Hoe doen jullie dat, rijden met dikke wintervacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ukoldaatje

Hoe doen jullie dat, rijden met dikke wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:27

Hallootjes Haha!

Mijn fjord zit helemaal dik in de wol (zie profiel onderste fotoos). Op het moment rij ik puur
recreatief, laat zeggen 3 a 4 keer per week 1 a 2 uurtjes.

Ze staat samen met 2 shetjes bij mijn ouders in de tuin (nou ja tuin..ze wonen buiten dorp),
ze hebben daar 2 buitenboxen die dag en nacht openstaan, dus dat ze naar binnen en buiten kunnen.

Nu is de vacht zo gigantisch dik dat ze na een half uur stappen al drijft. Moet ook zeggen dat we langzaam weer aan het opbouwen zijn, en dat ze totaal geen conditie heeft.

Omdat ze lekker naar binnen en buiten kunnen, en er meestal voor kiezen om bij weer en wind midden er in te gaan staan, terwijl er een schone box vlakbij is, vind ik het niet een optie om te scheren.

Ikdoe het nu zo, ik kom terug van een rit, zweetdeken op en even de deur dicht haar box in met hooi.

Maar zelfs na een uur of 4 is de vacht nog nat. Ik vind het dan zo moeilijk om te beslissen wat ik moet doen. Deur open en naar buiten (want dat is wat ze gewoon wil), binnenhouden omdat ze nog nat is..

Ik vind het moeilijk en ga telkens met een zwaar gevoel in mijn maag naar huis, en hoop de andere dag geen ziek paard aan te treffen.

Mijn eerste pony is dampig geworden (new forester) na een verkoudheid die niet over wilde gaan. En daar ben ik nu als de dood voor, als ze maar niet ziek word..

Wat zijn mijn opties..spuien maar Haha!

pasdedeux

Re: Hoe doen jullie dat, rijden met dikke wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:28

Maar 1 oplossing zou ik zeggen scheren! En onder en dikke deken daarna/

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:31

Ja?
Ook als je niet dagelijks rijdt dan?

Bedoel ze loopt niet in de sport ofzo mee.

Maar dit getob is natuurlijk ook niets.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:34

Die van mij staat hetzelfde gestald als jou..
Dus keuze uit paddock of lekker in de stal/inloopstal!

Hij staat ook in weer&wind buiten..
Als ik na het buitenrijden hem terug zet is hij alleen niet
bezweet, dus dat scheelt..

Ik zou als ik jou was enkele uren zweetdeken opdoen,
lekker wat hooi geven & op stal zetten..
Na aantal uurtjes er weer uit halen!

Spieren zijn dan lekker afgekoeld & er kan dan weinig fout gaan.. Lachen
Goed droog krijg je ze dan nooit, maar als de spieren maar
afgekoeld zijn dat goed, dat is het belangrijkste!

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:36

ik zou me er niet te druk over maken. Fjorden zijn ab-so-luut niet van suiker Knipoog

Goed uitstappen en daarna een paard uurtjes in de box met zweetdeken. Daarna mag ze rustig weer naar buiten, droog of niet. Als het regent wordt ze toch ook nat?

De enige reden dat je ze niet meteen mag buitenzetten is dat een koudevlaag op warme spieren spierbevangenheid teweeg kan brengen. Maar als ze een uur op stal gestaan hebben is dat probleemvan de baan hoor.

Een fjord scheren en hem zo deken-afhankelijk maken vind ik grenzen aan mishandeling. Fjorden zijn een sober natuurras en horen niet onder dek op stal. Die moeten buiten wollig staan te wezen. En zeker als hij alleen moet dienen voor buitenritjes.

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:37

Misschien alleen dr hals er half uitscheren.
Zo kan ze alsnog buiten staan,alleen met extreem weer dan binnenhalen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:40

Misschien is het een optie om bijvoorbeeld een dekenmodel te scheren (hals en buik). Gewoon 1 of 2 strepen. Dan kan hij gewoon naar buiten, maar kan hij wel zijn warmte kwijt.
Het mooiste is gewoon zonder deken in jouw geval. Maar een verkoudheid riskeren is ook niks.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:41

Enige probleem dat ik zo kan ontdekken aan deze situatie is de kans op oververhitting tijdens het rijden.

Na het rijden zie ik eigenlijk geen probleem. het beste kun je goed uitstappen totdat je paard op adem is. Als je paard niet meer zweet wordt de huid droog en het zweet/vocht naar de buitenste haren getransporteerd. De vacht kan dan lang vochtig blijven maar dat is niet schadelijk voor je paard. Even een zweetdeken op en hooi laten eten, zoals je nu doet, is prima voor jouw gemoedsrust. Moet je wel opletten dat je de deken op tijd afdoet, als je te laat bent, slaat het vocht weer terug naar binnen.

Daarna kan je paard lekker dekenloos naar buiten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:43

Lekker zo laten met zijn teddyvacht.
Ik heb een shet met een mega vacht en die loopt voor de kar en als die bezweet is stap ik hem na het uitspannen aan de hand uit en laat hem in een stal of in de paddock rollen.
En daarna gaat die gewoon weer naar de wei, als het hard waait en hij is nog wat nat krijgt hij een zweetdekentje en gaat daarmee naar de wei op maar die heb ik nog nooit hoeven gebruiken.
na een half uur haal ik die er dan ongeveer af.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:45

Dat is idd mijn dilemma.

Ik vind scheren bij een fjord, die NIET in de sport wordt uitgebracht, en puur lekker buitenritten rijdt, niet horen.

Ik wil liever niet aan de vacht zelf komen. Bedoel, op de dagen dat ik niet rijdt is dat haar lekkere warme jas.

@ Ilona: ik denk dat ze zo bezweet is omdat we conditie aan het opbouwen zijn. Ik zorg altijd dat ik de laatste 20min van de rit stap aan een lang teugeltje, om goed af te kunnen koelen.
Bij thuiskomst zweetdeken erop en de stal in met hooi en de deur dicht.

Ik begrijp dus dat het meer voor de spieren is dat ze langzaam weer op tempratuur kan komen, en dat het niet heel erg is als ze na een uurtje of 2 weer weer de uitloop/paddock inkan, ook al is ze nog niet droog?

Als ze nog nat is na een uurtje of twee, dan zijn dus wel haar spieren netjes afgekoeld. Maar krijg je dan niet dat de spieren dan een klap krijgen als je de zweetdeken eraf haalt en haar weer naar buiten laat?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:46

scoopje schreef:
ik zou me er niet te druk over maken. Fjorden zijn ab-so-luut niet van suiker Knipoog

Goed uitstappen en daarna een paard uurtjes in de box met zweetdeken. Daarna mag ze rustig weer naar buiten, droog of niet. Als het regent wordt ze toch ook nat?

De enige reden dat je ze niet meteen mag buitenzetten is dat een koudevlaag op warme spieren spierbevangenheid teweeg kan brengen. Maar als ze een uur op stal gestaan hebben is dat probleemvan de baan hoor.

Een fjord scheren en hem zo deken-afhankelijk maken vind ik grenzen aan mishandeling. Fjorden zijn een sober natuurras en horen niet onder dek op stal. Die moeten buiten wollig staan te wezen. En zeker als hij alleen moet dienen voor buitenritjes.

Spierbevangen heeft niks met kouw te maken maar met het voer en arbeit.
Ook wel maandagziekte, kwam vroeger veel voor doordat paarden op hun enigste vrije dag net zoveel voer kregen dan op de dagen dat ze hard moesten werken.

Daarbij vind ik het een beetje ver gaan om scheren dierenmishandeling te noemen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:50

@maflinger: Ja ik snap wat je bedoelt. Ze heeft nu zo'n dikke vacht dat ze TIJDENS het rijden haar warmte niet kwijt kan bedoel je? Oke, daar had ik nog niet echt bij stil gestaan..

Omdat ik zelf een maand of 3 niet heb kunnen rijden en ze op de wei heeft gestaan,moeten we nu weer alles opbouwen.

Ik rij eigenlijk vrijwel de meeste tijd in stap en maak wat overgangen naar de draf en weer terug in stap. Galop doen we
nu sowieso niet ivm de vreselijke natte ondergrond. Het is te glad.

Probeer haar weer soepel te krijgen en doe in stap wat oefeningen onderweg.

Op deze manier, kan ze niet echt oververhit raken, wel natuurlijk als we een tijdje verder zijn en we gaan weer wat door rijden.

Vind het moeilijk hoor.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 11:53

jesito schreef:
scoopje schreef:

Spierbevangen heeft niks met kouw te maken maar met het voer en arbeit.
Ook wel maandagziekte, kwam vroeger veel voor doordat paarden op hun enigste vrije dag net zoveel voer kregen dan op de dagen dat ze hard moesten werken.

Daarbij vind ik het een beetje ver gaan om scheren dierenmishandeling te noemen.

Ik dacht ook inderdaad dat spierbevangheid met voer te maken had.

Wel snap ik dat als je hebt gereden en de spieren zijn warm, dat een plens regen of een koude wint op de spieren niet fijn is. Dat wil ik dan ook voorkomen door de manier waarop ik het nu doe.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:54

Jesito: voor een sportpaard dat elke dag getraind wordt en verder onder een 300 grams deken staat is scheren een prima oplossing.

Maar een fjord die altijd buiten staat en 3 keer per week een buitenritje moet maken, vind ik helemaal geen paard dat geschoren moet worden. Fjorden zijn afkomstig uit noorwegen en zijn echte buitenpony's die sober moeten leven. Het zijn geen sportpaarden en zéker geen stalpaarden. Dus ik vind dat de TS aanraden om haar pony te scheren omdat ze er drie keer per week een buitenritje mee wil maken, inderdaad grenst aan dierenmishandeling.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:58

ik zou er gewoon een stuk uitscheren.. de hals, of evt een jachtmodel.. heeft ze toch genoeg vacht om warm te blijven, maar kan ze haar warmte wel goed kwijt..

succes ermee

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 14:24

scoopje schreef:
Jesito: voor een sportpaard dat elke dag getraind wordt en verder onder een 300 grams deken staat is scheren een prima oplossing.

Maar een fjord die altijd buiten staat en 3 keer per week een buitenritje moet maken, vind ik helemaal geen paard dat geschoren moet worden. Fjorden zijn afkomstig uit noorwegen en zijn echte buitenpony's die sober moeten leven. Het zijn geen sportpaarden en zéker geen stalpaarden. Dus ik vind dat de TS aanraden om haar pony te scheren omdat ze er drie keer per week een buitenritje mee wil maken, inderdaad grenst aan dierenmishandeling.

dat ben ik helemaal met je eens, hoor.
maar de fjord zou ik dus lekker zijn velletje laten houden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:57

Zoals je nu rijdt en langzaam opbouwt is het gevaar op oververhitting tijdens het rijden zo te horen minimaal en ik zou dan ook zeker niet beginnen met gedeeltelijk of geheel te scheren.

Zoals al gezegd, goed uitstappen en als je paard niet meer zweet, dus zelf geen vocht meer via de huid produceert, zijn de spieren al voldoende afgekoeld. Fjordebeest dan eventueel nog even laten rollen en dan kan je 'm eigenlijk gewoon buiten laten. De warme wintervacht werkt isolerend dus ook koude windvlagen komen niet verder dan de buitenste puntjes van de vacht.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 16:36

Heb net gereden, ze staat nu met dr zweetdeken op hooi te knabbelen op stal.

Ik vind het moeilijk, ga alle voor en tegens maar eens tegenover elkaar zetten.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:46

scoopje schreef:
Dus ik vind dat de TS aanraden om haar pony te scheren omdat ze er drie keer per week een buitenritje mee wil maken, inderdaad grenst aan dierenmishandeling.

Poeh poeh.......... lekker grof zeg!!! Nou, ik ben ook zo'n dierenbeul dan....

Afbeelding

Dit is mijn gedeeltijlijk geschoren paard. Als ik hem niet scheer is hij niet meer droog te krijgen. Sterker nog, zelfs zonder deken staat hij dan af en toe te zweten op stal. Conditie heeft ie genoeg, maar hij zweet gewoon gauw. Vandaar dat ik Hummer heb geschoren. Nu kan ik rijden wat ik wil, en Hummer heeft er geen last meer van. Ter compensatie heeft ie een 0 grams regendeken op, zodat ie ook lekker buiten kan zonder ziek te worden.

En ja, ik doe het voor MIJN gemak!!! Zodat IK lekker kan rijden en niet uren hoef te wachten tot mijn paard eindelijk droog is. Erg hè..... guttegut....... Slapen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:52

Ik vind dat je gewoon naar je paard moet kijken.. en niet naar wat wel of niet hoort.
Het welzijn van je paard komt op de eerste plaats, of dat nou wel of niet met dekens is.

Ik snap dat je twijfelt..
Ik heb ook een paar weken getwijfeld of ik mijn paard zal scheren.
Het is een 3 jarige KWPN er die nog niks kan!
Momenteel ben ik em rustig aan het beleren maar hij zweet heeel snel.
Zelfs een beetje spanning is voldoende.
Dan zou je denken: ach.. dat beetje wat hij doet, 3x per week..
Maar... mijn paard is zeer speels en beweeglijk, en staat dus met binnenhalen te zweten onder zijn deken.

Daarom heb ik, na lang wikken en wegen, besloten om em binnenkort toch te scheren..
Maakt het voor hem én mij een stuk prettiger..

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 16:55

Praktisch telt ook mee hoor idd!!

Weet je, ik werk onregelmatig , vaak kan ik even voordat ik mijn avond of nachtdienst inga lekker een endje rijden.
Als ik dan thuis kom en ze is bezweet, doe ik wat ik al eerder schreef..maaaaaaar..

Maar ik heb ook niet altijd de tijd om te wachten totdat ze droog is. Daarom rij ik nu alleen op mijn vrije dagen. Ik wil mijn ouders niet belasten met het uitdoen van dekens en loslaten van mijn paard. Al doen ze dat met alle liefde.

Jep, dit gaat over mijn gemak...ik noem het liever mijn mogelijk en onmogelijkheden..

Als ik vaker zou kunnen rijden (en omdat ik onregelmatig werk is daar vaak wel een gaatje voor te vinden) zou de conditie ook eerder op gang komen..

Als ik dit zo typ, bedenk ik me, dat een sportstreep misschien nog zo gek niet is??

Vind het moeilijk om een keuze te maken.

Aanvulling:

Aan de andere kant, idd Femmefatale, je moet doen wat het beste is voor je paard, en of dat nou met of zonder dekens is..

Bitchywitchy: Hahahahahahaha kommie scheren??? Geintje..wel lief dat je het aanbiedt hoor..
Laatst bijgewerkt door ukoldaatje op 05-12-08 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:58

Ik kan ook alleen maar 's avonds rijden en kan niet van de pensionhouder vragen elke nacht nog even deken af te gooien Haha!

Dus vandaar mijn geschoren knul. En ik moet zeggen, het bevalt prima! Paardje happy, ik happy wat wil een mens nog meer..... Tong uitsteken

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:58

Lekker naar buiten als hij weer op adem is! Ja Paarden kunnen het prima zelf regelen.
Ben het dan ook met Maflinger_S eens!

Hier doen ze dat met bijna alle paarden, nog geen een is er ziek van geworden. Knipoog

Zie het zo;
Een paard rent voor zijn leven omdat een roofdier hem achterna zit. Hierdoor raakt hij bezweet. Hij leeft nog, maar vervolgens zou hij doodgaan aan dat zweet Clown Grote fout van moeder natuur dan...dat gebeurt echt niet, dus ze kunnen dat prima aan Knipoog

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:59

Afbeelding

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 17:05

BitchyWitchy schreef:
Ik kan ook alleen maar 's avonds rijden en kan niet van de pensionhouder vragen elke nacht nog even deken af te gooien Haha!

Dus vandaar mijn geschoren knul. En ik moet zeggen, het bevalt prima! Paardje happy, ik happy wat wil een mens nog meer..... Tong uitsteken

Klinkt wel heeeeeeel erg aantrekkelijk zo ja..

Maar de jouwe staat die snachts in zijn box?

Want Uk loopt naar binnen en buiten enzo..dus dan is alleen een regendeken
weer te koud misschien?

Wat er gezegd word over de paarden in de vrije natuur, klinkt ook heel logisch ja!

Maar ik vind het ook wel moeilijk omdat het praktische gewoon een grote rol speelt.

Als ik kan rijden en paardje daarna lekker weer los, zijn alle partijen happy.

Eigenlijk rijd ik nu minder, omdat het praktisch gezien niet echt haalbaar is, puur ivm het zweten.

Weet je wat , ik slaap er nog eens een nachtje over!