Wat doen jullie merries als ze hengstig zijn ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelyn_

Wat doen jullie merries als ze hengstig zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 16:19

Ik ben een 'merrie nieuweling', ik reed voordien met een ruin... Kwam ik nu toch wel iets raars tegen tijdens het rijden gisteren met mijn quarter merrie dat ik niet kon plaatsen. Op de rechterhand ging mijn merrie niet meer vooruit, benen geven leek ineens het commando voor stoppen, en ze viel ook altijd naar binnen in de cirkel. T was alsof ik geen binnenbeen meer had. Zelfs es volledig losse teugel geven, niets vragen,... bleef hetzelfde resultaat geven, namelijk in 'schokskes' vooruit gaan. Nu dacht ik, okee ik ben rechtshandig, mijn rechterbeen zal al een tijdje te sterk werken en mijn dame treedt in protest. Vooral omdat de andere hand wel goed ging, maar t was wel erg plots dat ze dit deed. Ben dan maar afgestapt om er es over te denken...

Vandaag zag ik dat ze hengstig is (gisteren dus ook al), is dit gedrag daaraan gelinkt ? Kan dan één kant meer gevoelig zijn dan een andere (of is dit inderdaad ook gelinkt aan mijn scheefheid)?
Als dit het geval is, dan best niet rijden ?
thx

tatjanalove

Re: Wat doen jullie merries als ze hengstig zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:21

Mijn paardje loopt op de ene hand te snel, en op de andere kant komt ze bijna niet vooruit.
En alleen maar hinniken naar andere paarden.
Best irritant eigenlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:24

Een hengstige merrie vindt druk van het been 'lekker' en zal dus niet het normale wijk-effect laten zien maar gaat er idd tegen in drukken.
De ene merrie zal dit sterker tonen als de andere, sommigen tonen helemaal niets.

Het zou dus met een paar dagen over moeten zijn. Zo niet dan is het zaak jouw vermeende scheefheid even onder de loep te nemen middels een lesgeefpersoon of iemand er op laten rijden om te zien of ze dan het zelfde gedrag vertoond Lachen

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:26

zoals dubbeldun zegt, gewoon hengstigheid denk ik.
Vergeet niet dat jouw benen op de plek liggen waar de benen van de hengst ook ongeveer zitten Clown
ik heb zelf ook alleen maar ruinen Tong uitsteken

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:28

tsja, ze is drukker dan anders, maar niet superdol ofzo(gelukkig;))

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:31

Mijn paard dondert helemaal in elkaar, is niet meer vooruit te trappen als madam hengstig is Tong uitsteken , ze wil ook helemaal niets meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:23

Hmmmm zie je toch niet vaak om deze tijd van het jaar, zo'n heftige hengstigheid. Maar ach, over een paar dagen zul je 't weten.
Ik hou er overigens wel ietsjes rekening mee als m'n merrie hengstig is, maar er moet wel gewoon gewerkt worden. Zou me wat moois zijn dat je met je merrie op een grote show komt, en mevrouw is hengstig dus doet niets meer Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:25

Nou ik heb ze wel gezien hoor Haha! Vrouwtje maar sturen met binnenbeen richting bakrand en paardje met gilletjes tegen het been drukken en de kont naar binnen Haha!

flow1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:32

Ik heb ook zo een merrie, helaas als ze hengstig is, is er weining mee te beginnen tijdens het rijden. Ik gaf haar in de zomer provarium breeding van de groene os dit haalde wel de scherpe kantjes weg.Nu in de winter ben ik ermee gestopt, maar helaas ook is ze nu nog hengstig en niks mee te beginnen. Ga nu weer beginnen met provarium breeding. Hebben jullie andere oplossingen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:33

Hengst erop zetten, ben je er met een beetje geluk 11 maanden vanaf Knipoog

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:37

Op mijn merrie kun je gelukkig normaal doorrijden als ze hengstig is.

Je merkt het alleen als ze een leuke ruin of vriendin tegenkomt, dan gaat ze piepen, gaat de staart opzij en sproeien maar Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:39

Mijn merrie is lesbisch. Die reageert alleen op dominante merries Huilen van het lachen

mausjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:43

mijn merrie hinnikt dan erg en is dan met rijden wel slomer!!! als ze naast een hengst komt te staan op stal dan draait ze rond in de stal en gaat de staart opzij en sproeit ze!! Haha! Haha! Haha!
Maar ze is wel gewoon te rijden hoor, maar je kunt het gewoon gelijk merken! Haha!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:56

WN - AM >> OPG

_Evelyn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 23:34

Bedankt voor de reacties, nu weet ik iets meer waar dit gedrag vandaan komt en kan ik er rekening mee houden Lachen

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 00:46

Mijn merrie is altijd zeer venijnig naar ruinen, maar als ze hengstig is dan vind ze zelfs haar buurman de haflinger een lekker ding... Om even het contrast weer te geven mijn merrie is 1,71 cm.... Tijdens het rijden merk ik niet veel... Ze is altijd wel wat koppig als ze geen zin heeft!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:20

Gelukkig heb ik een merrie zonder extreme merrie-manieren. Als ze hengstig is, is ze gewoon te rijden. Is niet lastiger of zo. alleen de week voor de hengstigheid is ze buiten wat kijkeriger en maffer. Van de simpelste dingen schrikken en even opzij springen. ze is verder niet aanhankelijker of moeilijker te rijden. Flirt ook niet met andere paarden. Ze sproeit ook niet . eigenlijk is ze heel braaf. Als je zo'n merrie hebt, is het niet lastiger als een ruin rijden. Ze is ook niet kattig of zo. ik heb het eigenlijk heel erg getroffen!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:23

die van mij hinnikt alleen maar onderweg naar de binnenbak van de vereneging,verder merk ik er gelukkig niks van.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:29

Die van mij is vreselijk als ze hengstig is.
ADHD is er niets bij... hinniken erg veel, tegen mn been aan plakken, onrustig.
Ze kan sowieso al moeilijk stilstaan, maar dan is het helemaal een ramp. Erg zeikerig met rijden.
Maar goed, als ik mezelf zo bekijk als ik mijn maandelijkse ongemakken heb, valt zij nogal mee geloof ik Haha!

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:35

Een hengstige merrie kan echt *** zijn ... Niets mee aan te vangen dan Haha!
Arabiertje dat ik ooit reed ging enkel stijgeren als ze hengstig was ... Niet veel aan te doen

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:47

Mijn merrie is verschrikkeluk als ze hengstig is. Als je haar aanraakt kan ze vanuit het niets keihard gaan gillen en ook trappen. Het schijnt een familiaal kwaaltje te zijn; alle merries uit die hengst hebben het tijdens hun hengstigheid, zij was nog het minste. Echt ongelofelijk, een hoop 'paardenmensen' stonden echt te kijken van haar gedrag (nog nooit gezien bij merries zo extreem). Als ze dus niet hengstig is, is ze echt super lief, heel aanhankelijk en kun je haar ook overal aanraken. Ook was haar cyclus vrij kort, ze werd om de twee weken hengstig en was dan super onbetrouwbaar en gewoon niet leuk om te handelen.
Ik heb echt van alles geprobeerd; moody mare (kruiden) wat nul effect had(maar sommige paarden reageren daar weer wel heel goed op) en heel veel tijd en energie in allerhande 'natural' methodes gestopt, DA laten komen en uiteindelijk heeft deze mij Regumate (hormoonpreparaat) gegeven (nadat dus andere oorzaken waren uitgesloten). Dit werkt perfect, ze wordt niet meer hengstig en je kunt het gewoon door blijven geven, jaar in jaar uit. Nadelen; het is onwijs duur en dat je het dus elke dag door het voer moet doen. Nu kom ik toch dagelijks bij mijn paard dus is dat voor mij niet zo'n probleem en het mij toch (ook al zegt de DA van niet) niet goed lijkt mn paard dat spul het hele jaar door te geven zonder stop. Verder is het echt zooi, je moet het met handschoenen aan toedienen en als je zwanger bent mag je er niet eens mee werken. Het kan namelijk door je huid dringen en grote invloed hebben op je eigen hormoonhuishouding.
Een andere (op termijn goedkopere) oplossing volgens de DA is om een knikker in de baarmoeder in te laten brengen, dan worden ze ook niet meer hengstig. Dan ben je in principe van alles af. Aangezien ik nog een veulen uit deze merrie wil is dat voor mij geen oplossing, bovendien vind ik het een eng idee zo'n lichaamsvreemd ding in mn paard, maar dat is persoonlijk.
Sommige mensen zeggen dat je paard een keer drachtig moet zijn geweest en dat het gedrag daarna kan veranderen. Nog meer mensen zeggen dat dat onzin is.
Dus tja, wat is de beste oplossing? Ik weet het niet, wat ik nu heb is niet ideaal maar ik ben van mening dat het wel het beste past bij mijn situatie.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 03:23

mijn merrie is ze alleen wat chagerijniger tegen ieder mens&dier Tong uitsteken

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:20

hee!
ik heb ook een verzorgpony die vaak hengstig is Boos!
eerst dacht ik dan rijd ik maar ee paar dagen niet maar ja
onder de les ging ze allemaal stil staan
en ik heb aan mijn instructrice gevraagd hoe ik dat kon veranderen
je moet zoveel mogelijk proberen met je stem te doen want als je met je benen er langs gaat vinden ze dat lekker en gaan ze stil staan
je moet proberen je benen zo weinig mogelijk te gebruiken en met je stem te werken
nou succes;)

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:31

Niks Tong uitsteken Ze is gewoon normaal Knipoog 1 keer heb ik wel gehad dat ze opeens helemaal netjes ging lopen (naar beneden, uitgestrekte draf, staart omhoog) toen we een hengst tegen kwamen. Of dat kwam doordat ze hengstig was weet ik niet

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:32

Veel merries worden zo tegen het been als ze hengstig zijn.. Erg onhandig ja Ja