Paarden kunnen niet zonder elkaar.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chan84

Paarden kunnen niet zonder elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 21:26

Hallo, sind een tijd rijd ik 2 superpaardjes, een ruin en een merrie.
De ruin loopt Prima alleen, kijkt wat om zich heen, maar verder gedraagt hij zich normaal.
Echt de Merrie weigerd te lopen zonder de ruin, als je haar wilt longeren/rijden in de bak en de ander gaat naar buiten, dan loopt ze constant te draaien en te hinniken.
Ze zijn dus erg gehecht aan elkaar, ze staan samen met nog een pony op de wei, de andere pony spelen ze niet mee.
Ik weet niet precies hoelang ze al bijelkaar staan, wel weet ik dat de ruin en de andere pony al 5 jaar bij elkaar staan.
De merrie staat er naar mijn weten ook zo ongeveer 5 jaar.
Ze hebben een jaar niets gedaan en dat zijn wij nu aan het oppakken, maarja dat gaat zo niet met heel veel succes.
Wat ik er nog bij moet zeggen is dat als de eene moet poepen de ander ineens ook moet enz.
Als de merrie hengstig is en ik loop met de ruin achter haar gaat ze telkens stilstaan, als je ze dan loslaat springt de ruin er ook op.
Zijn dingetje steekt hij er alleen niet in en dan probeerd hij ook niet.

Wie weet een oplossing?
Groetjes,
Chantalle

rockie

Re: Paarden kunnen niet zonder elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:42

indien mogelijk zou ik ze voor een tijd uit elkaar halen zoals ze doen met moeder en veulen bij het afspenen.

je zegt als ik het goed snap dat de ruin makkelijker zonder de pony en de merrie kan, dan de merie zonder ruin?

ik zou de ruin tijdelijk ergens stallen, stal hem ergens waar ze elkaar niet kunnen zien en horen.
hou dit zeker 2 maanden vol, zodanig dat de merrie echt leert om zonder de ruin te kunnen.

de termijn van 2 maanden zeg ik omdat er paarden zijn die als ze lang samen hebben gestaan en dan ineens uit elkaar worden gehaald die in het begin beginnen te treuren en dergelijke en dit soms best wel enkele weken kan duren.

terwijl ze uit elkaar zijn, ga je met beiden nog verder trainen.
met de merrie zou ik beginnen met grondwerk.
heel simpel poetsen, voetjes geven, meelopen aan het halster. leren op commando stoppen stilstaan stappen en draven. daarna beginnen haar te longeren.

wanneer dit alles goed gaat, en de ruin weer terug komt.
regelmatig opsplitsen, bijvoorbeeld met de merrie aan het touw gaan wandelen naar bv de bossen ver genoeg dat ze elkaar niet zien en horen. en andere keer de ruin enzo.

zo leren ze zonder elkaar te kunnen.

sta er wel bij stil dat paarden die zo aan elkaar hangen (onafhangkelijk zij), afhangkelijk maken veel tijd vraagt en veel geduld en moeite

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:43

ik zou ze inderdaad een tijd uit elkaar halen..
dit is wel erg lastig als je met de merrie bijna niets kan doen..
het heeft wel tijd nodig voor dat ze een beetje los van elkaar komen...

Chan84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 19:11

Dat is nu juist het probleem, de paardjes zijn niet van mij dus we kunnen ze ook niet voor een tijdje uit elkaar halen

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:34

En wat zegt de eigenaar er van dan dat het zo gaat? Of is die er niet zo mee bezig?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:16

Heel langzaam opbouwen. De ruin loopt wel zonder merrie, zeg je, dus daarmee kun je al wat licht werk doet. Begin bij de merrie eerst met het winnen van vertrouwen in de wei door haar daar te verzorgen, borstelen, enkele eenvoudige oefeningen.
Daarna direkt naast de wei, of nog in de wei, terwijl de ruin vast staat en zij dus een klein stukje bij hem weg moet. Niet forceren. In het begin kan het voor haar voldoende zijn om even de wei uit te gaan, buiten de poort belonen en weer terug. Zet haar niet terug als ze onrustig is. Wacht ff op rust (straal die zelf uit) en zet haar dan pas terug. Dus altijd goed gedrag belonen. Bouw dit langzaam op. Langer buiten de wei doorbrengen. Buiten de wei poetsen. Grondoefeningetjes. En stilaan steeds wat verder weg bij de wei. Babystapje bij babystapje. Over het algemeen kun je het zo goed oplossen, zonder dat het paard het gevoel heeft in een onveilige situatie gebracht te worden. Bovendien kun je op die manier een band opbouwen met de merrie.
hengstigheid kan een probleem blijven. Veel mensen met een merrie die daar erg last van heeft, laten haar gedurende die dagen een beetje met rust.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:22

het uit elkaar halen, werkt ook niet. althans niet bij ons, paarden herkennen elkaar en zodra ze weer bij elkaar komen claimen ze weer.

mijn tip is gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent, en vooral niet gewonnen geven, houd haar bezig met jou en haar aandacht vast, zet haar aan het werk.
Als ze met jou bezig is dan heeft ze minder tijd om na te denken. natuurlijk niks bestraffen!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:17

GAM schreef:
het uit elkaar halen, werkt ook niet. !!

Ik denk ook dat het voor de meeste mensen gewoon niet haalbaar is. De meeste gewone stervelingen onder ons hebben geen twee, ver uit elkaar liggende stallen met weides ter beschikking, maar moeten het simpelweg doen met de stal en wei die ze hebben.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:31

Had dit probleem ook mijn 2 merrie's de ene kon ik zo mee weg rijden maakte haar niet uit maar de andere een ramp, steigeren niet willen lopen , ze werd gewoon gevaarlijk zou zo over het hek van de bak springen.
Ik heb toen hulp gezocht van iemand (Petra Vlasblom) zij heeft het eerste deel gedaan en mijn paard een bepaalde lijn over gehaald en daarna met iemand hier uit de buurt aan de gang gegaan (parelli) en zo zijn we stapje voor stapje vooruit gekomen, het ging niet effe snel maar na ca 5 mnd kon ik wel alleen met haar weg. Ondertussen leeft mijn andere merrie niet meer en heeft ze een nieuw vriendje en toen moest ik weer echt goed mijn best doen om haar weer alleen weg te krijgen.
Soms gaat het goed soms wat minder maar ik weet nu wel dat ik moet doorzetten en vooral rustig blijven maar wel zeker van mijn zaak.