3 weken geleden ben ik begonnen met het verzorgen van een manegepaard. Dus knuffelen en poetsen. Lightfire was echt een super chagerijnig door alle manegeklanten. Hij heeft namelijk zadeldwang. Niet iets waar manegeklanten goed mee om zijn gegaan. Hij heeft vaak tikken gehad bij het opzadelen. Zelfs met het hoofdstel. Sommige gaven hem zelfs een tik bij voorbaat. Hij dreigde dan ook veel om te bijten en zelfs om te schoppen. Als je de stal in komt is het gelijk oortjes in de nek. Voor een paard dat vooral eerlijk behandelt wil worden werkt dit natuurlijk averechts. Maar goed paard s dus geoon bang voor het zadelen en gaat hierdoor dreigen in de hoop dat mensen oprotten uit zijn stal wat ook goed heeft gewerkt bij velen hihi. Maar zoals je uit bovenstaande begrijpt is dit paard gewoon even het vertrouwen in mensen kwijt waardoor hij ondanks een lief karakter erg zuur overkomt. Verder is hij een luchtzuiger dus volgens mij flink gstresst. In zijn keuringsrapport van voor hij naar de manege kwam staat niks vermeld over deze ondeugd dus is hij er waarschijnlijk daar pas mee begonnen.
Na de eerste keer poetsen (3 weken geleden) op de poetsplaats wat eigenlijk super ging hem teruggezet op stal. Daarna nog diverse malen in en uit gelopen om zijn voerbak schoon te maken. Toen de voerbak schoon was hem muesli gegeven. Daarna stond ik weer voor zijn stal en deed hij weer lelijk. Daarom ging ik weer zijn stal in, zo van waarom doe je nou zo (dom, dom , dom natuurlijk) toen keek ik even naar zijn voerbak of de muesli op was. Daarbij dook hij naar voren en hapte richting mijn gezicht. meteen sprong hij ook tegen de achterwand en ging in elkaar gedoken staan zo van nu krijgen we het. Ik heb toen op hem gescholden en laten zien dat ik niet onder de indruk was, maar heb hem niet geslagen.
Ik denk dat ik hier zijn respect heb gekregen
Na een week de dierenarts gebeld voor een medische keuring en hem gekocht. ja na 1 week!
Nu na 3 weken gaat het super met ons. Hij hapt alleen nog om te spelen en niet om me pijn te doen. Alleen is het aaien door de tralies nog een beetje moeilijk maar zelfs daarin maak ik enorme vooruitgang. Ik mag hem de laatste dagen aaien door de tralies aan zijn kruin terwijl hij eet!!
Gisteren heb ik hem lekker ontspannen gereden in de binnenbak. Daarna het hoodstel en het zadel afgedaan. Hij moest nog een beetje uitstappen dus wilde ik hem eerst met het halster uitstappen maar dat was helemaal niet nodig. Hij liep gewoon lekker achter me aan uit zichzelf. We hebben zo zeker 10 minuten door de bak gelopen waarbij hij mij precies volgde, ook als ik plotseling afboog.
Na anderen is ie nog steeds chagerijnig en hapt hij ook maar bij mij nog zelden. Hij word natuurlijk ook door en door verwend door mij.
Ik zit natuurlijk al op de goede weg maar heeft iemand nog tips/oefeningen hoe ik zijn vertrouwen in mij kan versterken? Ow ja en dat hij zo achter mij aanloopt wat betekent dat in paardentaal?
Groetjes
Manuela