oud en nieuw, en de pony.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

oud en nieuw, en de pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 11:21

wat zou het beste zijn volgens jullie,

pony op vertrouwde plek laten staan (weiland, buiten, dicht bij vuurwerk),
of pony tijdelijk verplaatsen naar een weiland of stal wat meer achteraf?

mijn pony reageert nu al angstig als men soort van karbit schiet.

ben even nieuwschierig naar meningen en ervaringen, ik heb niet eerder een pony zo dicht bij de bebouwde kom gehad, met oud en nieuw, dus vandaar.

Thirsa_

Re: oud en nieuw, en de pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:33

Toen mijn pony nog in de bebouwde kom stond vond ik dat ook lastig.. We hebben ze uiteindelijk gewoon op stal laten staan, en we waren zelf ook op stal rond de jaarwisseling.
Ze stonden gewoon rustig, wel geboeid te kijken naar al het vuurwerkgeweld buiten Knipoog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:36

Mijn pony'tje vond het dood eng en toen hebben we ze beide op stal gezet. Mijn schoonvader was zo slim om van buitenaf een (bouw) lamp op het raam te laten schijnen zodat ze de flitsen niet zagen.
Ik had de lamp binnen wel aan gelaten maar toch schrokken ze elke keer van de flitsen buiten. Toen de lamp er eenmaal hing was hij een stuk rustiger.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:38

Bij ons is er ook 1 die helemaal in paniek raakt van al dat vuurwerk. We laten hem altijd op stal (staat wel in de bebouwde kom) met bovenluiken dicht en extra veel hooi. Ik zou ze persoonlijk niet zo snel gaan verplaatsen, wnat dan is er naast stress door vuurwerk ook nog stress door verhuizing. Die van mij staat het beste in zijn eigen vertrouwde stalletje Lachen
Laatst bijgewerkt door Judje op 03-12-08 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: 3 x is hetzelfde bericht geplaatst en daar zijn er 2 van verwijderd.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:13

Vorig jaar stonden mijn pony's op stal met heel veel hooi en wortels/voer dat ze om 12 uur kregen.

Dit jaar staan ze in het land, en toch wel vele schuurwerk word hier geschoten.. Ik denk dat de kleintjes wel vraag zijn maar het veulentje het erg eng gaat vinden. Ik denk dat ik ze gewoon laat staan, en dan zien we wel hoe het afloopt.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:17

Mijn pony zet ik op stal, maar dan is ze meestal ook wel rustig, alleen als er vuurwerk af word gestoken, dan gaat ze er heel boeiend naar kijken en vervolgens hinneken Clown

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:28

wij zetten altijd alle paarden op stal. Merendeel staat altijd buiten maar met vuurwerk en vervelende jochies willen we toch geen risico lopen en gaat alles naar binnen. Lekker veel hooi, licht aan en radio aan (bekend geluid voor ze). Nog nooit problemen gehad gelukkig! Maar ik wil niet het risico lopen dat er eentje in paniek door de draden heen gaat.. of jochies rotjes aan staarten gaan binden e.d.
Ze gaan dus ook overdag al naar binnen, meestal tegen het middaguur.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 12:48

ik heb op het adres waar ze staat geen mogelijkheid tot opstallen.
ik twijfel tussen de keuzes: bij de rest op het land zetten (hebben ze wat houdvast aan elkaar), of een kennis vragen of ze daar even een poosje op stal kan.
is dan wel een vreemde omgeving, maar ze kan zichzelf dan in elk geval niet verwonden door aan de hobbel te gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:51

Toen ik mijn pony's nog zelf op een wei had staan en er dus verder geen toezicht was heb ik jaren oud en nieuw bij mijn pony's in de wei gevierd.
Ik reed rond 23.30 er naartoe en voerde ze hooi en wortelen zodat ze rustig stonden te eten en om 00.00 heb ik nog nooit problemen gehad ik bleef dan tot 1.00.
Ik moest er niet aan denken dat ze door de draad gingen en dat ik er pas de volgende morgen bij uit zou komen.
Ik zou waarschijnlijk kiezen voor verplaatsen als je die keuze hebt.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:59

Vorig jaar stond mijn nog geen 1 jarig shetje (hij was toen 8 maanden oud) samen emt zijn vriendnnen shetje van net iets over 1 jaar samen op het land, de buren hadden flink vuurwerk afgestoken, maar toen ik om 1 uur kwam kijken waren ze alleen maar verbaasd wat ik er kwam doen :p
Ze waren niet bezweet niks stonden gewoon met zn tweetjes wat om zich heen te kijken.

Ik heb nu een fjord, ong. 30 meter van mn huis op een weiland dus ook in bebouwde kom die went nu al aan het vuurwerk, af een toe een knalletje en een flitsje, ook met wandelen kijkt ze wel maar doet niet hysterisch ofzo, dus die blijft ook lekker waar ze is. De jongeren hangplek zit tegenover de ingang van het weiland maar die hebben nog nooit iets raars met die paarden gedaan, dus ga er vanuit dat ze dat nu ook niet in ene gaan doen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:50

Mijne gaan op stal, met lekker veel te knabbelen (hooi, wortels) Lachen

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:53

Mijn ponys staan ook naast de bouw. Alleen ik weet nog steeds niet wat ik er nou precies mee ga doen.. Ik laat ze nu al wel wennen aan het vuurwerk, af en toe rotjes afsteken enzo. En dat gaat nu wel goed.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:53

Die van ons gaan net zoals elke avond op stal, krijgen verder geen voorkeursbehandeling. Maar om zeker te zijn dat het allemaal goed is, gaan we meestal nog wel even snachts terug om te kijken.

Verder ben ik van mening dat het zo iets is als verkeersmak maken, het went vanzelf.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:55

We wonen gelukkig een heel eind van het vuurwerk af. En ze zijn allebij redelijk bomproef... Denk niet dat er veel aan de hand is. Ga na 12 uur nog wel even kijken maar ga er niet bij in de stal staan. Dan gaan ze juist denken dat er iets aan de hand is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:00

Ik zou hem in jouw geval naar het land achteraf verplaatsen, maar dan wel al een anderhalf tot 2 weken van tevoren zodat die plek hem ook vertrouwd wordt.

Hier gaan ze ook altijd allemaal naar mijn oma. Daar wordt alleen wat carbid geschoten en in de verte wat vuurwerk. Das beter dan met een chinees tegenover je weiland voor je eigen huis Clown.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:04

Onze paarden blijven in hun eigen land die is enorm lang en ze kunnen ver vluchten mocht dat nodig zijn.. En daarbij word karbit schieten bij ons in ander weiland gedaan heel stuk verderop dus bij de paarden vandaan..
En er wordt met de kinderen afspraken gemaakt waar ze vuurwerk mogen afsteken ! betere afspraken als vorig jaar

vorig jaar hebben ze de waterbak van de pony kapot gemaakt grr wat was ik toen kwaad
Dit jaar gaat dat niet meer gebeuren.. en 3 pony's in de kudde zijn heel cool erin Lachen dat is wel fijn is kudde van 5 paarden waaronder een 1,5 jarige