Jonge pony die de stal uitraced...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Amy_

Jonge pony die de stal uitraced...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 17:24

Hoi allemaal!
Mn zusje en ik rijden samen twee pony's in, nou zijn het heele leuke pony's en gaat het tot nu toe allemaal best goed.
We hebben ze nu op commando en we zijn net begonnen met de longe, dat hadden ze snel door.
Ze vinden het beide ook superleuk en hebben er best zin in altijd!

Nu is de mijne rustiger dan die van mn zusje, de hare reced keihard de stal uit als je dr meeneemt, en dat blijft ze doen tot we buiten zijn (ook door de stalgang), daar is ze dan weer rustig en kan je dr aan de lange lijn laten...
Ze staan verder (bijna) elke dag een tijdje in de wei.
Wel is het zo dat die pony een jaar lang in de wei heeft gestaan voor ze op stal kwam, maar het is ook alleen in de stal en stalgang dat ze zo rent.
Zelfs met zn 2en houden we haar niet goed..

Heeft iemand tips?
Amy

elizevb

Re: Jonge pony die de stal uitraced...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:29

probeer eens met het halstertouwtje over haar neus heen dan heb je wat meer controle, het is niet de oplossing maar wel een hulpmiddel, bij mijn verzorg haflinger doe ik het halstertouwtje ook weleens in zijn mond, werkt ook vrij goed voor die leuke lomperd Knipoog maar probeer eens met het halter touw over zijn neus.

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:30

sorry halSter touw Knipoog of neem je ze met het hoofdstel mee de stal uit?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:35

Hengsten ketting. Maar wel op de juiste manier gebruiken, zeker niet over de neus maar onder de kin door. Los laten hangen als alles goed gaat en een flinke ruk als ze er vandoor wil gaan, is de controlle er, weer direkt los laten en natuurlijk stem erbij om te straffen , maar zeker om te belonen! Nooit trekken, dat heeft weinig zin, maar een of meerdere ruk jes geven als het mis gaat
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 06-12-08 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 17:35

elizevb schreef:
sorry halSter touw Knipoog of neem je ze met het hoofdstel mee de stal uit?

Dankje!:)
Ja dat kunnen we zeker proberen, we doen het nu nog gewoon met halster.
Maar dat kan je toch niet altijd blijven doen?
We zullen het zeker proberen Haha!

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:52

als je ze duidelijk maakt en ook straffen met je stem, echt streng zijn, als je duidelijk bent en je probeert het met het halstertouw over de neus, door de ring van het halster heenhalen en dan over de neus en dan door de andere 'ring' van het halster. Dan krijgen ze door dat je echt de baas bent en zullen ze het als het goed is niet meer doen! Knipoog maar het blijven jonge pony's hé! die moeten alles uit proberen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:54

Hou er wel rekening meer dat je het hoofdstel ook uit moet doen als ze de paddock of het land opgaat en je dan geen halster aan hebt.Nog vervelender is het als ze niet rustig blijven staan en direkt willen wegrennen het land in. Dan kan het bit behoorlijk pijn doen als het niet uit is!
Ook het OVER de neus halen van een halstertouw, geeft meer moeite om los te klikken als het paard "vrij" is. Daarbij kan je meer beschadigen op de neus , dan via de kin van het paard.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:58

Ook goed duidelijk maken dat JIJ de leider bent en niet dat paard dus JIJ loopt voorop en niet het paard. Zodra ze je voorbij wil rennen, afremmen en eventueel omdraaien en opnieuw beginnen. Net zo lang totdat ze door heeft dat ze gewoon geduld moet hebben.
Ookal duurt het een uur voordat je op een normale manier de stal uit bent, niet opgeven! En natuurlijk niet vergeten om te belonen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:36

is het uit angst, of het graag buiten willen zijn? heb ook een keer een paard gehad, rende ook door de stal, omdat ie zichzelf ooit zoo flink heeft gestoten.. heb t dier er ook is om afgestraft, nou toen had ik de poppen aan het dansen.. heb ik hem met geduld en oefenen opgelost..

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:42

Hadden we met een paard op stal ook
hebben gewoon het halstertouw vastgemaakt
dan over de neus & terug naar onder
en als ze ellenzig doet trek je er maar eens aan
(maar wees wel voorzichtig, dat je niets gaat breken ofzo)
anders kan je beter de manier van aerdenhout1 gebruiken.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:42

Angst moet je anders benaderen dan puur pubergedrag (en daar ga ik nu even vanuit). Een zachte hand gaat hier niet helpen, heel duidelijk, streng en eventueel met licht geweld laten weten dat je hier niet van gediend bent. Toen mijn paard een driejarige puberhengst was heb ik hem een paar keer flink het springzweepje (zo een met grote platte flap, sloeg echt zn ogen er niet uit;)) recht tussen zn ogen gepoot. Bronco is een lammetje aan het halster, braaf, gewillig en niet gevaarlijk. Zonder een spoor van angst voor de zweep trouwens, wel weten wanneer hij/zij het verdiend. Bij angst zoveel mogelijk stopmomenten met overdreven veel beloning in plannen. De hemel inprijzen en appeltjes, snoepjes, handje brokken ieder moment dat ze braaf stil staat. En al vóór dat het rennen begint laten zien dat er lekkers te halen valt. Steeds minder momenten en op het laatst alleen op het einde van de weg. Succes!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:21

omkeren terug de stal in en overnieuw,deed de mijne ook;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:05

Herkenbaar al is mijn paard ouder. Doet je paard het alleen richting buiten of ook de stal in?
Zij vind smalle doorgangen eng, hier werk ik aan door veel te oefenen en rustig blijven. Goed belonen als het goed gaat.

_Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 13:26

Dankjullie allemaal!
We gaan het cker proberen, ik laat het weten;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:12

Het kan ook zo zijn dat hij de stal eng vind. Paard hier op de manege heeft precies hetzelfde gedrag. Staat hij in een donkere stal? Of in een donker hoekje? Ik denk dat hij bang is omdat hij eruit stormt en daarna stil blijft staan.

Hoe is het eigenlijk met haar in de stal brengen?

Sjiell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:34

Zitten er nog andere paarden in de stallen naast jullie pony's?
Missschien kan het zijn dat er een van de paarden, zodra je zus met haar pony passeerd, eens gebeten heeft naar de pony?
En dan om het te voorkomen dat het nogmaals gebeurt, keihard de stal uitrennen.
Ik weet het niet hoor maar mijn pony toonde dit gedrag ook tot dat ik zag dat er een paard bij het passeren hem beet.
Even duchtig met m'n halstertouw zwaaien als ik passeerde naar het paard ( niet slaan ! ) en het was over Lachen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:32

(hmm zweep tussen zijn ogen?? Ik denk zo dat daar wel wat minder risicovolle plekken voor te vinden zijn.. Het zal maar mis gaan, ongelukje zit in een klein hoekje!!)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:46

Snap helemaal wat je bedoelt troi. Maar een driejarige hengst die mij niet meer zag en me klem drukte tegen de stalwand vond ik minstens zo risicovol!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:54

Mijn merrie doet dit ook. Ze kan niet normaal de stal uit (ook niet in trouwens) lopen. Dit schijnt ze haar hele leven al gehad te hebben. Wij hebben van alles geprobeerd, de ketting ook, maar die kon mevrouw niets schelen, daar rukte ze gewoon doorheen.
En het is een hele stevige merrie van 1.70, dus ze ging echt met ons op de loop.
Bij ons is de oplossing achterut lopen. Dit doet ze relaxed, wij worden niet meer door de stal gesleept, dus voor alle partijen beter.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:33

Er zijn al heel wat nuttige tips gegeven. Probeer als je de stal in of uit gaat, haar/hem iedere keer een halve pas vooruit te zetten en daarna weer stil. Op die manier is het makkelijker controle over haar/hem te houden. Zo leert ze ook dat je op jouw hulp moet wachten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:15

--> OPG