar vaak gaat het goed en met behulp van een praam op lastige plekken is er vaak niks aan de hand.
Rustig blijven met scheren en vooral niet bang worden als je paard een keer trapt, dit werkt alleen averechts en wordt je paard nog banger van.
Heel veel succes iig.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 19:08

Geef je paard een verdoving door de dierenarts, en begin dan met het hoofd te scheren en daarna de benen. De verdoving moet niet teveel zijn, als je paard dan weer rustig aan 'bijkomt' dan ben je ondertussen bezig met de rest van het lichaam, het paard is dan rustig en raakt niet meer gestrest omdat hij langzaam went aan het geluid van het scheerapparaat en gekriebel op zijn huid. Zo wordt het scheren rustig zonder stress gedaan en de volgende keer is dan lang niet meer zo eng als eerst omdat je paard als ware steeds wakkerder wordt en het geluid en gevoel er toch blijft.
Succes ermee

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 20:14

Heel erg bedankt allemaal! Ik heb hem 2 jaar geleden zonder verdoving gedaan en dat is redelijk gegaan. Vorig jaar zonder verdoving en de volgende dag met verdoving verder gegaan. Laat het altijd iemand doen met ervaring. Ik heb laatst met mijn opscheerapparaat die niet zoveel geluid maakt, voorizichtig bij zijn hoofd gehouden en hem geaaid ging allemaal prima, tot ik dat ding dus onder zijn kaak zette toen flipte hij dus. Wat trouwens ook wel opvallend is, is dat de rechterkant te doen is zonder verdoving maar de linkerkant dus totaal niet. Die kant hebben we de vorige keer af moeten maken met verdoving. Zijn hoofd hebben we nog nooit gedaan. Kan zijn oren niet eens bijknippen met een schaar laat staan met een scheermachine bij zijn hoofd. Denk toch dat ik de dierenarts maar laat komen dan!

EDIT: typefout

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:41

Ik zou het ook met een verdoving van de DA proberen. Scheelt een hoop stress en misschien ongelukken.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:12

Oké, is zou hier thuis even overleggen! Bedankt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:00

Idd de DA erbij halen! Ons paard is ook doodsbang om geschoren te worden na een vervelende ervaring (heeft ooit de draad van het apparaat doorgebeten en een flinke optater gehad). Sedalin ed helpt niet omdat bange paarden hier doorheen breken en dan helemaal flippen. Enige wat dan helpt is een spuitje van de DA. Ik heb trouwens niet het idee dat een spuitje ervoor zorgt dat de angst afneemt zoals LiSSy beweert, maar je kunt iig wel veilig scheren.

IdeVries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:51

Spuit van dierenarts helpt niet altijd. Als ze echt gestresst zijn, breken ze er gewoon doorheen. Mijn paard stond te wankelen op r benen, maar kon gewoon nog keihard slaan!!!

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:26

De mijn was de eerste keer scheren ook echt een drama! Nu door het telkens heel relaxt aan te doen en er echt de tijd voor te nemen heeft ze het vertrouwen weer terug en kan ik zelfs alleen scheren!! Ik ben geen voorstander van een verdoving, want zo leert een paard ook niet dat het geen kwaad kan.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:48

IdeVries schreef:
Spuit van dierenarts helpt niet altijd. Als ze echt gestresst zijn, breken ze er gewoon doorheen. Mijn paard stond te wankelen op r benen, maar kon gewoon nog keihard slaan!!!

Dit herken ik ook. Tijdens de spuit van de dierenarts stond ze het ene moment te wankelen op haar benen en het volgende moment stond ze rechtop haar achterbenen.