Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
wij hebben ook zo'n merrie en die staat apart..waarom breng je dr niet naar de opfok? Laat ze hem daar maar opvoeden (de andere jaarlingen) en anders zou ik haar uit de koppel halen en bij diegene plaatsen die hoger in de rang staan en haar wel vertellen waar het opstaat!
Sizzle schreef:In een kudde brengen van gemengde leeftijd en lekker laten uitzoeken. De kans dat je nu de merrie leert dominant te worden over mensen is vele malen groter dan dat je het kunt corrigeren. Over een jaar is de ergste kleuter opstandigheid wel weer verdwenen en is een beter tijdstip om te beginnen met opvoeden. Jaarlingen moet je eigenlijk zo min mogelijk willen hanteren, die zeggen toch standaard NEE op alles, net als kleuters. Laat het NEE er maar lekker uit tikken door een volwassen paard, scheelt jou een hoop ellende.
kriebel schreef:Ze gaat zowiezo in april het land weer op in een kudde. Deze bestaat uit merries van alle leeftijden, een (oude) buurman en een leider. Dit is een ruin die denkt dat hij hengst is, maar gedraagt zich als hengst in de kudde. Tot die tijd zal ik proberen haar alleen nog los te zetten met de paarden waarbij ze zich gedraagt.
het gaat de laatste tijd wel beter, maar het paard van kriebel heeft de mijne een paar heel lelijke trappen verkocht, en hij is niet de enige, zelfs een ruin van 1.72 en 10 jaar oud ofzo is ze niet bang voor...... 
kriebel schreef:Ze staat niet in een opfok, omdat ik haar erg graag wil zien opgroeien en een band kunnen opbouwen voor ik erop stap. Ze komt 2x per dag buiten. Een paar uur per dag bij elkaar.
Dat ligt aan jezelf dan, hoor
). Een paard wordt het allerbeste opgevoed door andere paarden. Daar kan jij als mens niet aan tippen. Eerlijk gezegd, je verziekt er zelfs paarden mee, als je ze niet opgevoed laat worden door andere paarden in hun jonge jaren.
KiWiKo schreef:tja.................... dan zeg ik maar niks meer
) neemt haar continu in bescherming lijkt het. Die twee zijn niet van elkaar weg te krijgen...Heb me er gewoon bij neergelegd dat ze een dominante merrie is en blijft. Gelukkig is ze in de omgang met mensen een stuk anders, hoewel ik ook al vloekend met haar door de stal heb geworsteld