Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

,
)

shillelagh schreef:dankje! ik heb vandaag weer met haar gelopen alleen dan met het halster van monty... ze werd weer hyper ofzo en wou weer de lucht in.. ik heb haar gestraft..het halster eigelijk maar ze heeft het niet weer geprobeert! kijken of ze het de volgende wandeling helemaal niet meer doet of wil... eehh ik ben haar dan toch voor

) je heb inderdaad de grootste fout gemaakt die je maar kan maken en dat is terug gaan. zodra je paard omhoog komt aan de hand,(dit kan fitheid zijn) probeer eerst te voorkomen, dus zodra jij denkt dat ze gaat steigeren, naar achter laten lopen, en niet op een zacht tempo, gewoon hop naar achter en laat maar een meter of 10 naar achter lopen, maak jezelf groter, geef druk op het halster en ''jaag haar als het ware naar achter'' een tik op de borst als nodig, daarbij een longeerlijn. Wat wij met de jonge paarden doen (volbloeds) die geneigd zijn om te steigeren, met een dually halster gaan wandelen, geregeld stilzetten belonen en zodra ze mogen lopen laten lopen, met stilzetten ga VOOR je paard staan, doe dit zo geregeld totdat je paard met een klein signaal stil staat. daarbij met het stilzetten ook paar passen achteruit, en belonen.mocht je paard in de lucht zijn voor jij het door hebt, zodra hij/zij weer beneden is, tik met de lijn op de borst, en laat hem echt ACHTERUITDEINZEN. maar geef vooral geen druk op de lijn om naar beneden te laten komen.