veulen regendeken op - nog af doen nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

veulen regendeken op - nog af doen nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 23:33

Ik heb een fries veulentje, wat altijd zonder deken stond, maar een paar weken geleden een 0gramsregendekentje opgekregen heeft omdat ze zonder schuilstal buiten stonden en het ging stormen (hagel wind en dagenlang regen).
Ook de grote (kruising FriesxArabier) van 5 jaar heeft een 0gram regendeken opgekregen wegens dezelfde reden EN ziekzijn (paar dagen - mocht niet nat worden vandaar de deken opgelegd).

Ondertussen staan ze WEL bij de schuilstal, en daar kunnen ze in en omheen lopen (worden wel nat, helaas staat de schuilstal precies in de wind met regen). Ik ben nogal van de "zonder deken-kant", en zit nu dus aan mezelf te twijfelen. Wat heb ik die beesten aangedaan? de 5jarige had nog nooit een deken gezien behalve de vliegendeken.

Het veulen is nu bijna 8 maanden oud en groeit volop. De 145 werd te kort, dus heb een 155 opgelegd: maar deze is zo groot aan de voorkant dat hij helemaal afzakt. Toen ik vanavond in de wei kwam hing hij helemaal onder aan haar borst en best strak getrokken omdat de achterkant ook verder over haar kont gezakt was. Dit lijkt me dus zeer onprettig voor haar.
Wat moet ik nu doen. De deken ineens afhalen (maar dan ben ik bang dat ze ziek word, het weer is er toch niet naar om van MET deken naar ZONDER deken te gaan?), of die 145 weer opleggen (die trekt tenminste niet naar achter en kan ik misschien nog aardig los aan de voorkant houden).

Ze heeft een aardig vachtje, maar ik heb geen idee of dat DE vacht is om er nu de (al begonnen)winter mee in te gaan.

Ook voor de grote weet ik het niet, of ik de deken wel op moet houden of af kan halen.

Kortom: wat zouden jullie doen? Wie weet heeft er iemand ervaring mee (dekens afhalen rond dit tijdstip)?

Ze hadden dus tot paar weken geleden nooit een deken opgehad, dus de vacht was al aan het groeien. Daarna is de 0gramsdeken opgegaan, dit heeft de vachtgroei misschien wel gestagneert. zou het nu nog aangroeien of krijgen ze het nu koud.

amazone77

Re: veulen regendeken op - nog af doen nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:40

ik zou ze er bij alle twee er van af halen,een 0 grams deken houd de groei van de wintervacht niet tegen,vandaag was het een mooie dag geweest om ze er af te halen,het was mooi weer,en droog.morgen word het wat frisser,maar ik zou ze er toch van af halen,ik denk dat ze het er niet kouder door zullen gaan krijgen,vooral voor het veulen zal het prettiger zijn,om dat je aan geeft dat de deken te groot is.ik zou het veulen dan ook verder geen deken meer op doen,wat voor weer het ook nog gaat worden,ze kunnen zich als ze gezond zijn prima aan passen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 23:44

ja het allermooiste is dat ik mn paarden altijd zonder deken hield.
maar ik ben dus bang dat ik ze onnodig ziek zal maken omdat het echt rotweer kan zijn nu : voor dekenpaarden Tong uitsteken
Met mooi weer gaan ze er wel al af, dat heb ik niet vermeld. Ook bij koudere dagen in t weekend, om even te luchten. als het maar niet regent. Maar dan 'snachts weer op voor als het gaat regenen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:52

wrijf morgen even met je handen door hun vacht,en kijk of er vet op je handen blijft zitten.(grijs laagje)even flink kriebelen op de rug.als er een vet laagje tussen de haren zit kan je ze er gerust ook s nachts aflaten,of giet eeen beetje water over de rug van de grote,als het er zo afloopt hoef je je geen zorgen te maken hoor,dan werkt het allemaal prima,bij ons lopen twee anderhalf jarige in de wei,dag en nacht met schuil stal,en doen het prima,laat de natuur zijn werk doen,vooral bij de jongste,dan word hij gehard en dat is weer ten goede van zijn weerstand.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 23:56

ok thanks voor je berichtjes.
Ik haal de deken in ieder geval van de kleine morgen, want dit is geen porem zo'n strakke jurk aan lijkt me.
De grote kijk ik dan even aan. Ik test het vooral even zo met het water, dat ik daar niet aan gedacht heb Lachen
Ik weet dat het kan, maar ben eerder bang dat ik het voor dit jaar verpest heb. wie weet komt het nog goed dan Knipoog

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 00:05

komt vast goed hoor.paarden kunnen heel wat hebben,hoe lang hebben ze nu de deken op?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 00:16

iets van 20 november heeft de grote em opgekregen.
en de kleine paar dagen er na

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 00:22

dan denk ik dat de schade wel mee zal vallen Knipoog en vooral omdat je zelf al aangeeft dat de kleine een lekker vachtje heeft.morgen er af halen,en niet meer er terug opleggen,hou het even in de gaten hoe hij er bij staat als het heeft geregend,maar ik denk dat je nergens zorgen over hoeft te meken hoor,komt vast goed.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 15:06

nou ik heb de dekens af vandaag, zou sowieso gebeuren omdat het droog weer is.
maar nu het volgende.
het veulen heeft lekker vachtje vind ik. en als ik met mn vingers er door ga zijn ze helemaal grijs. mooi dus.

maar de grote, heeft minder vacht, en ook veel minder grijs aan mijn vingers als ik daar doorheen ga. zeker de helft minder.
En haar deken past gewoon goed. Dus ik kijk het even aan, want het is ook ideaal met rijden. Andere winters kon ik maanden niet rijden. Nu kan ik haar zeker weten 1 keer in de week rijden want ze is altijd schoon op de zadelplek.
Zij vind het geloof ik ook helemaal niet erg, die deken. Dus ik denk dat het veulen vanaf vandaag weer naakt gaat, maar de grote de deken weer opkrijgt vanavond.
De kleine hoeft er dan pas over... 4 jaar aan te geloven Haha! (als ik daar ook op ga rijden snapje;))

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:09

goed gedaan meid! laat de deken bij de grote maar lekker op,is inderdaad makkelijker schoon te houden als je gaat rijden,en een 0 grams deken doet echt geen kwaad bij hem,maar ben blij dat je het veulen bloot laat staan,en niet denken als het gaat regenen van hij heeft het koud haha kan ie best tegen hoor.kom niet in de verleiding om de deken er terug op te leggen,dan tast je denk ik te veel van zijn weerstand aan,moet geen watje worden he? Knipoog
succes verder met je paardjes.
groetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:11

0 grams geeft geen warmte en nat worden kunnen ze wel tegen. Je veulen moet ook weerstand krijgen. Ik zou hem af laten, zorgen dat ze ergens droog kunnen liggen en genoeg hooi bijvoeren zodat ze kunnen blijven eten.