Rond deze tijd van geen deken, naar wel een deken gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

W0PPY

Rond deze tijd van geen deken, naar wel een deken gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 15:12

Het klinkt misschien vreemd..
Maar een vriendin van mij, heeft een haflinger gekocht, die nu geen deken op heeft.
Zij vind dat erg vervelend, want wanneer het paardje buiten staat zonder deken, word het paardje erg vies, en is bijna niet meer schoon te krijgen.. Bovendien is het zweten ook érg vervelend!
Ze vroeg mij of ik wist, of ze er dan gewoon een 0 grams regendeken o.i.d op kon gooien..
Ik wist er eigenlijk niet direct antwoord op.. Dus vandaar mijn vraag.
Kan je rond deze tijd (november/december)..met een "gewone" dikke wintervacht, een deken er op doen (bijv. 0 grams regendeken), als het paardje tot nu toe nog geen deken op had?
Laatst bijgewerkt door W0PPY op 30-11-08 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Natasjaa

Re: Rond deze tijd van geen deken, naar wel een deken gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:17

Volgens mij kan je dan beter een zomerdekentje op doen, of scheren overwegen, maar ik vind de reden nogal vreemd, om eerlijk te zijn, ik bedoel, als dat nu het overmatig zweten na t werken was, dan had ik t kunnen begrijpen, maar alleen omdat t paard vies wordt? Dan zet je die toch gewoon even onder de douche?! (wel lauw water, koud lijkt me ook weer niet zo ideaal nu)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:21

Geen probleem gewoon een 0 grams regendeken op.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 15:23

Bedankt voor jullie reactie's!! (hoop dat er meer mensen volgen, hoe meer hoe beter! haha!)
@ natasjaa, dat was inderdaad ook één van de redenen..
even vergeten er in te zetten..
Heb het even bijgewerkt! (a)

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:34

Ah oke, dan zou ik t gewoon doen, ofwel een zomerdekentje of een 0-grams regendeken, die verschillen niet zo veel van elkaar, let alleen wel even op dat je een echt ademende hebt... Ik heb er namelijk 1 die t wel moest zijn volgens de winkel en de verpakking, maar toch echt niet ademt en nat wordt van binnen als t paard het te warm heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:10

VSW --> SV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:13

Natasjaa schreef:
Ah oke, dan zou ik t gewoon doen, ofwel een zomerdekentje of een 0-grams regendeken, die verschillen niet zo veel van elkaar, let alleen wel even op dat je een echt ademende hebt... Ik heb er namelijk 1 die t wel moest zijn volgens de winkel en de verpakking, maar toch echt niet ademt en nat wordt van binnen als t paard het te warm heeft...

Dan zou ik toch echt liever voor een regendeken gaan. Zomerdeken laat leuk wind en regen door. Prima als ze constant op stal staat maar voor buiten niet prettig. Bovendien trekt de modder er gewoon dwars door heen en wordt ze alsnog vies Lachen

Een regendeken zou werken tegen het vies worden, maar zou er niet op rekenen dat ze er minder van gaat zweten tijdens het rijden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:17

regendeken kan prima op om hem schoner en droger te houden. Als hij door de vacht te veel zweet kan je overwegen een streepmodel te scheren en dan de regendeken op. Als je meer wegscheert moet er wel een dikkere buitendeken op

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 16:28

Voor het droog houden van de paarden tegen de regen, lijkt het me inderdaad ook erg handig om een regendeken op te doen! bedankt voor de tips! Aangezien niet alleen het nieuwe paardje van m'n vriendin, maar ook mijn eigen paardje nu ook nog zonder deken buiten staat, en ik meestal last heb van een natte vacht door de regen, vóór het rijden, zit ik er nu ook sterk aan te denken om een 0 grams regendekentje op m'n paardje te doen!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:15

bij een 0-grams regendeken heb je het voordeel dat het regen en winddicht is, maar het nadeel is dat je paard zijn natuurlyke isolatie kwyt is omdat hy zyn vacht niet optimaal kan gebruiken omdat daar dat deken op drukt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:34

Wiesje, jij denkt dat het paard het juist kouder zal hebben?
Ik heb namelijk bij mijn paarden het idee dat ze het wel lekker vinden, en minder moeite hoeven te doen om warm te blijven... zou ik het mis hebben?

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:41

Door een deken op te doen zal de vacht plat gaan liggen. Dus de isolerende lucht tussen de haren zal verdwijnen. Als het dan een 0-grams deken is heeft het paard dus veel minder isolatie tegen de kou. Ik zou het paard tot t voorjaar zonder laten staan en volgend jaar met dekens beginnen, of toch een iets gevoerde deken op doen. Misschien 100 grams ?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:09

Ineke verwoord inderdaad ook wat ik bedoel. Je paard zal het ook iets minder koud hebben uiteraard (waardoor dus minder moeite om warm te blijven) maar wat ik bedoelde is vooral dat hij zijn natuurlijke isolatie niet meer heeft.
Ik zou persoonlijk kiezen voor een iets gevoerde regendeken als het paard gereden wordt (bv 150 gram).