Nieuwe banden onder trailer, welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Nieuwe banden onder trailer, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:25

De banden van onze trailer zijn aardig versleten, een paar maanden geleden sprong een ventiel, dus nu willen we ze alle 4 laten vervangen. Het zijn 15 inch banden, er kunnen losse velgen op (erg mooi natuurlijk Knipoog )
Nu zijn we bij twee bedrijven langs geweest;
Het eerste bedrijf daar bestellen we de banden van onze auto's ook altijd, die kunnen nieuwe banden op de trailer zetten voor iets minder dan 100 euro per band (wordt gewoon op de oude velg gelegd), 15 inch, extra sterke banden die ook iets breder zijn dan de normale maat
Het tweede bedrijf is een aanhangerbedrijf. Die kunnen er complete nieuwe bandjes onder zetten, maar dat wordt dan 13 inch, dus kleiner, minder breed, minder sterk? en er kunnen waarschijnlijk geen velgen op.. Maar de hele band (inclusief metalen binnenkant) is dan wel nieuw.. En die vragen 65 euro per band.
Kan dat eigenlijk wel, zomaar kleinere banden eronder zetten? Dan komt de trailer natuurlijk lager te staan, kan dat geen kwaad?

Wat zouden jullie doen?

Dit is onze trailer (met zijn mooie sportvelgen Cool )
Afbeelding

cissy

Re: Nieuwe banden onder trailer, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:56

Citaat:
en er kunnen waarschijnlijk geen velgen op.. Maar de hele band (inclusief metalen binnenkant) is dan wel nieuw.
wat bedoel je precies hiermee? geen velgen? waar zitten die banden dan omheen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:59

Ik doe mijn trailer in Belgie jaarlijks verplicht naar de keuring en daar worden ze afgekeurd als er 'foute' banden onder zitten dus ik denk niet dat je er zomaar wat onder kunt gooien.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:59

keuring? die hebben we in NL niet (meer)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 00:15

cissy schreef:
wat bedoel je precies hiermee? geen velgen? waar zitten die banden dan omheen?

Wij noemen dat ook altijd velgen.. ik weet niet hoe die dingen heten.. Die kun je op de velg klikken Lachen Van die showdingetjes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:43

Wieldoppen bedoel je. Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 01:12

Die ja Clown

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 01:16

nieuwe banden om de huidige velgen heen hoeft geen probleem te zijn. Dat gebeurd bij het gros van de auto's ook.
Lijkt me wel van belang dat het verstevigde banden zijn. Kijk anders even na wat de trailer mag laden. In die klasse moeten de banden ook zitten.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 08:46

15" is een courante maat in aanhangerland.
Was bij mijn trailer afgelopen zomer bijna 400,- kwijt voor 4 nieuwe banden (continental Vanco), inclusief balanceren.
Bij voorkeur een versterkte band C aanduiding, maar noodzakelijk is dat niet. (De wet zegt minimaal 1 categorie draagkrachtcodering hoger dan het maximaal toegestane gewicht van je trailer). C banden, hebben altijd ruim voldoende draagkracht.
Kies bij voorkeur voor een fatsoenlijk merk zoals michelin, pirelli, vredestein, continental etc. Deze zijn wel wat duurder in aanschaf, maar bewezen veel beter, met name bij nat wegdek en in duurzaamheid.

Onder mijn trailer zaten maxmiler banden, die waren na 3 jaar kompleet verdroogd. Dat ze drie jaar oud waren, kun je zien aan de productiecode op de band.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:19

misschien dat ik nou wat stoms ga zeggen, forgive me, maar als je een kleinere inchmaat neemt verandert toch ook de kogeldruk van je trailer omdat die iets omlaag komt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 10:25

Ja daar zat ik dus ook aan te denken.. Volgens dat trailerbedrijf kon het geen kwaad om kleinere banden erop te zetten.. maar ik wil natuurlijk geen ongelukken krijgen als het straks toch niet blijkt te werken..

Ik denk dat ik toch maar voor de duurdere 15 inch banden ga.. Maar weet iemand of velgen ook te oud kunnen worden? De trailer is van 1990, dus de velgen zijn waarschijnlijk ook al bijna 20 jaar oud.. Kunnen die niet kapot springen of doorroesten als ze te oud worden?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:54

Je kunt wel kleinere banden en velgen nemen, 13" ipv 15" , maar je moet zorgen dat je de hoogte van de trailer niet te veel veranderd. De hoogte van de trekhaak van iedere auto moet tussen de 38 en 45cm zitten. Je trailerkoppeling, moet ook in dat gebied zitten.

Gewoon 15" velgen/ banden nemen in dezelfde maat als dat eraf komt.
Velgen moeten geinspecteerd worden op overmatige roest/ scheurtjes, vervorming en dergelijke. Is dit oke, dan is het geen enkel probleem. Bij twijfel vervangen.