Ik heb net met zwerte een discussie op msn, en wil nu wel weten wie er gelijk heeft.
Zwerte zegt (vind ik ook) dat als je een veulen bij je hebt staan om af te spenen, dat het veulen in gezelschap van andere paarden niet opzoek gaat naar de moeder. Dus niet weg wil lopen.
Mijn moeder zegt, weet waar je aan begint als je een veulen bij je groep zet, want die wil altijd terug naar de moeder. En zal weg lopen en overal door heen gaan.
Mijn vraag is dus ook, wat is jullie ervaring erin. Dus heb je ooit zelf een veulen van iemand anders gehad, en wilde die inderdaad weglopen om op zoek te gaan naar de moeder??
Vandaar ook mijn pol. je mag hier in het topic verder aanvullen.
Ik zeg dus nee, wel met het aandachtspuntje erbij dat ik dat zeg omdat ik zelf die ervaring heb met een aantal veulens. Niet erg veel dus ik kan best ongelijk hebben
Wij hebben de afgespeende veulens altijd op stal gehad, met zijn tweetjes in een box, maar die waren de eerste dagen compleet hysterisch, zelfs als de merrie alleen een uurtje meeging om te rijden, dus ik zou het risico niet eens durven nemen om ze op de wei te zetten. Volgens mij zouden die wij op stal gehad hebben door alle draden heen vliegen.
Ik weet dat het een erg eigenwijze drol is, die zich niet alles zo maar laat vertellen. Wat zij niet wil, dat vertikt ze. Van de andere kant, is ze niet heel erg veel gewent. want er is buiten het naar binnen halen (gewoon met de moeder mee lopen) niet veel mee gedaan omdat madam niet wilde...
onze merrie heeft twee veulens gehad en het eerste veulen (hengstje) werd compleet hysterisch toen de merrie weg was (ook al was het maar voor even) en wilde haar zoeken enzo en het tweede veulen (merrietje) boeide het totaal niet als de merrie weg was. nu bij het aankomende veulen ben ik benieuwd hoe het gaat...
40 jaar shetlanders gefokt en dus ook de nodige ervaring met afspenen. Ging altijd gewoon buiten in het weiland. Veulen in de kudde laten en moeder met gezelschap ergens anders (buiten zicht en gehoorsafstand) neer zetten. Nooit geen problemen gehad en na 3 dagen waren zelfs de ergste roepers stil en hadden het geaccepteerd. Dit jaar voor het eerst een fjordenveulen gehad en ook dat gebeurde op bovenstaande manier met het verschil alleen dat het veulen nu uit de kudde werd gehaald en er tegelijkertijd een opfokmaatje bij kwam.
wij hebben veulens gehad die vanaf de eerste drie weken in het weiland achterbleven als mama ging rijden en zonder problemen ook zo afgespeend konden worden.
Maar je hebt er ook die dwars door de draad gaan.
We hebben hier net een veulen gespeend (samen met haar zusje op stal, naast papa die met ze kan neuzen) dat extreem aanhankelijk aan mama was, zelfs na 8 mnd nog, en die is zaterdag gespeend en heeft ons vannacht weer wakker gehouden...
Mama staat hier net buiten te piepen, en is nog niet van plan het op te geven.