Paraplu angst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fliam

Paraplu angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 17:46

*sorry als het topic verkeerd staat, wist niet goed waar ik het moest plaatsen*

Beste bokkers,

Mijn paard is ontzettend angstig van paraplu's. Toen ik hem pas had had hij dit al, alleen lijkt deze angst steeds extremer te worden.
Ik ben aan het oefenen geslagen in de roundpen, waar ik de paraplu vasthou en in het midden sta. Meneer accepteerd een dichte paraplu, kan hiermee ook over heel zijn lijf wrijven, maar ohjee als deze open gaat.... dan gaat hij enorm racen en tekeer.

Laatst was het zo ernstig dat hij over de bakrand heen probeerde te springen toen mijn zusje op hem reed omdat iemand met een paraplu opengeklapt langsliep.

Hoe pakken jullie parapluproblemen aan?

Kagri

Re: Paraplu angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:51

Zo, dat is echt gevaarlijk zeg want je kan natuurlijk niet mensen die langslopen controleren en zo kan je ook nooit buiten rijden! Boos!
In heb een paar dagen geleden gelezen over probleemgedrag van paarden en hoe het opgelost kan worden; de achterliggende gedachte is dat je van een negatieve ervaring (paraplu) just een positieve ervaring moet maken voor je paard; zeg maar die paraplu in een andere licht zetten zodat je paard het niet meer eng vindt en leert dat er niks slechts gebeurt. Alleen kan ik echt niet bedenken hoe jij dit op praktijk kan realiseren. Tong uitsteken Ik denk dat de beste is om hulp in te schakelen van iemand die geleerd heeft om dit soort dingen op te lossen, alleen kan ik me voorstellen dat het best prijzig kan zijn. Dus ik hoop dat je toch een gouden tip van iemand krijgt. Lachen

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 18:53

@ kagri: dank je voor je reactie. Buitenrijden in de regen of als het net gaat regenen is idd geen pretje. Ik moet mensen vragen hun paraplu weg te doen of afstappen en samen met hem er langs gaan, anders draait hij om of galoppeert weg.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:58

Kagri schreef:
Zo, dat is echt gevaarlijk zeg want je kan natuurlijk niet mensen die langslopen controleren en zo kan je ook nooit buiten rijden! Boos!
In heb een paar dagen geleden gelezen over probleemgedrag van paarden en hoe het opgelost kan worden; de achterliggende gedachte is dat je van een negatieve ervaring (paraplu) just een positieve ervaring moet maken voor je paard; zeg maar die paraplu in een andere licht zetten zodat je paard het niet meer eng vindt en leert dat er niks slechts gebeurt. Alleen kan ik echt niet bedenken hoe jij dit op praktijk kan realiseren. Tong uitsteken Ik denk dat de beste is om hulp in te schakelen van iemand die geleerd heeft om dit soort dingen op te lossen, alleen kan ik me voorstellen dat het best prijzig kan zijn. Dus ik hoop dat je toch een gouden tip van iemand krijgt. Lachen

Hang hem achterin z'n stal en hang er appels/wortels aan. Gooi hem in de wei naast de voerbak. Voer hem terwijl je een paraplu op hebt. Haha!
Nadeel, je paard gaat schooien bij iedereen die met een paraplu op staat. Clown

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:01

Anne_GTI schreef:
Hang hem achterin z'n stal en hang er appels/wortels aan. Gooi hem in de wei naast de voerbak. Voer hem terwijl je een paraplu op hebt. Haha!
Nadeel, je paard gaat schooien bij iedereen die met een paraplu op staat. Clown

Dat heb ik liever dan dat rare wegren gedrag. Bedankt voor je tips!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:03

Heb je geen oude plu die je open kunt doen en in een stukje afgezet land kan neer leggen?
Paarden van een lesklant waren ook als de dood voor paraplu's, oudje neergelegd en ze zelf laten ontdekken dat het niet eng is. Daarna plu op z'n kop gehouden, appeltjes erin en er zelfs uit laten eten, ze zijn er nu niet meer bang voor een meisje kan zelf met een paraplu naast haar paarden lopen Lachen

Kagri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:21

Aaah dat zijn mooie tips, ik hoop heel graag voor jou dat hij er nieuwsgierig naar wordt als er eten in zit en gewoon gaat eten! Haha! Laat het nog weten of het gelukt is. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Kagri op 07-12-08 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:23

Bedankt voor de tips! Ik ga van de week oefenen, jullie horen ervan!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:24

Kun je hem in de longeerring niet steeds iets verder open laten gaan? Of dat je aan de zijkant staat met een opengeklapte.
Off leg het in de ring met een baksteen erin zodat het niet wegwaait. Als ie dan doorheeft dat het niets doet haal je hem eruit en doe je de volgende dag hetzelfde. Daarna weer en dan heb je misschien kans dat ie er op af durft.
Als hij bang is van het ding zou ik hem niet weghalen, dan 'bevestig' je wel zijn angst.
Zou iig niets overhaasten

Eten moet ie niet met paraplu verbinden dan krijg je een poown die bij elke plu gaat bedelen Haha!.

Confronteer hem met waar die bang voor is en dan komt ie er vanzelf wel overheen. Dat klinkt veel makkelijker dan het is

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 01:07

inderdaat gewoon veel oefenen en dus met open paraplu's het probleem niet uit de weg gaan eerder je paard er meer mee confronteren.
ik stuur je nog een pb

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:04

Gisteren is mijn paard in 20 minuten paraplu proof geworden!
Wat ben ik trots op hem!

Ik ben met hem in de roundpen gaan staan, ik in het midden met de paraplu. Ging natuurlijk flink aan de kletter. Toen ingeklapt en hem laten naderen. Toen hij bij me kwam staan een beloning gegeven en paraplu weer opgeklapt. Dit een aantal maal herhaald tot hij naar me toe kwam ondanks de paraplu. Nog even verder geoefend met openen en dichtdoen van de paraplu, en ben uiteindelijk met een uitgeklapte paraplu met mijn paard aan de hand terug naar stal gestapt!!!!