puberen of blijvend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

puberen of blijvend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 22:47

hallo, ik zit met een groot probleem
Ik was net mijn 2,5 jarige aan het longeren ( die ik zo eens 1 keer per maand ofzo,wil hier geen commentaar over)
de rest van de tijd mag hij lekker het veulen uithangen en in de kudde staan. Vandaag ging ik dus longeren, een vriendin wou haar paard ook longeren, dus we wouden ze tegelijk longeren. Maar dat was niet normaal. Flame begon gewoon te dribbelen, te drammen en noem maar op om naar dat andere paard te gaan. Hij negeerde mij compleet ik had bijna niets meer te zeggen. Naderhand doe ik het bit in en ga ik hem wat longeren. Staat hij stil en trekt naar het andere paard, dus ik ga naar achter zwaai eens met mijn longe zodat hij vooruit ging, begon hij gewoon te stijgeren( en niet 1 keer maar meerder keren) naar mijn richting!!!! daarna toen hij liep draaide hij ook met momenten zijn kont naar me om te dreigen. Ik heb hem dit nooit, maar dan ook nooit zien doen, ik heb hem al sinds zijn geboorte. Normaal is hij zo onderdanig als iets als ik een dreigende houding aanneem dan geeft hij zich normaal al over, en dan nu dit.
Ik merk wel dat hij ook in de kudde waar hij in staat met de andere paarden vecht, dus ook uitprobeert of hij zich in de rang omhoog kan werken. Maar dat hij zo tegen mij doet ik echt niet normaal. Ik ga naturlijk nu oefenen met hem, eens in de bak met hem staan als andere rijden ofzo.Zodat hij daaraan went en dat hij normaal gaat doen. Maar is dit nu puberen en uitproberen of is dat iets wat blijvend is? En hebben jullie nog wat tips?
want dit kan niet, ik wil geen paard wat niet normaal kan omgaan met andere paarden.

alvast bedankt
groetjes nieky1993

AnnemiekvM

Re: puberen of blijvend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:00

Ik denk dat het komt uit onervarenheid. Alles heeft zijn tijd nodig. Hij is er waarschijnlijk nog niet aan toe. Spelenderwijs wat aan de lijn kan geen kwaad, maar maak het niet te moeilijk. Misschien eerst nog wat oefenen aan de hand? Zo kun je hem ook opvoeden zonder je te veel van hem vraagt.
Succes

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 23:06

AnnemiekvM schreef:
Ik denk dat het komt uit onervarenheid. Alles heeft zijn tijd nodig. Hij is er waarschijnlijk nog niet aan toe. Spelenderwijs wat aan de lijn kan geen kwaad, maar maak het niet te moeilijk. Misschien eerst nog wat oefenen aan de hand? Zo kun je hem ook opvoeden zonder je te veel van hem vraagt.
Succes

heeft het al voorheen gedaan, hij vind het absoluut niet moeilijk, is hartstikke slim. heb al vaker gelongeerd ( doe dit maar 5 min ofzo) en hij snapt het, als ik alleen met hem werk dat doet hij alles voor me, maar zodra er een ander paard bij is doet hij alsof ik niet besta en loopt gewoon te drammen endoen, heeft dan totaal geen respect voor me.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:09

Jonge kinderen zijn ook sneller afgeleidt. Dit geldt denk ik ook voor jouw paard. Steeds korte stukjes concequent oefenen. Eerst heel kort. Gaat het goed, belonen door te stoppen.
Blijf wel streng, want hij moet weten waar hij aan toe is. Maar belonen is zeker zo belangrijk!

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:37

Als hij naar jou steigert en dreigt met zijn achterbenen zou ik 'sorry om het zo te zeggen' maar
ik zou hem echt wel eens fameus op zijn plaats zetten, meteen laten zien dat dit ECHT niet kan !!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:59

Is het een hengst? dan kan hij gewoon hengsten trekjes krijgen.
Als hij zo doet moet je dus laten zien dat je dominanter bent, ik zou grondwerk aanraden. Niet straffen voor dit gedrag, dit zit gewoon in zijn natuur, leer hem gewoon dat jij zijn leider bent en dan wat jij doet het beste voor hem is.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:22

GreenRider schreef:
Is het een hengst? dan kan hij gewoon hengsten trekjes krijgen.
Als hij zo doet moet je dus laten zien dat je dominanter bent, ik zou grondwerk aanraden. Niet straffen voor dit gedrag, dit zit gewoon in zijn natuur, leer hem gewoon dat jij zijn leider bent en dan wat jij doet het beste voor hem is.

hij is gecastreerd, maar hetlijkt inderdaad veel op hengstengedrag wat hij heeft.
Ik ga vanaf morge ook grondwerk met hem starten en kijken of het betert, bedankt voor de tîps

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:04

de opdracht longeren in open ruimte met ander paard verderop is geWoon te moelijk........

maak de bak in 2-delen en jaag hem voorWaarts.
en oefen iets vaker met en zonder andere paarden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:09

Ik vind het inderdaad ook een te moeilijke opdracht.
Je had dit eigenlijk voor moeten zijn door gewoon niet te doen.
Maar goed wel gedaan en gedrag van het paard vind ik wel onacceptabel. Zou hem dat ook flink laten weten op dat moment, maar niet meer in zo gaan longeren.
Dat komt wel als hij wat ouders is.

Eigenlijk vind ik ook dat je je paard eerder de grondwerkbasis moet leren dan te gaan longeren. Zo heb je de verhoudingen gelijk goed en kan je het principe wijken voor druk ook gebruiken in het longeren

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:15

Paardje moet gewoon wennen aan dat er ook andere paarden in zijn omgeving zijn die kunnen draven of galopperen..

Gewoon wat vaker doen.. hoeft niet perse longeren te zijn, maar je kan ook aan de hand met em stappen als de ander longeerd of rijd..

Niet teveel van em verwachten, maar juist bij een jong dier begrip voor em hebben, en em overal aan laten wennen... Paard doet het niet om dominant te zijn, of lelijk te doen, maar wil gewoon naar dat andere paard.. aan jou de taak om em duidelijk en toch rechtvaardig te vertellen dat dat niet kan.

En als hij het goed doet, en zijn aandacht bij jou heeft, belonen..!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:10

dit gedrag is blijvend als je er niks aan doet, en het niet verbetert. dit gedrag komt niet zomaar, blijkbaar vindt je paard dat er reden is om dit te doen. je signaal (de 'dreigende' houding) heeft overduidelijk niet het gewenste resultaat, je triggert je paard ermee om op je te reageren. dit zal hij waarsch. met bepaalde paarden in zijn groep ook doen. er is echter een groot verschil tussen jou en een ander paard.

testgedrag op deze leeftijd is op zich normaal, maar dat het zover komt ligt (hoe vervelend het ook klinkt) aan jezelf. voorafgaand aan het steigeren en dreigen geeft een paard ook al signalen, die jij blijkbaar over het hoofd ziet. mijn tip is dan ook om je paard goed te observeren wanneer je met hem bezig bent. waarschuwingssignalen zijn er namelijk altijd, voor er tot actie overgegaan wordt. leer deze interpreteren en ermee om te gaan.

hoe longeer je, en waarom gebruik je een bit? op deze leeftijd zijn veel paarden aan het wisselen namelijk. pijn van het bit kan ook agressie triggeren. het is zowiezo raadzaam om goed na te kijken of het paard momenteel aan het wisselen is.