Ik heb een fries veulentje, wat altijd zonder deken stond, maar een paar weken geleden een 0gramsregendekentje opgekregen heeft omdat ze zonder schuilstal buiten stonden en het ging stormen (hagel wind en dagenlang regen).
Ook de grote (kruising FriesxArabier) van 5 jaar heeft een 0gram regendeken opgekregen wegens dezelfde reden EN ziekzijn (paar dagen - mocht niet nat worden vandaar de deken opgelegd).
Ondertussen staan ze WEL bij de schuilstal, en daar kunnen ze in en omheen lopen (worden wel nat, helaas staat de schuilstal precies in de wind met regen). Ik ben nogal van de "zonder deken-kant", en zit nu dus aan mezelf te twijfelen. Wat heb ik die beesten aangedaan? de 5jarige had nog nooit een deken gezien behalve de vliegendeken.
Het veulen is nu bijna 8 maanden oud en groeit volop. De 145 werd te kort, dus heb een 155 opgelegd: maar deze is zo groot aan de voorkant dat hij helemaal afzakt. Toen ik vanavond in de wei kwam hing hij helemaal onder aan haar borst en best strak getrokken omdat de achterkant ook verder over haar kont gezakt was. Dit lijkt me dus zeer onprettig voor haar.
Wat moet ik nu doen. De deken ineens afhalen (maar dan ben ik bang dat ze ziek word, het weer is er toch niet naar om van MET deken naar ZONDER deken te gaan?), of die 145 weer opleggen (die trekt tenminste niet naar achter en kan ik misschien nog aardig los aan de voorkant houden).
Ze heeft een aardig vachtje, maar ik heb geen idee of dat DE vacht is om er nu de (al begonnen)winter mee in te gaan.
Ook voor de grote weet ik het niet, of ik de deken wel op moet houden of af kan halen.
Kortom: wat zouden jullie doen? Wie weet heeft er iemand ervaring mee (dekens afhalen rond dit tijdstip)?
Ze hadden dus tot paar weken geleden nooit een deken opgehad, dus de vacht was al aan het groeien. Daarna is de 0gramsdeken opgegaan, dit heeft de vachtgroei misschien wel gestagneert. zou het nu nog aangroeien of krijgen ze het nu koud.