Winter vraag.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palominotje

Winter vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:09

Ik ben een stadsmens,en ik ben zo benieuwd naar paarden op het land.
Hier op de manege krijgen de paarden al eind Augustus een deken,dit vindt ik niet nodig!
Maar hoe gaat dat met paarden die in de wei staan met dit weer?
Winterdeken of regendeken,""s nachts op stal?
Hoe doen jullie dit? ben erg benieuwd.

Silence

Re: Winter vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:12

Mijn paard staat zonder deken hele dagen op het land en ´s nachts op stal.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:13

Bij ons heeft de helft gewoon zn eigen vacht, een kwart is meteen begonnen met dekens zodat de paarden geen wintervacht kregen en een kwart is geschoren met deken. Staan trouwens wel gewoon in stal/paddock.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:13

Ik heb mijn paarden altijd 24/7 buiten zonder deken. Ze hebben 2 schuilstallen en doen het daar prima mee. Een paar weken geleden heb ik met het hele slechte weer ( harde wind etc ) echter wel noodgedwongen mijn jonge paard een regendeken omgedaan, omdat ik het idee kreeg dat hij zodanig veel energie verbruikte met warm blijven dat hij al z'n lichaamsvet aan het verbruiken was, op een gegeven moment was hij gewoon te mager. Nu ziet ie er weer goed uit.
Ik vind het geen nut hebben mijn paarden een deken om te doen als het niet nodig is, mijn merrie komt bijvoorbeeld uit Rusland en is een oersterk dier, dat onder deken zetten is absoluut onnodig en van haar vacht heeft ze ook geen last onder het werk. Verder zijn onze paarden voornamelijk koudbloedig dus die worden sowieso teddy. Dus die van mij lekker zonder dek en lekker altijd buiten Ja

Avary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:17

Die van mij staat ook dag en nacht buiten. (Vorig jaar stond hij nog 24/7 op stal en inderdaad met deken vanaf het begin) Maar ze heeft 5 maanden niet kunnen rijden en moeten nu een hele tijd opbouwen, dus we vonden het niet nodig om een deken op te doen. Alleen als het erg hard regent of vriest dan krijgt ze een regendeken om. Binnenkort gaat ze 's nachts naar binnen en dan gaat de deken in stal gewoon af, mocht ze deze op hebben.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:18

De mijne staat ook 24/7 buiten zonder deken. Hij heeft wel een stalletje en een afdakje om te schuilen.
Ik vond wel dat het lang duurde eer hij wat wintervacht kreeg, maar sinds het kouder is geworden is die gelukkig goed gaan groeien.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:23

De paarden bij ons op de wei waarvan er 2 van mij zijn en 3 van 1 ander persoon..
die staan dag en nacht buiten in grote wei.. met voldoende gras nog dus eten gewoon volop nog gras.

er staan 5 totaal verschillende rassen,

-een arabier 12 jaar
-een connemara 8 jaar
-een welsh b/c 8 jaar
-een halfo arabier 3,5 jaar
-en kruising van niks die is 1,5 jaar

En allemaal hebben ze het echt niet koud ! ze hebben overigens wel bos erom heen groot en deels en ze hebben een schuilhuis maar daar gaan ze eigenlijk niet in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:25

Mijne heeft sinds november een deken op. Ook buiten. Niet omdat hij het anders koud heeft, maar omdat ik geen wintervacht wil Lachen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:16

Mijn pony's staan 24/7 buiten met schuilmogelijkheden.
De ene staat zonder deken (en ziet er dus ook uit als een teddybeer), maar die werkt ook weinig. Mijn andere pony werkt flink en staat met een winterdeken op. Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:19

Mijn paarden krijgen eind september een ongevoerde regendeken en begin oktober begin ik dan met dunne dekens. Het dikste dat ze opkrijgen is 200gr ongeveer. 's nachts gaan ze ook op stal.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 01:30

Mijn paard krijgt alleen tijdens de winterwei (dagelijks 2 uurtjes) een regendeken op. De rest van het jaar staat ze zonder deken buiten...
Wij hebben de winterwei (springwei) omdat de weides slecht zijn nu. De winterwei is eigenlijk alleen om te luchten en dan heeft ze geen kans om zich warm te lopen...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 01:32

De vacht van de shetlanders is warm genoeg en waterdicht. Als het heeft geregend zijn ze onder het nat helemaal droog.
Jive (haflinger) heeft een aardige wintervacht en is na hard werk aardig bezweet. Meer dan een zweetdeken krijgt hij niet op, hoe koud het ook is. De reden dat we daar in september ongeveer mee beginnen is om te voorkomen dat hij een (dikke) wintervacht krijgt. Alleen dat helpt dus niet helemaal.