HELP! Paard trapt zijn hakken open op trailer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uletje

HELP! Paard trapt zijn hakken open op trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 20:34

Hallo allemaal,

Ik heb een dringende vraag.. Ik heb een merrie die wanneer je haar op de trailer zet achteruit begint te slaan. Het op en af de trailer lopen is geen probleem. Ze slaat het rubber van de klep, en de bilstang (ja zelfs met haakje erdoorheen) eraf. Waarom ze dit doet? geen idee..
Oke misschien alleen heel vervelend voor mijn trailer maar ze maakt haar hakken ook kapot. Nu staat ze al met transportbeschermers op de trailer die over de hak gaan, het maakt niets uit. Ze krijgt het voor elkaar ze af te trappen, en als ze er nog omzitten dan is de hak nog tot bloedens toe open.
Ik weet dat er hakbeschermers bestaan van neopreen maar die helpen niet. Ik ben eigenlijk op zoek naar een hakbeschermer die van hetzelfde soort materiaal is gemaakt als een peesbeschermer.

Misschien weten jullie waar ik die kan halen? Of hebben jullie andere suggesties??

Alvast bedankt voor de moeite!

cissy

Re: HELP! Paard trapt zijn hakken open op trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:23

als ze helemaal niks om heeft slaat ze dan ook? misschien heeft ze wel last van de transportbeschermers .....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:27

poeh moeilijk hoor, doet ze het alleen tijdens het rijden of gelijk als de klep dicht is?
Misschien helpt het om een stuk vloerbedekking aan de stang vast te maken waar ze dan tegen aantrapt.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:37

Ik heb de merrie sinds de zomer, ze was toen drachtig en toen heb ik haar vervoert zonder beschermers toen deed ze niets. Later had ze een veulen aan de voet, en was er tijdens het vervoer (naar keuringen) ook niets aan de hand.
Dus ik ging ervanuit dat ze wel gewoon zonder beschermers de wagen op kon. Ik naar les, haal ik haar van de wagen heel haar hakken open. Dus ik dacht dan maar beschermers om. Heb best wel stevige maar ze doet gewoon zo achterlijk. Ik ben bang dat ik straks een paard heb met een piephak!

Ik heb ook al aan vloerbedekking gedacht. Maar wat ik denk (heb geen camera ofzo in de trailer) is dat ze met haar hak tegen het pinnetje van de bilstang slaat. Zo zien die wondjes er ook uit. Maar ik ga het wel proberen.

Daarbij doet ze (alleen wanneer ze hengstig is) tegen de middenstang aanhangen. Ze hangt er zo hard tegenaan dat ze wondjes krijgt op haar heupen. Heb daar al kussens tegenaan gemaakt maar het helpt weinig. Ze hangt helemaal (ze staat altijd links) met haar rechterbeen van de grond tegen de buitenwand aan. Haar linkerbeen staat nog enigszins op de grond maar helemaal tegen de buitenwand..
Het is gewoon een drama..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:51

Zit ze hormonaal in de knoop? Aangezien ze begon nadat de dracht en veulen klaar waren?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:54

Ja nou daar twijfel ik dus ook aan.. Maar het paard zit verder goed in zijn vel (voor zover ik het kan beoordelen). Ze is goed op gewicht, glimt tegen het plafond aan, heeft looplust tijdens het werk en is erg werkwillig. De algehele conditie ziet er dus goed uit.

Kan ik dit via het bloed laten testen ofzo? Heb het namelijk ook al met de veearts overlegd maar die zegt gewoon: Dat paard, die spoort niet! Er is nix mis met dat dier!

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 11:56

Ik heb nog gedacht: misschien is er ergens een blokkade in de wervelkolom ofzo. Maar laten controleren, en dit bleek niet het geval. Ze is op de foto's helemaal goed, zowel op de benen als in de hals of ruggenwervels

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:44

in wat voor trailer vervoer je haar? 1,5 paards of 2 paards? schot opzij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:46

Heeft ze die bilstang nodig? Merries gaan vaak wijdbeens staan voor het evenwicht, wellicht komt ze steeds tegen die stang en maakt haar dat neidig? Ik zou eens een klein ritje zonder bilstang proberen, er staan er wel meer zonder stang en doen dat prima. De mijne moet hangen, die zoekt steun aan die stang dus heeft hem wel nodig, maar hij is een ruin, die gaat niet zomaar wijdbeens staan.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:52

Ik vervoer haar in een tweepaards trailer. Wat, toen ik haar net kocht (dus nog zonder veulen) heel goed ging. Het enige wat veranderd is, is het feit dat ze een veulen heeft gekregen en dat ie nu bij haar weg is.

Toen het veulen er was heb ik haar zonder schot vervoerd, dit ging ook prima. Ik heb haar een paar keer met het schot wijd vervoerd nu (dus ook zonder bilstang) en dat ging wel beter. Maar ze slaat dan nog steeds het rubber van de klep (kan ook niet goed voor de benen wezen).

Het vervelende van zonder stang rijden is dat ze wanneer je de klep open doet volgas achteruit gaat. de klep komt recht op je af. Ze loopt zegmaar de klep al af voordat deze uberhaupt open en op de grond is. Heb al eens gehad dat ik met een ander paard in mijn handen stond en de klep open deed (ze had de bilstang eraf getrapt) ze heel hard de klep afrende en het andere paard de klep op zijn hoofd kreeg. Hij had gelukkig niet veel. Maar het levert gevaarlijke situaties op.
Nu ik er op bedacht ben houd ik er wel rekening mee, maar het is niet ideaal. Daarom ben ik dus op zoek naar iets wat haar heel goed kan beschermen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:26

levensgevaarlijk om de stang weg te laten en daarbij houdt hij ook nog eens de trailer in het verband, hij zit er niet voor niks...

toen je dr kocht was ze toch drachtig? misschien is het inderdaad wel hormonaal, misschien kun je de oude eigenaar vragen hoe het met trailerrijden ging toen ze nog niet drachtig was?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 20:34

Cissy, dat is het zeker aan het worden. In het begin dacht ik laat maar gaan ze stopt er vanzelf mee.. Maar dat doet ze dus echt niet. Ze gaat alleen maar door.

Ik heb haar drachtig gekocht. Er was niets met het paard aan de hand. Met veulen ook niet, goede moeder, goed te vervoeren, heel fijn paard.

Maar het veulen is eraf en het is in de omgang nog steeds een fijn paard hoor, maar die trailer is een ramp! Ik dacht de eerste keer dat ik haar half op haar zij in de tussenschot zag hangen, dit is noodslachting! Ik (ouwe paniekschuit die ik ben) wist niet wat ik zag! Heb paarden echt wel raar zien doen maar dit had ik nog noooit gezien! een paard die (RIJDEND) met 1 been van de grond komt deze tegen de buitenwand zet en helemaal scheef hangt, die moet toch kapot zijn?! Nou niet dus.. Laten nakijken neurologisch is er niets aan de hand. Paard is gewoon gek..
Ik ga maandag weer naar orun, als ze het weer doet maak ik er een foto van! Je moet dit zien om dit te begrijpen/geloven.

De oude eigenaar zegt dat er niets met het paard aan de hand was. Ze is wat nerveus maar dat is dan ook wel alles..

Hoe kom ik erachter of ze hormonaal goed in elkaar zit??

Ik vind het niet alleen vervelend voor me zelf maar ookvoor haar. Het kan allemaal zoveeel makkelijker!

Bedankt dat jullie me willen helpen hoor!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:21

bloedje laten trekken voor de hormoonbalans misschien?

als de oude eigenaar zegt dat ze voorheen alleen wat nerveus was dan lijkt het wel of het aan haar hormonen ligt, of ze moet altijd elk jaar drachtig zijn geweest bij de oude eigenaar en hij het daardoor nooit gemerkt heeft? Weet je dat toevallig?
En wat verstaat hij onder ´wat nerveus´en hoe was de werkelijke reactie van dat paard toen? Het is maar net hoe je dat interpreteert namelijk....

dit is een serieus probleem en je moet de oorzaak zien te vinden voordat het een keer fout gaat,

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:41

hoe reageerd het paard als ze met een ander paard ( of bv een shet) vervoerd word?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 09:48

het is haar eerste veulen, Hiervoor heeft ze nooit veulens gehad. Ze hebben ook niet veel met haar gedaan. Ze is nooit op wedstrijd ofzo geweest dus niet veel vervoerd. Ik denk (weet niet zeker) dat hij met nerveus, haar manier van doen bedoelt. Ze is altijd heel alert, ziet alles, en is een echt hittepetitje, ook in het werk. Als je er mee om kan gaan is er niets aan de hand. Dan is het een geweldig paard (vind ik dan).
Ik ga vanmiddag de veearts eens bellen om te vragen of zij wat bloed wil afnemen om te kijken hoe het hormonaal met haar is.
Moet vanavond met haar naar ORUN, ik zal eens kijken wat ze nu weer gaat doen..

@lynn_nikita: Het maakt niet uit of er een ander paard naast staat. Alleen het schothangen is met een ander paard erger (zeker als ze hengstig is).
Ze vind het niet erg als er 1tje uitgehaald word of wat dan ook, hinnikt wel een keer maar daar blijft het bij (ik laat dan wel de klep los anders gaat ze wel slaan)