Hoe veulen leren meelopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Hoe veulen leren meelopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 01:13

Ik hoop dat dit topic hier goed staat...
Ik heb 2 weken geleden een veulen van 10 maanden oud gekocht. Leuk ding, absoluut niet bang van mensen, maar nog nooit wat mee gedaan.
Qua vertrouwen in mij is er dus geen probleem, maar ze heeft nog nooit meegelopen aan een touwtje of voetje moeten geven.
Nu vraag ik mij af wat de beste manier is om haar dit aan te leren. We hebben natuurlijk al een beetje geoefend, maar ze begrijpt de bedoeling niet helemaal, en ik ben bang om iets verkeerd te doen. Voetje geven gaat goed, ze heft zonder problemen haar voetje op, maar als het wat lang duurt wordt ze paniekerig, en ik wil haar niet forceren zonder dat ik weet waar ik mee bezig ben.
Meelopen hebben we de eerste keren achter een ander paard gedaan, stukje wandelen, stilstaan, belonen, nog een stukje wandelen, ...
Dit gaat erg goed, maar als ze alleen mee moet lopen lukt het niet echt.
Ik hoop dat iemand me kan helpen Lachen

Anoniem

Re: Hoe veulen leren meelopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 01:15

Als je met haar gaat lopen, laat dan even iemand achter haar aan lopen, dan gaan ze vaak al een stuk makkelijker mee. En als ze weigert te lopen, een klein aanmoedigend tikje geven. Verder moet je als ze een voetje geeft, het eerst meteen weer neerzetten en belonen, het feit dat ze in paniek raakt als het te lang duurt geeft al aan dat jij teveel wilt Knipoog
Verder is het een jong dier van 10 maanden zoals je zegt, ik zou er nog niet te veel aan zitten.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 01:34

Voetje geven is nu opgebouwd tot 5-10 seconden. Voor mij is het genoeg dat ze het geeft, en niet meteen weer neerzet, maar er beginnen scheurtjes in haar hoeven te komen, dus binnen dit en een paar weken moet er toch echt een smid langskomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 01:43

Een smid is wel jonge paarden gewend, ook jonge paarden die nog nooit de voeten hebben opgetild, hoor.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 02:56

Zigzag lopen gaat in het begin wat beter, totdat ze in de gaten hebben wat de bedoeling zo´n beetje is. Zijwaarts zijn ze makkelijker in beweging te krijgen dan voorwaarts. na een paar keer snappen ze het dan wel vooral als je ze goed beloont.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:29

Ik ben het eens met Hannah. als je veulen niet vooruit gaat, moet je zelf zijwaarts gaan, dus in een cirkeltje richting zijn achterhand gaan, met een klein beetje druk op het touw. Hij zal dan zijn hoofd meebewegen, en dan een van zen beentjes verzetten. Je herhaalt dan hetzelfde maar naar de andere kant. Na een paar keer zet hij al een paar pasjes. Dit kan je verder uitbreiden door dan zelf ook verder te stappen. Van de moment dat hij stopt, gaan je opnieuw zijwaarts.

M_anoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:48

Als je een touw achter zijn kont doet, en ook 1 aan het halster, en als hij dan weigert, dan geen je een beetje druk op het touw bij zijn kont, waardoor hij weer gaat lopen ivm de druk.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 01:39

Dat zijwaartse circeltje ga ik zeker proberen. Touwtje achter de achterhand durf ik niet zo goed aan, als ze daar op moest panikeren zijn we verder van huis ben ik bang...
Wat me ook opvalt, is dat ze soms uit zichzelf achter me aan loopt, zonder touwtje.

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:04

als ze niet mee wil lopen, zelf voor haar blijven staan met je rug naar haar toe en het touw op spanning houden.

om de druk achter haar ogen kwijt te raken moet ze een pas naar voren zetten, ( leert hier wijken voor druk), ze wordt dus ook beloont door mee te lopen wegens het weggaan van de druk.
tevens wordt hij nieuwsgierig, omdat je met je rug naar haar toestaat wordt ze nieuwsgierig en zal ze zelf bij je willen komen kijken. ( wel even geduld hebben)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:11

Mijn 2,5 jarige snapte ook geen voetjes geven, ze zette dr benen meteen weer neer! Met veel geduld en belonen hoef ik nu alleen maar 'voetje' te zeggen en ze tilt hem op! Haal er wel een smid bij die geduld heeft met jonge paarden!! En niet zoals die van mij die meteen een hengstenketting door dr mond trekt Boos!

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:10

Ik heb zelf een veulen van 5 maanden, waar ook nog niks mee is gedaan, hij kan nu meelopen en beetje voetjes optillen.
hoe heb ik hem dat geleerd:
meelopen: eerst achter een vertrouwd paard aan,dan begint hij het te snappen, dan kleine stukje zelf gelopen, en als hij niet wilde mee lopen, pakte ik zijn staat en druk aan het halster om hem zo te leren dat hij vooruit moet lopen,nu loop hij al zelfstandig mee.
voetjes geven: elke keer een voetje optillen en gelijk weer los laten, naarmaten je het vaker doet, zal hij het begrijpen, en dan pas beginnen met voetje vast houden net zo lang tot dat hij hem zelf stil houd en dan los laten en belonen,op een gegeven moment gaat hij dat ook wel snappen dat hij best op 3 benen kan staan:P

en je kan niet vroeg genoeg beginnen met het aan leren van meelopen en voetjes geven enzo, jong geleerd is oud gedaan.

veel plezier nog met je veulen

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:37

Bij de wat oudere veulens deed ik altijd een arm over de schoft. (Dit moet natuurlijk wel kunnen, ik weet niet hoe groot jij en je veulen zijn).
Dus linker hand het touw en rechthand/arm over de schoft. Dan voelen ze zich wat zekerder. Ze lopen immer ook vast tegen de moeder als ze jong zijn. En dan dat langzaam afbouwen, dat ze alleen aan het touw durft/wilt te lopen. 9 van de 10 keer geven ze dat ook zelf aan.

Maargoed dit moet je wel kunnen zonder dat je moet oppassen dat je veulen op je gaat staan of te veel aan je gaat plakken.

Anders inderdaad iemand die er achter loopt. Ik zou alleen niet tikken of een zweep gebruiken. Met je stem en houding kom je al een heel eind. Een leiden-mens en drijvend-mens zal het veulen zeker snappen.

Succes

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:33

Als mijn veulen niet mee wilt lopen, dan loopt er iemand achter haar om haar voorzichtig aan te moedigen door een arm achter haar billen te doen.

Mijn veulen is nu overenthousiast en wil graag mee lopen....dus haar moet ik nu gaan leren naast mij te lopen

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:31

Ik heb toevallig vorige week voor het eerst met mijn veulen gelopen, die was ook niets gewend.
Bij mij werkte het 'lokken' heel goed!
Hij is super nieuwschierig, dus daar werkte ik op in!

Eerst probeerde ik het met naast hem staan, en dan samen lopen, maar hij snapte er niets van, Tot ik hem vooruit liep, en 'oohww kijk is! ging roepen en enthousiast ging doen terwijl ik naar voren bleef lopen. Ik deed zo zelf verzekerd en blij mogelijk, en daar wilde hij wel in mee!

Eenmaal de kudde uit kroop hij tegen me aan, en liep naast/tegen me aan verder mee.

Vooral veeel geduld hebben!

Voetjes geven moeten wij nog mee beginnen, dus heb ik geen andere tips dan zo kort en weinig mogelijk, en los laten voor ze het vervelend gaan vinden

Succes!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:45

mijn veulentje wilde eerst niet meelopen en heeft nu nog wel eens de neiging om stok stijf stil te gaan staan...
in het begin liep er iemand mee en als hij dan wilde stilstaan kreeg hij eerst een hand op z'n billen en als dat niet lukte een tikje... op een gegeven moment wist hij best wat de bedoeling was maar dee hij het gewoon uit luiigheid, nja dan krijgt hij een pets op z'n billen Lachen