Waar goed en goedkoop rijbewijs E achter B halen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Waar goed en goedkoop rijbewijs E achter B halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 17:15

Ik ben aan het rondkijken voor een opleiding E achter B, maar het valt me op dat het nogal prijzig is. Zie intesten van 66 tot 90 euro langskomen en dagcursussen van dik 550 euro Scheve mond

Kan het goed maar toch goedkoper? En zo ja, waar?
Liefst omgeving Arnhem, maar iets verder weg mag ook.

Waratje

Re: Waar goed en goedkoop rijbewijs E achter B halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:28

Als ik ga tellen wat de kosten ongeveer zullen zijn voor de rijschool, denk ik niet dat je het dramatisch goedkoper zult vinden. Bedenk wel dat je met een zwaardere auto moet rijden dan voor je gewone B-rijbewijs, zwaardere auto brengt hogere kosten met zich mee. Daarnaast heb je ook nog de kosten van de aanhanger erbij (onderhoud en afschrijving), vandaar dat ik niet denk dat het veel goedkoper kan.
Die dagcursussen hebben toch meestal ook de examenkosten er al bij zitten? Dan vind ik Eu 550 nog niet zo'n verkeerde prijs.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 17:30

Misschien niet, maar ik heb ook prijzen opgevangen van 450 en 500 euro en geen extra kosten van een intest. Scheelt toch al snel zo'n 100 euro voor een cursus.

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:32

Heb ik ook wel eens uitgezocht.
Een cursus duurt iets van 6 uur of zo en een examen. Allemaal op de zelfde dag.
Vond ik niet zo ideaal aangezien ik 0 ervaring heb...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 17:50

Maar ik denk wel dat ik het in 1 dag kan halen. De man die op het Horse Event proefritten organiseerde gaf dat advies ook. Gewoon in 1 dag.
Maar in 2 dagen is ook goed. Hangt gewoon van het kosteplaatje af en wat te regelen is met mijn werk.

En als het niet goedkoper te krijgen is prima, dan is het ook goed. Maar er blijken toch nog her en der prijsverschillen te zijn.

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:01

Djilan schreef:
Misschien niet, maar ik heb ook prijzen opgevangen van 450 en 500 euro en geen extra kosten van een intest. Scheelt toch al snel zo'n 100 euro voor een cursus.

Ik weet niet of het uitmaakt dat die 450 euro bij een rijschool in Drenthe geldt? En daar zit dan geen intest bij in, eerste (en tweede) les zegt genoeg.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:36

Ik les nu voor €65 per uur. Heb er bewust voor gekozen om losse lessen (3 uur per keer) te nemen, omdat je met een cursus vooral leert hoe je je examen moet halen, en niet zozeer hoe je écht goed met de combi overweg moet gaan. Heb nu 2x 3 uur les gehad, en dan rij ik nog even voor mijn examen. 1e x was vooral inzicht (lengte, bochten, verkeer), 2e x hebben we bijzondere verrichtingen meegepakt.

Ik investeer liever in goede lessen en maar wat meer betalen, en dan straks zeker en met een goed gevoel het verkeer in! Ik ga het papiertje niet halen om met een vracht stenen rond te rijden, ben me er terdege van bewust wat er straks achter de auto hangt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:40

Ik rij sinds augustus al regelmatig rond met een 1,5 paards en dat gaat eigenlijk prima. Incl het achteruit inparkeren tussen andere trailers. Heb op het Horse Event ook nog zo'n rijtestje gedaan en volgens die man had ik genoeg inzicht en kon ik, als ik vooral onthield alles rustig te doen, het prima in 1x halen. Dus vandaar dat ik vooral daarnaar aan het kijken ben.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:45

Ik wil het ook nog gaan halen, hier is het ook zo rond de 500 euro.
Maar ook voor 1 dag, ik zie het eigenijk niet zitten, wil ook voor losse lessen gaan, het is wel een levend iets wat ik straks moet gaan vervoeren.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:48

Als ik geen trailerervaring zou hebben opgedaan zou ik ook niet voor een 1 daagse zijn gegaan hoor! Mij te kort. Dus groot gelijk areke!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:50

Kan je niet via google zoeken naar een site waar ze prijzen vergelijken?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:59

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:03

areke schreef:
Ik wil het ook nog gaan halen, hier is het ook zo rond de 500 euro.
Maar ook voor 1 dag, ik zie het eigenijk niet zitten, wil ook voor losse lessen gaan, het is wel een levend iets wat ik straks moet gaan vervoeren.

Over het algemeen adverteren ze met 'eendaagse cursus'. Mijn ervaring is dat als je het vraagt het ook heel goed mogelijk is om het in 2 x 3uur of (zoals ik heb gedaan:) 3 x 2uur. Zo kan het een stuk beter bezinken vind ik zelf, mijn voorkeur ging ook niet naar 1 dag. En vaak kan je er dan ook veel sneller tussen (voor sommigen een prettige bijkomstigheid)

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:09

3x 2 uur zou voor mij ook beter zijn, ik heb totaal geen moeite met auto rijden zolang ik maar mn gang kan gaan.
Lessen was voor mij echt een drama, steeds dezelfde stad steeds dezelfde straten, ging me echt vervelen.
Gelukkig was mijn instructeur mijn oude achterbuurman dus nadat ik dat had verteld namen we nog wel eens andere routes of hij plande een vriendin van mij (ook oud achterbuurmeisje Tong uitsteken ) en mij samen in.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:09

Djilan schreef:
Ik rij sinds augustus al regelmatig rond met een 1,5 paards en dat gaat eigenlijk prima. Incl het achteruit inparkeren tussen andere trailers. Heb op het Horse Event ook nog zo'n rijtestje gedaan en volgens die man had ik genoeg inzicht en kon ik, als ik vooral onthield alles rustig te doen, het prima in 1x halen. Dus vandaar dat ik vooral daarnaar aan het kijken ben.

Niet verkeerd bedoeld hoor, maar een rondje op Horse Event en dan te horen krijgen dat je genoeg inzicht hebt is wat anders als door druk verkeer meerijden en dán horen dat je genoeg inzicht hebt! Ik bedoel ook niet dat je het niet in 1x zou kunnen halen, ik vind het alleen zéker niet verkeerd om wat meer te investeren en wat meer lessen te nemen. Bochtje achteruit is iedereen wel te leren Knipoog , verantwoord in het verkeer deelnemen al dan niet met trailer is vaak een ander verhaal! Maar dat is ieder voor zich natuurlijk Ja

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 23:25

Ik snap je punt Remember maar dat ging dan ook puur om de bijz. verrichtingen, weet ik ook wel. Maar ik ben inmiddels vaak en ver genoeg op pad geweest met de trailer om te weten dat ik me aardig kan redden in het verkeer met een trailer. Daar heb je niet persé een rijbewijs E voor nodig. Maar ik wil het nog beter kunnen en mijn roze briefje zodat ik ook met 2 paards kan rijden. En mijn gewone rijbewijs heb ik ook in 10 lesdagen in 1x gehaald Knipoog

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:31

Ik ga gewoon zonder cursus gelijk examen doen, dat is namelijk ook mogelijk en veel goedkoper!

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:33

Uhm, lijkt je dat handig? Een paar lessen kunnen een ieder heel wat leren hoor!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:35

Een paar kennissen van me heeft al hoop goede tips gegeven en achteruitrijden in een bocht is voor mij een eitje...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:17

En weet je de exacte volgorde met aan- en afkoppelen? Anders ben je al gezakt voordat je wegrijdt Knipoog . En de precieze manier om te spiegelen? Hoe stil te staan en voor te sorteren? Combi moet, tenzij het écht niet anders kan, ten alle tijde recht staan zodat je langs de kar kan kijken, en als je een fietspad/stoep/weg blokkeert kun je ook omkeren naar het CBR.
Ze kijken veel meer naar je algemene rijgedrag dan naar je bijzondere verrichting (al moet je die natuurlijk ook niet verkl*ten!).

Ik zou het knap vinden als je zo in 1x opgaat en slaagt!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:22

ook ik heb in 1 dag E achter B gedaan.
Dat was ook zo'n 500,-.
Had al zo'n 4 jaar ervaring met trekker/aanhangers en ik denk dat dat al een heel stuk scheelt. Je moet met trekker eigenlijk altijd achteruit rijden, dus heb daar al veel ervaring mee opgedaan.
Examen was dan ook piece of cake. Eerlijk, ik vond het niet moeilijk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:26

in maart van dit jaar heb ik m'n vriendin een dagcursus kado gedaan voor d'r verjaardag. Ze wist niet wat ze ging doen, moest er om 9u zijn en om half 4 belde ze dat ze geslaagd was. Als ik me niet vergis, heeft me dat 395 euro gekost. Was bij Richard Veen in Veendam en volgens haar heel goed te doen. Ze heeft wel veel rijervaring maar eigenlijk niet veel met een aanhanger maar desondanks toch geslaagd dus. Volgens de mensen daar lag het slagingspercentage ook op iets van 90% ofzo. 'T is voor jou een eindje uit de buurt maar wel een aanrader dus. Succes!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:40

http://link.marktplaats.nl/206071476
Deze zit ook in groningen.
Misschien wel de moeite waard een dagje deze kant op te komen. Afrijden in winschoten, lekker rustig en alle ruimte. Weinig last van fietsers.
Ideaal om te leren

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:41

Ik zie dat je in de Veluwe woont, in de Achterhoek bij een rijschool hebben ze ook B&E curcussen, waar me vader voor rijd..
Het zit in Silvolde..

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:17

Remember schreef:
En weet je de exacte volgorde met aan- en afkoppelen? Anders ben je al gezakt voordat je wegrijdt Knipoog . En de precieze manier om te spiegelen? Hoe stil te staan en voor te sorteren? Combi moet, tenzij het écht niet anders kan, ten alle tijde recht staan zodat je langs de kar kan kijken, en als je een fietspad/stoep/weg blokkeert kun je ook omkeren naar het CBR.
Ze kijken veel meer naar je algemene rijgedrag dan naar je bijzondere verrichting (al moet je die natuurlijk ook niet verkl*ten!).

Ik zou het knap vinden als je zo in 1x opgaat en slaagt!

Wat mij is verteld:

Aankoppelen
De koppeling moet op de juiste hoogte staan.
De trekhaak onder de koppeling manoeuvreren.
De losbreekremkabel vastmaken aan het bevestigingsoog.
De handrem van de aanhangwagen lossen.
Het steunwieltje opdraaien waardoor de koppeling zakt.
Controleren of de koppeling goed vast staat.
Het steunwieltje naar beneden draaien als extra controle. Als de koppeling goed geborgd is, moet de achterkant van het trekkend voertuig mee omhoog komen.
Steunwieltje weer opdraaien.
Verlichtingskabel bevestigen.

Afkoppelen

Verlichtingskabel los
Handrem vast.
Het steunwieltje naar beneden draaien waardoor de koppeling los komt van de trekhaak.
Losbreekremkabel losmaken.

Is dat de juiste volgorde?? Knipoog