steigeren..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shillelagh

steigeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:14

hallo!

ik heb echt een groot probleempje..
mijn paardje steigerde vandaag toen ik met haar naar buiten liep.. ik merkte al wel dat ze onrustig was maar meestal is dat na even lopen wel weer weg dus ik liep even verder en toen moest ik even stil staan omdat ik moest oversteken. er kwam geen auto ofzo aan en ineens steigerde ze! ik ben weer terug gegaan want zo had ik er geen zin in heb haar even een beetje los gewerkt zover het wou en ben naar huis gegaan..
ik wist ook niet waardoor het kwam want het ging heel snel dus ik wist geen raad..
wie weet wat ik moet doen!?!

groetjes ik

Mayaki

Re: steigeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:17

Mijn nieuwe paard doet dat ook. Gewoon doorzetten. Heel uitbundig belonen als ze het goed doet. Steigeren gewoon negeren en een beetje drijven. Dat werkt bij mijn paard het beste. Succes

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:17

afstraffen als ze dit vaker doet/gaat doen
het is hartstikke gevaarlijk en door terug te lopen heeft je paard gewonnen!

zo is het mij geleerd, consequent zijn!

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:19

Echt streng zijn hoor.
En hem niet in de wei zetten tot dat hij gewoon rustig mee loopt.
groetjes

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:20

bedankt!

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:21

maar door steeds weer terug te lopen wint het paard eigenlijk, anders iets minder leuk op de wei staan door hem gewoon aan de hand te laten grazen ofzo

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:22

Idd vooral niet terug lopen. Ga er dan nog eerder naast lopen als je het niet vertrouwd, maar teruglopen moet je idd niet doen.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:24

je hebt ook van die speciale halsters met zo'n kettinkje eraan, niks lomps hoor zo gauw je paard in verzet komt moet je een rukJE geven en iets roepen/zeggen zodat hy eraan went(geluid)

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:31

Wat je in ieder geval niet had moeten doen was terug lopen. Ze had gewoon moeten doen wat jij op dat moment wilde. Nu heeft ze haar zin gekregen en zal ze de volgende keer, als ze ergens geen zin in heeft, weer proberen om er op die manier onderuit te komen.
Als je iets wilt met je paard/pony moet je er voor zorgen dat hij het ook doet, anders verliest hij het respect voor jou als baasje en gaat hij zelf uitmaken wat er gebeurd.
Als je een beetje bang bent, of denkt dat het niet zal lukken, zorg dan dat er iemand bij je is waar je paard wel ontzag voor heeft en laat hem/haar je er bij helpen. Want hoe vaker dit mis gaat hoe lastiger het wordt om het af te leren.

Quote: je hebt ook van die speciale halsters met zo'n kettinkje eraan, niks lomps hoor zo gauw je paard in verzet komt moet je een rukJE geven en iets roepen/zeggen zodat hy eraan went(geluid)

Bovenstaande is een goed idee. Daarmee heb je net iets meer te zeggen.

Wat ook nog zou kunnen is dat hij heel graag vooruit wilde en toch stil moest staan om even te wachten en dat hij daardoor omhoog ging, gewoon van ongeduld. Maar ook dan: niet teruggaan.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 30-11-08 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:35

hoewel het niet helpt als je zelf eerst tegen een muur word geslingerd en je bijna gekochte hengst(had m nog op proef) gaat staan neuzen en vervelen met een ruin Koe
maar halster hiel wel toen iemand hem overnam.. Bloos
achjoh koop is niet doorgegaan

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:23

bedankt! kan iemand wat meer vertellen over dat halster? ik ga het weer proberen en dit keer zal ze naar me moeten luisteren.. ik neem ook een vriendin van me mee die me kan helpen.. erg bedankt!

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:28

kun je gewoon in een winkel kopen of zelf in elkaar porren maar dat is denk ik niet zo'n succes ik zal ff op internet kijken
een halster met slipketting ofzo ik weet het niet precies maar bij het gareel in schijndel kun je ze kopen en waarschijnlijk dus ook op http://www.hetgareel.nl/pages/page.aspx?c=start
hopen dat het werkt

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:49

bedankt!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:10

Hengstenketting Lachen,

Een paard dat steigerd is levensgevaarlijk, liever even "sielug" dan dat je straks het ziekenhuis in getrapt wordt. Hengstenketting haal je door de binnenste ring van het halser naar de buitenste ring. Mocht je paard weer aanstalten maken om omhoog te gaan een flinke sjor geven. Daarna wel belonen als ze weer rustig stil staat. Lachen

Zo ziet zo'n ketting eruit. (Foto'tje van internet gehaald Lachen )
Afbeelding

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:09

ja maar wij hadden er gewoon een gekocht in de winkel, een halser met daaraan een ketting die helemaal rond de neus gaat en dan aan het einde, het onderste gedeelte een ringetje voor het halstertouw aan vast te maken,
er zit nog wel een ring bij waar de ketting doorheen gaat en dan gewoon het ringetje voor als je t niet nodig vind maar ik heb zoiets als je gewoon niet aan dat ding gaat hangen of trekken als het niet nodig is is het eigenlijk een gewoon halster( met kettinkje)
ik zal er vanavond wel een foto van maken als ik er aan denk Clown

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:40

Ik heb een monty robberts halster die werkt aardig. (wel eerst oeffenen in de rijbak) Persoonlijk was ik ook terug gegaan omdat mijn paard loeisterk is, maar ik had hem niet gelijk op stal gezet. Met een hengsten ketting gaat mijn paard juist omhoog. Die monty robberts geeft wel druk maar doet geen zeer..

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 18:31

ja ik wou net vragen of het halster van monty zou helpen want die heb ik volgens mij nog ergens in de schuur liggen helemaal vergeten Bloos

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:39

Afbeelding

Afbeelding
sorry dat de foto's niet zo duidelijk zijn maar niks wilde meewerken Clown

edit: merk is trouwens eskadron

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:23

dankje! ik heb vandaag weer met haar gelopen alleen dan met het halster van monty... ze werd weer hyper ofzo en wou weer de lucht in.. ik heb haar gestraft..het halster eigelijk maar ze heeft het niet weer geprobeert! kijken of ze het de volgende wandeling helemaal niet meer doet of wil... eehh ik ben haar dan toch voor Clown

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 10:08

Tja wat ik meestal doe is een schop onder de buik. Als een paard steigert laat het zijn meest kwestbare van zichzelf zien, de buik. Het dier voelt zich blijkbaar zo sterk dat ze dit doen. Meestal hekpt schoenmaat 38 goed en staan ze bedenkelijk te kijken. Halster kan natuurlijk ook, maar is meteen een stuk duurder. Las dat het wel geholpen had. Wat je ook niet moet vergeten is dat het weer ze ook wat ril maakt. Rond deze tijd komen niet altijd alle paarden buiten en als ze dan naar buiten komen zijn ze wat onstuimig. Wat echter niet hoeft te zeggen dat ze vervelend moeten gaan doen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 14:15

shillelagh schreef:
dankje! ik heb vandaag weer met haar gelopen alleen dan met het halster van monty... ze werd weer hyper ofzo en wou weer de lucht in.. ik heb haar gestraft..het halster eigelijk maar ze heeft het niet weer geprobeert! kijken of ze het de volgende wandeling helemaal niet meer doet of wil... eehh ik ben haar dan toch voor Clown

Geweldig en ja, zo'n halster van MR werkt goed, is ook wat vriendelijker dan een "hengstenketting". Hij is alleen best prijzig, fijn dat je het al had liggen. Succes!

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 18:58

ja ik was bij zijn show en daar hadden we een gekocht.. ja ik merk wel dat ze wat jolig is Tong uitsteken

erg bedank allemaal!! fijne sinterklaas Clown

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:24

ik zou wel oppassen met een hengstenketting, gebruik beter een dually schooling halster (monty roberst halster dus Knipoog ) je heb inderdaad de grootste fout gemaakt die je maar kan maken en dat is terug gaan. zodra je paard omhoog komt aan de hand,(dit kan fitheid zijn) probeer eerst te voorkomen, dus zodra jij denkt dat ze gaat steigeren, naar achter laten lopen, en niet op een zacht tempo, gewoon hop naar achter en laat maar een meter of 10 naar achter lopen, maak jezelf groter, geef druk op het halster en ''jaag haar als het ware naar achter'' een tik op de borst als nodig, daarbij een longeerlijn. Wat wij met de jonge paarden doen (volbloeds) die geneigd zijn om te steigeren, met een dually halster gaan wandelen, geregeld stilzetten belonen en zodra ze mogen lopen laten lopen, met stilzetten ga VOOR je paard staan, doe dit zo geregeld totdat je paard met een klein signaal stil staat. daarbij met het stilzetten ook paar passen achteruit, en belonen.mocht je paard in de lucht zijn voor jij het door hebt, zodra hij/zij weer beneden is, tik met de lijn op de borst, en laat hem echt ACHTERUITDEINZEN. maar geef vooral geen druk op de lijn om naar beneden te laten komen.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:27

Je hebt ook vandie halsters die strak trekken op zn onderkaak zodra hij begint te trekken.. weet niet precies hoe het heet en hoe ik het het beste uit kan leggen.. maar van onder loopt het in een soort 3hoek onder zn kin door een ringetje.. je kunt je halstertouw aan dat ringetje vast maken, en hoe harder hij trekt hoe strakker het gaat zitten.. kan eigenlijk ook geen foto vinden .. snapje? Nors opkijken Bloos

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:30

is dat niet het zelfde als wat ik zei en die foto die ik heb geplaatst? Bloos