carlos doet soms best lastig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bjorkcarlos

carlos doet soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 00:22

hoi, ik ben bjork,14 jaar ,
we hebben nu sinds ong 2 weken carlos gezet
hij is een hengst van ong 5 jaar. ong één meter .
en is donkerbruin van kleur.
we zijn erg blij met carlos maar het loopt nog niet echt lekker.
toen we hem net hadden konden we absoluut niet in de wei (die achter in onze tuin ligt), hij beet in onze benen en liet zijn tanden zien.dit doet hij nu nog maar zelden. hij staat bij de geiten en ganzen maar die heeft hij nog niet echt graag,
vaak bijt hij ernaar en ook stampt hij ze af en toe.
we denken dat hij dit doet om aandacht te trekken want meestal begint hij als een dolle achter de geiten te lopen als we net terug binnen zijn .
we gaan dan meteen terug om hem rustig te maken , dit helpt meestal wel.
dan geef ik hem wat hooi en een wortel en is ie trug wat rustig.
we kunnen eigelijk nog steeds niet makkelijk in de wei,
nu maken we carlos vast aan een boom en dan blijft hij daar staan tot we klaar zijn met het poetsen van de wei (we gaan er dan wel vaak naartoe zodat hij zeker weet dat we er nog zijn en borstelen hem dan wat) (maar dat heeft hij nog niet zo graag ) ( hij is waarschijnlijk niet vaak geborstelt geweest voor we hem hadden ) hij had allemaal korstjes en schuurde vaak (nu is dat allemaal bijna gedaan)
mam wandelt er wel vaak rondjes mee in de wei en ze is er één keer al mee uit de wei geweest. ( ik wandel er niet echt vaak alleen mee want dat durf ik nog niet)
als mam wandelt ben ik er wel steeds bij.
laatst was hij ontsnapt maar bleef hij wel in de tuin ( hij kan ook niet makkelijk uit de tuin )
we zouden er graag op rijden en er een koets achter spannen , maar willen hem eerst nog tam krijgen , zou iemand tips kunnen geven zodat hij rustig en lief word ?
groetjes Knipoog

Balou_k

Re: carlos doet soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:25

Het spijt me, maar ik snap het niet zo goed Tong uitsteken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:08

Dit klinkt alsof je hengstje flink dominant is! De standard tip in dat soort gevallen is grondwerk gaan doen en je vooral niet door hem op de kop laten zitten. Als hij weet dat jij bang voor hem bent gaat hij daar gruwelijk misbruik van maken. Is het een optie om hem te laten castreren? Wellicht een idee om in de NH hoek te gaan kijken, iets als parelli (ik weet daar zelf niet zo gek veel vanaf maar die info is makkelijk te krijgen hier op bokt). Hoe gaat je moeder ermee om, kan die zijn dominantie een beetje goed plaatsen?

bjorkcarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 11:07

troi schreef:
Dit klinkt alsof je hengstje flink dominant is! De standard tip in dat soort gevallen is grondwerk gaan doen en je vooral niet door hem op de kop laten zitten. Als hij weet dat jij bang voor hem bent gaat hij daar gruwelijk misbruik van maken. Is het een optie om hem te laten castreren? Wellicht een idee om in de NH hoek te gaan kijken, iets als parelli (ik weet daar zelf niet zo gek veel vanaf maar die info is makkelijk te krijgen hier op bokt). Hoe gaat je moeder ermee om, kan die zijn dominantie een beetje goed plaatsen?

hoi,
mam kan er wel beter mee om als ik , maar ze kijkt ook wel uit .
echt bang zijn ben ik niet maar ik verschiet er wel vaak van en dan schrikt hij van mij.
zou het wel helpen om hem te ruinen , dat helpt toch niet altijd?
sorry, maar dat van die nh hoek en parelli snap ik niet echt.
groetjes

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:11

Met NH bedoel ik Natural Horsemanship, dit is een manier om met je paard om te gaan door eigenlijk een beetje te proberen op een 'paardse manier' met je paard om te gaan. Betekent niet dat je moet gaan hinnikken ofzo ( Haha! ) maar qua lichaamstaal. Een belangrijk onderdeel hiervan zijn rangorde oefeningen. Dus als je rangorde problemen hebt met je paardje (en dat lijkt hier zo) is het niet een slecht idee je hier in te verdiepen, helpt vaak! Parelli is een soort van natural horsemanship. Hier op het forum onder het kopje 'informatief' staat ook een kopje natural horsemanship. Als ik jou was zou ik daar een topic openen als je er meer over wilt weten.
Ruinen helpt niet altijd maar wel vaak.. Mijn ervaring is dat het de scherpste kantjes van zijn gedrag eraf haalt en als je toch geen plannen hebt om met hem te gaan fokken is het vaak wel aan te raden.
Ben ik zo een beetje duidelijker? Anders gewoon nog even zeggen hoor!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:01

uiteraard weet ik niet hoe jullie gebouwd zijn, maar een shetlander van 1 meter hoog is niet geschikt voor volwassenen om op te rijden hoor!!

Verder klinkt je shetlanderhengstje als een echt hengstje!!
En nog behoorlijk onopgevoed ook!
Mijn tip is: laat hem castreren. Dat scheelt problemen, vooral als je nog zo onervaren bent als jullie lijken te zijn. Alle streken die jij noemt namelijk zijn typisch voor een onoopgevoedde hengst. Bij oudere hengsten zie je vaak dat ruinen niet meer helpt, maar ik kan me zo voorstellen dat het bij jullie hengst nog echt niet te laat is.
Verder: consequent zijn, nee is nee, er wordt NIET gebeten, niet 1 keer. Dat achter de andere dieren aanjagen, daar doe je niks aan. Of je moet hem apart zetten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:28

Als eigenaar van shetten ga ik met bovenstaande mee.
Gewoon een onopgevoede hengst, die absoluut niet voor iedereen, en zeker niet voor jonge meiden die er nog lol aan willen beleven, niet geschikt.

Ruinen dus en dan opvoeden. Ruinen help over het algemeen wel. Ik heb zelf twee minies, die vorig jaar zijn geruind. Een van die twee was ook een draak (hoewel hij naar mensen toe zijn fatsoen hield - was hem geraden) Maar hij vocht verder met alles. Dat is er helemaal uit gegaan na zijn castratie.
Vergeet niet dat een shethengst in de regel zich nog meer macho voelt dan de meeste grote hengsten en daarmee dus behoorlijk kennis en ervaring van de eigenaar vergt.'
Ik denk niet dat jullie dat hebben en om er straks ook veilig mee de weg op te kunnen, is castreren zeker het beste.

Hou er rekening mee dat de hormonen nog een paar maanden in de pony aanwezig kunnen zijn en dat het dus ff duurt voordat het gedrag verbetert.

Daarna opvoeden, met deskundige hulp. Gewone opvoeding, grondwerk... en pas daarna beginnen met de opleiding tot menpony.

Als rijpony is een shet van 1 meter alleen geschikt voor kinderen, niet voor tieners. Ik weet natuurlijk ook niet hoe groot/zwaar jullie zijn, maar onder normale omstandigheden iig te groot voor een shet.

Beter geschikt is mennen, lange teugelwerk, vrijheidsdressuur, wandelen, gewoon lekker tutten, agility... noem maar op.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:43

je weet niet hoe groot deze jongen is dus rijden kan misschien wel

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 11:49

1 meter. Staat in de openingspost.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:14

liljebo schreef:

Nee, ze bedoelt hoe lang die Jongen is, niet die shet (lijkt mij ) Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:20

G_Forever schreef:
liljebo schreef:

Nee, ze bedoelt hoe lang die Jongen is, niet die shet (lijkt mij ) Knipoog

Bloos

Hij is iig 14 jaar dus valt het te verwachten dat hij aan de grote kant is voor een shet (en snel groeit).