Met of zonder papier...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Met of zonder papier...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:13

Heey bokkers

Wat ik me al een tijdje afvraag is wat precies het verschil is als je een paard hebt met of zonder papier!Wat kan je er allemaal extra of juist niet mee!
Maakt dat uit bij wedstrijden, verzekeringen, fokken ofzo?! Ik weet het namelijk echt niet!

Alvast bedankt

cissy

Re: Met of zonder papier...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:54

maakt allemaal geen bal uit, je kunt gewoon wedstrijden starten, verzekering afsluiten en fokken. Maaarrrrrr, geen officiele raskeuringen volgen of veulen met papieren fokken. Papier zegt alleen iets over afstamming en een paard mét een goed papier is vaak meer waard dan een papierloos paard. Maar het maakt het niet een beter paard als het een papier heeft.....

er zijn waardeloze paarden mét papier en toppaarden zonder, dus tis maar net wat je wilt....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:01

in mijn geval maaket het het verschil tussen wel of niet gangen wedstrijden rijden
ijslander wedstrijden in NL worden vanuit het stamboek ge organiseerd en papier is dus een voorwaarde voor deelname

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:04

ik wist dat ik wat vergeten was.... Knipoog
dat geldt voor alles wat ras-gebonden wordt georganiseerd, dus ook voor haflingers, fjorden, quarters etc.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 20:24

Oke thanks, wat ik me nog wel afvraag is, een bokker had mij verteld dat als ik een fries zou kopen dat ik dan goed moest kijken of het paard FPS papier had, dus wel uit nederland kwam. Gaat het dan hier om weer ander papier of dat niet? Want ik zit niet zo in de "papieren" zeg maar...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:21

sja weet je wat het is
als je een bepaald ras wilt, is papier gewoon de garantie dat het daadwerkelijk dat ras is , dat het gefokt is volgens de regels van het stamboek , dus raszuiver is ,
FPS is Fries Paarden Stamboek gok ik?

bij de meeste stamboeken is er ook selectie op bepaalde gebreken die erfelijk kunnen zijn
denk hierbij aan spat etc ,
hengsten die spat hebben etc , die worden niet goedgekeurd
en merries kun je hier eventueel ook op selecteren , je kunt achterhalen of een paarden een achtergrond heeft die het zinvol maakt om er mee verder te fokken

in mijn ogen, als je wil fokken, een ras verbeteren/bevestigen een bepaald doel voor ogen hebt met de nakomelingen
kies voor een dier met papieren
zo ook als je keuringen en of wedstrijden wil gaan rijden (als dit vanuit stamboeken ge organiseerd word)

als je gewoon een paard voor jezelf wilt, om te rijden , lol te hebben etc
dan boeit het papier in het geheel niet

een slecht paard word idd niet meer waard met papier
en een goed paard gaat niet liever worden of leuker lopen met papier