Leskinderen met verschillend niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Leskinderen met verschillend niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 09:10

Help!

Ik geef op zondags les, aan vier gezellige kinderen. Ze hebben allemaal hun eigen pony (of paard) en ook hun eigen niveau hierdoor!

Ik heb:
- een meisje op een appalosa pony (sorry als ik het verkeerd schrijf), ze zijn beginnend, maar kunnen allebei de drie gangen prima!
- een meisje op een D pony, rijd ook wedstrijden, rijd erg netjes en is leergierig.
- een jongen op een D/E pony, rijd bit en boomloos, rijd net als het meisje hier boven, op een netjes niveau.
- een jongen op een draver (paard) ik geef hem ook prive les elke week. Hij pakt het goed op, is iets hoger dan de vorige twee genoemden.

Zo als je kunt zien, is de les 'breed' qua niveau's. Ik geef al wat langer les, (volg nu de orun curcus) maar dit is wel iets moeilijkers dan allemaal beginners.

Wat zijn nou leuke oeveningen, dat ik in de les kan mee pakken? Maar wat voor iedereen goed te rijden is, en leerzaam is?

*even tussen door bijgevoegd*
- het eerste meisje wil niet springen, pony is voor haar niet te houden. En andere kinderen zijn te groot om te ruilen.
- de les bestaat uit 30 min dressuur, en 30 min. spelletje!

ik hoop hier vele leuke en goede reactie's die mij zo goed mogelijk kunnen helpen!

alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 30-11-08 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re: Leskinderen met verschillend niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:12

laat ze zelfstandig rijden en bemoei je er alleen tegenaan als er iets heel goed gaat of juist niet goed gaat........ zo kan je ieder op hun eigen niveau individueel helpen......

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:03

Ik heb dit probleem ook regelmatig op de club waar ik lesgeef.
Het gaat om echte klassieke groepslesjes waar de kinderen dus ook het grootste deel van de tijd achter elkaar aan moeten rijden.

Ik los dit dan op door iedereen gewoon basis figuren te laten rijden, maar details aan te passen aan de leerling.
bijvoorbeeld :
Je laat ze op de volte rond je draven terwijl je de minder gevorderde ruiter vooral laat werken op de stelling en het mooi rond rijden van de cirkel. De meer gevorderde ruiter laat je bijvoorbeeld de cirkel lichtjes sluiten en openen, of je laat die wat schakelen, of zij vragen bvb hun pony op 3 sporen op de cirkel enzovoort.

Of ik laat de hele boel afwenden op de kwartlijn, de gevorderde ruiters gaan dan bijvoorbeeld wijken, terwijl de rest zich goed moet concentreren op het rijden van een mooie recht lijn.

Zorg als je zo een dingen gaat doen altijd dat iedereen heel duidelijk weet wat zijn "taak of doel" is en zorg ook dat ze elkaar niet in de weg lopen (bvb als een deel schakelt en een ander deel niet dat ze genoeg onderlinge afstand hebben).

veel succes ermee!
handiger is ook wel als ze door elkaar kunnen rijden, maar die mogelijkheid heb ik op de club niet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:32

--> JI

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 17:22

Bij ons in de les op de rijvereniging rijden we net als Kiwiko zegt ook allemaal voor onszelf en krijgen we zodra we dat nodig hebben aanwijzingen, kan over van alles gaan. Als de instructie bijvoorbeeld net oppakt dat je overgang niet net is, je stelling niet klopt oid, dan wordt er iets gezegd. Zo krijgt ieder ook de eigen opdrachten om aan te werken. En bij ons werkt dat prima.
Bij ons rijden we trouwens ook van hele verschillende niveau's. Ik en mijn zusje rijden ongeveer 10 jaar en zijn nu hard bezig om klaargestoomd te worden voor het L2, een ander die al wat langer rijdt, daarbij wordt vooral op nageeflijkheid gehamerd en ons jonge meisje in de les moet netjes d'r overgangen en d'r figuren rijden, werkt prima.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:09

zo doe ik het ook alijd Ja
heb o.a een les met 2 meiden die qua niveau totaal verschillend zijn. eentje rijdt bit en boomloos en heeft haar pony al redelijk actief aan het lopen, andere meisje rijdt met gewoon tuig, maar houdt de les niet vol ivm suikerziekte. hierin zorg ik ook voor individuele aandacht en elk hun opdrachten op niveau.
volte rijden? eentje doet het in stap op de 2de hoefslag, de ander in draf eromheen bijvoorbeeld.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:51

Tja, dat kan soms lastig zijn. Ik ben in de clublessen toch het meest bezig met de basis. Overgangen, scherp aan de hulpen zetten, recht richten, stelling en buiging, nageeflijkheid, houding en zit van de ruiter, dat soort dingen. In de meeste gevallen is daar nog genoeg aan te sleutelen en kom je helemaal niet aan moeilijke kunstjes toe.

In een groepsles probeer ik wel zo'n beetje iedereen hetzelfde te laten doen, want als 6 mensen allemaal iets compleet anders doen wordt het wat onoverzichtelijk (met name bij kinderen met nog wat minder ervaring). Als je echt heel verschillende niveau's hebt probeer ik wel in de zelfde lijn te werken, maar de moeilijkheid wat te verschillen: de één wijkt een heel klein stukje, de ander een metertje of 5, de volgende 10 meter. De één vraagt wat stelling naar binnen op de lange zijde, de tweede een stukje schoudervoor en de ervaren combinaties schouderbinnenwaarts.

Met dressuur is het op die manier vrij makkelijk op te lossen. Met springen is dat vaak wat lastiger. Als je te snel hoger en moeilijker bouwt kunnen de minder ervaren combinaties al snel niet meer mee doen. Als het niveau echt heel veel verschilt laat ik degenen die lager springen eerst wat meer springen. Als die klaar zijn bouw ik voor de ervaren ruiters hoger/moeilijker. Als het niveau wat meer bij elkaar ligt probeer ik zo te bouwen dat iedereen het grootste deel mee kan doen en bouw ik op het laatst iets hoger/moeilijker voor liefhebber.