Onbeleerde shet heeft negatieve invloed op gedrag van braaf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Onbeleerde shet heeft negatieve invloed op gedrag van braaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:28

Eerst en vooral, ik bedoel niet dat alle shetten dom zijn, maar ik heb me er nu net zo één aangeschaft!!! Gggrrr.

2 Jaar geleden kocht ik een paardje - superding - kon er alles mee doen, ookal werd ze niet zo vaak gereden. Ze had ook een paar maand een weidemaatje, klikte niet zo maar ze konden met elkaar leven.
Toen m'n vriendin haar paadje terug op pensionstal ging, was die van mij dus alleen... dit gedurende 3 maand. Ze bleef braaf, lief, leuk, verstandig... Toen ging ze zelf 3 maand op pension en haar daar blijkbaar al snel een maatje, maar dit veranderde ook niets aan haar gedrag. Meer dan eens hinniken naar elkaar bij het uit de box halen was er niet.

Na die periode kwam ze terug naar huis, terug alleen, voor een 5-tal maand. Alles ging goed tot... ik vond dat ze wel recht had op een maatje en er een shetje bij kocht...

De eerste maand konden ze elkaar niet uitstaan maar sinds ze elkaar gevonden hebben is het een ramp!!

De shet is een ruin en hij PLAKT constant aan mijn paard. Als ik haar sta te aaien, komt ie me wegduwen of zelfs bijten. Krab ik haar hoeven uit, komt ie haar belikken. En nu wordt het zelfs zo erg als ik hem een paar keer wegduw dat ie opeens volledig door z'n dak gaat en ook mijn paard mee gek maakt. Dan racen ze de hele wei door en kan ik met hen beiden niets meer aanvangen.

Als ik zeg: STIL STAAN, dan blijft ze normaal altijd staan, en als ik dichterbij kom, rent die shet naar haar toe en crost ze er als een gek ook weer vandaar, net alsof ze bang is van mij. Ze begint zelfs naar me te bokken, terwijl ze dit NOOIT eerder heeft gedaan. Hij stookt haar gewoon op. Zelfs bij de hoefsmid doet ze niet meer normaal.

Ik ben het écht ZAT. Ik deed het voor haar, maar hij is m'n paard volledig aan het verpesten. Hij eist haar volledig op en zij neemt z'n domme gedrag gewoon over.

Vinden jullie het raar als ik erover denk om dat 'mormel' terug te verkopen?
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-12-08 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek van TS.

Nibbit

Re: Domme shet verknalt superpaardje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:31

Shetlander vast zetten als je iets met je paard doet?

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:32

Ik kan me voorstellen dat je het zo zat wordt.
Kan je met de shet niet wat gaan doen en hem goed aanpakken.
Misscien voor de shet een verzorgstertje zoeken die met hem aan de gan kan, is hij ook lekker bezig

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:34

ik denk dat het voor het shetje ook beter is. Dat ie gewoon lekker bij iemand vertroeteld kan worden. Ik zou hem dus gewoon verkopen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:36

Ik ben het wel een beetje met Daantjuh20 eens. Het kan ook zijn dat hij denkt dat jou pard bezit van hem is. Longeer hem anders een keer, laat hem lekker uit zn dak gaan en rennen, en ga daarna je eigen paard doen, terwijl de shet vaststaat.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:37

PS: de shet is niet dom hij laat alleen natuurlijk gedrag zien. in de natuur beschermen ze volgens mij ook hun vrouwtje

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:40

Ik denk dat je pony blij is dat ze ook weer gezellig een maatje heeft ipv alleen te moeten staan. Lachen
En dan 'samen uit samen thuis', dus als hij het doet, moet zij meedoen.

Ik denk dat het een goed idee is om hem ook z'n aandacht te geven als je met je pony bezig bent,
of als dat niet helpt hem vast te zetten, zodat hij de kans niet krijgt haar op te stoken.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:41

Lieke_M schreef:
Vinden jullie het raar als ik erover denk om dat 'mormel' terug te verkopen?

Eerlijk? Vind je houding behoorlijk appart. Allereerst laat je een kuddedier maanden alleen (wat ik echt een slechte zaak vind) om vervolgens te klagen omdat het paard blij is dat het eindelijk gescheldschap heeft? Die shet verpest jouw paard niet, het paard begint alleen weer paarden gedrag te vertonen. Als je een paard alleen houdt gaat hij zich meer op jouw focussen omdat jij het enige bent wat hij heeft aan gescheldschap, en als je dat gewend bent kan het inderdaad tegenvallen als je paard een shet verkiest boven jouw.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:42

krijgt de shet wel aandacht? Zo te horen een gebrek aan opvoeding... Verder lijkt het me veel handiger om je paardje uit de wei te halen als je ermee aan de slag gaat, dan kan de shet niet eens pesten! Ik heb ook nooit volledige aandacht van mn paarden als ik in de wei met ze bezig ga. Logisch toch, ze hebben ook nog de andere paarden om rekening mee te houden!
Maar je wil je paard gewoon weer alleen zetten? Komop, dat is toch geen optie voor een kuddedier? Gewoon die shet opvoeden en er zelf handiger mee omgaan...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:44

je praat over mijn paard, maar je shet is ook jou paard Knipoog
Wat doe je momenteel met de shet en hoe oud is deze?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:47

sorry maar jij denkt dat als jij voor je paard een maatje zoekt dat je superpaard denkt goh laat ik eens extra lief en goed mn best doen? zo werkt het niet. kwestie van opvoeding voor zowel je superpaard als voor de shet in kwestie... als je de shet geen aandacht of afleiding geeft gaat ie idd beetje opstandig zijn. zoek zoals eerder gezegd een bijrijdstertje of ga er zelf mee wandelen of iets dergelijks.

Saskia_Omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:55

wat een titel
Denk inderdaad dat je misschien met dat beestje meer moet gaan doen en hem anders lekker verkopen, dit verdient hij ook niet.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 17:58

Ik kocht de shet (9 jaar) als 'zeer rustige kinderpony' - ja hoor hij is al bereden enz.. Toen ik dag 2 mijn dochter op z'n rug zette, rende ie zo onder haar vandaan.
Hoeven schoonmaken kent ie niet, hij laat zich gewoon door z'n benen zakken.
Longeren kent ie ook niet, toen hij me met de zweep zag aankomen, rende hij zo hard weg dat m'n hele handpalm verbrand was van de longeerriem...

Dus ik kocht eigenlijk een brave gezelschapspony en ik kreeg ja een mormel.

De één krijgt niet meer aandacht dan de ander.

En graag toch goed lezen alvorens te beginnen gillen dat ik haar eerst een jaar alleen zet...
Ze heeft verschillende maatjes gehad en ook alleen gestaan en dit heeft haar gedrag NOOIT beïnvloed.

En ja, ik kan haar wel effe apart nemen, maar dan moet ik haar wel eerst te pakken krijgen. Het gaat gewoon van kwaad naar erger.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:59

Ons Shetje was het slimste wezentje op aarde. Haha!

Denk dat de jouwe en slim is en ook dominant. Jij noemt het een mormel vanuit machteloosheid, omdat het mormel je de baas is en te slim af. Knipoog

Ik hoop dat je de moeite neemt een goed tehuis voor dit dier te vinden met een echt paardenmeisje die er wat meer van weet en van abkt qua omgang. Ach gut

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:00

Euh en nee ik heb er totaal geen verstand van om dit dier zomaar zelf te gaan opleren in longeren e.d....

Dus maw kan ie niet gewoon lief zijn zonder dat hij gelongeerd wordt...

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:01

Ik heb mijn paard ook samen met mn 2 shetten staan, en de aandacht gaat ook niet altijd naar mij als ik dat wil, is voor mij geen reden om dan de shetten maar te 'dumpen' en mn paard moederziel alleen laten staan.

zoals Visconti al zei als je een paard alleen houdt gaat hij zich meer op jouw focussen omdat jij het enige bent wat hij heeft aan gescheldschap.

Ik verdeel de aandacht over alle 3 en heb een verzorgstertje die 1 van de shetten rijdt en de andere lekker poetst.
Zodra er hier 1 minder aandacht krijgt laten ze dat zelfs merken, krijgen ze genoeg laten ze mij en elkaar met rust.

Met tijd en geduld kan het best een brave pony worden en anders toch een baasje zoeken die er die tijd in wil stoppen.
Maar zou toch voor je paard een maatje erbij blijven houden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:02

het dier vertoont paardengedrag, Lieke-M, daarom kan jouw superpaardje het zo goed vinden met hem! En jij bent NIEt de leider terwijl je dat wel hoort te zijn! Knipoog

Je kunt gaan mokken, maar ook gaan wokken. Verkoop hem aan iemand die er wel verstand van heeft en die voor hem gaat. Succes! Ach gut

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:09

Ik heb ook helemaal niet de intentie mijn paard terug alleen te laten staan. Als de shet verdwijnt is het voor een ander paardachtige Lachen Nee ik ben geen mormel!

Als ik de verhalen hoor van familie van de vorige eigenaren, dan is die shet gewoon NOOIT iets aangeleerd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:09

Koop dan een Shet die al jaaaaaren oud is, een lekker onderdanig dier, een rustig dier, ze zijn er heus wel, hoor.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:11

Maar als het hem niet is aangeleerd kan hij er ook verder niks aan doen.
jij kan dat wel door het hem te leren of een baasje te zoeken die er de tijd in wil stoppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:13

Als je problemen hebt met een paard of pony zijn die voor 99 % toe te schrijven aan menselijke fouten. Verkeerde manier van ermee omgaan, voeren, stal/weidemanagement.
Dus inplaats van de oorzaak en de schuld bij het mormel te leggen, kun je het beter bekijken vanuit het perspectief van de shet en er voor zorgen dat je een baasje wordt dat respect verdient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:14

En dan heb je het leukste speelkameraadje dat er bestaat voor je paard en voor jezelf.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:15

MarrieLeen schreef:
Ik denk dat je pony blij is dat ze ook weer gezellig een maatje heeft ipv alleen te moeten staan. Lachen
En dan 'samen uit samen thuis', dus als hij het doet, moet zij meedoen.

Ik denk dat het een goed idee is om hem ook z'n aandacht te geven als je met je pony bezig bent,
of als dat niet helpt hem vast te zetten, zodat hij de kans niet krijgt haar op te stoken.

Inderdaad, ze zijn beiden blij dat ze een maatje hebben, en dat is lastig als jij een van die twee weghaalt.
Moeten ze beiden aan wennen, maar ik kan het me wel voorstellen.
Je kan de shet toch gewoon op stal zetten als je wat met je paard gaat doen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:16

Geduld en tijd in de shet stoppen lost het hele probleem zo op... Wil je dat niet, verkoop hem dan en koop een ander diertje terug die al opgevoed is.
Ik vind het klinken alsof je het dier ook totaal geen kans wil geven. 2e dag je kind erop en dan rent hij weg... ja duh, mag hij ook eerst een beetje wennen?
Ik vraag me trouwens heel sterk af wat dan het "verkeerde" gedrag is wat hij je paard "aanleert"? Kan je hier iets specifieker in zijn? Het klinkt wel alsof je superpaardje gewoon wat meer paard is geworden en minder aandacht bij jou heeft. Niks verkeerds aan dus, gewoon paard... maar misschien is er wel meer aan de hand?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:16

Lieke_M schreef:
Ik heb ook helemaal niet de intentie mijn paard terug alleen te laten staan. Als de shet verdwijnt is het voor een ander paardachtige Lachen Nee ik ben geen mormel!

Als ik de verhalen hoor van familie van de vorige eigenaren, dan is die shet gewoon NOOIT iets aangeleerd.

Dan is het toch een uitdaging om met hem aan de slag te gaan lijkt mij?
Of je doet wat KiWiKo al zei....zet hem vast, kan ie je ook niet meer bijten of de andere pony aflikken.